extra transmissie koeler welke/waar/hoe
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Ben opzoek naar een extra koeler voor de automaat.
Het "project" mijn 70er Chevelle, 402ci big block, 4L80e/compushift met 2800rpm street edge stall converter en lock up.
Alles is goed/nieuw, alumitech radiateur, koeling van de motor perfect in orde, komt wat er ook gebeurt niet boven de 85 graden celcius uit.
De bak olie wordt met een beetje stevig rijden al snel rond de 100 graden celcius. Bij erg rustig rijden en lock-up ongeveer 90 graden en bij echt goed gas geven 106 graden. Heeft daarna echt 10km autoweg nodig met lock-up om weer onder de 100 te komen en zakt vervolgens niet echt meer.
Ja ik rij alleen met mooi weer, buiten temperaturen boven de 12/15 graden zegmaar. Het is een straat auto die gewoon lekker lange afstanden 130/150 km/h moet kunnen rijden.
De koeling wordt nu alleen door de wisselaar in de radiateur.
Vraag is, wat is een goede koeler? Wil hem aansluiten met AN fittingen, niet met gewone slang klemmetjes.
Zo'n aluminium buis/convector achtige koeler?
Een lange S vormige alumium buis met lamellen?
Of een gestapelde echte radiateur?
En waar moet die geplaatst worden in het systeem?
Voor of na de gewone radiateur? Lees er veel verschillende meningen over. De één zegt voor zodat de gewone radiateur de temp. wat stabiliseert, de ander zegt erna zodat je het maximale rendement uit je bak koel systeem haalt.
Het "project" mijn 70er Chevelle, 402ci big block, 4L80e/compushift met 2800rpm street edge stall converter en lock up.
Alles is goed/nieuw, alumitech radiateur, koeling van de motor perfect in orde, komt wat er ook gebeurt niet boven de 85 graden celcius uit.
De bak olie wordt met een beetje stevig rijden al snel rond de 100 graden celcius. Bij erg rustig rijden en lock-up ongeveer 90 graden en bij echt goed gas geven 106 graden. Heeft daarna echt 10km autoweg nodig met lock-up om weer onder de 100 te komen en zakt vervolgens niet echt meer.
Ja ik rij alleen met mooi weer, buiten temperaturen boven de 12/15 graden zegmaar. Het is een straat auto die gewoon lekker lange afstanden 130/150 km/h moet kunnen rijden.
De koeling wordt nu alleen door de wisselaar in de radiateur.
Vraag is, wat is een goede koeler? Wil hem aansluiten met AN fittingen, niet met gewone slang klemmetjes.
Zo'n aluminium buis/convector achtige koeler?
Een lange S vormige alumium buis met lamellen?
Of een gestapelde echte radiateur?
En waar moet die geplaatst worden in het systeem?
Voor of na de gewone radiateur? Lees er veel verschillende meningen over. De één zegt voor zodat de gewone radiateur de temp. wat stabiliseert, de ander zegt erna zodat je het maximale rendement uit je bak koel systeem haalt.
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
ervoor heeft geen zin, want de radiateur warmt de olie weer op
dus erna.
soort koeler maakt weinig uit als je wat montageruimte hebt, als je geen ruimte hebt ben je afhankelijk van een klein koelertje, en moet je dus een goede kopen
ik zou gewoon een ouwe condensor op de sloop halen die een beetje past, ( voor de radiator plaatsen) deze zijn doorgaans in prima staat, omdat er altijd koelmiddel plus olie in gestaan heeft.
kost meestal een euro of 10.
wel goed uitspoelen.
dus erna.
soort koeler maakt weinig uit als je wat montageruimte hebt, als je geen ruimte hebt ben je afhankelijk van een klein koelertje, en moet je dus een goede kopen
ik zou gewoon een ouwe condensor op de sloop halen die een beetje past, ( voor de radiator plaatsen) deze zijn doorgaans in prima staat, omdat er altijd koelmiddel plus olie in gestaan heeft.
kost meestal een euro of 10.
wel goed uitspoelen.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Stack plate koeler icm de radiator koeler.
Door die converter blijft ie de bak opwarmen tot in lockup.
Een diepere alu pan scheelt ook weer wat.
Waar meet je de temperatuur ?
Door die converter blijft ie de bak opwarmen tot in lockup.
Een diepere alu pan scheelt ook weer wat.
Waar meet je de temperatuur ?
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Denk dat er hier een misverstand is, er voor is naar de voorzijde van de auto toe, er na is tussen radiator en motor.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Bedankt voor je reactie, montage ruimte moet ik nog gaan bepalen. Als ik het soort koeler heb bepaald moet ik kijken waar die zou moeten komen, dan voor die ruimte 1 zoeken in de maximale afmetingen die er passen.gert wrote: ↑Sun Nov 11, 2018 6:30 pm ervoor heeft geen zin, want de radiateur warmt de olie weer op
dus erna.
soort koeler maakt weinig uit als je wat montageruimte hebt, als je geen ruimte hebt ben je afhankelijk van een klein koelertje, en moet je dus een goede kopen
ik zou gewoon een ouwe condensor op de sloop halen die een beetje past, ( voor de radiator plaatsen) deze zijn doorgaans in prima staat, omdat er altijd koelmiddel plus olie in gestaan heeft.
kost meestal een euro of 10.
wel goed uitspoelen.
Zoals je zegt, erna klinkt het meest logisch.
Bedankt voor je reactie, klopt en door de kilometers op binnendoor wegen zonder lockup zie je de temp. het snelst oplopen.Pavement Pounder wrote: ↑Sun Nov 11, 2018 9:40 pm Stack plate koeler icm de radiator koeler.
Door die converter blijft ie de bak opwarmen tot in lockup.
Een diepere alu pan scheelt ook weer wat.
Waar meet je de temperatuur ?
Een diepere pan wil ik liever niet, zou dan echt het laagste punt worden. Auto ligt al behoorlijk laag en heb al paar krassen/strepen op de originele stalen pan.
Goeie vraag, geen idee, de compushift controller geeft de temperatuur aan, weet niet waar de sensor zit. Moet in de bak zelf zijn.
Nee, was zelf niet helemaal duidelijk. Hij moet voor de radiateur van de auto. Zegmaar tussen radiateur en grill in.
Ik bedoelde in de leidingen. Eerst de olie door de koeler in de gewone radiateur of eerst de olie door de externe koeler.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Ik zou de olie eerst door de radiator laten lopen die wordt door de koelvloeistof gekoeld wat beter koelt dan lucht dan door de externe koeler.
De temperatuur wordt gepakt bij de originele temperatuur sensor in de oliepan of valvebody afhankelijk van het bouwjaar
De temperatuur wordt gepakt bij de originele temperatuur sensor in de oliepan of valvebody afhankelijk van het bouwjaar
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
dat zei ik toch?
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Koop een setrab. Die rijstbagger... ik zou t er niet op gokken. 8
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Ja kan ook bij Rockauto kijken. Die kosten ook bijna niks en zijn wel van merk spul.
Oil coolers
Oil coolers
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Ja die Hayden rapid coolers heb ik een paar x gebruikt
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Bedankt voor de reactie's.
De goedkope van rockauto zijn met gewone slang klemmen, vind ik minder mooi. Die duurdere waar ik -AN koppelingen in kan schroeven zijn uiteindelijk met vervoer/invoer net zo duur als ik hier een Setrab koop.
Moet zeggen dat ik de prijs nog mee vind vallen. Of het een china ding is wat een nieuwe sticker heeft? ik weet het niet...
En van aliexpress, ja ze lijken hetzelfde en kosten de helft. Heb een gewone radiateur (aluminium gelast, china) in een andere auto en ook een setje china rvs headers voor een sbc. Beide best goede en nette kwaliteit voor het geld en functioneren goed.
Bij olie/oliekoeling heb ik toch een ander gevoel, risico als er wat mis gaat. Zal tussen de oren zitten vermoedelijk... I know
De goedkope van rockauto zijn met gewone slang klemmen, vind ik minder mooi. Die duurdere waar ik -AN koppelingen in kan schroeven zijn uiteindelijk met vervoer/invoer net zo duur als ik hier een Setrab koop.
Moet zeggen dat ik de prijs nog mee vind vallen. Of het een china ding is wat een nieuwe sticker heeft? ik weet het niet...
En van aliexpress, ja ze lijken hetzelfde en kosten de helft. Heb een gewone radiateur (aluminium gelast, china) in een andere auto en ook een setje china rvs headers voor een sbc. Beide best goede en nette kwaliteit voor het geld en functioneren goed.
Bij olie/oliekoeling heb ik toch een ander gevoel, risico als er wat mis gaat. Zal tussen de oren zitten vermoedelijk... I know
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Die ricers worden ook vaak getuned, dus daar is ook extra koeling mee gemoeid, ik zou me er geen zorgen over maken.Robin_Chevelle wrote: ↑Sat Nov 17, 2018 7:43 am Bedankt voor de reactie's.
De goedkope van rockauto zijn met gewone slang klemmen, vind ik minder mooi. Die duurdere waar ik -AN koppelingen in kan schroeven zijn uiteindelijk met vervoer/invoer net zo duur als ik hier een Setrab koop.
Moet zeggen dat ik de prijs nog mee vind vallen. Of het een china ding is wat een nieuwe sticker heeft? ik weet het niet...
En van aliexpress, ja ze lijken hetzelfde en kosten de helft. Heb een gewone radiateur (aluminium gelast, china) in een andere auto en ook een setje china rvs headers voor een sbc. Beide best goede en nette kwaliteit voor het geld en functioneren goed.
Bij olie/oliekoeling heb ik toch een ander gevoel, risico als er wat mis gaat. Zal tussen de oren zitten vermoedelijk... I know
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: extra transmissie koeler welke/waar/hoe
Heb wat zitten meten, maar vraag mij af hoeveel graden een staked plate kan koelen als die direct achter de gril zit.
Kan 1 van 21cm lang bij 14,6cm hoog perfect en heel eenvoudig kwijt. Maar is dat al genoeg om de olie van 100 naar ongeveer 80 graden te krijgen?
een koeler van 33cm lang bij 14,6cm hoog zou eventueel met echt heel veel moeite misschien net passen.
en een koeler van 40cm lang bij 14,6cm zou ik verticaal kunnen plaatsen, aansluiten en slang/leiding route is dan een drama en ongeveer de helft zit achter de bumper en pakt dus geen rijwind.
Kan 1 van 21cm lang bij 14,6cm hoog perfect en heel eenvoudig kwijt. Maar is dat al genoeg om de olie van 100 naar ongeveer 80 graden te krijgen?
een koeler van 33cm lang bij 14,6cm hoog zou eventueel met echt heel veel moeite misschien net passen.
en een koeler van 40cm lang bij 14,6cm zou ik verticaal kunnen plaatsen, aansluiten en slang/leiding route is dan een drama en ongeveer de helft zit achter de bumper en pakt dus geen rijwind.