GM TH350 - speedo gear

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

GM TH350 - speedo gear

Post by Funk »

Hoi, ik heb een roze drive gear in mijn TH350 staartstuk zitten, met een driven gear met 19 tanden.

Ik kan precies uitzoeken wat ik nodig heb qua gearing, maar wat ik niet kan vinden is of je de driven gear kan vervangen voor een andere(?).
Nu wijkt 'ie zo ver af dat bij 50/60 km/u de naald net tevoorschijn komt.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: GM TH350 - speedo gear

Post by Wilf »

Grappig, ik ben op dit moment met hetzelfde bezig met uitzoeken. Ik heb een nieuwe (70 jaar oude) auto waarin een handbak zat maar daar hebben ze een th700r4 achter geplaatst. Bij 90 a 100 km/u geeft de snelheidsmeter rond de 30 MPH aan. Dat is dus 2 keer te laag op z’n minst.

Nou ben ik eerst gaan zoek naar speedometer gear ratio adapters maar die gaan over het algemeen niet zo extreem ver. Met verder googelen kwam ik op deze site:

http://www.tciauto.com/tc/speedometer-gear-calculator/

Daar las ik idd over de verschillende kleuren. Nu ben ik net terug uit het land waar ik de auto kocht (even op en neer gevlogen) dus ben compleet naar de tyfus en heb de auto nog niet hier én ik ben te moe om de website te snappen maar het lijkt dus dat je verschillende kleuren gears kan matchen met elkaar om de gewenste ratio te krijgen.

[edit] Inmiddels wat wakkerder en op die website van TCI kan je dus als ik het goed begrijp een nieuwe gear kopen om dus beter te kunnen matchen:

http://www.tciauto.com/tc/transmission- ... -gearshtml

Hopelijk hebben we daar allebei wat aan :D
[/edit]
Rara
Posts: 667
Joined: Tue May 30, 2006 9:11 pm

Re: GM TH350 - speedo gear

Post by Rara »

Op ebay kan je alle gear in een kit kopen. Heb je zeker de juiste ertussen zitten
https://www.ebay.com/itm/GM-700R4-350-4 ... SwXaZZ1kwf
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: GM TH350 - speedo gear

Post by Funk »

Heb geen hele kit nodig, weet in principe welke ik nodig heb maar wat ik me afvroeg is of in de bestaande setup m'n drive gear ook vervangen moet worden - als ik 't zo lees niet, en is eea door elkaar heen te gebruiken voor de correcte combo.
Als 't goed is kom ik met een 3.73 gearing, 7 drive gears en 265/35/22 uit op 17.95 = 18 tanden.

Kijk ik echter op Summit voor TH350 driven gears, dan staat er bij de notes van de 18 tooth: For 8-tooth drive gear, of er staat niks bij.
Ik kan nergens een tabel vinden welke gears waarmee compatible zijn.

Ofwel, mijn vraag is nog steeds niet beantwoord :)
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: GM TH350 - speedo gear

Post by Funk »

Ok, meten is weten, en meer raadsels. Specs waarmee begon klopten niet.

Gear ratio = 3.08 (dacht het te weten, maar zojuist gecheckt op de krik)
Drive gear = 10 (input shaft uit het staartstuk getrokken en gear vanaf de achterkant bekeken = 10 teeth)
Driven gear = 19
Tire dia = 29.30

Als ik dit invoer op de TCI calculator kom ik op 21 teeth uit, dus meer dan ik nu heb.
Bij meer tanden gaat de driven gear langzamer = nog meer negatieve afwijking.

What can be wrong?
Post Reply