Amerikaanse vrachtwagens topic

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Deze trucks zijn 23 bij 2,55 meter.
En AdBlue moet je wel toevoegen omdat de truck anders in "limp-home mode" gaat.
Nadat je tankje leeg is kun je nog 1 keer starten en dan rijdt de truck nog normaal, na de tweede keer starten kun je niet harder dan 5 km per uur rijden, en dat schiet niet echt op als je een ritje van 5000 KM moet maken.

Helaas mag je van de planning op slechts twee plaatsen (in Canada) AdBlue tanken, plus een jerrycan van 15 liter volgooien.
Dat is genoeg voor een trip van zo'n 4500 km, daarna kun je met de inhoud van de jerrycan nog iets van 2000 km rijden.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by watahyahknow »

beetje idiote regel
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Waarom maar op 2 plaatsen? Is er een contract met een leverancier afgesloten ofzoiets?
Ik wist niet dat een wagen in zo'n noodloop programma schiet als dat op is.. Is wel iets om goed rekening mee te houden in ieder geval :) Maar goed een bereik van ruim 6000 km is ook niet weinig natuurlijk.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by watahyahknow »

ik heb zelf liever noodloop dan er kort voor een bocht achter komen dat de remmen bevroren zijn

oops foutje daht dattie de antivries voor de remleidingen bedoelde
Last edited by watahyahknow on Sun Aug 14, 2011 12:12 pm, edited 1 time in total.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

pvz wrote:Waarom maar op 2 plaatsen? Is er een contract met een leverancier afgesloten ofzoiets?
Maar goed een bereik van ruim 6000 km is ook niet weinig natuurlijk.
Er staan AdBlue tanks op de yards in Lethbridge en Calgary, scheelt iets van 60 cent per liter vergelijkbaar met de tankstations onderweg.
Bij een vloot van meer dan 650 trucks is dat natuurlijk een enorme besparing.

Zo zit er op het hoofdkantoor iemand die de hele dag niets anders doet dan de dieselprijzen bij tankstations controleren, en zo'n 2 a 3 keer per week worden de tankstops aangepast.
Soms was dat mooi kut omdat je het nieuwe tankstation al voorbij was gereden en dan kon je of terug gaan of een extra tankstop aanvragen.
Die extra kilometers krijg je niet betaald, en ook de extra tijd wordt niet betaald.

6000 km lijkt veel maar een ritje New York is al 3800 KM enkele reis.
Meestal moet je dan terugladen voor de yard in Ontario, en dan terug naar Alberta via de Trans Canada Highway = 4700 KM.
Dus dan moet je een extra tankstop voor AdBlue aanvragen, kost je zo een uur onbetaald wachten/tanken
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Dat is zeker een hele grote besparing per liter :o

Als je het zo zegt is die 6000km bereik niet zo heel veel nee. Wat ik dan weer stom vind is dat de tankstops verplicht worden op bepaalde plaatsen maar dat de extra kilometers en tijd niet betaald worden... Hoe zijn trouwens de verdiensten daar? Liggen die een beetje gelijk met de verdiensten hier in Nederland? Heb je daar ook te maken met verplichte rust tijden? Worden die ook geregistreerd net zoals hier in Europa?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Je krijgt 41 Canadese cent per mijl betaald, in Canada mag je 13 uur per dag rijden, in de VS maar 11 uur per dag.
Non-stop als je wilt 8)

Elke dag moet je 15 minuten voor je "pre-trip" in je logbook schrijven, daarin controleer je de hele auto en moet je ook eventueel dingen repareren.
Elk lampje moet branden, is er een lampje bovenop de trailer of cabine kapot (kun je niet bij), dan moet je dat noteren in je daily inspection book, en zodra je in de buurt van een garage bent laten repareren.

Je kunt dat maar beter even doen, want anders laten ze je onderweg bij de weegbruggen stoppen en gaan ze alles checken.

Voor een tankstop mag je maximaal 15 minuten schrijven, dat komt bij je "on-duty not driving" tijd te staan, waar je ook je 15 minuten "pre trip" per dag moet schrijven.
In Canada heb je hier maar 1 uur voor, zodat je op 14 uur werktijd uitkomt, in de VS 2 uur zodat je op 13 uur werktijd uitkomt.

Je kunt goed smokkelen met je uurtjes, maar bepaalde dingen zoals tankstops, grensovergang en weegbruggen zijn vaste punten ("footprints") die de politie kan opvragen en controleren.
Daarom staan er op tankbonnetjes nooit tijden, kan de politie ze ook niet gebruiken om op een eenvoudige manier te kijken of je misschien al eerder bent gaan tanken/werken dan je aangeeft in je logbook.
Maar ze kunnen het wel opvragen bij een volledige controle.

Het beste is om aan het begin van een nieuwe shift te tanken.

Stel je voor: Je hebt na de laatste weegbrug ("footprint") nog 600 km gereden.
Daar heb je door omstandigheden 7,5 uur over gedaan en nu zijn je rijuren op.
Als je nu gaat tanken, voordat je je 10 uurtjes rust gaat maken, dan is dat wederom een footprint.

Je truck is begrensd op 105 KM/U, dus je had die 600 KM in 6 uur kunnen rijden.
Nu ben je om 19.00 uur op de rustplaats aangekomen, maar je schrijft tot 17.70 uur.
Daardoor kun je de volgende ochtend 1.5 uur eerder vertrekken.

Als je stilstaat verdien je niets, alleen als het lossen langer dan 24 uur duurt krijg je daar een vergoeding voor.
Al met al ben je per dag meer dan 14 uur bezig als je onderweg bent tijdens een lange rit, en daarbij komen dan ook de planning voor de volgende dag, kijken waar je 's avonds wilt stoppen, tankstops uitstippelen, administratie in orde maken, gegevens doorsturen per satelliet, etc. etc.

Ook het wegen en eventueel assen schuiven worden niet betaald, hetzelfde geldt voor de grensovergang.

Je maakt echt meer uren voor minder geld vergeleken met Europa, en als je niet rijdt verdien je ook helemaal niets.

Maar als je in je truck woont maak je misschien 100 US$ per week aan boodschappen en uit eten gaan op, verdere onkosten heb je niet.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Voorbeeld van een dagje in het logbook:

Image
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Klinkt allemaal als een hoop regels en dingen waar je je aan moet houden. Maar zo te lezen heb je aardig je weg gevonden daar 8) Nog van plan om het nog een keer te gaan doen?

Ik zie dat er op je logboek ook nog de Franse taal staat. Zijn die Franstaligen daar net zo eigenwijs als in Belgie? (alleen maar Frans willen en "kunnen" praten..)
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Nee, het was een leuke ervaring maar ik zou het niet jaren en jaren willen doen.
Na een paar ritjes heb je het eigenlijk al snel gezien.
Door Canada zijn het veel saaie prairies en tweebaans wegen waar je in sommige provincies niet harder dan 90 mag.

En de voorzieningen bij truckstops zijn daar een stuk minder vergeleken met de VS.
Daar heb je bij vrijwel iedere afrit een grote truckstop met douches, wasmachines, internet en een restaurant.

Vanuit mijn standplaats (Lethbridge) was elke rit naar de VS steevast 1 uur saaie prairies tot de grensovergang naar Montana, daarna nog 1 uur rijden naar de eerste tankstop in Shelby.
Als je een rit naar de oostkust had sloeg je daar linksaf om de rest van je 11 uurtjes over 2 baans wegen naar North Dakota te rijden.
Daarna volgden dan 2 of 3 dagen I-94, afhankelijk van de plaats van bestemming.

Ging je naar het zuiden, dan kon je vanaf Shelby de route over de I-15 naar Salt Lake City wel dromen, en ook verder via Las Vegas naar LA of verder naar beneden werd al snel saai.

Best een eenzaam bestaan, je komt hoofdzakelijk andere chauffeurs tegen, en dan zijn de gesprekken meestal vrij oppervlakkig:
"Waar kom je vandaan, waar ga je naartoe, voor wie rij je en hoe lang ben je al in Noord Amerika ?"
Vooral als je in je truck woont, dan zijn je sociale kontakten vrij beperkt.
Je hebt immers ook geen vaste stek waar je steeds naar terug gaat en daar mensen leert kennen.

Maar met internet en Skype kun je vandaag de dag een beetje beter kontakt met familie en vrienden onderhouden.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

pvz wrote: Ik zie dat er op je logboek ook nog de Franse taal staat. Zijn die Franstaligen daar net zo eigenwijs als in Belgie? (alleen maar Frans willen en "kunnen" praten..)
Dit is een Canadees logbook, die uit de VS zijn alleen in het Engels.

Frans-Canadezen zijn vreemd, en ze praten ook geen echt Frans.
(al denken ze van wel, heb daar een keer een verhitte discussie met een zeer eigenaardig Frans-Canadees mannetje over gehad)

In Frankrijk zeggen ze veel dingen precies andersom vergeleken met het Nederlands of Engels, maar door Engelse invloeden zijn ze in bijvoorbeeld Montreal die dingen juist weer gaan omdraaien.
Dus als je dan "Frans Frans" praat, staan ze je onbegrijpend aan te kijken.

Maar als je ze aanspreekt in het Frans zijn ze eerder geneigd om op Engels over te schakelen als je bepaalde woorden niet weet. Ben je liever lui dan moe en begin je in het Engels, dan doen ze vaak alsof ze je niet verstaan.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

pvz:
Ik zie dat jij in 's Gravendeel woont, ken jij de eigenaar van die Edsel aan de Beneden Havendijk ?

Kwam er jaren geleden toevallig langs, toen stond hij met een kapot voorwiellager, en afgelopen maand zag ik dat hij er nog steeds staat.

Google streetview met de Edsel onder een hoes:

Image
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Nee misschien dat ik de eigenaar van gezicht herken maar nu weet ik het dus niet. Ik weet waar het is en ik wist dat er onder dat zeil inderdaad al jaren een wagen stond maar wist nooit precies wat (nu dus wel). Ik heb de wagen eigenlijk ook nooit zien rijden..

Woon je in de buurt van 's-Gravendeel? Dit is nou niet de drukst bezochte straat in 's-Gravendeel (Ik denk zelfs dat er mensen in 's-Gravendeel wonen die hier nog nooit geweest zijn :P )

Wil je informatie van de wagen of eigenaar hebben?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by SplitWindow »

Ik heb een oom en tante die in de Marijkestraat woonden, (huizen worden daar nu gesloopt geloof ik) vandaar dat ik er langs reed.
Heb trouwens nog meer familie in 's Gravendeel wonen.

Nee, ik was benieuwd of je de eigenaar kende.
Er stond een jaar of 4 geleden ook altijd een blauwe 70's Cadillac sedan in het straatje vanaf de rotonde naar de bakker, is dat de Strijensedijk ?
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Amerikaanse vrachtwagens topic

Post by pvz »

Ow daar heb ik 23 jaar gewoond.. Mijn ouders moesten vorig jaar ook het huis uit omdat het gesloopt moet worden. (staat er nu nog steeds trouwens) Toch wel benieuwd wie je oom en tante zijn want ik kon daar volgens mij iedereen :)

Die Cadillac zegt me niets.. Dat is inderdaad de strijensedijk.
Post Reply