Trekgewicht op kenteken

Hier vind je allerlei Technische Informatie welke betrekking heeft op diverse Amerikaanse auto's.
Alleen geregistreerde Members kunnen de topics bekijken.
Locked
LowCad
Posts: 265
Joined: Wed Oct 31, 2007 10:13 am

Trekgewicht op kenteken

Post by LowCad »

Als officiële representant van de fabrikant (GM) in Europa is Cadillac Corvette HUMMER Europe de enige instantie van welke de RDW een gewichtsverklaring accepteerd.

Destijds is tussen GM en CCHE de afspraak gemaakt klanten op basis van de volgende drie condities te voorzien van service/ documentatie als het gaan om het homologeren van een voertuig in een van de Europese lidstaten:

1): het voertuig moet eerder geregistreerd in één van de andere Europese lidstaten;
2): indien het voertuig van buiten de EU komt dient het onderdeel uit te maken van de verhuisgoed (persoon dient minimaal 12 maanden buiten de EU gewoond te hebben en dient het voertuig van deze 12 maanden minimaal 6 maanden op die persoon z'n naam geregistreerd gestaan hebben);
3): het voertuig kan beschouwt worden als oldtimer (25 jaar of ouder) of het moet een zgn 'Hearse' betreffen.

Bovengenoemde condities zijn dus niet 'regeltjes' die ik of mijn collega's verzonnen hebben, maar zijn afspraken gemaakt, destijds toen Kroymans het importschap voor de bovengenoemde merken kreeg.

De data base die wij gebruiken heeft echter ook zijn beperkingen. Zo gaat de data base voor het merk Cadillac terug tot ongeveer 1925 (geen info beschikbaar voor 1940-1945: rara waarom), voor Chevrolet/ GMC tot ongeveer 1974 (uitzonderingen zijn mogelijk indien de klant gedetailleerde technische data kan overleggen), voor Pontiac is er alleen voor 'jonge' auto's (max. ong. 15 jaar oud) data beschikbaar en verzoeken wij de klant met Pontiac Historic Services contact op te nemen indien het om een ouder model gaat (voor nice-to-have technical data sheets), voor de overige (oudere) GM modellen is er 'wel wat' data beschikbaar via GM Heritage Center welke wij dan officieel zouden kunnen maken dmv een gewichtsverklaring opgesteld door ons.

Uiteraard zitten hieraan kosten verbonde gezien het feit ook wij kosten moeten maken om deze gegevens te achterhalen.

Zoals je waarschijnlijk al uit het bovenstaande kunt afleiden is het dus geen zaak van 'niet willen helpen', maar in veel gevallen 'niet kunnen helpen'.

GM is namelijk niet zo heel erg zorgvuldig omgesprongen met het technische data beheer in het verleden (ontelbare files zijn simpelweg vernietigd omdat veel files destijds als nutteloos gezien werden).

Een Sub uit '50 is, gezien de leeftijd, dus niet de meest gemakkelijke auto om dergelijke technische gegevens voor te achterhalen: wij kunnen en mogen enkel verklaren wat officieel bekend is ivm met legal issues tov RDW, etc, etc, etc, etc.........

Al goed, in principe werk ik niet meer voor Homologatie, maar als jij mij een VIN, zoveel mogelijk technische gegevens (Eindoverbrenging, type versnellingsbak, etc.) als mogelijk kunt verschaffen, kan ik kijken wat ik kan doen. Gezien mijn voorliefde voor Amerikaanse auto's kan ik her en der nog weleens wat losweken.....

Tevens: nu heb ik met een Sub van '50 specifiek geen ervaring, maar ieder stuk info dat beschikbaar is (doelende op labels/ plakketten in dashboardkastje, onder dashboard, op kopkanten van portieren, etc, etc.) is bruikbaar.

Nogmaals: ik kan dus niets beloven maar ga zeker mijn best voor je doen.

For anything/ anybody else:

Please contact our Homologation Helpdesk at:

+31 (0) 172 24 54 24

or

Homologation@cadillaceurope.com

In case you require a weight declaration please refer to it in this exact wording >>> the helpdesk is multi-lingual!

Trust this is what you require.

Regards,
LowCad.
LowCad
Posts: 265
Joined: Wed Oct 31, 2007 10:13 am

Re: trekgewicht op kenteken HELP

Post by LowCad »

Voor Ford/ Lincoln zou ik bij Ford USA beginnen. Bijvoorbeeld bij hun service helpdesk, zij moeten je verder kunnen helpen met technische data. Houd altijd VIN, etc bij de hand, wat dergelijke data is voor hen essentieel om te hebben.

Voor Dodge zou ik bij Chrysler USA beginnen.

LINCOLN:
LINCOLN BY PHONE:
Toll Free: (800) 521-4140
Hours of Operation:
8:00 a.m. - 5:00 p.m. Local Time (Monday-Friday)

LINCOLN BY MAIL:
P.O. Box 6128
Dearborn, MI 48121

DODGE:
HERITAGE ENTHUSIASTS


Archives

If you are a car enthusiast looking for documentation on your vehicles there are a number of materials available through our archive center. Archived materials include:

Vehicle Specifications
Owner's and Service Manuals: 1915 - 1990
Photographs
Production Numbers
Build Records:
U.S.-Built Trucks from 1930 - 1950
U.S.-Built Cars from 1930 - 1967


No Jeep, AMC or Canadian-built cars available.

Ordering and Pricing

Whether inquiring by U.S. Mail, e-mail or fax, please include your full name and address. Also, include the make, model and year of your automobile and the nature of your inquiry.

If you are requesting a Build Record you must include your VIN or serial number and proof of ownership (photocopy of title).

Please send your inquiry to:
DaimlerChrysler
Corporate Historical Collection
12501 Chrysler Freeway
CIMS 410-11-21
Detroit, MI 48288
Attn: Historical Information

Fax: 313-252-2928

E-mail: archives@chryslerheritage.com

Owner's and Service Manuals:
$25 - 50


8X10 Photographs:
$15.00 Black and White;
$25.00 Color (check for availability)


Build records:
$45 - cars
$25 - trucks (no decoding available)



Nogmaals, check eerst met de RDW wat zij precies verlangen. Ik weet dat voor 'onze' producten een zgn. weight declaration van de officiële representant in Europa/ Nederland afdoende is. Voor dodge zou dat Chrysler/ Dodge Nederland zijn:

http://www.daimlerchrysler.nl/

voor Nederland meen ik dat Hessing Lincoln vertegenwoordigt/ het officiële importschap heeft.

Vraag altijd naar de homologatie (afdeling). Dat is nl de verantwoordelijke afdeling binnen een dergelijke organisatie.

Succes!

Groet,
Michiel.
LowCad
Posts: 265
Joined: Wed Oct 31, 2007 10:13 am

Re: trekgewicht op kenteken HELP

Post by LowCad »

Ben weer terug ins land......

Zoals eerder uitgelegd werk ik voor de firma Cadillac Corvette HUMMER Europe, de (enige) officiële (door GM/ Kroymans aangestelde) representant van de fabrikant in Europa. DWZ wij treden in naam van GM op als fabrikant van de eerder genoemde produkten in Europa.

Voor dergelijke homologatie documenten (zoals bijvoorbeeld een gewichtsverklaring) eisen de autoriteiten in de verschillende Europese lidstaten een officieel statement van de fabrikant (wij dus). Zo ook de RDW in Nederland.

In principe refereert de RDW altijd naar een CVO (Certificaat Van Overeenstemming, ook wel CoC - Certificate of Conformity genaamd) omdat dit document in principe elk gegeven in zich draagt wat European-wide verlangt wordt mbt kentekeninformtie.

CVO's waren vroeger (vroeguh) altijd aftreksels van nationale typegoedkeuringen en tegenwoordig van aftreksels van Europese Typegoedkeuringen (tenzij 'grijs; geimporteerd, dan is de ETA niet van geldig, gezien het feit het dan van US-spec of Canadian-spec voertuigen zijn). De Europese typegoedkeuring bestaat sinds (ongeveer) 1997/1998 en derhalve is dit voor een voertuig uit 1988 sowiezo niet van toepassing. Naast het feit dat (chevy) pick ups nooit een Europese Typegoedkeuring gehad hebben, enkel maar nationaal.

Nu is er op de vorige pagina te lezen dat er binnen Cadillac Corvette HUMMER Europe ook een meeretalige, zgn. Homologation Helpdesk bestaat (te bereiken via Homologation@cch-europe.com of via +31 (0) 172 245424). Deze helpdesk is in staat om, onder bepaalde, met GM afgesproken, voorwaarden support te verlenen. In jouw geval moet dat geen enkel probleem zijn:

1: contacteer de Helpdesk;
2: geef aan dat het om een gewichtsverklaring voor Nederland gaat (weight declaration);
3: vul de aangeleverde (vragen)lijst compleet en duidelijk leesbaar in (oa bouwjaar, VIN (17-cijferig), etc);
4: Betaal;
5: Wacht geduldig de post af;
6: Neem het officieel door CCHE afgegeven/ ondertekende document mee naar een RDW keuringsstation/ stuur kenteken en officieel document naar RDW en de technisch maximum toegstane massa's worden netjes op de kentekenpapieren vermeld.

LET WEL: de aangegeven massa's op het document zijn de massa's door de fabrikant opgegeven als maximaal voor het voertuig als destijds geconstrueerd. Het kan dus zijn dat jij heel graag wilt dat er 3500 kg op je kenteken komt te staan, maar dat het maar 2100 kg IS. Dat is dan eenmaal een feit aangezien wij niet meer kunnen/ mogen verklaren dan opgegeven door de fabrikant. Is zeg dus niet dat het zo is, maar reken niet gelijk op het maximale: rijk rekenen, arm tellen........

Veel succes!

Groet,
Michiel.
Locked