Olie?
Re: Olie?
is het al ingelopen?
dat hele zinc verhaal is een fabeltje. Teveel zink is helemaal niet goed, loop nje de kans op "spalling" (putjes in de nokkenas e.d.,, kraterig oppervlak). Teveel ZDDP en andere additieven werkt slecht samen met de reinigingsdopes in de olie. Daarbij, zink laat geen laagje achter. Het is pas werkzaam bij metaal metaal contact, dus barriere protectie. Alleen dan helpt t slijtage tegen te gaan. Zinc an sich smeert niet, en hoe meer dopes en rommel erin zit hoe minder de base olie werking (zelfde voor VII viscositeit index improvers, polymeren in spiraaltjes die uitstrekken met temperatuur en daarmee uitdunning tegen gaan, daarop is de multigrade gebaseerd)
Als je een acceptabel niveau zddp aanhoudt is er niks aan de hand. Er zijn zat olien met meer dan voldoende zo te koop. Valvoline en castrol (edge) racing olien, mobil1. Die zijn hier gewoon te koop. Er is geen enkel bewijs dat deze olien niet compatibel zijn met flat tappet nokkenassen. Olie smeert, zink niet.
Allemaal internet BS, net als die kolder nu ineens over die header bash test. Die test zegt niks, behalve dat de primaries meer dan groot genoeg waren voor die combo van motor. Ram ze maar eens echt goed plat en kijk wat er gebeurd.
Infomercial BS en marketing van amsoil, braadpan etc etc.
Hoe zwaar zijn je klepveren? wat is het nokprofiel?
dat hele zinc verhaal is een fabeltje. Teveel zink is helemaal niet goed, loop nje de kans op "spalling" (putjes in de nokkenas e.d.,, kraterig oppervlak). Teveel ZDDP en andere additieven werkt slecht samen met de reinigingsdopes in de olie. Daarbij, zink laat geen laagje achter. Het is pas werkzaam bij metaal metaal contact, dus barriere protectie. Alleen dan helpt t slijtage tegen te gaan. Zinc an sich smeert niet, en hoe meer dopes en rommel erin zit hoe minder de base olie werking (zelfde voor VII viscositeit index improvers, polymeren in spiraaltjes die uitstrekken met temperatuur en daarmee uitdunning tegen gaan, daarop is de multigrade gebaseerd)
Als je een acceptabel niveau zddp aanhoudt is er niks aan de hand. Er zijn zat olien met meer dan voldoende zo te koop. Valvoline en castrol (edge) racing olien, mobil1. Die zijn hier gewoon te koop. Er is geen enkel bewijs dat deze olien niet compatibel zijn met flat tappet nokkenassen. Olie smeert, zink niet.
Allemaal internet BS, net als die kolder nu ineens over die header bash test. Die test zegt niks, behalve dat de primaries meer dan groot genoeg waren voor die combo van motor. Ram ze maar eens echt goed plat en kijk wat er gebeurd.
Infomercial BS en marketing van amsoil, braadpan etc etc.
Hoe zwaar zijn je klepveren? wat is het nokprofiel?
Re: Olie?
10120700
60100
Idle - 5000
.437"/.454"
207/213
250/256
112/108
Hyd/Hyd
Very strong torque and increased HP for 283-350 c.i. motors. Compatible with stock TBI and MPI type fuel injection.
Works great for pleasure/ski boats, and mild towing applications
Single Valve Spring W/ Damper - 1.260" O.D., 1.028" Coil Bind, 462 Lbs./In. Spring Rate (Qty: 1)
Product Description
Type: Single With Damper
O.D. Outer: 1.260"
I.D. Outer: .876"
I.D. Inner: N/A
Coil Bind: 1.028"
Seat Load: 98 @ 1.750"
Open Load: 330 @ 1.250"
Rate (lbs/in): 462
Quantity: 1
Part Number: 73943-1
Deze zaten in de 10120700K kit.
De nokken as is redelijk tam, maar bij een 283 moet je juist vrij conservatief zijn.
De veren zijn een flink stuk sterker dan OEM heb ik gemerkt bij montage.
Mbt de Zink en fosfor hoeveel heden mik ik meestal op 1200/1400ppm. Veel meer is idd nutteloos. Maar minder als 1000ppm zink wil ik dan weer niet. Best een aantal oliën zitten in deze range. Maar juist de als Classic oliën gepromote juist niet, bv kroon.
60100
Idle - 5000
.437"/.454"
207/213
250/256
112/108
Hyd/Hyd
Very strong torque and increased HP for 283-350 c.i. motors. Compatible with stock TBI and MPI type fuel injection.
Works great for pleasure/ski boats, and mild towing applications
Single Valve Spring W/ Damper - 1.260" O.D., 1.028" Coil Bind, 462 Lbs./In. Spring Rate (Qty: 1)
Product Description
Type: Single With Damper
O.D. Outer: 1.260"
I.D. Outer: .876"
I.D. Inner: N/A
Coil Bind: 1.028"
Seat Load: 98 @ 1.750"
Open Load: 330 @ 1.250"
Rate (lbs/in): 462
Quantity: 1
Part Number: 73943-1
Deze zaten in de 10120700K kit.
De nokken as is redelijk tam, maar bij een 283 moet je juist vrij conservatief zijn.
De veren zijn een flink stuk sterker dan OEM heb ik gemerkt bij montage.
Mbt de Zink en fosfor hoeveel heden mik ik meestal op 1200/1400ppm. Veel meer is idd nutteloos. Maar minder als 1000ppm zink wil ik dan weer niet. Best een aantal oliën zitten in deze range. Maar juist de als Classic oliën gepromote juist niet, bv kroon.
Re: Olie?
enkele veer, hoge druk op de snuit. Lift valt mee dus ook geen groffe acceleratieramps (zoals de grotere xeh comp dingen), zou geen probleem moeten zijn. De originelen zullen wel zwak zijn geworden. De meeste hyd flat tappets hebben in de 100-120lbs regio aan seat pressure. Open 330 is wel aan de tax voor een hyd flat tappet (denk dat ze dat nemen omdat ze verzwakken en dan geeft dat problemen bij hoge toeren), je hebt wel screw in studs he? anders trek je ze er wel uit.
hou maar idd rond de 1200+ aan dan zit je wel goed.
hou maar idd rond de 1200+ aan dan zit je wel goed.
Re: Olie?
Bedankt voor de info.
Nee de koppen hebben nog de standaard draad eindes.
Op het moment zitten de standaard 283 koppen GM3731539 er nog op, komende winter wil ik een set 305 416 koppen monteren waar de strakkere veren op zitten. Tot nu toe heb ik geen last gehad van zwevende klepveren.
Nee de koppen hebben nog de standaard draad eindes.
Op het moment zitten de standaard 283 koppen GM3731539 er nog op, komende winter wil ik een set 305 416 koppen monteren waar de strakkere veren op zitten. Tot nu toe heb ik geen last gehad van zwevende klepveren.