2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Ga me nu toch zorgen maken in 2030 is het gedaan met het fossielen brandstof tijdperk in Nederland
Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er van vinden dat het straks over en uit is met de pret
Straks geen benzine te koop voor je Oldtimer ??
Of is het gewoon gebakken lucht en rijden we nog iets langer op Benzine en Diesel
Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er van vinden dat het straks over en uit is met de pret
Straks geen benzine te koop voor je Oldtimer ??
Of is het gewoon gebakken lucht en rijden we nog iets langer op Benzine en Diesel
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Ten eerste is dan benzine er nog wel, alleen worden er dan geen NIEUWE benzineauto’s meer verkocht (ik denk dat dat voor diesel eerder zal gaan gebeuren). Ten tweede: dat is nog 11 jaar, om daar nu al zorgen over te maken… misschien ben je over 4 jaar uitgekeken op je pickup. Ten derde: een swap naar electrisch zal steeds goedkoper worden. Ten vierde: we hebben dan wel andere problemen om druk over te maken in NL vwb de leefbaarheid door klimaatverandering.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Nou in mijn beleving is 11 jaar zo voorbij denk even aan je eerste brommer haha
En ben zeker niet uitgekeken op mijn Trukkie over 4 jaar
En het ombouwen naar een accu Trukkie gaat nergens over lijkt mij
Snap er ook geen reet van dat ze die Klote Cruiseschepen niet verbieden en het Vakantie vlieg verkeer niet aanpakken
Dat zal echt wat uitmaken en is veel simpeler voor iedereen ??
En ben zeker niet uitgekeken op mijn Trukkie over 4 jaar
En het ombouwen naar een accu Trukkie gaat nergens over lijkt mij
Snap er ook geen reet van dat ze die Klote Cruiseschepen niet verbieden en het Vakantie vlieg verkeer niet aanpakken
Dat zal echt wat uitmaken en is veel simpeler voor iedereen ??
Last edited by FritsVrolijk on Sun Dec 23, 2018 4:21 pm, edited 1 time in total.
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Europa zal er nooit mee instemmen.
Ik rijd op lpg
Ik rijd op lpg
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Mijn eerste eigen gemotoriseerde voertuig was een W200, geen brommer (dus met mijn midlifecrisis moet ik weer een pickup kopen)
Stoppen met vlees eten, kinderen op de wereld zetten en vliegen zet idd de meeste zoden aan de dijk maar alle beetjes helpen. De toekomst wordt hoe dan ook zeer onaangenaam qua klimaat, maar hóé onaangenaam bepalen we nú. En zolang niemand aan wil passen wordt het een behoorlijke ellende. Afrika, Zuid-Amerika, Azië en het Midden-Oosten worden (grotendeels) onleefbaar en die miljarden mensen gaan toch ergens naartoe vluchten. Nederlanders zullen zelf ook moeten vluchten naar hoger gelegen gebied. Het gaat druk worden in Scandinavië en Canada
Stoppen met vlees eten, kinderen op de wereld zetten en vliegen zet idd de meeste zoden aan de dijk maar alle beetjes helpen. De toekomst wordt hoe dan ook zeer onaangenaam qua klimaat, maar hóé onaangenaam bepalen we nú. En zolang niemand aan wil passen wordt het een behoorlijke ellende. Afrika, Zuid-Amerika, Azië en het Midden-Oosten worden (grotendeels) onleefbaar en die miljarden mensen gaan toch ergens naartoe vluchten. Nederlanders zullen zelf ook moeten vluchten naar hoger gelegen gebied. Het gaat druk worden in Scandinavië en Canada
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Maastricht aan zee Ik zie mogelijkheden
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Tegen die tijd kunnen we onze motoren vast wel op waterstof laten lopen.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
@Wilf, Van dat laatste komt er gelukkig steeds meer besef, of je het nou leuk vind of niet, wij bepalen momenteel hoe (on)leefbaar de wereld wordt voor toekomstige genaraties.
--
Maar ik begrijp de hele facinatie op de (electrische) auto/vervoer ook niet helemaal tov andere vervuiling. Kennelijk is de electische auto de heilige graal tot een beter klimaat en kunnen we gerust 3 x per jaar op vliegvakantie, kan ik al mijn meuk via aliexpres blijven bestellen zolang ik maar een electrische auto aanschaf. Een (fosielle brandstof)auto produceert wel fijnstof waarmee je kankerverwekende meuk door leefgebieden uitstrooit tov een cruiseschip, maar dat is niet waar het hier over gaat.
Wij leven zo ongeveer in het duurste autoland ter wereld en hebben, met een gem. leeftijd van 10+ jaar, één van de oudste wagen parken van west europa. Dat was 10 jaar geleden ook al zo, dus is het niet onwaarschijnlijk dat dat over 10 jaar nog steeds zo is. Momenteel is een piepklein percentage van het wagenpark volledig electrisch (hybride telt niet) dus dik 90% van de auto's zal tegen die tijd ingeruild moeten worden voor een electrisch voertuig.
Dan mogen ze alvast gaan sparen voor flinke inruilpremies om het betaalbaar te houden + de accijns die ze mis gaan lopen. In Noorwegen is het in relatief korte tijd wel gelukt.. maar zon electrische revolutie zie ik hier nog niet gebeuren.
--
Maar ik begrijp de hele facinatie op de (electrische) auto/vervoer ook niet helemaal tov andere vervuiling. Kennelijk is de electische auto de heilige graal tot een beter klimaat en kunnen we gerust 3 x per jaar op vliegvakantie, kan ik al mijn meuk via aliexpres blijven bestellen zolang ik maar een electrische auto aanschaf. Een (fosielle brandstof)auto produceert wel fijnstof waarmee je kankerverwekende meuk door leefgebieden uitstrooit tov een cruiseschip, maar dat is niet waar het hier over gaat.
Wij leven zo ongeveer in het duurste autoland ter wereld en hebben, met een gem. leeftijd van 10+ jaar, één van de oudste wagen parken van west europa. Dat was 10 jaar geleden ook al zo, dus is het niet onwaarschijnlijk dat dat over 10 jaar nog steeds zo is. Momenteel is een piepklein percentage van het wagenpark volledig electrisch (hybride telt niet) dus dik 90% van de auto's zal tegen die tijd ingeruild moeten worden voor een electrisch voertuig.
Dan mogen ze alvast gaan sparen voor flinke inruilpremies om het betaalbaar te houden + de accijns die ze mis gaan lopen. In Noorwegen is het in relatief korte tijd wel gelukt.. maar zon electrische revolutie zie ik hier nog niet gebeuren.
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Dan is er altijd nog de vraag waar komt die Lithium vandaan om de accu's van te maken. Dat spul groeit ook niet aan bomen.
En iets van fossiele elektriciteit zal nog lang nodig zijn, immers 's avonds doen zonnecellen niet veel en wind is er ook niet altijd.
Zelf denk ik dat waterstof een goede oplossing kan zijn icm brandstofcellen. Waterstof is vrij eenvoudig op te wekken met stroom, is er een overschot laat je er waterstof van maken wat je kan opslaan. Is er een dip doe je het omgekeerde met een brandstofcel. Alleen is het rendement nog laag. Niks doen en hopen dat het overgaat is niet de goede keuze. Afgelopen zomer was al een klein voorbeeld van hoe warm het kan worden en misschien nog wel erger gaat worden.
En iets van fossiele elektriciteit zal nog lang nodig zijn, immers 's avonds doen zonnecellen niet veel en wind is er ook niet altijd.
Zelf denk ik dat waterstof een goede oplossing kan zijn icm brandstofcellen. Waterstof is vrij eenvoudig op te wekken met stroom, is er een overschot laat je er waterstof van maken wat je kan opslaan. Is er een dip doe je het omgekeerde met een brandstofcel. Alleen is het rendement nog laag. Niks doen en hopen dat het overgaat is niet de goede keuze. Afgelopen zomer was al een klein voorbeeld van hoe warm het kan worden en misschien nog wel erger gaat worden.
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Ook dat doet de overheid zelf met alle leuke regels enzo die de prijs flink opdrijven van een "normale" auto ( geen mega eco hokken bedoel ik dan )Wij leven zo ongeveer in het duurste autoland ter wereld en hebben, met een gem. leeftijd van 10+ jaar, één van de oudste wagen parken van west europa. Dat was 10 jaar geleden ook al zo, dus is het niet onwaarschijnlijk dat dat over 10 jaar nog steeds zo is
mooi voorbeeldje, 2018 ford fiesta st
ford fiesta st, NL 30.995 Euro
engeland 19,495 pond kortom 21,6531 euro
Belgie 23.000 Euro
Duitsland 22.100 Euro
Frankrijk 23 200 euros
Dan snap ik best dat wij een ouder wagenpark hebben
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
De politiek rekent en handelt toch nooit verder in voren als hooguit 1 kabinetsperiode, wat dat betreft heeft het voor de consument totaal geen zin om je op basis van de huidige voorstellen nu al volledig voor te gaan bereiden op 2030.
Wat nu nog goed is kan over 4 jaar wel weer dodelijk verklaard worden als het politieke roer weer eens radicaal gewisseld wordt.... zie Obama versus Trumph.
Wat nu nog goed is kan over 4 jaar wel weer dodelijk verklaard worden als het politieke roer weer eens radicaal gewisseld wordt.... zie Obama versus Trumph.
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Benzine, diesel en waterstof heeft extreem veel elektrische energie nodig om gemaakt te worden. Wat dat betreft is elektrische energie als directe aandrijfbron het meest efficiënt. Of dat nu batterijen zijn of via PV-cellen (Lightyear) maakt niet veel uit.
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Waarom lees ik nergens wat de uitstoot is om zo'n accu pakket te produceren en vervolgens nadat het op /versleten is weer te recyclen?
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Ik bekijk het zo: mijn '71 Jeep Wagoneer heeft de productie van 3 nieuwe auto's al bespaard en m'n '81 Talbot Horizon heeft de productie van 2 nieuwe auto's al bespaard.
De directe milieuwinst van deze beide oldtimers is dus de productie van 5 nieuwe auto's... hoeveel ton CO2-uitstoot zal daarmee al voorkomen zijn?
Als heel Nederland nu oldtimers gaat rijden is het klimaataccoord al behaald door het voorkomen van die CO2-uitstoot.
De directe milieuwinst van deze beide oldtimers is dus de productie van 5 nieuwe auto's... hoeveel ton CO2-uitstoot zal daarmee al voorkomen zijn?
Als heel Nederland nu oldtimers gaat rijden is het klimaataccoord al behaald door het voorkomen van die CO2-uitstoot.
Re: 2030 geen Bezine en Diesel meer en nu ????
Uiteraard is het het allerbest om in het geheel niet meer te rijden en zeker geen nieuwe auto te kopen maar het is echt zo dat een elektrische auto in gebruik en bouw veel minder CO2 uitstoot dan een ICE. Ik zou als ik rijk was echt wel m’n wagens om laten bouwen naar elektrisch. Al was het al om de funfactor. Want wat rijdt elektrisch toch te gek! Dat is echt een belevenis. Je maakt ook minder fijnstof want remmen doe je eigenlijk nooit meer met volledige regeneratie.
Het kan ook echt heel smaakvol bewijst ICON 4x4 (bekend van de Derelict series).
Er wordt ook al hard gewerkt aan alternatieven voor batterijen en het Nederlandse Lightyear wil op zonnepanelen gaan rijden (tot nu toe onmogelijk bij een productieauto). Ik vind het zeer boeiende techniek en het is voor die korte tijd dat we nog hebben een mooie oplossing.
Je merkt pas hoe goor ICE is als je er niet constant tussen zit. Ik werk in A’dam en woon in de polder. Thuis adem ik echt veel makkelijker. Ik kom ook al 6 jaar in China en daar merk je ook dat het verbod op ICE in sommige steden echt een verschil maakt.
Het kan ook echt heel smaakvol bewijst ICON 4x4 (bekend van de Derelict series).
Er wordt ook al hard gewerkt aan alternatieven voor batterijen en het Nederlandse Lightyear wil op zonnepanelen gaan rijden (tot nu toe onmogelijk bij een productieauto). Ik vind het zeer boeiende techniek en het is voor die korte tijd dat we nog hebben een mooie oplossing.
Je merkt pas hoe goor ICE is als je er niet constant tussen zit. Ik werk in A’dam en woon in de polder. Thuis adem ik echt veel makkelijker. Ik kom ook al 6 jaar in China en daar merk je ook dat het verbod op ICE in sommige steden echt een verschil maakt.