Je hebt in Noord Amerika twee remsystemen die afzonderlijk te bedienen zijn, dus elke truck die wordt ingevoerd moet daaraan voldoen.SS502RAT wrote:en spiltw is nu ook alles rondom geremd bij de eu merken die er rond rijden
Op deze foto zie je de handrem voor de truck (gele knop) en handrem voor de trailer (rode knop), er is ook nog een aparte trailerrem.
Met trailer gebruik je alleen de gele knop als je wilt parkeren, deze trek je dan uit, terwijl je de duim van je rechterhandhand op de rode knop moet houden, dit om te voorkomen dat deze automatisch ook "uitschiet".
Bij parkeren, en vooral in koud weer, gebruik je nooit de trailerparkeerrem.
Bij het afkoppelen van de trailer trek je ze wel allebei uit, zodat de trailer op de rem staat.
Vergeet je dit, dan merk je dat wel als je de rode leiding loshaalt, dan blaas je meteen je ketel leeg.
Zonder trailer moet je er dus op letten dat je niet beide knoppen indrukt als je wilt wegrijden, want dan zet je de leiding naar de trailer open en verlies je je lucht.
De eerste paar keer is dit erg verwarrend, mede door de vreemd geformuleerde opschriften op de twee knoppen.
Maar je hoeft er op een gegeven moment niet meer bij na te denken.
Foto van het dashboard van mijn oude Freightliner.
Even aanklikken:
Op de foto zie je ook de keuzehendel voor de "automaat"bak (13 versnellingen).
Die bak schakelt, of je nu leeg of vol bent, elke versnelling.
Dus geen slim systeem zoals Volvo's I-shift.
Maar je kunt het schakelaartje op de hendel overzetten en dan de hendel op en neer bewegen om op- of terug te schakelen.
Net als in een Aston Martin of een Ferrari
Helaas kun je niet even 4 versnellingen overslaan, dan gaat het ding onwijs piepen en kiest zelf de volgende versnelling.
Zonder trailer en op handbediend schakelen kun je alle achterbanden laten doorslippen in de eerste 5 versnellingen, of een beetje door een bocht "sliden".
En veel auto's bij een stoplicht verras je door ze eruit te trekken, wegrijden in z'n 3, dan met een foefje doorschakelen naar 7 en vanaf 7 naar 9 naar 11 trekt zo'n auto als een lier.
Als je aan het rijden bent moet je om de haverklap over de weegbrug, zit je fout met je gewichten (vooras-trekassen-trailerassen) dan is het betalen geblazen.
Om aan de ideale gewichten te komen kun je schotel voor- en achteruit schuiven, en ook de assen van de trailer.
In Amerika mag je maar in vier (gelukkig aaneengesloten) staten met een drieassige trailer rijden, in Canada is het overal toegestaan.
Hier mijn oud-collega Alex die, met zijn klompen en Gronings accent, even laat zien hoe je de assen schuift.
Dit is een oudere trailer, bij de nieuwe modellen is de hendel die hij overhaalt vervangen door een knopje dat op lucht werkt.
Alex is tegenwoordig buschauffeur op een toeristenbus voor een bedrijf uit Banff, BC (in de Canadese Rockies)
Even aanklikken: