2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by Homer »

Volgens mij is de vervuiling waar we nu me te maken hebben ergens halverwege de vorige eeuw ingezet, met de groei na de oorlog, dat was in de tijd dat seks vies was en de lucht schoon. Toen was niemand bezig met de volgen generatie die nog gezond moest leven. Even een voorbeeld, ik moest naar de lager school toe en kon elke dag 4 keer 1.5 kilometer lopen, nu is het een rij auto's voor elk kind een, die allemaal pal voor de deur afgezet moeten worden. Zou goed voor het milieu zijn om eens te beginnen om de jong voortaan met de fiets weg te brengen of lopend , zoals wij 50 jaar geleden deden.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by RobDodge »

boyanka wrote: Sun Dec 23, 2018 6:38 pm Waarom lees ik nergens wat de uitstoot is om zo'n accu pakket te produceren en vervolgens nadat het op /versleten is weer te recyclen?

https://www.fleet.be/de-heerschappij-va ... 1ADWF82AVk
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by boyanka »

Mooi stukje
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by Wilf »

De accupacks gaan tientallen miljoenen kilometers mee mits goed geengineerd (Tesl, niet door de compliance-car-manufacturers van de oude stempel) en kunnen daarna jarenlang gebruikt worden als huisbatterij. Ze zijn ook daarna nog voor zeker 90% recycleerbaar.

Dat opiniestukje is geschreven door een oude witte ingedutte man. 125 jaar geleden had hij hetzelfde geschreven over benzine versus stoom. Wie had ooit gedacht dat benzine op dergelijke schaal geraffineerd zou worden? Werkelijk onmogelijk.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by Supervaags »

De industrie van het recyclen van elektrische auto's (en accu's) moet ook nog op gang komen, dat is een beetje flauw argument tegenover een gevestigde industrie die al decennia lang bestaat. En dat elektrisch rijden 100+ jaar geleden geen succes was... ja en? de eerste vliegtuigen donderden ook na een paar meter uit de lucht.. maar goed dat ze toen niet gestopt zijn.

Accu technologie is in een korte tijd al flink verbeterd. Tegenwoordig koop je bij de lidl etc powerbanks in pocket formaat waarmee je zelfs een auto kan jumstarten.

Nadeel is 'we' voorlopig wel weer afhankelijk zijn van Afrikaanse dictaturen in de winning van lithium en kobalt. Zou mooi zijn als daar alternatieven voor worden gevonden.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by Wilf »

Lithium wordt gewonnen in Chili, Australië, China en de VS dus dat valt te overzien. En kobalt komt voornamelijk uit Congo dat ook al tig jaar uitgezogen wordt door het westen, daar gaat weinig aan veranderen.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by hemi »

@wilf volgens mij vergeet je de invloed van China in Afrika?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by Wilf »

China is niet voor niets koploper.
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by MarkV »

In Brazilië rijden ze al jaaaren op alcohol, dus als benzine echt niet meer te verkrijgen is (eerst nog maar eens zien) kunnen we onze brandstofauto's vrij simpel geschikt maken om op alcohol te rijden, net zoals in Brazilië, schijnt nog schoon te zijn ook.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by muddy bandit »

Maar ik ben geen voorstander van alcoholmisbruik.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by hemi »

MarkV wrote: Tue Jan 15, 2019 5:11 am In Brazilië rijden ze al jaaaren op alcohol, dus als benzine echt niet meer te verkrijgen is (eerst nog maar eens zien) kunnen we onze brandstofauto's vrij simpel geschikt maken om op alcohol te rijden, net zoals in Brazilië, schijnt nog schoon te zijn ook.

Ik kom er net vandaan, toch geen ideale brandstof.
Kost een hoop vermogen en verbruikt een stuk meer.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????

Post by Wilf »

Het kost ook heel veel tropisch bos (en in andere landen landbouwgrond).
Post Reply