Dilemma’s: kopen in de VS of hier laten maken?

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Dilemma’s: kopen in de VS of hier laten maken?

Post by Wilf »

Wellicht herken je het wel: precies dat dingetje op jouw auto dat kapot is is “one year only” en kost een godsvermogen om aan te schaffen, als je het al vindt.

Nou is mijn ‘49 Buick Sedanet qua carrosserie compleet “one year only” dus dat maakt het er niet makkelijker op.

Omdat dit meer een (koop)adviesvraag is stel ik deze hier en niet in technisch, want ik zit met twee concrete vragen:

1. Door mijn eigen toedoen is achterop de auto een plastic embleem (rood doorzichtig, luchtdoorlatend met chromen letters) gebarsten.

In de VS maken ze ze repop voor $225,- per stuk. Kan dat hier ook of kan die van mij gelijmd worden zonder het breukvlak te zien? One year only en staat nooit op eBay en er is maar één toko die ze maakt. Is 3D-printen een optie?

2. Mijn deurslot werkt niet geheel goed. Het slot wil soms niet goed open en de hendel hangt. Een vorige eigenaar heeft er een potje van gemaakt met zelf lassen en frutselen. In de VS kan ik een goed werkend slot kopen voor $275, $100,- verzendkosten dus voor €480,- ligt hij dan hier op de werktafel. Zijn er bedrijven in NL die een deurslot voor verl minder kunnen fixen?

Leuk hoor, een zeldzame droomauto maar soms is het wel een economische uitdaging :P
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Dilemma’s: kopen in de VS of hier laten maken?

Post by Nick_nl »

3d printen klinkt makkelijk, maar dat valt ook tegen.
De oppervlakte structuur is niet vlak maar ribbelig en niet elke 3d printbare kunststof kan tegen in de zon liggen.
Ik ben bang dat je gewoon moet kopen in de US.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Dilemma’s: kopen in de VS of hier laten maken?

Post by Crash »

Gewoon kopen in de US weet je dat alles zoveel mogelijk aansluit en past. Al dat handmatige werk hier kost nog veel meer.
Hebben een veel hoger uurloon op al de rommel, kijk maar naar een blokje laten reviseren en opboren gaat in de US 3x overdekop
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Dilemma’s: kopen in de VS of hier laten maken?

Post by Wilf »

Die repop in de VS zijn ook 3D-geprint. Daar is ook niks mis mee als het materiaal geschikt is en je de ribbels polijst. Die ribbels zijn overigens bepaald door resolutie en dikte van materiaal en bij dure machines is dat nauwelijks waarneembaar.

De verkoper van het slot zegt nu wel eerlijk dat deze ook iets ‘sag’ heeft maar hij werkt wel goed. De mijne heeft sag en sluit soms niet geheel goed of wil niet meer open als hij op slot gaat dus hier laten fixen zou dan bestaan uit een paar metalen onderdelen maken en afstellen. Is dat zo duur hier?
Post Reply