brandstof meter testen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

brandstof meter testen

Post by corvair »

hallo forummers,

Ik heb een vraag met betrekking tot de brandstofmeter in mijn chevrolet corvair uit 1965.

Het is namelijk zo dat de meter kapot is, en wil deze dus vervangen voor een andere meter, nou heb ik er 1 gevonden op het net (gebruikt uiteraard)
maar voordat ik de meter inbouw wil ik graag weten of de meter nog goed is. met een beetje pech is de meter ook kapot en heb ik voor niets het dashboard uitgebouwd en het uitbouwen is nogal een k*tklusje dus wil dat graag voorkomen.

Weet iemand hoe ik de meter kan testen ? en is dat mogelijk zonder het vlotter aan te sluiten ? ik had begrepen dat het iets te maken heeft met weerstand Ohm amperé etc. maar wat het precies moet zijn, geen idee. er staat verder ook niets op het metertje.

Ik hoef alleen maar te weten of het metertje uitslaat of niet, het vlotter is niet kapot dus daar kan het niet aan liggen.

alvast bedankt voor de reacties.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: brandstof meter testen

Post by Wilf »

gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: brandstof meter testen

Post by gert »

je kunt ipv de tankopnemer, ook een variable weerstand aansluiten, of een potentiometer.
dan moet de meter iets aanwijzen.
voor de zekerheid kun je (omdat je de juiste weerstandswaarde niet weet) een 12 volt gloeilamp in serie mee aansluiten
dan kun je de meter onmogelijk vernielen door een te hoge stroom
als je een principe schematje wil, moet je even een pb sturen
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: brandstof meter testen

Post by corvair »

wilf\gert, bedankt voor jullie reacties, :thumbs:

Het wordt mij nu iets duidelijker hoe een brandstofmeter werkt .

(Gert, ik zal je nog een pm sturen)
Post Reply