Ford Gran Torino Elite

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
AndreH
Posts: 8
Joined: Sun Jul 23, 2017 10:23 pm

Ford Gran Torino Elite

Post by AndreH »

Beste forumleden,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben André en woon in Brabant. Loop al enkele jaren rond met het idee om een vette Amerikaan te kopen als toerauto. Ben echter geen grote kenner in dit sgement. Nu staat er op Marktplaats een zwarte Ford Gran Torino 5.8 Elite uit 1976 die mij aanspreekt. Kan iemand van jullie iets in het algemeen zeggen over de kwaliteit van zo'n auto? Wat zijn zijn sterke en zwakke punten en is een vraagprijs van bijna 7.000 euro reëel? Ik heb het linkje toegevoegd: http://bit.ly/2trNehv

Alvast bedankt voor de moeite!

Gr,
André
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by mercury1970 »

Ziet er op de foto goed uit..... magneetje meenemen, die in een doekje wikkelen en over het plaatwerk gaan om te checken hoeveel plamuur er verstopt zit onder de lak.
Verder zorgen dat de motor koud is als ie gestart wordt, mag niet ratelen, moet soepel rondlopen en niet roken als een schoorsteen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by Jeroen_Sp »

Ziet er zo op de fotos niet slecht uit. Allee als ik het goed zie geen LPG.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by sjak_brak »

Die marktkplaats-foto's zijn van zon lage resolutie dat je er weinig van kan zeggen.

Ga ook naar meer wagens kijken, dan heb je beter vergelijkingsmateriaal.

Je zal bij een 40-jaar-oud hok altijd wel wat ongemakken en verrassingen hebben. Wat is voor jou acceptabel aan werk?
AndreH
Posts: 8
Joined: Sun Jul 23, 2017 10:23 pm

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by AndreH »

Dank heren voor jullie reacties! Ik heb inmiddels van de eigenaar ook een best eerlijk verhaal op de mail gekregen.

Qua lak heeft ie wel wat plekjes, maar dat is ook wel logisch. Als ik het goed begrijp: hoe meer plamuur, hoe sterke de magneet daarop reageert, toch?

Wat betreft LPG: dat zat er voor de restauratie kennelijk wel in, maar de eigenaar vindt LPG zonde van de nieuwe Edelbrock carburateur en hij rijdt er naar eigen zeggen circa 300 km per jaar mee. Na de revisie heeft de auto circa 250 tot 300 pk ipv de standaard 166 pk. Ik snap dat meer pk meer vermogen levert, maar is dat altijd beter? Of heeft dat ook een keerzijde?

De gemiddelde verbruik wordt overigens geschat op 1 op 6, ik neem aan gewoon op Euro 95.

Ik wil sowieso eerst een keer bij hem in Zoetermeer gaan kijken, want zo per mail en met inderdaad wat algemene foto's blijft ie lastig.

Wat betreft andere Amerikanen: als het gaat om ongeveer dezelfde prijsklasse en uitstraling, waar moet ik dan aan denken?

Gr,
Andre
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by Jeroen_Sp »

AndreH wrote: Tue Jul 25, 2017 12:26 am Dank heren voor jullie reacties! Ik heb inmiddels van de eigenaar ook een best eerlijk verhaal op de mail gekregen.

Qua lak heeft ie wel wat plekjes, maar dat is ook wel logisch. Als ik het goed begrijp: hoe meer plamuur, hoe sterke de magneet daarop reageert, toch?

Wat betreft LPG: dat zat er voor de restauratie kennelijk wel in, maar de eigenaar vindt LPG zonde van de nieuwe Edelbrock carburateur en hij rijdt er naar eigen zeggen circa 300 km per jaar mee. De gemiddelde verbruik wordt overigens geschat op 1 op 6, ik neem aan gewoon op Euro 95.
Haha, wat een onzin van die carburateur. Gewoon ruim 1 euro per liter extra betalen omdat het zo leuk is....
Het is een 76'er. LPG zal er wel uitgehaald zijn voor de nieuwe wegenbelastingregels. Nu de auto weer wegenbelasting vrij is (40 jaar) mag hij er uit omdat hij meer waard is. Zo komt hij op de 300km per jaar, 1 tank benzine. Want die 1:6 is ook wat aan de optimistische kant.

Ik denk bijna zeker te weten dat dit niet de originele lak is. Als er nu al blaasjes vertonen in de lak dan is er wel iets meer aan de hand dan alleen die plekjes. Let er heel erg goed op want het kan een duur geintje worden. En die magneet pakt juist niet op plamuur, wel op metaal. Dus zoek een zwak magneetje wat net op metaal blijft zitten met een doekje ertussen. Kom bij bij een plak plamuur (wat dus een gat dicht smeert) dan zal het magneetje niet blijven zitten. En die dit maar eens aan de achterkant van de wielranden.

Zoals hierboven aangegeven, ga naar een stuk of 5 autos kijken welke binnen je budget passen. En neem iemand mee die er verstand van heeft. Want als je op emotie gaat kopen gaat je dit waarschijnlijk op het einde een hoop geld kosten.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by FritsVrolijk »

Zoals hier boven aangegeven is dit het juiste verhaal haha
AndreH
Posts: 8
Joined: Sun Jul 23, 2017 10:23 pm

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by AndreH »

Nogmaals dank voor de aanvullende reacties, helpt mij prima!

Wat betreft LPG: enig idee wat dat kost om alsnog in te bouwen? Ik heb jaren terug ook enkele auto's (Opel en Audi) op gas gehad, maar toen was het voor de ene auto wat beter geschikt dan voor de ander. Maar misschien is de techniek inmiddels verbeterd? En weten jullie een inbouwer die bekend is met Amerikaanse auto's.

Gr,
Andre
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by mercury1970 »

Jeroen heeft LPG ingebouwd voor €500......... heb ik gelezen :D
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by Jeroen_Sp »

Inderdaad, als je het zelf doet en opzoek gaat naar goede 2e hands onderdelen dan moet 500 euro lukken.

Als je alles laat doen, met mooi nieuw spul incl keuren zit je ongeveer op het volgende:
Een omvl moet lukken voor 1200-1300 euro, maar zou ik persoonlijk overslaan
Een impco 300 zit je rond de 1600-1800 euro
Een impco 425 is het mooiste, maar vaak weet een gasboer niet precies hoe dit mooi in te bouwen. Of ze willen er de tijd niet voor nemen, dus wellicht als je wat bijbetaald dan kan je goede afspraken maken.

Maar zeg 1800 euro, 1 euro per liter brandstof besparing. Dus je moet 2000 liter brandstof oprijden om op je break even te komen. Maar je gaat ook een stuk meer rijden als je LPG hebt, want het kost een stuk minder. Dat zie ik nu ook met mijn W200, op benzine reed ik er bij niet in. Nu gebruik ik het ding meerdere keren per week (owh mijn w200 is ook te koop voor een goed bod ;), mijn Continental mark IV ook wel )

En LPG in een amerikaan werkt gewoon heel erg goed in mijn ogen als je iets uit de jaren 70 hebt (ik heb geen ervaring met oudere Amerikanen). Daarnaast zijn de onderdelen goed te verkrijgen (slijtdelen, sierstrips etc zijn moeilijker) en niet duur (verzenden & invoer is alleen wat aan de duurdere kant)

Waar in brabant woon je ergens? Ik kom zelf uit de buurt van Eindhoven. Wellicht kunnen we een keer afspreken, kan ik je vragen over de Amerikanen beantwoorden.
AndreH
Posts: 8
Joined: Sun Jul 23, 2017 10:23 pm

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by AndreH »

@Jeroen: ik woon in de buurt van Tilburg. Lijkt mij prima idee om eens af te spreken. Ga vrijdag twee weken op vakantie, dus dat wordt wel daarna. Ik denk dat ik als ik terug ben ook eens in Zoetermeer ga kijken bij de Elite. mogelijk vind je het leuk om mee te gaan. Ik stuur tzt wel ff een PB-tje, is net zo makkelijk.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by Jeroen_Sp »

Goed plan, laten we contact houden!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by mercury1970 »

Bloeit hier iets mooi op ? :)
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by BigBlockMopar »

Nog meer lakblaasjes? :)

Wat minpunten om de prijs een beetje te masseren wellicht:
- Carb lijkt al witte pitten te krijgen - oxidatie.
- Openluchtfilter, brandgevaarlijk/super inefficient.
- Hijackers - kut rijgedrag + geen porem.
- General banden voorop - gevaarlijk rijgedrag/de bocht uitglijden op vochtig wegdek denk aan rotondes.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Ford Gran Torino Elite

Post by mercury1970 »

Advocaat v/d duivel spelen :
Witte pitten carb - scotchbrite en een oude tandenborstel.
Open luchtfilter - meer chroom dan de originele.....
Hijackers geen porum - Hele duitse volksstammen denken anders
General banden voorzijde - Omleggen naar achteras (wekt dan de indruk van veel pk's)
Post Reply