rechts stuur

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
lincolnfever
Posts: 61
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:50 pm

rechts stuur

Post by lincolnfever »

hi all,

ik kan/mag over niet al te lang voor langere tijd in thailand gaan wonen.
nu ben ik er dit jaar al 2 keer geweest.
maar de amerikaanse auto's moet je echt met een lampie zoeken
je ziet ze bijna niet en al helemaal geen oldtimers.
alleen maar japanse en koreaanse meuk.

nu mijn vraag.

worden er ook amerikaanse auto's gemaakt met het stuur aan de rechterkant ?
en zoja vanaf wanneer doen ze dat.
ik zou daar graag een crewcab dually gaan rijden
vanwege invoer en douane meuk is 10 jaar en ouder pas leuk om daar in te voeren.

m.vr.grt. LF
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: rechts stuur

Post by boyanka »

8) kijk eens op een australische site
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: rechts stuur

Post by sjak_brak »

Ik heb wel eens een rechtsgestuurde Pontiac gezien, en idd, kijk eens naar Aussie wagens :)
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: rechts stuur

Post by Wheel »

alleen heten GM's daar over het algemeen HOLDEN....
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: rechts stuur

Post by Wheel »

Niet de dually die jij bedoelt maar ze bestaan wel


http://digiads.com.au/carsales/used-car ... 181919.htm
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: rechts stuur

Post by Continental Kid »

"The name 'Bill Rich' and Ford F-Series was synonymous throughout Australia. It was the place to go and buy a RHD American imported F-Series. In 2001 Darren Waugh took over 'Bill Rich' and Vehicle Development Corporation...VDC...was formed as the major importation and engineering side of the operation. VDC is the largest company in right hand drive conversions for Ford F-Series vehicles in Australia. It undertakes a complex vehicle conversion program that requires an extensive redesign and manufacturing component to put modified North American vehicles on Australian roads. VDC is also the only Australian company that holds full volume Australian Conversion Compliance."


Hieruit valt op te maken dat er vanuit Detroit geen RHD auto's zijn gekomen, en het idd gaat om uiterst toegewijde bedrijven die deze 'one-off' conversies doen. Geldt waarschijnlijk ook voor de UK, Zuid-Afrika en andere RHD regio's. Het laat zich raden dat het voor klanten die zo'n kwalitatief hoogwaardige RHD conversie willen voor een US car, waar ook ter wereld, een dure grap is.


:roll:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: rechts stuur

Post by sjak_brak »

Continental Kid wrote:Hieruit valt op te maken dat er vanuit Detroit geen RHD auto's zijn gekomen
O ja, gaat alleen over F-series pickupjes ;)

Maar Australie is toch wel de beste plek lijkt me, worden Fords en Holdens gemaakt, en vroeger ook Chryslers. Van de Holden zijn wat LHD-conversies gemaakt voor de US-markt (oa Monaro die GTO werd), verder zijn er nog wel een hoop ludieke Holdens gemaakt door de jaren heen.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: rechts stuur

Post by Continental Kid »

sjak_brak wrote:O ja, gaat alleen over F-series pickupjes ;)

Maar Australie is toch wel de beste plek lijkt me, worden Fords en Holdens gemaakt, en vroeger ook Chryslers. Van de Holden zijn wat LHD-conversies gemaakt voor de US-markt (oa Monaro die GTO werd), verder zijn er nog wel een hoop ludieke Holdens gemaakt door de jaren heen.
VDC als voorbeeld deed idd exclusief de F150'jes, maar een US RHD af Detroit? Nope. Australie dus als enige aftermarket hiervoor. :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: rechts stuur

Post by sjak_brak »

Heb je meer bronnen waaruit dat blijkt?

Misschien niet in Detroit zelf, maar voor de Engelse markt werden ze wellicht in Canada geassembleerd, waar de big 3 allemaal fabrieken hadden/hebben. Chrysler bouwde de meeste export-wagens in Canada.

Volgens mij is RHD niet uitsluitend aftermarket, de Pontiac (meen een Parisienne uit ca 65 of 66) waar ik eerder naar refereerde was volgens mij oorspronkelijk een UK-auto, maar is alweer een aantal jaren geleden, dus weet niet meer alle details :)
jur.dejong
Posts: 633
Joined: Fri Apr 21, 2006 9:12 am

Re: rechts stuur

Post by jur.dejong »

Ik kan hierover niets officieels vinden. Maar ik kan mij goed voorstellen dat het voor de Big 3 niet rendabel was om speciale RHD productielijnen op te zetten. Daarvoor waren de aantallen te gering. En voor welke modellen doe je dat dan? Niet voor niets hadden zowel GM, Ford als Chrysler aparte Aussie divisies met eigen (vaak van US modellen afgeleide) modelreeksen. En de US modellen die dan werden/worden geimporteerd werden/worden dan omgebouwd door gespecialiseerde (dus after market) bedrijven.

8)
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: rechts stuur

Post by boyanka »

Continental Kid wrote:"The name 'Bill Rich' and Ford F-Series was synonymous throughout Australia. It was the place to go and buy a RHD American imported F-Series. In 2001 Darren Waugh took over 'Bill Rich' and Vehicle Development Corporation...VDC...was formed as the major importation and engineering side of the operation. VDC is the largest company in right hand drive conversions for Ford F-Series vehicles in Australia. It undertakes a complex vehicle conversion program that requires an extensive redesign and manufacturing component to put modified North American vehicles on Australian roads. VDC is also the only Australian company that holds full volume Australian Conversion Compliance."


Hieruit valt op te maken dat er vanuit Detroit geen RHD auto's zijn gekomen, en het idd gaat om uiterst toegewijde bedrijven die deze 'one-off' conversies doen. Geldt waarschijnlijk ook voor de UK, Zuid-Afrika en andere RHD regio's. Het laat zich raden dat het voor klanten die zo'n kwalitatief hoogwaardige RHD conversie willen voor een US car, waar ook ter wereld, een dure grap is.


:roll:
In zuidafrica zal je alleen de holden vinden met rechts stuur, de rest is gewoon import met links stuur.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: rechts stuur

Post by Continental Kid »

sjak_brak wrote:Heb je meer bronnen waaruit dat blijkt?

Misschien niet in Detroit zelf, maar voor de Engelse markt werden ze wellicht in Canada geassembleerd, waar de big 3 allemaal fabrieken hadden/hebben. Chrysler bouwde de meeste export-wagens in Canada.

Heb zelf gewerkt voor GM Oshawa, nooit iets vernomen van RHD's aldaar, ook niet in hun zeer gemengd testwagenpark, inclusief van concurrenten Ford en Chrysler. Ford heeft daar zijn plant in Windsor, idem. Van Chrysler is mij ook niet bekend dat zij af-fabriek RHD's hebben gebouwd, als relatief kleinste van de Drie onwaarschijnlijk.

Hier nog een pic van een RHD Lincoln (uiteraard een aussie) stond onlangs op de homepage van rockauto:

Image
warriorair
Posts: 832
Joined: Sat Jul 19, 2008 7:56 pm

Re: rechts stuur

Post by warriorair »

In zuidafrica zal je alleen de holden vinden met rechts stuur, de rest is gewoon import met links stuur.[/quote]

Ik heb een Chevy uit Zuid Afrika met het stuur rechts is ook zo geleverd daar.
Zullen er dus wel meer rondrijden. :D
Image
lincolnfever
Posts: 61
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:50 pm

Re: rechts stuur

Post by lincolnfever »

maar als ik dit zo allemaal lees
dan blijft het zoeken naar 'n naald in de hooiberg
heb ook nog ff ebay-UK bekeken
maar daar is het al niet veel beter

nu ga ik pas in februari aanstaande voor langere tijd die kant op
dus ik heb nog wel ff om te zoeken
maar toch...........

m.vr.grt. LF
jur.dejong
Posts: 633
Joined: Fri Apr 21, 2006 9:12 am

Re: rechts stuur

Post by jur.dejong »

Hey Joep,

Gewoon ter plaatse kijken. Anders een uit Australië laten komen.

:D
Post Reply