Waterstof **ONTKRACHT**

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Waterstof

Post by sjak_brak »

Maar goed, ben evengoed benieuwd naar je bevindingen. Verder ook neit als aanval op jou bedoelt :)

Wat ik wel frappant vind, is dat de fervente voorstanders nooit met rekenvoorbeelden komen zoals mijn (losse pols) berekening. Als een systeem wat oplevert is, dan dat in cijfers uit te drukken.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Waterstof

Post by Pavement Pounder »

Hoe te berekenen ?
Van alles wat ik op internet vind heb ik nog steeds geen bewijs gevonden.
Ik heb er zin aan en het kost mij niets, mijn vrouw werkt in de chemie en verder lig ik meest op de bank ivm een hernia, dus tijd zat als ik maar kan liggen en zitten, dus het kan even duren.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Waterstof

Post by sjak_brak »

Pavement Pounder wrote:Hoe te berekenen ?
Je kan de hoeveelheid electrische energie die je gebruikt meten.

Je kan voor je dynamo, verbrandingsmotor e.d. wat ervaringscijfers gebruiken mbt rendement, enz.

Als je een bepaalde hoeveelheid gas, diesel of benzine verbrandt (dus je bruto verbruik), kan je ongeveer berekenen hoeveel energie dit oplevert.

Enz.

Dat zijn in principe rauwe cijfers. En die rauwe cijfers zijn om te zetten in percentages rendement.
wouter
Posts: 956
Joined: Sun Jul 15, 2007 1:04 pm

Re: Waterstof

Post by wouter »

kn@pestaart wrote:Dat zeggen we al vanaf de eerste pagina, toch?
ja, maar blijkbaar werd het nog steeds niet begrepen...

Om verder een indicatie te geven over de actieradius van het knalgas, verkregen uit het litertje water met een lepeltje soda:
Op school hadden we een Impreza omgebouwd naar waterstof, en met de 50 liter tank échte waterstof onder 300 bar werd een actieradius gerealiseerd van ongeveer 200km.
Waterstof bevat heel veel energie, maar heeft een dusdanig lage dichtheid dat je het onder extreem hoge druk op moet slaan wil je er een aceptabele hoeveelheid van meenemen. Daarom is een tank waarin het onder 700 bar wordt opgeslagen tegenwoordig geen uitzondering. De dichtheid is zelfs zo laag, dat het waterstof zelfs dóór het materiaal heen ontsnapt. Maar daar hebben ze tegenwoordig ook weer speciale coatings voor geloof ik...

Anyways, +- 200km op 50 liter onder 300bar, in de praktijk bewezen...
Iets zegt me dat je die 30% niet gaat halen...
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Waterstof

Post by Pavement Pounder »

Interesant, 700 bar ik wist niet dat die druk zo hoog was om het te gebruiken.
5% langere axiradius ben ik al blij mee.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Waterstof

Post by kn@pestaart »

Wiki:

Aardgas wordt bijvoorbeeld in zijn vloeibare vorm (sterk afgekoeld) vervoerd. Met de huidige technologie is het echter moeilijk om waterstofgas op te slaan of te vervoeren. Dit komt omdat waterstofgas weinig energie per volume-eenheid oplevert in vergelijking met butaangas of propaangas. Om een gelijke hoeveelheid energie aan waterstofgas te vervoeren is er dus een grotere tank nodig. Men kan dit verhelpen door het waterstofgas onder hoge druk te zetten, maar bij grootschalige productie zou er veel energie verloren gaan bij deze compressiestap

;)
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Waterstof

Post by Chief big ol'Cadillac »

hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Waterstof

Post by hanver »

als er iemand dat kan bewijzen dat het wel degelijk werkt en toch iets van voordeel oplevert, zou ik graag zien :)

anders zou er wel interesse zijn om te kopen eventueel :D
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Waterstof

Post by Pavement Pounder »

Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Waterstof

Post by Wilf »

wouter wrote:De dichtheid is zelfs zo laag, dat het waterstof zelfs dóór het materiaal heen ontsnapt.
Het ontsnapt zelfs door de atmosfeer. Dat betekent dus als wij massaal over zouden stappen op waterstof we de aarde langzaam maar zeker ontdoen van water :o Worden we Mars II.
titioo
Posts: 22
Joined: Mon Apr 19, 2010 3:34 pm

Re: Waterstof

Post by titioo »

met 1 watt electriciteit uit je accu kan je tussen 0,05 en 0,3 watt waterstof opwekken;
waterstof is het gevolg van omzetting van bestaande energie, met energieverlies tot gevolg
en vermits je accu geen monstervermogen aflevert, - je neemt tenslotte slechts de energie die nodig is voor de electrolyse - zal de winst aan waterstofenergie niet denderend hoog liggen.

vorig jaar is dezelfde discussie al eens voorbijgekomen, mét complete cijfers,
maar de topic is verwijderd; kan die terug opgevist worden ?
TT
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Waterstof

Post by Pavement Pounder »

Verbruik in alleen stadsverkeer gemiddelt 1 op 10 gemeten met 2 tanks.
Verbruik alleen snelweg 1 op 17 na 2 tanks.
Tussenmeting, op de snelweg 1 op 10 maar kom er achter dat ik 2 zachte voorbanden heb, 1 met 2 spijkers erin en 1 met een gescheurde ventiel :x
I'll be back ......
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Waterstof

Post by Joost.... »

Ik heb laatst een documentaire gezien over een japanse onderzoekster die nu een alg-soort ontwikkeld heeft die waterstof afscheidt. Het klonk veelbelovend omdat dat een methode is waarbij je dus niet energie hoeft op te wekken om energie te creeeren.
MADthieu
Posts: 459
Joined: Thu Oct 06, 2005 4:42 pm

Re: Waterstof

Post by MADthieu »

Post Reply