Amerikaanse vrachtwagens topic

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

SS502RAT wrote:en spiltw is nu ook alles rondom geremd bij de eu merken die er rond rijden
Je hebt in Noord Amerika twee remsystemen die afzonderlijk te bedienen zijn, dus elke truck die wordt ingevoerd moet daaraan voldoen.

Op deze foto zie je de handrem voor de truck (gele knop) en handrem voor de trailer (rode knop), er is ook nog een aparte trailerrem.
Met trailer gebruik je alleen de gele knop als je wilt parkeren, deze trek je dan uit, terwijl je de duim van je rechterhandhand op de rode knop moet houden, dit om te voorkomen dat deze automatisch ook "uitschiet".
Bij parkeren, en vooral in koud weer, gebruik je nooit de trailerparkeerrem.

Bij het afkoppelen van de trailer trek je ze wel allebei uit, zodat de trailer op de rem staat.
Vergeet je dit, dan merk je dat wel als je de rode leiding loshaalt, dan blaas je meteen je ketel leeg.

Zonder trailer moet je er dus op letten dat je niet beide knoppen indrukt als je wilt wegrijden, want dan zet je de leiding naar de trailer open en verlies je je lucht.
De eerste paar keer is dit erg verwarrend, mede door de vreemd geformuleerde opschriften op de twee knoppen.
Maar je hoeft er op een gegeven moment niet meer bij na te denken.

Foto van het dashboard van mijn oude Freightliner.
Even aanklikken:

Image

Op de foto zie je ook de keuzehendel voor de "automaat"bak (13 versnellingen).
Die bak schakelt, of je nu leeg of vol bent, elke versnelling.
Dus geen slim systeem zoals Volvo's I-shift.

Maar je kunt het schakelaartje op de hendel overzetten en dan de hendel op en neer bewegen om op- of terug te schakelen.
Net als in een Aston Martin of een Ferrari :lol:

Helaas kun je niet even 4 versnellingen overslaan, dan gaat het ding onwijs piepen en kiest zelf de volgende versnelling.
Zonder trailer en op handbediend schakelen kun je alle achterbanden laten doorslippen in de eerste 5 versnellingen, of een beetje door een bocht "sliden".

En veel auto's bij een stoplicht verras je door ze eruit te trekken, wegrijden in z'n 3, dan met een foefje doorschakelen naar 7 en vanaf 7 naar 9 naar 11 trekt zo'n auto als een lier.


Als je aan het rijden bent moet je om de haverklap over de weegbrug, zit je fout met je gewichten (vooras-trekassen-trailerassen) dan is het betalen geblazen.

Om aan de ideale gewichten te komen kun je schotel voor- en achteruit schuiven, en ook de assen van de trailer.
In Amerika mag je maar in vier (gelukkig aaneengesloten) staten met een drieassige trailer rijden, in Canada is het overal toegestaan.

Hier mijn oud-collega Alex die, met zijn klompen en Gronings accent, even laat zien hoe je de assen schuift.
Dit is een oudere trailer, bij de nieuwe modellen is de hendel die hij overhaalt vervangen door een knopje dat op lucht werkt.
Alex is tegenwoordig buschauffeur op een toeristenbus voor een bedrijf uit Banff, BC (in de Canadese Rockies)

Even aanklikken:

Image
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Waarom zijn de aantal assen in Amerika beperkt?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Heel simpel:
"OMDAT WE DAT ALTIJD ZO HEBBEN GEDAAN, DAT GAAT PRIMA, DUS WAAROM ZULLEN WE HET GAAN VERANDEREN ???"

Dat is de mentaliteit van de gemiddelde Amerikaan..... :oops:

En meesturende assen kennen ze helemaal niet, dus als jij je trailerassen helemaal naar achteren hebt staan dan wringt het bij een tandemasser met dubbele wielen al geweldig, laat staan bij een drieasser.
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

:lol:

Het systeem om die assen te verschuiven vindt ik helemaal niet zo verkeerd. Of zie ik het verkeerd?

Hoe zit het trouwens met gevaarlijke stoffen in Amerika? Is dat ook erg streng daar? (ivm aanslagen of iets dergelijks)
SS502RAT
Posts: 1390
Joined: Sun Sep 16, 2007 3:39 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SS502RAT »

okee thanks wat de versnellingen betreft is het met mijn oude kw 105 ;) ook niet veel anders ook een automaatje maar die kiest dan wel de beste versnelling om weg te rijden zo wel vol als leeg je kan hem ook wel van de automaat afhalen en dan op en neer flipperen zo als in een sport bolide maar je moet dan toch ook alle schakelingen door lopen en als je denkt van ik schiet eff van drie naar zes vergeet het maar daar trapt de elktronica niet in je gaat er hoog uit twee om hoog geacht je toeren tal mis het soms wel de oude handbak was wel eens leuk met de losse trekker bij de verkeers lichten :D

@pvz over dat gevaarlijke stoffen zal ongetwijfeld verscherpt zijn ook hier in de eu is er veel op dat gebied veranderd bij het bedrijf waar ik zit rijden we ook veel met stoffen die onder dit linkje vallen http://www.gevaarlijke-stoffen.be/beveiliging.htm en achter de schermen waar we als chauffeur mess geen weet van hebben is er ook erg veel veranderd sinds 911 zeg maar

nog een paar linkjes met pics van die olie veld vrachtwaggels met een eu uitstraling
en in de usa en canada rond tuffen of waar ook ter wereld
http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... ts-do.html
http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... er-ke.html
Last edited by SS502RAT on Sun Aug 07, 2011 10:21 pm, edited 1 time in total.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

pvz wrote:Het systeem om die assen te verschuiven vindt ik helemaal niet zo verkeerd. Of zie ik het verkeerd?

Hoe zit het trouwens met gevaarlijke stoffen in Amerika? Is dat ook erg streng daar? (ivm aanslagen of iets dergelijk)
Gevaarlijke stoffen (ADR) is best heel simpel, cursusje van een uurtje of 2, examentje en klaar.
Ik weet wel dat ze na 11 september elke trailer met gevaarlijke stoffen wilden uitrusten met een pushbar aan de achterkant.
Als een politieauto daar dan tegenaan reed ging de hele zooi meteen op de rem en konden ze de snoodaards inrekenen.
Maar verder nooit meer iets over gehoord.

Assen schuiven (en ook de schotel) is best een mooi systeem, maar er gaat soms best veel tijd inzitten.
En je krijgt niet per uur maar per mijl betaald.
Dus als je bent geladen, dan mag je legaal (dus met eventueel overgewicht op een as) naar de dichtsbijzijnde scales rijden.

Daar moet je jezelf melden, men weegt dan de vooras, trekassen en trailerassen, afhankelijk van het soort weegbrug doen ze dat in 1 keer of je moet asstel na asstel wegen.
In Canada moet je aangeven of je de gewichten in ponden of kilo's op je weegbrief wilt hebben, handig als je de grens naar de VS over moet steken.

Na je eerste weging rijd je de brug af en haal je de weegbrief op (kost zo'n 10 dollar voor de eerste weging).
Eerst kijk je of je totaal gewicht niet te hoog is, want dan kun je meteen terug naar het laadadres.

Is dat in ieder geval goed, dan begint het grote puzzelen.
Als je teveel gewicht op je vooras hebt, dan probeer je dat als eerste te veranderen door de assen van de trailer naar voren te schuiven.
Dan krijg je minder gewicht op de achterassen van de trekker, en wijzig je in de meeste gevallen ook de asdruk op de vooras.

Lukt dat niet op die manier, dan ga je de schotel schuiven.
Met minimaal schuiven kun je al veel gewicht verplaatsen, waarna je weer gaat wegen.
Tweede weging kost 1 dollar.
Als je gewicht op de vooras goed is, dan ga je proberen om het gewicht op de trekassen en trailerassen goed te krijgen.

Soms moet je 3 tot 4 keer wegen, en sta je zo een dik uur (onbetaald!) te ploeteren.
Vooral in de winter bij -45 C, als de hele zooi niet wil bewegen en alles onder een dikke sneeuwkoek zit is dat erg prettig.
En je trailer remt niet om te kunnen schuiven, omdat je geen schoon stukje straat kunt vinden waar je genoeg grip hebt op zowel de trailerassen als op je trekassen.

Als je dan eindelijk klaar bent, kom je erachter dat je de truck en de trailer (koeltransport) nog niet helemaal hebt afgetankt.....
Tja, dan kun je als je pech hebt weer helemaal overnieuw beginnen, want dan komt er zo een paar 100 kilo bij, plus het gewicht van je eigen persoontje ook nog.

Of je kijkt op welk peil je tankmeter staat en bij het tanken onderweg zorg je dat je daar niet overheen gaat.
Maar je mag ook weer niet bij elk tankstation dat je tegenkomt tanken, dus wat heb je liever ?
Weer opnieuw assen schuiven of je onderweg helemaal gek rekenen of je de volgende goedkeurde tankstop kunt halen, omdat je tanks niet helemaal vol zitten ?

En dan veranderen ze een paar keer per week ook nog al de tankstops, zodat je helemaal in de problemen kunt komen.

Dus je kunt het beste gewoon zorgen dat je met volle tanks legaal bent, dan weet je zeker dat je onderweg niet zonder diesel komt te staan en een extra tankstop moet gaan aanvragen.
Want voordat dat dan weer is goedgekeurd en je pas is vrijgegeven, ben je ook weer een uurtje onbetaald aan het stressen :lol:
Olds Willem
Posts: 2123
Joined: Sun May 07, 2006 5:16 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Olds Willem »

SplitWindow wrote:Heel simpel:
"OMDAT WE DAT ALTIJD ZO HEBBEN GEDAAN, DAT GAAT PRIMA, DUS WAAROM ZULLEN WE HET GAAN VERANDEREN ???"

Dat is de mentaliteit van de gemiddelde Amerikaan..... :oops:

En meesturende assen kennen ze helemaal niet, dus als jij je trailerassen helemaal naar achteren hebt staan dan wringt het bij een tandemasser met dubbele wielen al geweldig, laat staan bij een drieasser.
Wat ik zo bizar vindt zijn die trailers met 2 assen die een pest eind uit elkaar staan, dit dus:

Image

Kunnen ze een van die assen optillen of is dat gewoon maximaal wringen bij het betere bochtenwerk?

En dan nog een filmpje, ik was blij dat ik dat in het echt mocht mee maken!

Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Chief big ol'Cadillac »

Mijn truck....

Image

Image


Image

Image

:jump:
Dennis Bos
Posts: 70
Joined: Wed Feb 04, 2004 7:38 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Dennis Bos »

Ik heb gelukkig geen schuivende assen en hoef ook (bijna) nooit te wegen. Ik rij bijna alleen in Alberta en soms een stukje British Columbia (iedere avond thuis). Omdat wij meedoen aan het Partners In Compliance programma mogen wij in 98% van de gevallen de weegbrug voorbij rijden. Als er iets niet klopt telt het wel extra zwaar, dus je zorgt toch dat je alles in orde hebt. Ik weet als ik geladen ben of het totaal gewicht klopt (Ik kan net iets meer dan 43 ton laden voor een totaal gewicht van 63,5 ton), maar de verdeling over de assen weet ik dan niet en daar kan ik ook niks meer aan veranderen. Alles is hier nogal primitief. Zo is het remsysteem niet lastafhankelijk en zijn de versnellingsbakken nog ongesynchroniseerd. Ik rij met een Eaton Fuller 18 speed en dat was best wennen in het begin. Onze nieuwe auto's hebben de Volvo i-shift (die Mack mDrive heet, zoals ook op de Volvo motor een Mack plaatje zit). Twaalf versnellingen is wel weinig als het bergop gaat, maar het schakelt goed. Mijn certificaten voor gevaarlijke stoffen waren zeer makkelijk te halen. Aangezien de cursus door het bedrijf zelf gegeven wordt haalt natuurlijk iedereen het examen. Ook scheelt het dat je alleen hoeft te leren over producten die je gaat vervoeren en dus niet over allerlei stoffen waar je nooit mee te maken gaat krijgen. Als je ergens anders gaat werken krijg je daar een nieuwe cursus.

Mijn truckje:
Image

De super B is een typisch Canadese combinatie met een drieassige lead trailer met een koppelschotel achterop en een tweeassige pup trailer, maximaal 25 meter lang. Veel bulkwagens en flat decks hebben hier deze vorm.
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Ook erg gaaf om te zien zo'n ex leger truck! :)

Klopt het dat zo'n truck op zowat alles loopt wat je er ingooit? benzine, dieselolie, oude motorolie, frituurvet, enzovoort?? Weet niet of het waar is maar ze hebben me dat ooit als klein mannetje wijs gemaakt en geloof het nog steeds :D :P
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by RobDodge »

SplitWindow wrote: Vergeet je dit, dan merk je dat wel als je de rode leiding loshaalt, dan blaas je meteen je ketel leeg.
Dus de koppelingen met terugslag klep zit op de trailer? Of zijn dat ook open koppelingen?
Als je truck koppelingen met een terugslag klep heeft, heb je volgens mij dat knoppen systeem helemaal niet nodig...?

Wel dus :D Bij het verplaatsen van de assen.
Last edited by RobDodge on Mon Aug 08, 2011 12:01 am, edited 1 time in total.
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Chief big ol'Cadillac »

pvz wrote:
Klopt het dat zo'n truck op zowat alles loopt wat je er ingooit? benzine, dieselolie, oude motorolie, frituurvet, enzovoort??
Ja, zolang het vloeibaar en brandbaar is....
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Dennis Bos wrote:Ik heb gelukkig geen schuivende assen en hoef ook (bijna) nooit te wegen.
Dennis, jij hebt toch voor H&R gereden ?

Wees maar blij dat jij weinig hoeft te wegen in Lethbridge, de DAI scales bij BFI op 32 St N zijn met een standaard 23 meter truck al slecht te bereiken door die rare draai die je moet maken, laat staan met een super-B.

Ik ben trouwens tussen Sweet Grass en Shelby, MT een keer de scales (houten krotje) op de I-15 voorbij gereden, deze is geloof ik 2 keer per jaar open en ik was net een hinderlijk mannetje met een RV aan het inhalen, dus totaal niets gezien.

Kwam er een half uurtje later een DOT mannetje met een pick-up en zwaailichten achter mij aan.
Ik moest dus stoppen, alle papieren die hij maar kon bedenken inleveren en terug naar de scales rijden.

Boete van 248 US$ en 3 uur tijd verloren :lol:
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Olds Willem wrote:Wat ik zo bizar vindt zijn die trailers met 2 assen die een pest eind uit elkaar staan, dit dus:

Image

Kunnen ze een van die assen optillen of is dat gewoon maximaal wringen bij het betere bochtenwerk?
Dat is een wide-spread tandemstel, heeft weer met een bepaalde afstand tussen de assen en daardoor voordeel bij maximale aslasten te maken.
Die zooi wringt gewoon onwijs, maar gelukkig zijn de wegen en bochten over het algemeen een stuk ruimer dan in Nederland.

Ook zie je in bepaalde staten een 3e achteras met kleine wielen en bogie lift op trekkers, daardoor kunnen ze meer laden en toch nog legaal zijn qua aslasten.
Dennis Bos
Posts: 70
Joined: Wed Feb 04, 2004 7:38 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by Dennis Bos »

SplitWindow wrote:Dennis, jij hebt toch voor H&R gereden ?
Nee, ik heb hier alleen bij Westcan Bulk Transport gewerkt. Ik werk nu voor hun Calgary terminal en eerder heb ik voor hun Kamloops (BC) terminal gereden. Daar heb ik wel goed leren schakelen. Als je een paar keer bergop stil komt te staan ga je vanzelf goed je best doen. Het lastige is dat die twee klotsbakken achter je je timing in de war schoppen. Op erg steile stukken heb geen tijd om te corrigeren en moet je snel een extra versnelling lager, anders kom je stil te staan en moet je in de kruipversnelling proberen weer op gang te komen zonder een steekas te breken of je koppeling op te roken.
Post Reply