High blower relay Blazer 78

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

High blower relay Blazer 78

Post by Kootje »

Hallo,

Ik wil deze winter de verwarming van de Blazer onder handen gaan nemen in wat verdwaalde uurtjes.
Maar, de blower wil niet op de hoogste stand gaan draaien, als ik de 4 standenschakelaar op de hoogste stand zet gaat de fan op z`n langzaamst draaien. De OFF stand werkt ook niet maar dat zou komen omdat de airco ooit uit de auto verwijderd is. Standje 2 en 3 werken wel gewoon. Dus ik meet 4,6 of 8 volt op de blower motor.

Nu heb ik wat dingen opgezocht en het blijkt dat de hoogste stand werkt dmv een cut off relay waardoor de blower resistor omzeild wordt.
Ik heb de blower relay losgehaald, nog wat wiring diagrams gedowload en toen gaan meten.

Op de foto zijn de draden aangesloten maar als ik die los haal meet ik geen weerstand tussen 1 en 2. Als ik de draden weer aansluit hoor je het relais klikken, wordt de verbinding tussen 1 en 2 verbroken en zou, zoals ik zou verwachten, je een verbinding krijgen tussen 1 en 3 waardoor de blower voluit kan gaan met 12 volt. Dat laatste gebeurd dus niet.

Zou het relais, ondanks dat je hem hoort klikken, dan toch kapot zijn ?


Image

Dit vond ik wel een handig ding, weliswaar van een Corvette maar de kleuren komen overeen, zeker van de hi blower relay.

Image
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: High blower relay Blazer 78

Post by Bromgabber »

Ondanks dat een relais klikt zou hij stuk kunnen zijn.
Makkelijkst is even een andere relais proberen denk ik, zal ook niet heel duur zijn verwacht ik.
Kootje
Posts: 222
Joined: Sun Nov 18, 2018 8:50 pm

Re: High blower relay Blazer 78

Post by Kootje »

Hij is inderdaad stuk/
Ik heb hem vanochtend los gehaald en toch maar open gemaakt, snap best dat ie niet helemaal fris meer werkt. Wanneer het relais geactiveerd was kwamen de puntjes niet eens meer bij elkaar, zover was alles al verteerd.

Nieuwe besteld, plus blower resistor en nieuwe blower/fan. Hij tikt namelijk op alle langzame snelheden.

Image
Post Reply