Holley 4160 afstelling

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Hallo allemaal, weer eens een vraagje.
Eindelijk is mijn auto klaar om te gaan rijden, alleen lukt het afstellen van de carburateur nog niet helemaal.
Het is een Brawler 570 cfm vacuüm secondaries maar dan wel met 4 sproeiers en 4 mengsel schroeven.
Er zit een WBO2 sensor in en deze werkt,
Stationair in Drive AFR 11.5
Langzaam rijden en dan voorzichtig accelereren geeft kortstondig AFR 22+ en petsen uit de inlaat.
Verder accelereren lukt niet, dan valt de motor uit.

Het eerste heb ik de acceleratie sproeier vergroot van 28 naar 31, maar dat helpt niet.
De mengsel schroeven staan primair 1.5 slagen open, secundair 1/2 slag.
De ontsteking staat ook goed en de kabels zijn recent nieuw.

Waar moet ik beginnen met zoeken?

Bedankt, Nick

Een kleine aanvulling, het motor vacuum in drive stationair is ongeveer 10 inch Hg, dus moet er een 4.5 powervalve in itt de 6.5 welke er nu in zit.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by MotiV8 »

10,5 inhg vacuum?? heb je een race nokkenas??? anders is dit veel te weinig. Doedt je rembekrachtiger ook niet veel op evenals je automaat.
Straatmotor zou toch de 20inhg vacuum aan moeten tikken stationair.


Staionair 11.5 is te rijk op een straat motor.
13,5 tot 14 stationair is beter.

13 bij cruisen is goed.

12,5 tot 13 bij volgas optrekken is goed.


22+ is veel te arm !!!! onder alle omstandigheden. brand de gaten in je zuigers als je uberhaubt al vooruit komt...
Alles boven de 14.7 word ik al bang van.


Even specs over je motor graag en hoe je hem gebouwd hebt. Lifter preload of zo zonder voor speling te controleren terug gevlatst, nokkenas uitgeklokt of zo op merkteken?? distributie tandwiel welke van de 3 merk tekens??

Holley nieuw of twee de hands 10 jaar op de plank gelegen ergens...
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Eigenlijk gewoon de standaard rattlecan rebuild en 2 edelbrock stickers voor 50 peekaa extra :)

De motor is een 1957 283+60 met KB 165 zuigers
Het onder blok is dynamisch gebalanceerd en als short block weer mijn kant op gekomen.
De nokkenas is een Lunati 60100 Als kit gekocht met stoters en timing ketting. Gemonteerd straigt up, de nokkenas heeft al 4 graden voor. Niet uit geklokt.
De tuimelaars zijn Comp cams 1.52 tuimelaars.

Image

De koppen zijn trick flow super 23 175cc met GM performance 10105117 koppakkingen en ARP 134-3601 kopbouten.
Nick_nl wrote: Sat Jun 03, 2017 4:52 pm Vandaag alles nog eens meten met de soldeer tin methode.
Koppakking er op, deze aangetrokken op 50ft/lb, 2e stap van de 3 en daarna de motor een paar keer rond gedraaid.
Dit gaf de volgende resultaten in INCH
  • Cyl 1 0.035 - 0.056 average 0.046
  • Cyl 3 0.032 - 0.052 average 0.042
  • Cyl 5 0.029 - 0.054 average 0.042
  • Cyl 7 0.032 - 0.056 average 0.044
  • Cyl 2 0.038 - 0.060 average 0.049
  • Cyl 4 0.037 - 0.059 average 0.048
  • Cyl 6 0.035 - 0.064 average 0.050
  • Cyl 8 0.035 - 0.066 average 0.051
Alle waardes zijn gemeten met een 0.028 inch dikke pakking.
Is het verschil klein genoeg om geen problemen met te krijgen? Het is een straat motor, geen race motor.
Of is het verstandig een dunnere pakking te gebruiken aan een kant.

Het inlaatspruitstuk is een edelbrock 2703 en een Brawler 570 CFM carburateur.
Het onderblok, drijfstangen, krukas en ontsteking zijn gebruikt, de rest is nieuw.

Al met al denk ik best redelijk op elkaar afgestemd. Wel was de vacuüm vervroeging los bij het meten, ik heb maar een manifold vacuüm poort.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Corp »

Staan de gaskleppen ver genoeg dicht? Transitieslot mag niet vol open zijn. Stel meer voorontsteking statiinair en zet de idle stop zover mogelijk terug zonder dat hij afslaat. Beste is carb eraf, op de kop en dan stellen zodat t slot een vierkantje lijkt. Daarop stationaur lopen door meer voorontsteking. Als je nl de klepoen tever open zet om m aan de praat te houden loopt hij smerig vet... heb je weinig vacuum en ern dikke tip in zinder acc sproeierfunctie. Als je m flink arm zet en dan laat lopen tik dan ff op de acc lpmp lever met de vinger voor stootje benzine. Kakt hij in dan loopt hij nig vet. Pakt hij op in toeren dan loopt hij te arm.

Een 6.5 pv gaat open bij 6.5 onder atmos. De 4.5 bij 4.5. Als je stationaur daarbij in de buurt komt staat je pv idd open. Wissel eerst voor een die zeker ducht staat. Kun je later altijd nog wisselen
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Holley 4160 afstelling

Post by hanver »

Je kan ook de curve van je acceleratorpomp afregelen, dit kan door de plastiek "cams" uit te wisselen. Maar vermoed dat dit niet zoveel zal uitmaken, 20+ afr is zot arm. Welke nr van hoofdsproeiers zitten er in?
10hg idle vacuum lijkt mij idd een zware nokkenas, terwijl ik van je spec kaart afleid dat deze cam nie zo agressief is en vacuum dus hoger zou moeten liggen? Zit je niet met een vacuumlek ergens?
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by MotiV8 »

Als er geen vacuum is, komt er ook gen brandstof mee door de booster venturies. Dan kan je grotere sproeiers steken maar dat is een pleister op de wond.

Vraag blijft, waarom heb je zo weinig vacuum.

En waarom heb je de nokkenas straight up gemonteerd en niet uitgeklokt zoals in de bijgeleverde instruktie staat.
Ik heb al nokkenassen meegemaakt die af fabriek 8 graden naast het merkteken stonden. Merkteken bij een aftermarket nokkenas kan je niet vanuit gaan. Daarom doe je uitklokken om te verifieeren en eventueel te corigeren. Daarom krijg je dat briefje bij de nokkenas.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

De gaskleppen staan ver genoeg dicht. Dit heb ik zo voor montage afgesteld. Als ik de mengsel schroeven dicht draai stopt de motor meteen. Als de gaskleppen te ver open staan reageren de mengsel schroeven niet.
Als ik nu een tikje geef aan de acceleratie pomp arm stopt de motor meteen. Ik denk verzopen.
De ontsteking blijft een aandachtspunt. Als ik met de veertjes de snelheid van de curve aanpas verloop ook elke keer het maximum vervroeging. Nu staat de motor op 8deg initieel en 34deg bij 3000 met vacuüm vervroeging heb ik ongeveer 20 deg extra stationair.

Een vacuümlek denk ik niet, op remreiniger reageert de motor totaal niet.
Met een beetje geluk heb ik deze week een nieuwe powervalve in huis van 4.5 inch Hg, dan kan ik weer testen :)
Het gebrek aan vacuüm is wel apart, maar vergeet niet dit is maar een 283 wat ruim een liter minder is al de 350 en dan reageert de zelfde nokkenas een stuk feller. Ook is de slag maar 3 inch en heb je dus veel minder zuigerversnelling. En de KB165 zuigers hebben een forse slot speling nodig om heel te blijven.
@MotiV8
Daar zou je best eens een punt kunnen hebben.
Is dat nog in de auto te doen? Ff het blok er uit trekken zie ik niet zo zitten. Alleen heb ik daar de spullen niet voor. Dit type sbc heeft een aparte krukasdemper zonder boutgat in de krukas.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by BigBlockMopar »

Niet alleen de nokkenas kan verkeerd gemaakt zijn tijdens fabricage, maar ook de timing gears zijn 'niet te vertrouwen'.
Ik heb eens een combinatie gemaakt van nieuwe 3 timing gear sets om aan de juiste nokkenas-klokking te komen.
Alle 3 de sets kwamen op een andere waarde uit.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Corp »

Heb je de rocker studs met pasta op draad afgedicht?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Ja daar zit Permatex nr 2 aan.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Corp »

Ik gebruik loctite 572. De permatex vloeit er redelijk makkelijk uit.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Misschien is het een idee om de nokkenas naar 4 graden voor te zetten. De zuiger tot klep speling was dik 7mm. Dus een beetje minder zal geen ramp zijn. Alleen een hoop werk om even te proberen. Bij dit type SBC moet de carderpan er onderuit om de nokkenas deksel los te krijgen.
Als eerste dit weekend eens proberen met de vacuüm vervroeging aangesloten en de andere powervalve.
Het gebrek aan vacuüm op zich is geen probleem de rembekrachtiging zit in mijn bovenbeen :)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Corp »

Wissel eerst de pv inderdaad. Zet dan fe ontsteking flink hoger en sluit de gaskleppen zodat je zeker niet op de transitie zit. Als de mengselschroeven niks doen dan staan de gaskleppen te ver open.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Ok, even kijken waar ik en 45 pv kan vinden. Mij eerste bron is helaas uitverkocht. Op dit moment werken de mengsel schroeven wel zoals het moet. Dicht = motor uit.
Het beste resultaat gaf primair 1 1/2 open en secundair 1/4e slag open.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Weer een beetje opgeschoten.
Tot nu toe een compressie test gedaan, alles in de 160 -170 psi range bij koude motor.
Alle bougies vervangen door nieuwe met een hetere warmtegraad. De oude waren echt pikzwart en vonken slecht.
Alle bougiekabels na gelopen op defecten.
De 4.5 pv maakt weinig uit.

Dus een andere carburateur gepakt. Een holley 08007 390 cfm, deze ook voorzien van een 4.5 pv en dat loopt best ok. AFR rond de 12 bij koude motor van de choke af.
De transfer slots staan primair en secundair als vierkantje, alleen is nu met 16 graden voorontsteking het toerental ongeveer 950 rpm in P
Het Vacuum is ongeveer 15 inch Hg wederom onbelast in P, de 10 in Hg was in Drive.
Post Reply