Van Belgie naar Nederland

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Van Belgie naar Nederland

Post by zzip »

Hoy allemaal,

ergens in mijn achterhoofd speelt een ideetje om misschien van Belgie naar Nederland te verhuizen .
Er staat nog helemaal niets vast, maar wij (onze familie) willen wel goed geinformeerd zijn eer wij deze stap zetten .

Ik heb een chevrolet Monza V6 3.8Lt van 1980 ( nog niet gekeurd als oldtimer ) .

Nu mijn vraag :

Wat kost het voor invoer ?
Wat kost een keuring voor oldtimer ?
Wat kost mij de inschrijving als oldtimer ?

PS: Ik heb ooit deze wagen in Nederland gekocht en ingevoerd in Belgie, hij heeft dus Belgische papieren .

Grtz

Peter
http://www.h-body.nl
Last edited by zzip on Sat Jan 23, 2016 7:26 pm, edited 1 time in total.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by sjak_brak »

Invoer kost niks: je wagen is te oud voor BPM (en anders had je vrijstelling kunnen hebben omdat het huisraad is), en binnen EU zijn er geen invoerrechten en geen BTW bij invoer.

Keuring voor oldtimer bestaat niet in Nederland. Een auto wordt gekeurd, of niet gekeurd, klaar.

Inschrijving: die kosten bestaan niet in deze vorm in nederland, hier is MRB (motorrijtuigen belasting)
Daarover is eea te doen momenteel... volgens huidige regeling kan je of maandelijks betalen obv gewicht, of je betaalt 120 euro per jaar en dan mag je in de winter niet de weg op met de wagen.

Administratief is eea vrij simpel, wagen laten schouwen bij de RDW voor kenteken, en daarna moet je nog APK-goedgekeurd worden. APK kan bij RDW, kan ook bij garage. Kosten zijn in de orde van enkele tientjes.
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by zzip »

Dat lijkt me duidelijk .

Thx

Peter

http://www.h-body.nl
Last edited by zzip on Sat Jan 23, 2016 7:27 pm, edited 1 time in total.
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by peerke »

grappig,ik denk er al heel lang over om naar belgie te verhuizen.
zou lekker in belgie blijven als ik jou was,niks mis mee!
groeten peter
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by zzip »

Thx for info .

Ik ben nog de pro's en contra's aan het overwegen .

Grtz

Peter

http://www.h-body.nl
Last edited by zzip on Sat Jan 23, 2016 7:27 pm, edited 1 time in total.
Erik Firebird
Posts: 4708
Joined: Sun May 15, 2005 12:06 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by Erik Firebird »

Op LPG is er geen overgangs regeling.
guido
Posts: 156
Joined: Fri Jun 26, 2009 9:23 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by guido »

Erik Firebird wrote:Op LPG is er geen overgangs regeling.
Maar je betaald wel extra belastingen als je met lpg rijd (behalve bij een lichte vracht,grijs kenteken)

mvg guy
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by zzip »

Ik ben ondertussen al enkele maanden van Belgie naar Kloosterzande/Nederland verhuist .
En,... het bevalt me hier best .
De wagen van mijn vrouw en mijn wagen zijn ondertussen ingevoerd, verzekerd en alles is ok nu .
Wel een massa papierwerk over en weer gerij naar Roosendaal .
Vrijstelling BMP aanvragen (via inboedel verhuis) .
APK keuring was niet nodig omdat de wagens onlangs in Belgie waren gekeurd .
Aan de invoer van de Chevrolet Monza ben ik noch niet toegekomen .
Zal nog wel even duren eer ik tijd heb om er aan te werken .
Bedankt voor jullie info

Peter

http://www.h-body.nl
Last edited by zzip on Sat Jan 23, 2016 7:27 pm, edited 1 time in total.
willem
Posts: 1244
Joined: Thu Feb 05, 2004 12:59 am

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by willem »

Bedankt voor de update,
je hoort alleen van nederlanders die naar Belgie vertrekken of willen vertrekken.

Ben benieuwd, wat bevalt je hier in Nederland beter dan in Belgie?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by thunderbuick »

:) De patat met mayonaise
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by zzip »

Hier, in Zeeland dan, is de natuur en de rust voor mij belangrijk .
De vriendelijkheid en beleefdheid en de "recht voor de vuist mentaliteit" bevalt me best .
Voor kinderen valt er hier niet zo veel te beleven, al hant het af van de grootte van het dorp/stad .
Het winkelaanbod is ook beperkt, shoppen moet je doen in bv Hulst of Terneuzen, in de kleinere dorpen heb je niet zo veel keuze .
Dus een auto is een must !
Wat zeker ook meespeelt is de goedkope woningmarkt .
-30 tot - 35% goedkoper dan Belgie .

Wat tegenviel is de lange paierrompslomp zoals hierboven vermeld bij de invoer van de auto's .
De ziekteverzekering is hier +/- 120 € per maand per persoon ouder dan 18 jaar .
In Belgie is dat +/- 65 € per kwartaal voor de hele familie en dan nog alles inbegrepen (o.a. tandarts e.d.) .
Dit zij mijn ervaringen, ik kan hier iet spreken over de ervaringen van anderen .

Peter

http://www.h-body.nl
Texas Boy
Posts: 7741
Joined: Mon Oct 20, 2008 4:12 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by Texas Boy »

Je leest vaak dat je in Belgie het meeste belasting betaald van Europa, klopt dit, vind NL al extreem veel.
willem
Posts: 1244
Joined: Thu Feb 05, 2004 12:59 am

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by willem »

Ziektekostenverzekering is in Belgie wel lekker goedkoop, heb het idee dat Belgie met van alles minder duur is.
Woningmarkt is er binnen NL een enorm verschil in prijs afhankelijk waar je zit, in Zeeland zijn de prijzen niet zo hoog.

En zeker, ze hebben in Belgie natuurlijk heerlijke patat met mayonaise.
narahin
Posts: 11
Joined: Mon Dec 15, 2014 9:38 am

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by narahin »

zzip wrote:Hier, in Zeeland dan, is de natuur en de rust voor mij belangrijk .

De ziekteverzekering is hier +/- 120 € per maand per persoon ouder dan 18 jaar .
In Belgie is dat +/- 65 € per kwartaal voor de hele familie en dan nog alles inbegrepen (o.a. tandarts e.d.) .
Dit zij mijn ervaringen, ik kan hier iet spreken over de ervaringen van anderen .

Peter

http://www.h-body.nl
........... een vergelijking van appelen en peren ..
hier (B) betaal je ziekteverzekering via de "belastingen" onder de vorm van RSZ inhouding op je loon, nl 13 % van je brutoloon:
de "bijdrage" - in de grootte-orde van 8 €/persoon/maand - betaal je aan je "mutualiteit" voor de dienstverlening + eventuele extraatjes die je toegekend krijgt. Denk aan 100 € sponsoring voor een bril, 50€ bij lidmaatschap sportclub, geboortepremie, voorhuwelijkssparen, hospitalisatieverzekering, maar ook directe terugbetaling van consultaties, derdebetalerregeling en dergelijke.
De hoofdmoot van de inkomsten van de ziekenfondsen komt van de RSZ inhoudingen op je loon; met 'n modaal bruto van 3.000 € gaat er 400 €/maand rechtstreeks naar de ziekteverzekering zonder dat het in je zak terechtkomt;
in Nederland is er minder inhouding op je loon, het komt dus wel in je zak terecht, maar er gaat achteraf 120 €/maand uit; al bij al betaal je dus in Nederland drie keer minder.
Maar ik denk dat de geboden waar uiteindelijk niet vergelijkbaar is.
Meestal krijgt men waarvoor men betaalt, dat is bij auto's ook zo :-)
Zeeland is inderdaad een prachtige omgeving,
rustig om wonen,
en slechts op een boogscheut van de Belgische grens ;)
Narah
zzip
Posts: 79
Joined: Fri Nov 08, 2013 11:23 pm

Re: Van Belgie naar Nederland

Post by zzip »

Het gras is ergens anders altijd groener of ergens op vakantie is het altijd beter .
Ik zeg niet dat het ene beter is als het andere, dat moet ieder voor zich uitmaken denk ik .
Je hebt stadsmensen en mensen zoals ik, die de vrijheid van de natuur willen, of zoals gezegd in Vlaanderen, "Op den buiten" .
Als je alles bij elkaar rekent denk ik dat het allemaal hetzelfde is .
Al moet ik zeggen dat ze in Belgie 3x meer ministers hebben + hun medewerkers dan in Nederland .
Ik plan zeker niet om naar Belgie terug te keren want ik vind het hier lekker leuk .
Het zoeken naar werk is bijna rond en dan terug een eigen woning kopen ( de plannen zijn er al, de lening nog niet) .

Doeiiiii

Peter

http://www.h-body.nl
Post Reply