Diff gear ratio

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
peteren1pontiac
Posts: 22
Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm

Diff gear ratio

Post by peteren1pontiac »

Hallo allemaal,
ik heb een vraag hierover. ik heb een trans am uit 87 met standaard 5.0L (carbarateur)
Ik speel met de gedachte om de gear ratio aan te passen om meer koppel op de achterwielen te krijgen.
Hij is op zich redelijk sloom (voor een V8) en heb aan het blok al het nodige gedaan.
Volgens mij zit er standaard een 3.27 ratio in.
Dan zit ik te denken aan 3.42 of 3.73.

Is dit slim of zijn er mensen die zeggen dat je dit beter niet kunt doen. Ik weet nl. niet zo goed
hoe de motor en transmissie hierop reageert. Toeren gaat omhoog dus misschien dat temperatuur
lastig kan gaan doen.

Ik hoor graag jullie ideeen en/of ervaringen.

Alvast dank.

Peter P.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Diff gear ratio

Post by boyanka »

Heb je een 3 bak of ook een overdrive?
peteren1pontiac
Posts: 22
Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm

Re: Diff gear ratio

Post by peteren1pontiac »

Met overdrive.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Diff gear ratio

Post by BigBlockMopar »

Wat is er zoal gedaan aan de motor?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Diff gear ratio

Post by Corp »

87 zal tbi zijn.
Heb je de rpo codelijst in t handschoenvakje? Staat alles op.
Zet er gewoon een fatsoenlijke motor in... klaar
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Diff gear ratio

Post by David - 71 camaro »

Switching to a lower (numerically higher) rear gear ratio will help get the Pontiac moving quicker, especially if you are going through the traps well under peak rpm. Just be careful that you do not overgear your Pontiac. Corporate Pontiac engines almost always like more gears like 3.73s or 4.10s because their design is aimed more toward making power with the increased revs provided by these gears. Traditional Pontiac engines are torque monsters. They provide a lot of grunt down low. Of course the 400s with a 3.75-inch stroke and a 4.12 bore will still benefit from a 3.55, 3.90 or even a 4.33 gear set, depending upon the situation. However, don’t be surprised if your 455 with its long 4.210 stroke and 4.15 bore prefers 3.55s because the numerically lower gears keep the engine in the torque band longer
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Diff gear ratio

Post by Corp »

Dit ding heeft gewoon sbc smallblock geen corporate

Slow shit stays slow... zelfs geared
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Diff gear ratio

Post by David - 71 camaro »

Klopt....dan zou ik voor een 632cui gaan.

Maar ff serieus. Zonder te weten wat het budget is, zijn er drie 'bangs for the buck':

1 lachgas
2 gears
3 converter
peteren1pontiac
Posts: 22
Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm

Re: Diff gear ratio

Post by peteren1pontiac »

BigBlockMopar wrote: Mon Aug 20, 2018 8:34 pm Wat is er zoal gedaan aan de motor?
Alvast dank voor jullie reacties.
Ik heb het blok voorzien van nieuwe pakkingen, kleppen geslepen, koppen laten reinigen.
Nieuwe luchtinlaat,nieuwe carbarateur Edelbrock, nieuwe ontsteking en nieuwe koeling.
Afgesteld op testbank. Kwam tot 220HP.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Diff gear ratio

Post by MotiV8 »

220pk is niet gek voor een very mild build 5.0.
Ik zeg turbo erop ( blow trough ) en je hebt er minimaal 100pk bij.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Diff gear ratio

Post by Nick_nl »

Misschien is een andere nokkenas een idee. Meer lift en niet te veel duration, dat merk je wel.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: Diff gear ratio

Post by paulv »

er is niks mis met een 3.27 !
je hebt gewoon te weinig vermogen..
auto gaat echt niet fijner lopen van zo'n onrustige achteras..

je komt gewoon dik 100 pk te kort..

succes..
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Diff gear ratio

Post by Corp »

Idd. Ik vind zelf rond de 3.27 of net iets lager een fijne ratio vanwege topsnelheid en toerenbereik bij 130. Als je te langzaam optrekt kom je gewoon vermogen te kort
Post Reply