kentekenvraagje

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

kentekenvraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

ik heb ergens gehoord dat het mogelijk zou zijn om mijn wagen (Jeep) als bosbouw voertuig dus zonder kenteken zou kunnen, dan zou ie niet begrenst hoeven worden en belasting en apk zouden dan vervallen. aangezien het een automaat is zou dat wel fijn zijn als ik dat kan behouden en hij rijdt (alleen) op gas, te duur voor belastingflauwekul maar ik wil onderhand wel eens rijden. het staat al 7 jaar stil en moet nog zoiets om belastingvrij te zijn. Het mag dan niet op de autoweg maar daar kom ik toch nooit. is dat nog of zulke dingen zijn alweer verboden; landbouwvoertuigen kon ook al niet meer...
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: kentekenvraagje

Post by boyanka »

Volgens mij gaat dat ook niet meer. Maar je kunt dacht ik wel met een geschorst voertuig deelnemen aan meetings zolang je dit van te voren aanvraagd. Ik dacht max 6x per jaar
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: kentekenvraagje

Post by Rob Rules »

De chief wil dus gewoon rijden, niet alleen naar meetings zoals ik eruit begrijp.
Ik kan me iets herinneren van MMBS T5, maar stel ie wordt belastingvrij, dat t n lastig verhaal wordt om t kenteken weer terug te krijgen.
Dat was een jaar of wat terug een hype onder de jeugd.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: kentekenvraagje

Post by muddy bandit »

MMBS-T5 omkeuring gaat tegenwoordig niet meer lukken, tenzij je van Jeep een verklaring voor je auto los kunt peuteren dat deze ook speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker.
Verder is de landbouwlobby ook al een tijdje bezig om een kentekenregistratie en apk-plicht in te voeren voor deze categorie, dus dan ben je ook weer terug bij af als het doorgaat.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: kentekenvraagje

Post by Nick_nl »

Wel een ding om mee rekening te houden, je mag nergens harder dan 25km/u met zo'n T5 ding. Dat is nu niet echt lekker toeren zeg maar.
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: kentekenvraagje

Post by Rob Rules »

Nick_nl wrote: Sat Dec 16, 2017 2:12 pm Wel een ding om mee rekening te houden, je mag nergens harder dan 25km/u met zo'n T5 ding. Dat is nu niet echt lekker toeren zeg maar.
Landbouwtrekkers mogen ook niet harder dan 25 km/u. maar halen de 60 met gemak.
Iets met verzekeringstechnisch lastig bij ongelukken boven de 25..
Jim_stuckinda70's
Posts: 65
Joined: Mon Mar 13, 2017 10:41 am

Re: kentekenvraagje

Post by Jim_stuckinda70's »

Categorie T5 of voertuigen vallend onder de Z2&Z3 categorie mogen een constructiesnelheid hebben van maximaal 45km/h. Maar keep in mind dat dat iets moet zijn wat zichtbaar ontworpen is voor de landbouw, waar mee gewerkt wordt dus. Bijvoorbeeld een Unimog of een normale trekker.

MMBS is beschreven bij de wet als een voertuig dat niet ingericht is voor het vervoer van personen, maar voor korte stukjes goederen op te halen & weg te brengen. De constructiesnelheid mag niet hoger liggen dan 25km/h bij een MMBS.

Houd er goed rekening mee dat de RDW opzich wel omkeurt voor MMBS, (lang niet meer zoveel als vroeger, of je het voor mekaar krijgt is de vraag) maar wat je ermee doet je eigen verantwoordelijkheid is! Zij gaan ervan uit dat je 'm gaat gebruiken zoals de wet omschrijft.

Val je in een controle met Marechaussee & Douane met een omgebouwde truck, heb je een enorme uitdaging

Ik ken mensen waarvan de auto inbeslag werd genomen, compleet nagetrokken werdt door de recherche & ze na afloop de rekening kregen van de wegenbelasting sinds de laatste APK... :|
Post Reply