Amerikaanse vrachtwagens topic
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
It's that time of year again
Vanaf 1 oktober tot 31 maart zijn we in bepaalde provincies en (noordelijke) staten verplicht om sneeuwkettingen bij ons te hebben.
Vanaf 1 oktober tot 31 maart zijn we in bepaalde provincies en (noordelijke) staten verplicht om sneeuwkettingen bij ons te hebben.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Nu weet ik ineens weer waarom ik Chicago altijd probeer te mijden als het enigszins mogelijk is.....
Zes (6!) maal stoppen om tol te betalen, 29 US$ lichter en als het nu allemaal mooie wegen waren....
Neen: Overal wegwerkzaamheden en een 45 MPH speed limit
Zes (6!) maal stoppen om tol te betalen, 29 US$ lichter en als het nu allemaal mooie wegen waren....
Neen: Overal wegwerkzaamheden en een 45 MPH speed limit
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Leuk radiootje om te zien, 4 Watt AM is wel standaard, dat was in de 60er jaren al, enkel had je toen maar 23 kanalen in plaats van de 40 van nu.
In 2 uur tijd 29 dollar kwijt, 6 X betalen, is dat omdat je met een vrachtwagen of uit Canada afkomstig bent?
Is dit alleen in de buurt van Chicago?
In 2 uur tijd 29 dollar kwijt, 6 X betalen, is dat omdat je met een vrachtwagen of uit Canada afkomstig bent?
Is dit alleen in de buurt van Chicago?
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Nee, ook auto's en trucks uit de VS moeten tol betalen.
In de regio Chicago en New York en Pennsylvania kom je de meeste tolwegen/bruggen/tunnels tegen, en uiteraard de Golden Gate bridge in San Francisco.
Verder betaal je voor een heel stuk op de I-80 ook tol.
Straks ga ik even terug naar Canada over de Blue Water Bridge brug van Port Huron, MI naar Point Edward, ON, daar berekent men de tol n.a.v. het aantal assen dat je hebt. (US$ 3,25 per as)
Hier zie je de brug door mijn vieze voorruit:
In de regio Chicago en New York en Pennsylvania kom je de meeste tolwegen/bruggen/tunnels tegen, en uiteraard de Golden Gate bridge in San Francisco.
Verder betaal je voor een heel stuk op de I-80 ook tol.
Straks ga ik even terug naar Canada over de Blue Water Bridge brug van Port Huron, MI naar Point Edward, ON, daar berekent men de tol n.a.v. het aantal assen dat je hebt. (US$ 3,25 per as)
Hier zie je de brug door mijn vieze voorruit:
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Het lijkt de kil tunnel bij Dordrecht welSplitWindow wrote:Nu weet ik ineens weer waarom ik Chicago altijd probeer te mijden als het enigszins mogelijk is.....
en als het nu allemaal mooie wegen waren....
Neen
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Ik heb inmiddels al US$ 179,50 betaald aan tolgeld op deze trip, normaal gesproken is het nooit meer dan US$ 20,-
Hopelijk ben ik er nu vanaf, want ik krijg maar US$ 200,- mee voor (on)kosten.
Nu ik heb gelost in New Jersey kan ik beter inschatten op hoeveel kilometer deze trip uiteindelijk zal uitkomen.
Street & Trips zegt 10.294 KM:
Gisteren door Delaware gereden, een staat waar je vrij weinig over hoort. Ik was er al eens eerder geweest, maar nog nooit met de vrachtwagen.
Momenteel sta ik stil in Perryville, Maryland (wederom één van de minder bekende staten), ik denk dat mijn waterpomp de geest heeft gegeven.
Maar aangezien dit Noord Amerika is, en de mensen die op de dispatch werken alles beter weten, (ook al weten ze niet eens hoe een waterpomp er uitziet, laat staan dat ze weten wat zo'n ding doet) wordt mijn inzicht niet meegenomen in het plan van aanpak.
Nu moet ik met een motor die na 16 KM al oververhit raakt naar Baltimore rijden, dat is meer dan 60 KM verderop
Ik maak de foto's wel!!
Hopelijk ben ik er nu vanaf, want ik krijg maar US$ 200,- mee voor (on)kosten.
Nu ik heb gelost in New Jersey kan ik beter inschatten op hoeveel kilometer deze trip uiteindelijk zal uitkomen.
Street & Trips zegt 10.294 KM:
Gisteren door Delaware gereden, een staat waar je vrij weinig over hoort. Ik was er al eens eerder geweest, maar nog nooit met de vrachtwagen.
Momenteel sta ik stil in Perryville, Maryland (wederom één van de minder bekende staten), ik denk dat mijn waterpomp de geest heeft gegeven.
Maar aangezien dit Noord Amerika is, en de mensen die op de dispatch werken alles beter weten, (ook al weten ze niet eens hoe een waterpomp er uitziet, laat staan dat ze weten wat zo'n ding doet) wordt mijn inzicht niet meegenomen in het plan van aanpak.
Nu moet ik met een motor die na 16 KM al oververhit raakt naar Baltimore rijden, dat is meer dan 60 KM verderop
Ik maak de foto's wel!!
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Na 6 KM rijden ging het coolant lampje onder het metertje in het dashboard alweer aan, en de motor ging in limp-home mode.
Dus ik ben terug gegaan naar de truckstop en heb een bericht gestuurd dat ze een andere oplossing moeten zoeken omdat ik niet moedwillig een motor in de prak wil laten draaien.
Morgen komt er een heuse sleepwagen om mij naar Baltimore te verkassen.
En het is hier gebruikelijk dat de chauffeur gewoon in de cabine blijft zitten tijdens het slepen, dus dat kan leuke foto's opleveren 8)
Dus ik ben terug gegaan naar de truckstop en heb een bericht gestuurd dat ze een andere oplossing moeten zoeken omdat ik niet moedwillig een motor in de prak wil laten draaien.
Morgen komt er een heuse sleepwagen om mij naar Baltimore te verkassen.
En het is hier gebruikelijk dat de chauffeur gewoon in de cabine blijft zitten tijdens het slepen, dus dat kan leuke foto's opleveren 8)
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Ik ben benieuwd Erik!
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Nou, het heeft allemaal heel erg lang geduurd, inmiddels ben ik alweer terug in Canada.
Na meer dan 24 uur wachten was de taxi al ter plaatse. Dat is best wel snel 8)
Maar hij had niet de goede spullen bij zich om mij te slepen, de trailer moest daarom op de truckstop blijven staan, compleet met kleden en sneeuwkettingen.
Dus eerst de trailer afkoppelen en daarna de truck in een ander parkeervak rijden, zodat hij kon worden aangepikt.
Ik reed met mijn domme hoofd achteruit het parkeervak in, want ik wist niet beter dan dat ik aan de vooras zou worden gesleept, hoe dom kan ik toch zijn hé....
De sleep-meneer werd woest, dus maar snel de truck omgekeerd, voordat de beste man zou ontploffen:
Na heel veel gekloot, gebel, een sleep-collega die kwam kijken maar verder niets zei en diepe zuchten, kwam hij mij vragen of ik de truck wilde omdraaien.
Hij ging mij aan de vooras slepen
Aandrijfas demonteren, deze kreeg een plaatsje vóór de schotel:
En toen konden we eindelijk op pad naar de Peterbilt dealer in Baltimore.
Onderweg vroeg de sleep-meneer of een collega mij kwam oppikken, want er zou waarschijnlijk niet meer aan mijn truck worden gewerkt voordat het weekend voorbij zou zijn..
Toen ik vertelde dat ik uit Alberta kwam, dus dat ik niet zomaar even kon worden opgepikt, verscheen er een diepe frons in zijn voorhoofd:
Alberta, waar lag dat??
In Canada, vertelde ik hem. Daar was hij best wel van onder de indruk, dat ik zo ver van huis was!!
Ik heb hem maar niets over Nederland verteld, zoveel informatie op één en dezelfde dag, dat zou niet goed voor hem zijn geweest
Toen we aankwamen in Baltimore was het al 16:00 uur geworden, en er werd mij verteld dat er heel misschien maandag naar Johan zou worden gekeken, maar dinsdag was waarschijnlijker.
Onderweg had nog eens zitten nadenken, en het moest haast wel de thermostaat zijn die voor de koelproblemen zorgde.
Ik kon de motor urenlang stationair laten draaien zonder dat hij oververhit raakte, maar zodra ik ging rijden was het na 6 KM alarm op mijn dashboard.
Zaterdag was de garage ook open, dus ik opperde dat ik zelf even de thermostaat eruit zou halen om te kijken of dat de boosdoener was.
Nou, dat was hoogst ongepast, ongebruikelijk en niet mogelijk!!
Lang verhaal kort:
Maandagmiddag rond 15:00 uur werd er naar de truck gekeken, en inderdaad: Thermostaat werkte niet meer.
In een perfecte wereld zou men deze dan even vervangen en kon ik weer op pad.
Maar bij deze grote garage was iets simpels als een thermostaat niet op voorraad.
Deze moest worden besteld en als ik geluk had was hij er dinsdagmiddag. Maar ze wisten niet of ze hem dan nog konden vervangen op dezelfde dag.
Dus dat betekende 7 dagen stilstaan vanwege een kapotte thermostaat, only in North America
Gelukkig waren de voorzieningen in de Drivers Lounge niet verkeerd, hier een paar telefoonfoto's:
Beetje internetten, maar helaas werkte de WiFi niet
Luxe doucheruimte (met handdoeken van Peterbilt) en een wasmachine/droger waren óók aanwezig.
Dus dan maar even de was van de afgelopen 14 dagen doen:
Uiteindelijk heeft het tot dinsdagmiddag 18:00 uur geduurd voordat ik weer op pad kon.
En toen moest ik eerst 60 KM terug rijden om mijn trailer aan te pikken, die er gelukkig nog steeds stond, compleet met kleden en sneeuwkettingen
Na meer dan 24 uur wachten was de taxi al ter plaatse. Dat is best wel snel 8)
Maar hij had niet de goede spullen bij zich om mij te slepen, de trailer moest daarom op de truckstop blijven staan, compleet met kleden en sneeuwkettingen.
Dus eerst de trailer afkoppelen en daarna de truck in een ander parkeervak rijden, zodat hij kon worden aangepikt.
Ik reed met mijn domme hoofd achteruit het parkeervak in, want ik wist niet beter dan dat ik aan de vooras zou worden gesleept, hoe dom kan ik toch zijn hé....
De sleep-meneer werd woest, dus maar snel de truck omgekeerd, voordat de beste man zou ontploffen:
Na heel veel gekloot, gebel, een sleep-collega die kwam kijken maar verder niets zei en diepe zuchten, kwam hij mij vragen of ik de truck wilde omdraaien.
Hij ging mij aan de vooras slepen
Aandrijfas demonteren, deze kreeg een plaatsje vóór de schotel:
En toen konden we eindelijk op pad naar de Peterbilt dealer in Baltimore.
Onderweg vroeg de sleep-meneer of een collega mij kwam oppikken, want er zou waarschijnlijk niet meer aan mijn truck worden gewerkt voordat het weekend voorbij zou zijn..
Toen ik vertelde dat ik uit Alberta kwam, dus dat ik niet zomaar even kon worden opgepikt, verscheen er een diepe frons in zijn voorhoofd:
Alberta, waar lag dat??
In Canada, vertelde ik hem. Daar was hij best wel van onder de indruk, dat ik zo ver van huis was!!
Ik heb hem maar niets over Nederland verteld, zoveel informatie op één en dezelfde dag, dat zou niet goed voor hem zijn geweest
Toen we aankwamen in Baltimore was het al 16:00 uur geworden, en er werd mij verteld dat er heel misschien maandag naar Johan zou worden gekeken, maar dinsdag was waarschijnlijker.
Onderweg had nog eens zitten nadenken, en het moest haast wel de thermostaat zijn die voor de koelproblemen zorgde.
Ik kon de motor urenlang stationair laten draaien zonder dat hij oververhit raakte, maar zodra ik ging rijden was het na 6 KM alarm op mijn dashboard.
Zaterdag was de garage ook open, dus ik opperde dat ik zelf even de thermostaat eruit zou halen om te kijken of dat de boosdoener was.
Nou, dat was hoogst ongepast, ongebruikelijk en niet mogelijk!!
Lang verhaal kort:
Maandagmiddag rond 15:00 uur werd er naar de truck gekeken, en inderdaad: Thermostaat werkte niet meer.
In een perfecte wereld zou men deze dan even vervangen en kon ik weer op pad.
Maar bij deze grote garage was iets simpels als een thermostaat niet op voorraad.
Deze moest worden besteld en als ik geluk had was hij er dinsdagmiddag. Maar ze wisten niet of ze hem dan nog konden vervangen op dezelfde dag.
Dus dat betekende 7 dagen stilstaan vanwege een kapotte thermostaat, only in North America
Gelukkig waren de voorzieningen in de Drivers Lounge niet verkeerd, hier een paar telefoonfoto's:
Beetje internetten, maar helaas werkte de WiFi niet
Luxe doucheruimte (met handdoeken van Peterbilt) en een wasmachine/droger waren óók aanwezig.
Dus dan maar even de was van de afgelopen 14 dagen doen:
Uiteindelijk heeft het tot dinsdagmiddag 18:00 uur geduurd voordat ik weer op pad kon.
En toen moest ik eerst 60 KM terug rijden om mijn trailer aan te pikken, die er gelukkig nog steeds stond, compleet met kleden en sneeuwkettingen
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Woensdag 29 oktober gearriveerd op onze yard in South Carolina na een probleemloze cruise van 935 KM (leeg).
De oververhittingsproblemen lijken te zijn opgelost 8)
Johan mocht, na meer dan 1 maand erg vies te zijn geweest, eindelijk weer in bad.
De avondtemperatuur was 23,5 graden C, perfect voor een nachtrust, niet te koud en ook niet te warm. Zo mag het van mij het hele jaar wel blijven.
Het scheen erg rustig te zijn met het werk in de banden, dus wie weet kon ik vrij krijgen om even naar Key West heen en weer te rijden.
Het is maar 1300 KM enkele reis vanuit SC, en ik was onderhand wel toe aan vakantie!!
Deze Road Trip moet wachten tot de volgende keer dat ik hier weer ben, ik kreeg tot mijn grote schrik al meteen op donderdagochtend de mededeling dat ik kon gaan laden bij Michelin.
Aldaar zeven banden geladen, en ik besloot om pas op vrijdagochtend te gaan rijden.
Twee uurtjes onbetaalde arbeid (want: laden/lossen wordt niet betaald) vond ik wel weer voldoende voor die dag.
Die vrijdag ging de zon op om 07:42 uur, dus dan mag ik in SC en GA om 08:12 uur (half uur na zonsopkomst) gaan rijden.
In andere staten is het een half uur vóór zonsopkomst, of precies op het tijdstip dat de zon opkomt, hoezo "Verenigde Staten"?
Ik reed samen met collega Will, uit Engeland, terug naar Canada, hieronder wat foto's van onze auto's.
Will had acht 10 foot banden geladen, dus een stuk minder breed dan mijn lading, hier truck #039, een 2012 "slope nose" Peterbilt 386:
Will op de Love's truckstop @ Nickajack Lake, Tennessee:
(ik zie nu pas dat hij geen sneeuwkettingen bij zich heeft, zal het morgen even tegen hem zeggen, want dat kan een dure bekeuring worden)
Johan, I-29 Northbound @ Nunda rest area, South Dakota:
"We had two of our best comin' outta the West......"
Staging:
Ik weet wel wie er wint als dit een echte drag race zou zijn 8)
Een Cummins wint het niet van een Caterpillar, vooral niet als er geklommen moet worden.
Morgenochtend ga ik eens vragen waar ik naartoe moet, nu eerst even relaxen in het plaatselijke hotel.
De oververhittingsproblemen lijken te zijn opgelost 8)
Johan mocht, na meer dan 1 maand erg vies te zijn geweest, eindelijk weer in bad.
De avondtemperatuur was 23,5 graden C, perfect voor een nachtrust, niet te koud en ook niet te warm. Zo mag het van mij het hele jaar wel blijven.
Het scheen erg rustig te zijn met het werk in de banden, dus wie weet kon ik vrij krijgen om even naar Key West heen en weer te rijden.
Het is maar 1300 KM enkele reis vanuit SC, en ik was onderhand wel toe aan vakantie!!
Deze Road Trip moet wachten tot de volgende keer dat ik hier weer ben, ik kreeg tot mijn grote schrik al meteen op donderdagochtend de mededeling dat ik kon gaan laden bij Michelin.
Aldaar zeven banden geladen, en ik besloot om pas op vrijdagochtend te gaan rijden.
Twee uurtjes onbetaalde arbeid (want: laden/lossen wordt niet betaald) vond ik wel weer voldoende voor die dag.
Die vrijdag ging de zon op om 07:42 uur, dus dan mag ik in SC en GA om 08:12 uur (half uur na zonsopkomst) gaan rijden.
In andere staten is het een half uur vóór zonsopkomst, of precies op het tijdstip dat de zon opkomt, hoezo "Verenigde Staten"?
Ik reed samen met collega Will, uit Engeland, terug naar Canada, hieronder wat foto's van onze auto's.
Will had acht 10 foot banden geladen, dus een stuk minder breed dan mijn lading, hier truck #039, een 2012 "slope nose" Peterbilt 386:
Will op de Love's truckstop @ Nickajack Lake, Tennessee:
(ik zie nu pas dat hij geen sneeuwkettingen bij zich heeft, zal het morgen even tegen hem zeggen, want dat kan een dure bekeuring worden)
Johan, I-29 Northbound @ Nunda rest area, South Dakota:
"We had two of our best comin' outta the West......"
Staging:
Ik weet wel wie er wint als dit een echte drag race zou zijn 8)
Een Cummins wint het niet van een Caterpillar, vooral niet als er geklommen moet worden.
Morgenochtend ga ik eens vragen waar ik naartoe moet, nu eerst even relaxen in het plaatselijke hotel.
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Wederom leuk om te lezen,.. ga zo voort
Gr.Joop
Gr.Joop
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Doet me denken aan Patrick Swayze in "Black Dog": Aint nothing like a Caterpillar engine..SplitWindow wrote:Een Cummins wint het niet van een Caterpillar, vooral niet als er geklommen moet worden.
Geen foto's van tijdens het slepen? Leek me wel interessant.
Ik geniet er in ieder geval van. Vandaag ben ik met mijn eigen truckie effe op pad geweest, was ook weer te lang geleden.
Stukkie bulderen en fluiten met die ouwe Continental multifuel.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Nee, mijn stuur werd vastgezet met de veiligheidsgordel, dus ik moest meerijden in de Mack, op een stoel zonder luchtvering.....
Ben inmiddels aangekomen in Salmo, British Columbia. Het wordt hier al om 16:16 uur donker, ik was om 15:25 uur bij de houtzagerij waar ik moet laden.
Maar men wilde niet meer laden omdat ik dan in het donker mijn kleden erover moet trekken, en dat is een safety risk
Morgen om 06:30 uur ben ik als eerste aan de beurt, gelukkig is het hier een uur vroeger dan in Alberta, dus in mijn truck is het dan 07:30 uur.
De rit gaat naar New Haven, Indiana. Zo'n 4000 KM cruisen, het was vandaag weer adembenemend mooi in de Rocky Mountains!
Ik sta met mijn trekker voor het raam bij de plaatselijke Subway, kan ik meeliften op de WiFi.
De manager vindt het wel grappig, hij beloofde om na sluitingstijd de router aan te laten staan, dus ik ben nu wel verplicht om straks even te gaan eten bij hem
Ben inmiddels aangekomen in Salmo, British Columbia. Het wordt hier al om 16:16 uur donker, ik was om 15:25 uur bij de houtzagerij waar ik moet laden.
Maar men wilde niet meer laden omdat ik dan in het donker mijn kleden erover moet trekken, en dat is een safety risk
Morgen om 06:30 uur ben ik als eerste aan de beurt, gelukkig is het hier een uur vroeger dan in Alberta, dus in mijn truck is het dan 07:30 uur.
De rit gaat naar New Haven, Indiana. Zo'n 4000 KM cruisen, het was vandaag weer adembenemend mooi in de Rocky Mountains!
Ik sta met mijn trekker voor het raam bij de plaatselijke Subway, kan ik meeliften op de WiFi.
De manager vindt het wel grappig, hij beloofde om na sluitingstijd de router aan te laten staan, dus ik ben nu wel verplicht om straks even te gaan eten bij hem
Last edited by SplitWindow on Thu Nov 06, 2014 5:22 am, edited 1 time in total.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
Nieuwe trucks op onze yard in C-town, AB.
Links een Freightliner Coronado, rechts een super-lichtgewicht Freightliner Cascadia:
Met de Cascadia wil men proberen om 5 stuks van de grootste banden te vervoeren van South Carolina naar Alberta.
Er zit geen koelkast in, en de bijrijdersstoel is eruit gehaald, op de vrijgekomen plaats gaat men een koelbox monteren.
Verder heeft deze wagen super-singles, een 400 liter dieseltank en een verkorte cabine, dit allemaal om gewicht te besparen, zodat er per rit 1 band extra kan worden meegenomen.
De Coronado oogt beter vind ik, en de stuurcabine is een stuk breder dan bij de Peterbilts.
En toch heeft hij nog altijd uitlaten aan de zijkanten van de cabine.
Deze Freightliners gaan de lease trucks vervangen, die gaan er uit, net voordat ze 1 miljoen KM hebben gereden.
Maar er worden ook nieuwe Peterbilts gekocht, deze Freightliners zijn een soort van experiment.
Ik hoef mij geen zorgen te maken dat ik Johan kwijt zal raken, hij is eigendom van het bedrijf, en het laatste model zonder DEF (AdBlue).
Vergeleken met de nieuwere wagens met emissie systemen, is mijn auto veel minder storingsgevoelig.
Daarbij is het blok in het begin van dit jaar gereviseerd, men heeft in de planning staan dat hij minimaal totdat de 2 miljoen KM is bereikt, zal worden gebruikt.
Links een Freightliner Coronado, rechts een super-lichtgewicht Freightliner Cascadia:
Met de Cascadia wil men proberen om 5 stuks van de grootste banden te vervoeren van South Carolina naar Alberta.
Er zit geen koelkast in, en de bijrijdersstoel is eruit gehaald, op de vrijgekomen plaats gaat men een koelbox monteren.
Verder heeft deze wagen super-singles, een 400 liter dieseltank en een verkorte cabine, dit allemaal om gewicht te besparen, zodat er per rit 1 band extra kan worden meegenomen.
De Coronado oogt beter vind ik, en de stuurcabine is een stuk breder dan bij de Peterbilts.
En toch heeft hij nog altijd uitlaten aan de zijkanten van de cabine.
Deze Freightliners gaan de lease trucks vervangen, die gaan er uit, net voordat ze 1 miljoen KM hebben gereden.
Maar er worden ook nieuwe Peterbilts gekocht, deze Freightliners zijn een soort van experiment.
Ik hoef mij geen zorgen te maken dat ik Johan kwijt zal raken, hij is eigendom van het bedrijf, en het laatste model zonder DEF (AdBlue).
Vergeleken met de nieuwere wagens met emissie systemen, is mijn auto veel minder storingsgevoelig.
Daarbij is het blok in het begin van dit jaar gereviseerd, men heeft in de planning staan dat hij minimaal totdat de 2 miljoen KM is bereikt, zal worden gebruikt.
Re: Amerikaanse vrachtwagens topic
gaaf topic man..keep on posting plz..!