Auto wassen op straat?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Camaro68
Posts: 376
Joined: Sun May 04, 2008 3:39 pm

Auto wassen op straat?

Post by Camaro68 »

Ik was altijd mijn auto voor het huis op straat. Nu hoor ik wel eens dat dat dus verboden is i.v.m. milieuregelgeving, of dat het per gemeente verschilt. Wil graag weten hoe dat nu zit. Ik woon aan een drukke straat waar veel verkeer langs komt en heb geen zin in een boete, maar ga het toch gewoon weer doen denk ik. Heb al op de website van de gemeente gekeken maar daar kon ik zo snel niks vinden. Wel zie je steeds meer van die do it yourself autowasplekken/straten, die volgens mijn logica niet zouden bestaan als je je auto gewoon op straat zou mogen wassen.... Wie weet hoe het zit?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Auto wassen op straat?

Post by sjak_brak »

APV bekijken. In sommige achterlijke dorpen (bv Almere dacht ik) is het ook een milieudelict als je op straat je band verwisselt. In andere achterlijke gehuchten wordt je raar aangekeken als je op zondag je band verwisselt (gods lieverds krijgen op zondag geen lekke band)

Wasstraten zijn er meer voor het gemak lijkt me. Ik woon zelf ook aan een straat met redelijk wat verkeer, zie het niet zitten om daar te gaan staan kloten met slang, emmer enz.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by Nick_nl »

Ja dit mag vaker niet.
Bij ons in het dorp weet ik het niet, maar bij collega's is het veboden.
Het regenwater van de straat gaat direct weer de rivier / beek in en daar mag geen zeepsop in zitten.
Mij lijkt het gewoon verkapte staatsteun, bij een wasstraat moet je weer BTW betalen, op staat niet.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by boyanka »

8) hier mag dat gewoon maar ik was hem nooit :D
maichel
Posts: 322
Joined: Sun Mar 28, 2010 8:08 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by maichel »

Het wassen van de auto op straat of zelfs je eigen oprit is in veel gemeentes verboden.
Het wordt gezien als een millieu delict omdat je afvalwater (deels) in het riool terechtkomt.

De boete is 110 euro en als je een azijnpisser treft schrijft hij hem ook echt uit.

Hij staat in de APV meestal als volgt omschreven

Artikel B9 - Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg
1. Het is verboden zonder voorafgaande vergunning van het college de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

Dat het per gemeente verschilt komt door het type riool wat er ligt.
als de gemeente een gescheiden rioolstelsel heeft gaat het water wat in de kolken stoomt rechtstreeks naar oppervlaktewater of naar zogenaamde WADi's. Ook is het mogelijk dat dit via "lekke" buizen (infiltratie) in de grond loopt. Er is iets voor te zegggen om dan autowassen op straat te verbieden om te voorkomen dat de dorpsvijver op den duur gaat schuimen. Om je het autowassen op straat te verbieden moet er echter wel een APV geldig zijn. Veel gemeenten hebben dit probleem inmiddels ook zelf onderkend vandaar dat tegenwoordig de voorkeur uitgaat naar een vebeterd gescheiden stelsel wat pas water naar het oppervlaktewater gooit als het harder regent als ca. 0.3 mm/uur

In wijken waar een gescheiden stelsel ligt gaat ons gewone rioolwater door een waterdicht stelsel en wordt het water van de straatkolken en de regenpijpen apart afgevoerd of geïnfiltreerd. Elk huis heeft dan dus ook 2 rioolaansluitingen. Bij een wasstraat wordt het water of naar het vuilwaterstelsel afgevoerd, maar gaat dan eerst via een olie/benziene afscheider

In wijken waar geen gescheiden stelsel ligt moet je dus idd gewoon je auto op straat kunnen en mogen wassen
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by basezum »

dan maar gekut, blijf gewoon op straat wassen :)
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by Caddy_v8 »

Waar bemoeien ze zich toch alweer mee??? Tjongejonge...ze weten van gekkigheid niet meer wat ze allemaal moeten verbieden.

Toen ik 15 of 16 was had ik als bijbaantje het onderhouden van een pasfotohokje op het station hier in de stad. Mij werd toen geleerd om al die ontwikkelingsvloeistoffen te verwisselen en naderhand buiten in de goot te gieten. Dat gebeurde toen gewoon open en bloot, onder het oog van de vaak aanwezige politie (station). Dat zoiets niet meer kan vind ik prima, maar ze schieten wel erg door als je je auto al niet meer op straat mag wassen.

@Sjak: ik neem toch aan dat je een grapje maakt met dat verwisselen van een lekke band???!!!
Ik zie niet in hoe je daarmee het milieu zou aantasten...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Auto wassen op straat?

Post by sjak_brak »

Gods lieverds maken geen grappen over werken op zondag :lol:
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Auto wassen op straat?

Post by Thompson »

Straks mag je als je autorijdt niet meer remmen, stel je voor dat er remstof in de lucht komt :x
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by Caddy_v8 »

sjak_brak wrote:Gods lieverds maken geen grappen over werken op zondag :lol:
De schatten!
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Auto wassen op straat?

Post by Thompson »

Even nagevraagd bij pa (werkt al heel lang bij de gemeente hier);

Bij ons in Rijen (Gemeente Gilze-Rijen, Noord Brabant tussen Tilburg en Breda in) is het niet verboden. Maar het is inderdaad in zat gemeentes wel verboden vanwege 2 redenen;
1) Milieuvervuiling
2) (Met name in de winter) het kan (onverwachte) gladheid op de weg veroorzaken
country squire
Posts: 506
Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by country squire »

sjak_brak wrote:Gods lieverds maken geen grappen over werken op zondag :lol:
Gods lieverds werken niet op zondag!
lincolnfever
Posts: 61
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:50 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by lincolnfever »

moest ineens aan deze lieverdtjes denken
ergens in het verleden op de snc :D
zondagsrust verstort :x :oops: :x
Image
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: Auto wassen op straat?

Post by enrique »

basezum wrote:dan maar gekut, blijf gewoon op straat wassen :)

gekut heb ik toch al met onze Van in onze smalle straatjes dus wassen voor de deur,,jazekers al het even toelaat wel ja :cheers:

Groeten
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: Auto wassen op straat?

Post by 64Redneck »

Blazer was ik altijd op de autoclub, en dat is eigen terrein. Daar kan de Politie niets tegen doen :lol:
Post Reply