Voorstellen

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
69lesabre
Posts: 15
Joined: Sun Jun 04, 2017 9:50 am

Voorstellen

Post by 69lesabre »

Hallo! Ik ben nieuw hier,dus ik zal me even voorstellen.

Patrick,47 jaar.
Al ruim 25 jaar bezig met stokoude Japanse auto's,en sinds kort ook in het bezit van een oude Amerikaanse auto.
Ook erg leuk,maar voor mij nog redelijk onbekend terrein.
Ik heb een '69 buick lesabre 4 deur sedan. 350cui/400th. Plain jane. Niks bijzonders dus,maar je moet ergens beginnen en ik kon de auto erg voordelig op de kop tikken op een veiling. Geen sleutels,geen papieren (in beslag genomen). Geen historie bekend.wel een kapot contactslot. Dat wel. Verder Niets bekend over de technische staat. Nogal een gokje dus😬.Wat ik wel goed gezien had was de redelijk nette en kogelharde body. Auto is ingevoerd uit Californië.
Eerst met het rdw aan de slag om het (in beslag genomen) kenteken weer actief en op mijn naam te krijgen. Een ca. 6 weken durend gedoe. Moest met de niet rijdende auto op een keuringstation verschijnen,om een zichtkeuring,die ongeveer 1minuut duurde,uit te laten voeren. Daarna kreeg ik de papieren op mijn naam wel vrij snel al toegestuurd.
Vervolgens contactslot,portiersloten en achterklepslot vervangen.
Motor loopt inmiddels weer. Hoewel rommelig en erg rijk.
Nog een enorme waslijst aan werkzaamheden te doen. Beginnend met een compressietest,afstelling carburateur en groot onderhoud. Inmiddels ook begonnen met reiniging van het koelsysteem. Nog nooit zo'n verwaarloosd koelsysteem gezien. Smerig. Geen thermostaat aanwezig. V-snaren helemaal naar de maan. Alle poelies uit lijn. Wat een bende. Dat heb ik inmiddels wel al opgelost. Tot zo ver voor nu. Ik heb dus nog vele uren hobbyplezier voor de boeg😉..
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Voorstellen

Post by FritsVrolijk »

Welkom en succes met je project

Vergeet niet een paar fotojes te plaatsen altijd leuk
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Voorstellen

Post by SRB12 »

Welkom. '69 Buick, nice :-)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Voorstellen

Post by mercury1970 »

Succes er mee, je zult wel veel meer armruimte hebben in die Buick, vergeleken met de Nippons..... :)
69lesabre
Posts: 15
Joined: Sun Jun 04, 2017 9:50 am

Re: Voorstellen

Post by 69lesabre »

Bedankt mannen!
En inderdaad,het is in de buick ietsie pietsie ruimer dan in mn oude toyotaatjes..😬😬.
Foto's plaatsen gaat alleen met photobucket?.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Voorstellen

Post by BigBlockMopar »

Welkom!
Foto's, nee Photobucket zuigt stevig aars tegenwoordig.
Het kan met Imgur, maar een eigen webplek op het internet kan betrouwbaarder zijn op de lange duur.
69lesabre
Posts: 15
Joined: Sun Jun 04, 2017 9:50 am

Re: Voorstellen

Post by 69lesabre »

Okay. Bedankt bigblock. Ga ik uitvinden hoe ik plaatjes hier op de site kan toveren..👍
69lesabre
Posts: 15
Joined: Sun Jun 04, 2017 9:50 am

Re: Voorstellen...motor kaduuk?

Post by 69lesabre »

Ff een update over mijn bevindingen. Ik denk zelf geen goed nieuws,maar ben erg benieuwd naar jullie mening.
Ik doe mijn best,maar ben geen professional.

Ik heb de motor dus aan de praat,maar ik heb mijn twijfels over de conditie van deze 350.
Wat mij het meeste zorgen baart is een tik die ik hoor.
De tik zit volgens mij onderin het blok en begint pas als de motor op temperatuur komt.
Ik weet dat het van alles kan zijn. Zelfs een scheur in de flexplate,een lekke uitlaatspruitstukpakking of een gesneuvelde brandstofpomp. Morgen hang ik er tijdelijk een electrisch pompje tussen om die oorzaak uit te kunnen sluiten.

Wat ik gedaan heb;
Carburateur (edelbrock 1405, 600cfm manual choke) elkaar gehad,gereinigd en terug in elkaar gezet. Was echt zo zwart als de
Kachel. Het stationair gedeelte afgesteld met vaccuümmeter. Stond helemaal verkeerd.
Bougies ook gereinigd. Zien er niet versleten uit,maar ook inktzwart. Wel droog,poederig. (Rijk?).

Ontstekingstijdstip gesteld. Is electronische hei ontsteking. Stond op 0 graden. 10 graden voorontsteking gegeven. Kreeg de indruk dat ie dat wel lekkerder vond.

Oliedruk gemeten. 600 tpm.

Koud 2.5 bar
bedrijfstemperatuur. 1.4 bar


Compressie (bar)

Koud. (Warm)

1. 10. (10)
2. 8,5. (8)
3. 9,5. (9)
4. 8,5. (7,5)
5. 10. (9)
6. 8,5. (8)
7. 9 (8)
8. 8,5. (8,5)


Ik denk ook dat de inlaatspruitstukpakking lekt. Gek genoeg,als ik remmenreiniger spuit tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkoppen gaat het toerental niet omhoog,maar de motor smoort en slaat af. Ook niet leuk,maar dit levert toch geen tik bij warme motor op? Of wel?

Vandaag 1 liter olie afgetapt. Ziet er niet heel beroerd uit. 1 liter atf erin. Kijken of spoelen nog iets oplost.

Wat is jullie mening? Is het duidelijk over en uit met dit blokje of niet? Ik weet dat het altijd een beetje koffiedik kijken blijft,maar alle input is welkom!.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Voorstellen

Post by hemi »

Tik is altijd lastig.
Harde tik, zachte tik?
Gaat hij mee met het toerental?
Is die tik niet gekomen nadat je de ontsteking heb verdraaid?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Voorstellen

Post by Corp »

1 voor 1 bougiekabels eraf. Als de tik weggaat... drijfstanglager
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Voorstellen

Post by BigBlockMopar »

Mogelijk scenario:
Vacuumlek -> langdurig gecompenseerd door rijkere brandstof afstelling -> brandstof komt langs de zuigers in de olie -> versleten lagers...

Zou de zwarte carb en bougies kunnen verklaren.
69lesabre
Posts: 15
Joined: Sun Jun 04, 2017 9:50 am

Re: Voorstellen

Post by 69lesabre »

Bedankt voor de aanwijzingen heren!👍

De tik is aanvankelijk bijna niet hoorbaar. Zodra de motor opwarmt neemt de tik flink toe en is dan erg aanwezig. Is toerentalafhankelijk. Het afstellen van het ontstekingstijdstip had geen invloed op het getik. Het was daarvoor ook al aanwezig.

Het 1 voor 1 losnemen van de bougiekabels heb ik gedaan,en gek genoeg resulteerde dat bij geen enkele kabel in het verdwijnen van het getik. Dit verwachtte ik eigenlijk wel. Dit proefje ga ik nog eens over doen.

Er is vrijwel zeker een vaccuümlek,maar gaat de motor daar niet juist armer van lopen?
De motor loopt iig. véél te rijk. Dat is duidelijk. Gelezen dat edelbrock carbs niet echt van te hoge benzinedruk houden en dat ze gemiddeld vaker last hebben van lekke en/of vastzittende vlotters. Zal eens met een lopende motor in de carb kijken en zien of er geen benzine onbedoeld de inlaat in gutst..
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Voorstellen

Post by Wilf »

Als het vacuumlek overgecompenseerd wordt door de boel veel te rijk te zetten dan loopt de motor met vacuumlek alsnog enigszins maar krijgt hij wel teveel brandstof voor z'n kiezen bij weinig vacuüm-situaties. Vacuumlekken zijn natuurlijk het meest merkbaar bij stationair omdat dan de venturi maximale acceleratie aan de ingezogen lucht zou moeten geven.

Een preciezere definitie van de tik is trouwens ook handig voor diagnose. Is het een tik zoals bij een naaimachine, of is het meer een tok/klop zoals met je vuist kloppen op een houten tafel? Een tik met veel hoog erin is vaak uitwendig, zoals een spruitstuklek (onwaarschijnlijk omdat die juist meestal weggaan als de motor opwarmt, niet andersom) of in de kop (lifters bijvoorbeeld) en een doffe klop is vaak intern / onderblok, lagers.
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Voorstellen

Post by camaro67 »

Ik heb me ook eens rot lopen zoeken waar een lichte tik vandaan kwam,
deze was ook toerental afhankelijk was dus mijn (nieuwe) benzinepomp .

Gr.Joop
69lesabre
Posts: 15
Joined: Sun Jun 04, 2017 9:50 am

Re: Voorstellen

Post by 69lesabre »

Het vaccuümlek wil ik het eerst repareren. Al is het maar tijdelijk door de pakking even aan beide zijden te voorzien van een laagje vloeibare pakking. Later moet er natuurlijk sowieso een nieuwe pakking op.
Alleen kreeg ik de inlaatspruitstukbouten niet los?! En ik wil geen bout afbreken,dus alles in de kruipolie gezet. Later nog eens proberen. Dan ook de boutkoppen laten schrikken door er een fikse tik op te geven.

Aan de carburateur valt verder toch niet veel te stellen? Alleen de 2 luchtschroeven voorop voor het stationairgedeelte. En aan de zijkant aan de hevels natuurlijk de 2 schroefjes voor het stationair en verhoogd stationair toerental.

Het is waar dat een preciezere omschrijving van de tik echt noodzakelijk is voor een diagnose. Probleem is dat ik er geen duidelijke omschrijving van kan geven. Ik heb gewoon te weinig tikkende v8 motoren gehoord voor een vergelijk of een juiste omschrijving.
En een filmpje met geluid slaat vaak ook nergens op. Opgenomen met een telefoon of i-pad is de geluidskwaliteit zo slecht dat de weergave van de tik hetzelfde klinkt als een appelflap.
Wel duidelijk is dat de tik pas begint bij een warmere motor. Ik vermoed onderin het blok en niet in de valvetrain. Ik ben dus een beetje bang voor het ergste. ☹️
In dat geval zie ik niet veel in een dure reparatie. Eigenlijk complete revisie. Dan ga ik op zoek naar een nog redelijk fris longblok.

De brandstofpomp kan idd ook nog. Eigenlijk hoop ik daar op,maar ik ben bang dat die het niet is. Had ik al willen testen,maar door werk nog niet aan toe gekomen.

En weer bedankt voor het meedenken heren! Ik stel het erg op prijs..😊👍
Post Reply