Even voorstellen plus een carb probleem?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Chevclassic
Posts: 31
Joined: Thu Jul 09, 2015 7:22 am

Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by Chevclassic »

Hallo AAP'ers, kijk al enige tijd mee op dit fantastische forum en heb uiteindelijk toch alle moed bij mekaar geschraapt om ook een account aan te maken. :) Mijn naam is Ramon kom uit de provincie Overijssel en rij inmiddels alweer 6 jaar in een caprice classic ('80) waar ondertussen de nodige euro's al aan verspijkerd is. Weet inderdaad dat dit misschien niet het juiste model/auto is om in te gaan investeren aangezien dat waarschijnlijk niet bepaald rendabel is, gelukkig heb ik daar ook geen illusies over. De caprice heeft een nieuw jasje gekregen en ook is er een frisse crate engine (350cui) in gekomen. Daaromheen zijn er natuurlijk nog de nodige overige zaken die vernieuwd/gelast/vervangen zijn, waardoor er nu wel een redelijk frisse auto staat, in mijn optiek :D Gebruik de auto voornamelijk op de zondagen verder komt hij niet veel uit de schuur, waardoor er jaarlijks misschien 1000km mee gereden wordt.

Nu is er het plan dat de caprice gebruikt gaat worden bij de bruiloft van m'n zus, lijkt me heel tof echter heb ik een klein probleem. Nadat ik vorig jaar ook noodgedwongen naar benzine ben overgegaan is er een nieuwe carburateur op gekomen (600CFM van edelbrock). Ben misschien nog van plan om er andere koppen/nokkenas op te zetten vandaar de 600. Helaas heb ik daarna vaak het probleem bij lage snelheden (drempels bijvoorbeeld) dat hij bij het optrekken begint te stotteren en af en toe ook 'back fired'. Nu zou ik graag weten waar dit door komt en hoe ik dit kan oplossen? Is dit bijvoorbeeld te wijten aan het 4-barrel systeem? Heb er iets over gevonden op internet, het zogenaamde "flushing the toilet" http://www.badasscars.com/index.cfm/pag ... /prd79.htm
Valt er iets te wijzigen of veranderen aan de afstelling van de huidige carburateur of is het beste om hem te vervangen voor een kleinere variant?
En is er toevallig iemand hier uit de regio die nog een goed sleutel adres weet? Ben best bereid om meer te betalen als het werk ook netjes gebeurt.

Bvd!

Groeten
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by Pavement Pounder »

Heb je hem zo uit de doos gemonteerd of met test rijden ook de juiste sproeiers gemonteerd ?
Vlotter niveau goed afgesteld ?
Chevclassic
Posts: 31
Joined: Thu Jul 09, 2015 7:22 am

Re: Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by Chevclassic »

Hij is niet door mij gemonteerd, maar door een bekende die beginnend automonteur is. Heb niks gehoord over sproeiers dus vermoed dat hij zo uit de doos gemonteerd is. Deze carburateur is dus wel goed werkend te krijgen op mijn blok? Hoe bepaal of controleer ik het vlotter niveau? Je merkt het al wel, ik ben niet thuis in deze materie, vandaar ook mijn vraag of iemand nog een goed sleuteladres weet. De lokale garage is er ook al eens mee bezig geweest en daar heb ik niet al teveel vertrouwen in. Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by Pavement Pounder »

Op de webside van Edelbrock kun je de beschrijfing zo downloaden.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by hanver »

600cfm op 350 blok zou geen probleem mogen zijn, volgens mij ligt het puur aan het afstellen van de carburateur. Als je een vacuummeter hebt, sluit deze even aan op je carb zodat je idle zeker al goed staat. Eventueel kan je hem tijdelijk naar binnen steken (of onder je ruitenwisser ofzo) en kijken bij het rijden of je nog steeds goeie vacuum hebt tijdens cruisen. Bij optrekken gaat die natuurlijk naar beneden.
Daarmee zou je al kunnen bepalen of het aan je idle circuit of main jets (sproeiers) ligt.
Mogelijks kan het ook aan je acceleratiepomp liggen die afgesteld moet worden, best even zoals hierboven ook vermeld de handleiding downloaden en de stappen volgen. Mogelijks staat de carb iets te rijk afgesteld.
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by camaro rs »

waar op de carb. is de vacuumslang voor de vacuum vervroeging aangesloten?
Chevclassic
Posts: 31
Joined: Thu Jul 09, 2015 7:22 am

Re: Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by Chevclassic »

Oké, bedankt voor het meedenken een ieder, zal hier binnenkort eens werk van maken. Zit nu ook nog in een verhuizing dus zal niet direct op de korte termijn worden. Als het opgelost is, zal ik dat hier mededelen.

Waar de vacuümslang op aangesloten is weet ik niet uit het hoofd. Heb denk ik wel een foto van de carburateur op het blok, misschien dat je het daar op kunt zien? Zal deze binnenkort hier wel uploaden.
Chevclassic
Posts: 31
Joined: Thu Jul 09, 2015 7:22 am

Re: Even voorstellen plus een carb probleem?

Post by Chevclassic »

Probleem lijkt inmiddels verholpen. Gisteren is er het één en ander afgesteld en veranderd. Weet niet wat uiteindelijk de veroorzaker was maar hij is opnieuw afgesteld. Kreeg te horen dat het vacuüm vrij onrustig schommelde in stationair stand, dit hebben ze mooi stabiel weten te krijgen. Ook stond de ontsteking op 5 graden, dit hebben ze vervroegd waardoor je nu een compleet andere motor krijgt :)
Wat zijn trouwens zo'n beetje grenswaarden die je aan moet houden mbt hoeveel graden voorontsteking zonder vervroeger? Op het web zijn de meningen verdeeld, en wat zijn de risico's als hij te vroeg staat?

Een ieder in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Post Reply