.

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by silentchaos »

Hij had toch vlak na het laten spuiten e.d. van z'n auto z'n motor in de soep gereden?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by SplitWindow »

silentchaos wrote::lol:
Wordt steeds mooier zo! :D
Nostalgie :D
Jouw avatarfoto, zondag 1 april 2007 in Poeldijk:

Image
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by Thing »

SplitWindow wrote: Was een knipoog naar Frans geloof ik 8)
Klopt ja... :lol:
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by silentchaos »

SplitWindow wrote: Jouw avatarfoto, zondag 1 april 2007 in Poeldijk:

Image

Klopt :!:
Blijft een gave foto!
kloenie
Posts: 10347
Joined: Mon Feb 02, 2004 11:26 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by kloenie »

kijk leuke pics erik,

zo zie je maar dat het ook wel eens leuk was en niet altijd dat gedonder en gezeik hehehe

ik zal ook is in mijn oude collectie kijken of ik iets kan vinden dat het waard is te posten :D
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by SplitWindow »

silentchaos wrote:Hij had toch vlak na het laten spuiten e.d. van z'n auto z'n motor in de soep gereden?
Nee, eerst was het originele blok in de soep gelopen:
Cliffhanger wrote:Beste forummers, ik stel me hierbij opnieuw voor. misschien herrineren jullie me een kleine driekwart jaar geleden, ik was fanatiek op zoek naar mijn ultieme droomauto: een 70-73er Pontiac Firebird, bij voorkeur een Formula 400....die was alleen met het budget iets te hoog gegrepen, dus ben ik alsnog naar 350's wezen kijken.
Na 2 keer bijna genaaid te zijn op ebay USA heb ik uiteindelijk via collectorcartrader online een 1971 Pontiac Firebird Esprit 350 gevonden... Stond in de primer maar zag er verder heel netjes en degelijk uit, is ook motorisch aandacht aan besteed en dat leek zeer puikfijn in orde te zijn.
Auto naar nederland gehaald, en RDW-ready gemaakt. daartoe zijn er nieuwe koplampen, nieuwe remslangen, remleidingen, hoofdremcilinder, remblokken, handremkabel, en accusteunplaat voor gemonteerd.

Toen kon de pret beginnen: eindelijk mijn droomauto helemaal keurig legaal de weg op. Ik heb haar met de uiterste zorg en beleid behandeld en alles leek pico bello. 4 dagen met een gigantische glimlach rondgereden en had op de 1e dag rijden er al 370 km op zitten, zo genoten....was heerlijk weer ook

MAAR
op de 5e dag kwam daar een pijnlijk einde aan. Toen ik de auto parkeerde klonk die NET ietsje anders. motor bleek erg warm geworden te zijn, en het koelvloeistofpeil stond erg laag. leek het enigste te zijn, dus voldoende bijgevuld. een paar uur later moest ik savonds even weg, maar na 1,5 km sloeg het noodlot toe: voor de verkeerslichten kapte de auto er mee, en startte niet meer. van binnen was er niets te merken, geen lampje die raar had opgelicht, alles leek in orde.

echter, toen ik de motorkap opentrok kwam de stoom uit de motor zetten en stonk het naar een schroeiende, zoete, onheilspellende lucht....aanvankelijk leek het alleen kapotte koppakkingen te zijn waardoor het koelwater in de motor verdween....

maar ondertussen is de motor ge-demonteerd en daar werd ik niet vrolijk van wat ik zag...
olie en waterdrab OVERAL. maar nog ernstiger, een honing-achtige, stroperige, vieze mix van olie, water en koelvloeistof. deze stond tot wel bovenin de krukas, en na het demonteren van de carterpan sijpelde er bakken vol uit.....
verder zijn de pushrods / stoterstangen krom [niet allemaal, maar wel een heleboel],
en de nokkenas is beschadigd en gaat het niet lang meer overleven....
ook de krukas is er niet goed op geworden en heeft flink aandacht nodig, en ALLE lagers MOETEN vervangen worden. waarschijnlijk zullen de koppen ook afgevlakd moeten worden en misschien zelfs afgeperst.....

balen dit dus. die motor kan de plomp dus in, want deze is het niet waard ook te reviseren.
dus ben ik vanaf heden op zoek naar een verse, liefst gereviseerde, en ook direkt grotere motor.
in deze heb ik aardig interesse:http://www.autoguide.net/apf/pontiac-ca ... 455lb.html
maar ben eerst even aan het uitzoeken of dit bedrijf betrouwbaar is. en uiteraard of ik niet dichter in de buurt wat kan vinden.

punt is wel dat ik ook wel graag een kloppend vermogen onder me gat wil, dus ik richt op toch wel een 300 pk standaard....dat moet met de 400/455 motoren uit 1970 en 71 geen probleem zijn, latere bouwjaren worden daar ook niet best op.....

goed ik ben dus redelijk bedroefd nu want ik had eindelijk mijn ultieme droomwagen gevonden, en dan gebeurt er dit. en dat terwijl ze nog gespoten moet worden. ik troost me ermee dat de auto zelf iig KEI EN KEIHARD is en niet rot, komt origineel en is nooit buiten californie geweest gelukkig. alleen heeft een van de vorige eigenaren de originele lak bedekt met een grijze primer, die er niet al te best meer uit ziet. auto zal opnieuw gespoten moeten worden, maar dat komt later wel.

naja ik ben dus manoah van der wolf, ben 21 jaar oud, kom uit zoeterwoude, nederland [ligt naast leiden], speel in een rockband, ben van hobby autodesigner, voor werk ben ik hoofd / chef afdeling keuken in een ijsfabriek, en mijn droomauto, die helaas nu dus motorisch aan bonken is, is dus mijn 1971 pontiac firebird esprit 350.

Mijn kijk op het hele verhaal:
Nee maar, dat is toevallig zeg !!

Ik hoorde een soortgelijk verhaal van iemand met precies zo'n wagen en die ging er dus tot drie keer toe vrolijk mee rijden nadat zijn motor oververhit was geraakt, maar zoiets zou jij natuurlijk nooit doen

En jij zou dit eerlijk vertellen als je hier een topic opent, want jij zou nooit moedwillig uitgerekend dat stukje uit het verhaal weglaten

Vreemd genoeg stond het stukje tekst tussen precies zo'n verhaal als jij hierboven hebt getypt

Mocht jij deze passage niet kennen, hier volgt een quote
Cliffhanger wrote:ik reed vanavond van werk naar huis, en tijdens het parkeren kreeg ik het gevoel dat de auto niet meer op alle cilinders liep.
tijdens het weglopen hoorde ik een sissend geluid en bleek dat de motor nogal heet was geworden, dus heb er een paar liter water in geflikkerd toen ie weer koel was.

later had ik een afspraak in leiden, dus ben gaan rijden. nog geen 2 km verder kapt de firebird ermee. motor niet meer op gang, en de motor was erg heet en kwam wat stoomontwikkeling vandaan. recht voor de verkeerslichten op een druk kruispunt

wat is er aan de hand:

TEN EERSTE. is nu de koppakking lek. en flink ook. FEIT gewoon.

TEN TWEEDE. ik heb dus een koelingsprobleem, dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de lekke koppakking.

HET PROBLEEM IS DUS, WAT IS ER AAN DE HAND!!


nou, na een half uur te hebben gewacht en nog wat water in de motor te hebben geflikkerd heb ik net thuis gered, al pruttelend en stotterend.
kap omhoog gedaan en er kwam een immense stoom uit de motor, bij de koppakkingen vandaan, nou, was net een stoomketel. heb m maar anderhalf uur af laten koelen. heb er net een jerrycan water in gegoten [volgens mij 10 liter] en dat ging ALLEMAAL in de reservoir, en dan is ie NOG NIET VOL

motor opnieuw gestart omdat ie nog niet echt in me wijk stond, dat ging niet lekker, het klinkt in mijn weliswaar onervaren oren ernaar alsof de cilinders vol met water staan

enfin, 5 straten verder gereden en geparkeerd, klonk echt niet fijn reed echt niet fijn is echt niet fijn.
Daarna kocht hij (ik geloof via David) een ander blok en liet dat door Stang en Louis inbouwen.
Op de terugweg naar huis stond hij stil op de A20 voor de geopende Van Brienenoordbrug en kreeg de wagen daarna niet meer gestart.
Vervolgens plaatste hij een noodkreet op dit forum.
Ik heb toen nog aangeboden om hem naar huis te slepen, maar hij had al iets anders geregeld.

Dat thuis-spuitwerk (meer rollen) vond pas later plaats.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by SplitWindow »

Cliffhanger wrote:Nieuwe motor

AFIJN, motor besteld bij CVMS = Central Virginia Machine Services, gebouwd door mr. Jim Lehart, topmotorbouwer en jaren ervaring met pontiac, fouten zijn menselijk dus die zal hij vast wel eens gemaakt hebben, maar ik heb zo goed als geen slechte ervaring van CVMS meegemaakt, van andere leveranciers des te meer (Butler om er maar 1 te noemen. althans, meegemaakt, van gehoord en gelezen dan).
Er was ook een goede prijsafspraak gemaakt, de term 'budgetmotor' is wel eens gevallen, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet helemaal een geschikte term, gezien de motor toch nog wel een lieve duit heeft gekost. Douane en importkosten waren nog wel de leukste, GVD.
De beste CVMS-man heeft er wel aardig de tijd voor genomen om de motor te bouwen, maargoed, een jaar later kwam die eindelijk op de stoep bij Louis. (Ben en Louis hadden mij van begin af geholpen met het hele motorgebeuren, bedankt heren!).

December 2007

Goed, in december kreeg ik van louis een telefoontje dat de auto klaar is voor gebruik en op kan gaan halen. Ik uiteraard een paar vreugdedansjes gemaakt en met de trein naar gorinchem vertrokken.
Na effe een babbel en wat gekwijl bij de nieuwe motor, die er UITERMATE FANTASTISCH MOOI UITZIET, VEEL CHROOM,
(foto's volgen zodra ik een cam in me klauwe heb), werd het tijd om naar huis te rijden (78 km).
De dag die ik ervoor uitkoos om de auto op te halen was niet een van de beste daarentegen, het vroor, ijzelde, sneeuwde, regende, waaide en het was donker.....

Heb dus in alle voorzichtigheid naar huis getuft, lekker achter een grote vrachtwagen aan blijven tuffen met 80, tot ik in de buurt van rotterdam wat beter verlichte wegen, ietwat droger wegdek, en de regen was opgehouden de 100 kmpu ben gaan aantikken.
In de verte zag ik iets waar ik eigenlijk helemaal geen trek in had: de brienoordbrug stond open en ik kon in de file achteraansluiten op de helling.
De motor maar uitgezet. Uiteindeiljk heb ik daar ook een minuut of 12 staan wachten voordat er weer auto's gingen rollen.

Rotterdam

MAAARRRR, ik start de auto weer en er kwam een giga v-snaar gil uit de motorruimte, en ik had slippende koppeling in de automaat. geen vluchtstrook te bekennen, de brienoord bovenaan gehaald en op zwaartekracht de volgende afrit laten bereiken. Paar keer verdween het v=snaar geluid en had ik weer koppel, maar dat was maar sporadisch. Bij de 1e beste autodealer (10 uur savonds) voor de deur geparkeerd en had er effe flink de schijt in.
Aanvankelijk dacht ik dat er iets mis was met de bak/koppeling, al vond ik het gillende v-snaar geluid vreemd, maar wie ben ik. Uiteindelijk bleek dat idd de automaat niet goed pakte, omdat de olie NET iets te laag stond. staat nu net a precies op MAX, en werkt nu weer helemaal fantastisch.
MAAR, het gillende v-snaar geluid bleef. Ook werd de indruk gewekt dat het daar niet aan lag maar misschien een lager van de waterpomp, en daarvoor heeft louis samen met mike h (je bent de man, mike) de bird weer opgehaald terug naar gorinchem om eens te kijken wat er nu mee loos is.
Dat bleek niet zo makkelijk uit te vogelen te zijn, maar UITEINDELIJK, bleek het dus om de poelie van de waterpomp te gaan, waar een heel klein 'vormpje' zit waardoor de v-snaar niet goed viel. = gillend geluid.
Dat heeft louis opgelost door t effe op te schuren, en nu is het geluid weg * (kom ik later op terug).

de volgende dag werd de bird bij mij in t dorp afgeleverd en kan ik weer cruizen!!

Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by Thing »

maar t gras groeit al in de uitlaat intussen?!
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by SplitWindow »

Net nog even gekeken, staat nog steeds op zijn naam, is verzekerd, maar de APK is vervallen:
RDW wrote:Vervaldatum APK 10-04-2011

Datum aanvang tenaamstelling 23-09-2006

WAM verzekerd geregistreerd Ja
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by kn@pestaart »

Prachtig...!! AAP in a nutshell!!! :D
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by SplitWindow »

Welk bekend forumlid gebruikt(e) dit GIF-plaatje als avatar ?

Image
Last edited by SplitWindow on Fri Dec 02, 2011 2:16 pm, edited 1 time in total.
MadRat
Posts: 1596
Joined: Mon Apr 19, 2004 4:01 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by MadRat »

Was dat niet onze Haagse paarse buikschuiver?
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by SplitWindow »

Neen, daar heb ik trouwens ook nog een leuke scan van :lol:
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by silentchaos »

Tamara natuurlijk :)
MadRat
Posts: 1596
Joined: Mon Apr 19, 2004 4:01 pm

Re: Bel Kloenie !!!!

Post by MadRat »

silentchaos wrote:Tamara natuurlijk :)
Ach ja, tuurlijk. Hoeveel AAPjes hebben toen werkelijk gedacht dat Tamara een blondje was...
Post Reply