LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
ChevyJoop
Posts: 141
Joined: Sat Feb 13, 2010 11:11 pm

LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by ChevyJoop »

Wie kan mij vertellen of het gevaarlijk is als je gastank helemaal volgetankt is i.p.v. de voorgeschreven 80%?

Normaal slaat de pomp af als mijn gastank voor 80% gevuld is maar afgelopen weekend werkte de beveiliging niet en liep de tank helemaal vol (althans, bijna helemaal vol want toen ik doorhad wat er gebeurde, ben ik gestopt maar volgens mij zat het toen al voor 95% vol).

Heb er op internet al wat adviezen/tips over gevonden, maar de een vindt het niet gevaarlijk terwijl de ander het afraadt om over de 80% te gaan... Dus eigenlijk weet ik nog niet (zeker) of ik nou gewoon kan blijven rijden of dat ik wat moet laten afblazen.
Rob(firebird)
Posts: 2114
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:26 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by Rob(firebird) »

Lekker blijven rijden, gebeurt niks mee. Zeker met de huidige temperaturen.
Ik rij al jaren zonder 80% vulklep, heb nog nooit gemerkt dat het veiligheidsventiel open ging omdat de druk te hoog zou zijn.
Tenzij je op een warme zomerdag 's morgens vroeg je tank 100% vult, daarna de auto in de volle zon duwt en vervolgens de hele dag laat staan. Maar zo gek heb ik nog niemand gezien.

Rob
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by sjak_brak »

Rob(firebird) wrote: Tenzij je op een warme zomerdag 's morgens vroeg je tank 100% vult, daarna de auto in de volle zon duwt en vervolgens de hele dag laat staan. Maar zo gek heb ik nog niemand gezien.
Op een koude maar zonnige winterdag kan de temp. in je koffer ook aardig oplopen tov de temperatuur wat je tanks. Of als je de wagen in verwarmde garage zet. En juist als het gas binnenshuis lekt kan het gevaarlijk zijn.

Bij 100% vulling altijd een eind rijden voordat je de wagen parkeert.
duster440
Posts: 228
Joined: Mon May 21, 2007 7:55 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by duster440 »

Rob(firebird) wrote: Maar zo gek heb ik nog niemand gezien.

Rob

ehhh.... ikke?!...

:P
Stimpy
Posts: 2034
Joined: Sun Jan 30, 2005 5:10 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by Stimpy »

Het is wel degelijk gevaarlijk als je er niet bewust mee om gaat.
Ik kocht mij vorige pickup, en had die even helemaal vol getankt voor ik bij tyra banden liet verwisselen.
Hij stond nog niet zo lang binnen toen er een straal gas uit de overdruk ventiel kwam.
Ik schrok me rot, maar hun deden en nonchalant over. Zo van oh, wacht maar even met lassen(want ze waren ook net met een uitlaat aan het lassen) en zet de deur even open.
Remi
Posts: 276
Joined: Wed Nov 16, 2011 6:48 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by Remi »

Je zal net ff met een sjek in je hoofd in de kofferbak liggen :lol:
Knightwolf
Posts: 1569
Joined: Thu Mar 24, 2005 9:22 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by Knightwolf »

Hmm ach in het ergste geval krijg je dit :D



actie vanaf 0:40
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by mercury1970 »

@Joop: Lucky Bastard, ik moest de tank leeg laten, de vlotter demonteren, vastzetten in de gewenste stand enz. en jij krijgt dat zo op je bordje geserveerd?? :D
ChevyJoop
Posts: 141
Joined: Sat Feb 13, 2010 11:11 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by ChevyJoop »

Tjaa, soms heb je een mazzeltje 8)

@ dat filmpje: WAUW!
Erik Firebird
Posts: 4708
Joined: Sun May 15, 2005 12:06 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by Erik Firebird »

Brand goed zo'n bus. :D
Rallyesmoker
Posts: 224
Joined: Mon Oct 25, 2010 11:07 pm

Re: LPG-tank helemaal vol ipv 80%. Gevaarlijk?

Post by Rallyesmoker »

Erik Firebird wrote:Brand goed zo'n bus. :D
is niet te vergelijken daar een AARDGAS tank onder reen druk van +/- 200 bar staat....

LPG is vrijwel drukloos bij deze huidige temperaturen. Ga je over de 80% heen, is er niet snel iets aan de hand. Maar je moet er wijs mee omgaan.... kun je dat niet, 80% vuller herstellen en je keurig aan de regels houden.
Post Reply