Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Locked
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Art56 »

Het voorstel heb ik op twee plaatsen verschillend beschreven gezien:
BNR nieuwsradio en Telegraaf.

40 jaar en ouder volledig belastingvrij, ook diesel, lpg of wat dan ook.
Tussen 26 en 40 jaar 25% regeling, tenzij LPG of Diesel.

Dit zinnetje lijkt me duidelijk:bron: BNR


"Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. "
Kustom
Posts: 3048
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:34 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Kustom »

sjak_brak wrote:Je bent hier zo weg hoor, veel stelt dat niet voor, de papiermeuk in NL :)
Ik ken helaas vele andere verhalen, dit is natuurlijk gerelateerd aan het verkasland..
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Crash »

:D GOEDE EERLIJKE REGELING BEN ER BLIJ MEE :D
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by BigBlockMopar »

sjak_brak wrote:Je bent hier zo weg hoor, veel stelt dat niet voor, de papiermeuk in NL :)
Nou, dat vraag ik me af... Als ik altijd zie hoelang al die uitgemoleneerde asielparasieten in dit land blijven hangen, dat lijkt me weggaan inderdaad niet zo makkelijk... :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by sjak_brak »

Kustom wrote:Ik ken helaas vele andere verhalen, dit is natuurlijk gerelateerd aan het verkasland..
Kwestie van t goeie land kiezen dan, en niet zon psuedo-communistisch republiekje met papierenfetish :D
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by silentchaos »

Binnen de EU is volgens mij niet zo heel lastig :D
Ga je naar Canada of de VS, wordt het een veel lastiger verhaal...
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by silentchaos »

sjak_brak wrote:Kwestie van t goeie land kiezen dan, en niet zon psuedo-communistisch republiekje met papierenfetish :D
Ah, daarom verkas jij niet naar een slavisch land ;)
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by HarleyRob »

Crash wrote::D GOEDE EERLIJKE REGELING BEN ER BLIJ MEE :D
Laat me raden: jij rijdt een Chevrolet MATIZ? :lol: :lol: :lol:
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by HarleyRob »

silentchaos wrote:Binnen de EU is volgens mij niet zo heel lastig :D
Ga je naar Canada of de VS, wordt het een veel lastiger verhaal...
Ik krijg elke maand een e-mail van de New Zealand / Australia Migration Bureau. Zoeken blijkbaar mensen in mijn branche.
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by capricelimburg »

Art56 wrote:Het voorstel heb ik op twee plaatsen verschillend beschreven gezien:
BNR nieuwsradio en Telegraaf.

40 jaar en ouder volledig belastingvrij, ook diesel, lpg of wat dan ook.
Tussen 26 en 40 jaar 25% regeling, tenzij LPG of Diesel.

Dit zinnetje lijkt me duidelijk:bron: BNR


"Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. "
In principe is het is 40+ volledig belastingvrij, daarvoor 100% betalen. De uitzondering is benzine-auto's en alle vrachtauto's die nu 26-40 zijn, daar betaal je max €120 per jaar voor als je ze in de winter niet gebruikt. Wel even venijnig is dat deze uitzonderingsregeling alleen van toepassing is op auto's die nu al in die leeftijdscategorie zitten, auto's van 1988 worden dus pas in 2028 belastingvrij en betalen tot die tijd de volle mep.

Het nieuwe "magische" jaar is dus 1987. Caprice uit 87 betaal je €120 per jaar op benzine, eentje uit 1988 tien keer zo veel.

Hieronder nog de officiele brief aan de kamer:
Datum 24 april 2013
Betreft Alternatieven afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers

Geachte voorzitter,

In het Algemeen Overleg Belastingplicht overheidsbedrijven; Fiscale moties en toezeggingen van 17
april jl. is onder meer gesproken over mijn brief van 15 april jl. over afschaffing van de vrijstelling
motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers.1 Tijdens dat overleg heb ik toegezegd een ultieme poging
te doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van
rijdend cultureel erfgoed te ontzien. Ik zou daarover de Kamer uiterlijk vandaag informeren zodat de
oldtimerbranche zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt over de fiscale behandeling van de oldtimer met
ingang van 1 januari 2014.
De afgelopen week is intensief overleg gevoerd met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te
weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Het verheugt mij u te kunnen melden dat
we uiteindelijk tot een breed gedragen alternatief zijn gekomen dat door de vertegenwoordigers van de
oldtimerbranche wordt gesteund en dat naar mijn oordeel past binnen het verzoek en de kaders die uw
Kamer heeft aangegeven. Dit alternatief ziet er als volgt uit.
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het
betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is
de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.).
Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie geldt geen overgangsregeling. Dat
betekent dat voor personenauto’s en bestelauto’s rijdend op diesel of met een ingebouwde LPGinstallatie
en die jonger zijn dan 40 jaar het volle MRB-tarief verschuldigd is. Indien auto’s met
ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de
overgangsregeling voor benzineauto’s van toepassing worden.
Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in mijn brief van 15 april jl., de liefhebber
te ontzien terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders)
gerichter raakt. Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven
de gevolgen voor de zwaardere auto’s, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto’s, beperkt door het
maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar.
Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt
voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag
worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari. Met veel
oldtimers wordt overigens in de winter niet gereden omdat dit slecht is voor de auto. Als het kwarttarief
van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete. Het
overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is). Men kan overigens naast
het afgetopte kwarttarief ook verzoeken om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te schorsen.
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
Hoewel als gevolg van de voorgestelde overgangsregeling de budgettaire derving van deze variant
tijdelijk hoger is dan ik in eerste instantie voor ogen had, heeft dit alternatief als voordeel dat het
overgrote deel van de oldtimers die per 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn en die niet
dagelijks gebruik van de weg maken, worden ontzien door middel van de invoering van het afgetopte
kwarttarief in de MRB. De structurele kosten van de voorgestelde maatregelen bedragen € 16 miljoen
(optie 4 van de eerdergenoemde brief van 15 april jl.). Dit structurele niveau wordt bereikt in 2028.
Incidenteel bedragen de extra kosten als gevolg van de overgangsmaatregelen € 17 miljoen in 2014, in
14 jaar aflopend naar nihil in 2028.
Ik ben voornemens dit alternatief uit te werken in het Belastingplan 2014. De Belastingdienst zal
tegelijkertijd de implementatie voorbereiden zodat deze regeling met ingang van 1 januari 2014 van
toepassing kan worden.

Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën
mr. drs. F.H.H. Weekers
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by silentchaos »

Gelukkig is mijn Nissan Sunny uit 1987 al gejat :x :x
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Crash »

HarleyRob wrote:
Laat me raden: jij rijdt een Chevrolet MATIZ? :lol: :lol: :lol:
Jaaa klopt eentjes van 29 jaar oud maar nog wel op benzine :P
DarkPino
Posts: 173
Joined: Tue Oct 30, 2012 11:12 am

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by DarkPino »

silentchaos wrote:Binnen de EU is volgens mij niet zo heel lastig :D
Ga je naar Canada of de VS, wordt het een veel lastiger verhaal...
HarleyRob wrote: Ik krijg elke maand een e-mail van de New Zealand / Australia Migration Bureau. Zoeken blijkbaar mensen in mijn branche.
Welke branch is dat?
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by silentchaos »

Binnen de EU maakt het geen zak uit, gewoon je auto inpakken en solliciteren!
Doen al die Polen en Bulgaren ook gewoon... (weliswaar via die schimmige uitzendbureau's :P)
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers.

Post by Caprice89 »

Crash wrote::D GOEDE EERLIJKE REGELING BEN ER BLIJ MEE :D
Stockholm syndroom?? https://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholmsyndroom

Regeling is en blijft kut.
Inderdaad, nu andere hobby's ook belasten: postzegels, sigarenbandjes, duiven (denk aan het milieu!), paarden, kantklossen. etc.
:x :x :x
Locked