Temperatuur motorolie?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Temperatuur motorolie?

Post by Bean Bandit »

Beste mensen,

Ik heb wat nieuwe metertjes geïnstalleerd, maar heb het idee dat ik niet de goede heb.
Ik lees olietemp waardes van 180-220 graden (met dit warme weer, buitentemp van ~30graden).
Motor is een 318 cui LA Mopar small block. Temp sensor zit in de oliepan. Olie is een Kroonoil 20W50.

Zouden dit waardes in Celcius kunnen zijn?
220 graden Fahrenheit is ~104 celcius, dat lijkt me weer wat laag voor olie...

Groeten, Remco
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Temperatuur motorolie?

Post by Wilf »

220 graden Fahrenheit is +104 graden Celsius. Mijn koelvloeistof is ongeveer 160-180 graden Fahrenheit nu. Hoe goed je motorolietemperatuur is weet ik niet maar ik kan me goed voorstellen dat hij hoger ligt dan de koelvloeistoftemperatuur dus het lijkt mij in ieder geval niet dramatisch hoog.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Temperatuur motorolie?

Post by SRB12 »

Mijn daily zit tussen de 80 en 100 Celsius. Dus dit lijkt me niet verkeerd. Alle aanduidingen zijn in het wit, behalve 180 graden, die is rood. Dus blijkbaar is dat kritiek.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Temperatuur motorolie?

Post by MotiV8 »

Olie temperatuur wil je binnen 10 graden C van je water temperatuur hebben.
Zijn alle meters in F dan binnen 10% van je water temperatuur.
Een olie temperatuur boven de 120 graden C wil je absoluut niet.
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Temperatuur motorolie?

Post by Bean Bandit »

Heel erg bedankt :thumbs:

Twee van de drie meters zijn in US waardes, maar zouden in "EU" waardes moeten zijn.
Ik ga contact opnemen met de firma die deze meters heeft gemaakt en geleverd. Erg jammer.

Groeten, Remco
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Temperatuur motorolie?

Post by Nick_nl »

Dat kun je vrij eenvoudig testen. Sensor in een pan kokend water houden. 212f is het kookpunt 100 of 212 Is nogal een flink verschil
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Temperatuur motorolie?

Post by Bean Bandit »

Ik begrijp niet wat je nu bedoelt? Het ging om olie niet om water.

Ik vond/vind het niet nodig/relevant het hele verhaal erbij te vertellen. Ook nu niet. En daar olie veel warmer (in het algemeen) kan worden dan water kon de afgelezen waarde ook goed zijn, mijns inziens. Daar ik niet weet wat de "normale" temp van de olie is. Vandaar ook mijn vraag...
En dit is het antwoord van de fabrikant Speedhut.com: We will send you replacements gauges, sorry for the mess up!
Ik ben wel een type "eerst zien dan geloven", maar als ik ze heb én getest heb, zal ik ze hartelijk danken!

Groeten, Remco
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Temperatuur motorolie?

Post by MotiV8 »

Bean Bandit wrote: Fri Jul 27, 2018 11:27 am ................En daar olie veel warmer (in het algemeen) kan worden dan water .........................
Fout !!!!

Water rond de 88'C is ideaal
Olie dus ook rond de 88'C +/- 10% afwijking tenopzichte van de water temperatuur. dus tussen de 80 - 96"c
Dit geld ook voor je automatische transmissie vloeistof.


Motorolie boven de 100'C is ongewenst & betekend tijd voor een oliekoeler ( met thermostaat).

Motorolie heeft karakteristieke eigenschappen bij bepaalde temperaturen dus wil je in het temperatuur gebied blijven.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Temperatuur motorolie?

Post by Bromgabber »

Synthetische olie begint ook zijn dopes te verbranden boven de 100°c, mineraal heeft minder dopes en zou iets warmer aan kunnen als ik mij niet vergis..
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: Temperatuur motorolie?

Post by Bean Bandit »

Er staat "in het algemeen" wat niet per se motorolie betreft.

Maar ik neem je uitleg graag ter harte :thumbs:
Ik heb niet voor niets een paar extra meters ingebouw, kan ik het allemaal beter in de gaten houden.

Groeten, Remco
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Temperatuur motorolie?

Post by Corp »

Ligt nogal aan wat voor een motor. 88gr is niet ideaal voor heel veel modernere motoren. Pude barrels.. ja zoiets als is rond de 95 geen probleem. T kookt toch niet bij 100gr.
Post Reply