Texas Boy wrote: In veel landen betaal je jaarlijks éénmalig een bedrag van rond de 150 euro (Spanje, België, Amerika etc.) en de rest van de belasting betaal je via de benzine die je tankt (...)
In veel landen (Amerika vooral) wordt autorijden zwaar gesubsidieerd. Autoverkeer kost de staat daar heel veel geld om mensen maar in de auto te houden. Het hele land is ingericht door Detroit's grote drie. Suburbs, single use zoning, brede wegen, geen stoepen, grote malls, gratis parkeerplaatsen, ee parkeerplaatsverplichting voor bedrijven, vrijstaande huizen; allemaal bedacht om mensen de auto in te jagen en de consumptie op te schroeven. Als de subsidies in dat soort landen wegvallen dan zou men acuut de straat op gaan omdat het dan net zo duur/duurder wordt als hier.
In ruil voor onze hoge kosten krijgen wij overal verharde wegen en praktisch overal asfalt. In de VS krijg je kuilen, modder en steen op de binnenwegen.
Bronnen:
Tegenlicht, VPRO (zoek zelf de aflevering maar op
)
http://www.amazon.com/gp/aw/d/086547606 ... 8_1&sr=8-1
http://www.assmotax.org/Releases/AMCT%2 ... ubsidy.php
(Citaat: The cost of these subsidies-approximately $5,000 per car per year-is passed directly on to the American citizen in the form of increased prices for products or, more often, as income, property, and sales taxes. This means that the hidden costs of driving are paid by everyone: not just drivers, but also those too old or too poor to drive a car. And these people suffer doubly, as the very transit systems they count on for mobility have gone out of business, unable to compete with the heavily subsidized highways. )
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Effects_ ... _societies