Koeling vraagstuk.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Nu ik eindelijk kan rijden met mijn auto valt op dat de motor heter wordt als gewenst.
Bij het thermostaathuis meet ik 93 gr C na een stuk rijden.
Bij rustig rijden gaat het nog wel, maar even de snelweg op geeft een flinke temperatuur verhoging. Als ik dan de kachel aanzet zakt het en blijft de temperatuur ongeveer constant op 93 C

Op dit moment zit er een 60F (74C) thermostaat in, eigenlijk moet er een 180F (82C) thermostaat in, maar dat wil ik nu even niet.
Er zit een alu high flow waterpomp op en met de dop er af zie je goed de stroming in de radiateur.

Het mengsel is niet te arm en de ontsteking staat ook goed.

Nu heeft mijn auto nog een originele Harris radiateur met een nieuw net er in volgens de vorige eigenaar. Wel is dit een Fin and Tube net, niet het honingraat wat origineel was.

Het systeem is goed ontlucht en de kachel werkt prima. Zelfs als het buiten al 28C is :(

Deze auto heeft origineel een 4 blad ventilator zonder koeltunnel, ik heb er dan een elektrische duw ventilator voorzitten welke goed veel lucht verplaatst.
Nu waren deze koelproblemen er ook al voor de revisie, al is het blok incl radiateur goed schoongemaakt met oxaalzuur. Ook meet ik met een laser thermometer overal een vergelijkbare temperatuur bij het net.
Stationair ongeveer een dT van 10C zonder E-ventilator naar deze blijft oplopen.

Er zijn ook Alu radiateurs te krijgen voor dit model, maar eerst wil ik weten of het misschien iets anders kan zijn.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by boyanka »

Hoe goed is je blok gespoeld?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

je radiateur heeft te weinig capaciteit lijkt me.
als ie genoeg cap. heeft moet de temp stabiel blijven bij constante snelheid, bv. 100km/u
loopt de temp dan nog op dan is het duidelijk.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Voor de revisie heb ik met een endoscoop in het blok gekeken, dit was brandschoon ook in de hoekjes. Je kon de afdrukjes van de kernzeefjes mooi zien zitten.
Dat de radiateur te klein is was ook mijn eerste gedachte. Maar als er te weinig circulatie is (flow) komt de warmte ook niet goed weg.
De dikte van het huidige net is 44 mm (+/- 1.75inch) Geen idee wat normaal is.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

je vertelde in de eerst post dat er genoeg flow was als je in de radiator keek.....
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Dat klopt, alleen wat is genoeg. Ik zie beweging.

De vulpijp loopt onderwater door, stroming over de pijpjes kan ik dan niet zien.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

inderdaad moeilijk te zien.
probeer eerst es wat ik eerder vertelde omtrent stabiele temp bij constante snelhied, dat weten we meer.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Op de snelweg bij 100 loopt de temperatuur op. Met de kachel erbij blijft het wel redelijk constant, ook bij de 100/uur. Maar echt relaxed is het niet rijden :)
Ook merk ik dat voor een stoplicht de duw ventilator wel een beetje doet, maar niet echt veel. Terwijl de hoeveelheid extra lucht goed te merken is aan de motorkant. Het systeem is nogal traag met reageren.
Ik ben nog aan het denken geweest om de bovenste koelslang te vervangen door iets wat transparant is. Dan kan ik tenminste zien wat er door komt. Alleen zijn die PVC slangen maar goed tot 60C.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

ik denk niet dat het ligt aan de doorstroming, je hebt immers de motor gereviseerd en gespoeld
bij het revisie bedrijf gaat de motor ook de wasmachine in.
ik neem aan dat de waterpomp ook vernieuwd is?
de doorstroming van de radiator kun je simpel testen door de onderste slang eraf, en met een grote trechter een grote bak water in de vulopening.

er zit ook niks in een slang denk ik, dus de doorstroming lijkt goed nietwaar?
blijft over de radiator capaciteit of de inwendige staat van het koelblok,
of je ventilator

de duwventilator is minder efficient dat een trek type, probeer es een trektype als je plek hebt.
of een dubbele duwert.
kun je tijdelijk een andere rad, plaatsen?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by BigBlockMopar »

Net gereviseerde motoren kunnen altijd warmer lopen dan normaal.
Zit er wel een veer in de onderste radiatorslang?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by boyanka »

Hoe meet je de temperatuur? Er zit vaak een redelijk verschil tussen de goedkopere en duurdere digitale temperatuur meters
Worship79
Posts: 545
Joined: Sat Sep 30, 2006 1:01 am

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Worship79 »

Is je radiateur ook goed ingepakt en de lucht aanvoer vrij? Als lucht langs de radiateur kan glippen, zal het dat ook doen.

Staat je ontsteking goed en loopt je blok niet (te) arm?
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Camatruder »

Ventilator tunnel (originele fan schroud) is bij veel amerikanen van groot belang voor koeling.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Bij het vullen van de radiateur kan ik net zo snel schenken als de doorlaat van de trechter toe laat. Ik heb 3 ontluchtingsgaten in de thermostaat gemaakt zodat de lucht er makkelijk uit kan.
Deze is ook getest en is bij 75C open.
Het klinkt misschien raar, maar ruimte is bij deze auto's krap.
ik heb nu +/- 4 cm ruimte voor de korte waterpomp. Een goede 2600CFM zuig ventilator past helaas niet in deze ruimte. Anders zat deze er al.

Ja de slangen zijn nieuw en de veer ook.
De temperatuur meet ik met zo'n ebay laser ding.
Het valt op dat dichtbij de temperatuur hoger is als ver af op het zelfde object.
Ik heb tegen het thermostaathuis gemeten op 5cm afstand.
Toch denk ik dat de meter redelijk goed is, het water kookt bij 100C op de meter.

Dit type auto heeft af fabriek geen ventilatortunnel, dus nee, de radiateur is niet ingepakt, Eventueel kan ik een 6 blad ventilator monteren.
Deze fan shrouds zijn wel als aftermarket te koop maar de pasvorm is vaak een drama.

De ontsteking staat op 16* ini en 35* bij 2500rpm met vacuümvervroeging er nog bovenop.
Ook het mengsel is goed, cruise is 14.0 - 15.0 AFR. Bij vollast gaat het naar de 11.3 AFR

Zelf ben ik ook iets verder. Een OEM net is zo'n honingraat ding van 2 inch dik.
De meeste koper aftermarket radiateurs zijn. of 2" (50.4mm) 3 row of 2 5/8 (66.7mm) 4 row dik.
Mijne is 1.75 inch dik, dus daar mis ik al een stuk Ook is me opgevallen dat de buitenste rij links en rechts niet mee doen. Dat zijn dus 6 pijpjes minder.

Image
Image
Image
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

ik vermoed dar daar je probleem zit, de radiator.
Post Reply