Stralen welke materialen en hoeveel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Crash »

Wil Mn auto terug brengen naar kaal staal nu de hele dag met een 2k verstripper bezig geweest maar schiet niet op vanwege meerdere lagen verf plamuur maar ook een zeer goede epoxy laag waar ik zowat iets doorheen kom.

Dus heb de ruimte heb de compressor alleen nog ff straal tank huren.

Maar welke materialen heb ik nodig ikzelf dacht soda het beste is maar krijg je daarme ook dikke tectyl aan de onderkant mee af? En hoeveel heb ik nodig voor een dodge charger en de bodum van een Pontiac Firebird ?
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by RobDodge »

Ik kan stralen op mn werk. heb t vroeger ook wel voor mezelf gedaan, onderdelen plaatwerk en melkbussen. Ik deed het met staal grit. Werkt perfekt, voordeel is je kan het hergebruiken. Met andere soorten grit heb ik geen ervaring.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Nick_nl »

Voor tectyl werkt stralen niet goed. Of je moet al droogijsstralen.
ik heb mijn auto kaal gemaakt met van die 3m CG-ZS Clean&Strip borstels. 6 voor de hele auto.
cudan
Posts: 79
Joined: Thu Feb 05, 2004 9:12 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by cudan »

klopt lukt niet met stralen, teer of tectyl met verfafbrander ( fohn ) en beitels er afsteken.

succes Dan
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Crash »

Ok thanx dus tectyl verwijderen word ander verhaal.

En qua grit hoeveel kilo zal je verbruiken voor een auto als je niets opvangt.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Renev »

Plaatwerk stralen is tricky ivm het vervormen door warmte ontwikkeling dus kijk goed uit/let goed op.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Crash »

Keuze is gevallen op glasparels 100kg besteld kijken hoe het gaat.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by MotiV8 »

Glasparels zijn niet scherp genoeg.
Glasparels maken het oppervlak te glad waardoor grondverf, primer enzovoord niet hechten.

Glasparels is goed voor een mooie finish op alunium delen..

100kg zonder opvang...... Begin maar met 1000kilo & dat is denk ik nog niet toerijkend.
Glasparels kan je niet echt hergebruiken (1x met geluk).

Corund, aluminium oxide is een betere keuze en kan je 1 a2 x hergebruiken.

Hoop dat je compressor (3 a4 pk) up to the task is met een cycle duty van 100% anders word het zoals met de gemiddelde compressor 20 minuten stralen, 40 minuten wachten.
Hoop niet dat je 1 van die el cheapo straalketels hebt gekocht zoals die van Vocor (& competitie) want dat is kansloos.

Gebruik bij het stralen met een straalketel goede adembescherming bij voorkeur een overduk masker. Stofkapje gaat niet werken. Kleding aftapen met ducktape want je vind het in je anus terug.

In mijn opinie, stralen is ruk. Helemaal al niet zelf aan beginnen. Thermisch ontlakken is veel beter.
What do I know. Voor een bedrijf gewerkt en de shit gezien.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Crash »

Thanx daar kan ik wat mee.
Heb van een failiet poedercoat bedrijf een straalketel gekocht en ook masker met overdruk en zuurstof toevoer.
Qua compressor werk bij een bevriende garage hebben een 200 liter professionele compressor staan en een reserve 150 om eventueel bij te springen.

Toch wel 1000 kilo materiaal.

Wederom bedankt voor het advies
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by RobDodge »

Met staal grit krijg je tectyl er wel af!
Na experimenteren gaat dat het beste als je spuit onder een hoek van ongeveer 45 graden met een druk tussen de 4 en 5 bar. De nozzle hield ik op ongeveer 30cm afstand Kwestie van experimenteren. Als het klaar is herhaalde ik dit met een druk van ongeveer 2 bar. Dan had ik een ruwheid van ongeveer 0.80mu Dus geen verdere bewerking meer nodig voor verf. Want hou er rekening mee vocht erbij en met 10 minuten begint het oxyderen zichtbaar te worden.
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Green-Hornet »

Ik snap niet dat je de auto niet weg brengt naar een straal bedrijf, zo duur is dat ook niet.Als je straks alles bij elkaar op telt ben je nog duurder uit ook.Ja, ik heb er ervaring mee;)
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by Crash »

Het is een hobby had m'n motor ook weg kunnen brengen om te laten bouwen maar zelf doen is toch leuker, Het is niet geld gerelateerd ik wil het gewoon zelf leren en doen, wegbrengen kan altijd nog.
Er zijn genoeg filmpjes en info op het internet hoe zoiets gedaan moet worden maar zoals zoveel dingen het ziet er allemaal zo makkelijk uit totdat je het zelf doet en erachter komt dat het niet ff een paar uurtjes werk is.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by boyanka »

Ik wil het wel eens doen met vogelzand
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Stralen welke materialen en hoeveel

Post by mercury1970 »

boyanka wrote: Mon Jul 23, 2018 3:44 pm Ik wil het wel eens doen met vogelzand
Lijkt me geen fijn gevoel aan je Tollie ! :lol:
Post Reply