Dodge Coronet 69

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Dodge Coronet 69

Post by Ed »

Na toch al wat jaren besmet te zijn met het virus, gaat mijn hart toch uit naar de Mopar B-body’s. Met name 68’ 69 en 70 Coronet, roadrunners, superbee etc. Hoewel geen enkele sleutelervaring, en onder “the hood” kon ik nog geen startmotor van dynamo onderscheiden. Toch bleef de wens, ik moest en zou een B-body. Ik had al een keer een 4drs Coronet te koop zien staan, maar durfde het niet aan....wat moet je met zo’n oud ding. Tot Marcel (Kustom) een 4 drs Coronet uit 69 aanbood op het forum. Gelijk een mail gestuurd en hem gekocht.......eindelijk een Mopar. Image

Image

Na thuiskomst 2 dagen rond gereden, en toen de loods in. Met een metrisch doppensetje en een Baco en een heleboel diepvries zakjes, gewoon begonnen onderdelen te verwijderen. Boutjes in een zakje en een papiertje erbij, waar op staat bij welk onderdeel ze toebehoren. Zakjes in groente kratjes en voor je het weet sta je stellingen te timmeren om de zooi te archiveren. Natuurlijk al veel opgestoken op het technische forum. Stralen, Por-15 etc waren al wat keren een onderwerp. Ook moest de slant-6 er uit, geen mopar zonder big-block (sorry). Dus weer een topic........”wat is er voor nodig en wat moet er aangepast worden?” Dat viel mee, versnellingsbak, motorsteunen (conversie) en natuurlijk een V8. Nou dat lijstje is iets langer, believe me :-). De motor was 1 bonk roest.

Image

De sierlijst rond het achterraam was volgekit.......natuurlijk bleek de raamsponning volledig weggerot. Door alle lekkage was ook de kofferbakbodem slappe keek geworden.

Image

Dus alles maar gedemonteerd. Nieuwe kofferbakbodem er in laten lassen, raamsponning en de schermen aan de achterzijde waren gevuld met papier-maché, gaten dus.

Image

Image

Image

Bodem en raamrubbers besteld bij Parts & stuff en nog een hele zooi onderdelen, waaronder nieuw tapijt.

Image

De onderkant van de auto was het ergste, na 3 dagen tectyl krabben op een betonnen vloer was ik het zat. Via marktplaats een 2 koloms brug aangeschaft en dat is de beste investering geweest. Krabben, krabben krabben, na 3 weken was de laag tectyl er af, nu kon ik dus samen met een vriend die een straalbedrijf heeft, de gehele onderzijde en motorruimte stralen.

Image

Image

Image

Image

Gelijk na het stralen alles laten lassen.

Image

Image

En begonnen met alles in de por-15 te zetten, krijgen na alle schoonmaak en krabactiviteiten, eindelijk een beetje zichtwerk.

Image

Image

Achteras kaal en in de por.

Image

Image

En maar bestellen, nieuwe bladveren, schokbrekers etc.

Image

De tank netjes kaal, en in de paint.

Image

Image

Nu gaat het karkas naar de spuiter en ga ik verder met de onderdelen. De Remmen zijn van het merk Bendix, hier zijn geen losse seals meer voor te krijgen en dus zijn er spullen onderweg om alles te vernieuwen naar de huidige standaard. Maar nu een motor, hoe kom ik daar aan? Herman (BigBlockMopar) was bereid een fris bigblock in elkaar te zetten (383).

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Omdat het een leerproject is hoef ik geen racemonster en dus blijft het blok standaard. Hier durf ik zelf niet aan te beginnen en heb het gevoel dat de rest al een opgave genoeg is. Herman heeft ontzettend geholpen met de technische ondersteuning, ga het maar eens uitleggen aan iemand zonder sleutelervaring. Nu ik steeds pics krijg van de motor word het spannend, en kan ik inmiddels niet meer afwachten tot dat blok in de auto zit. Eindelijk staat hij in mijn werkplaats en kan ik de buitenkant een beetje netjes maken. Herman had er al bougies en olie ingedaan. Dus kaal maken en in de paint (engine enamel POR).

Image

Image

Image

Image


En daar gaat hij (dacht ik) met conversie steunen van Marcel (Mopar-Kustom) moest hij er zo ingaan. Marcel had motorsteunen voor me besteld via E-Bay en die moesten de conversie op een K-member van een sl6 mogelijk maken. Ik had zelf nog geen creditkaart (thanks Marcel) Ook weet ik nu dat deze conversie niet mogelijk is in een B-body. Maar nu heb ik dus een ander K-Member nodig. Op het Moparforum kon niemand mij helpen. Rik kon er 1 voor me meenemen uit de states. Maar dat duurde weer weken. Van Pascal (sixpack-speedshop) kreeg ik een mail, die had er nog 1 liggen.......hoera.......in de auto naar Lommel en jawel de klei en het gras hing er nog aan, hahaha. K-member op z’n plek en nu steunen zien te vinden.
Dit is het sl-6 K-member.

Image

En dit is de nieuwe van Pascal voor de conversie naar v8.

Image

Image

Ondertussen staat hij in de primer en netjes gespoten.
Het polijsten en afwerken, gebeurd als ik helemaal klaar ben.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Martijn (450Dart) heeft steunen opgestuurd, verkeerd, weer nieuwe opgestuurd, weer verkeerd.........uiteindelijk via een ander forumlid, steunen van een blok afgehaald en deze opgestuurd. Eindelijk steunen die passen.
Kijk en dat is gewoon super, je staat er niet alleen voor. En waar mogelijk word je gewoon geholpen.....opsturen van steunen alles kosteloos. Eindelijk zit het hart erin, een mijlpaal en apetrots. Thanks to Martijn ;-)

Image

Image


Via Martijn ook een 727automaat gekocht en een grotere radiateur, de oude was te klein en zou niet meer voldoen.

Image

Image


Hoewel er een kolomshifter inzat een een koppelingspedaal, vond ik uit de vloer schakelen mooier en dus weg pedaal en een mooie B&M shifter erin.

Image

Achteras er weer onder incl de nieuwe bladveren en shocks.

Image

remleidingen en olieleidingen wilde ik zelf maken, dus flairsetje gekocht en wat koppelingen.
De radiator bevat ook een oliekoeler, dus na wat oefenen zijn alle leidingen vernieuwd.

Image

Image

Image


Heftig........zelf alle rem en benzine leidingen vernieuwd, handig zo’n flairsetje.
Het gehele interieur was bruin, en als ik ergens een hekel aan heb, juist.

Image

Image


Banken laten bekleden in zwart leer.

Image

Image

Image

Image

Deurfronten nieuw gemaakt, en laten bekleden.

Image

Image

Image

Image

Image

Gelijk nieuw folie achter de fronten gemaakt.

Image

Image



En de rest van het dash etc, gespoten met leerspray.

Image

Nu de ramen er in, het raammechanisme, weer schoonmaken/invetten.

Image

Word vervolgd :-)
Last edited by Ed on Sun Feb 28, 2010 8:06 pm, edited 9 times in total.
Kustom
Posts: 3048
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:34 pm

Post by Kustom »

Zou maar trots zijn op jezelf...zo niet dan ben ik het wel! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
pintor
Posts: 3701
Joined: Thu Aug 19, 2004 8:22 pm

Post by pintor »

je bent goed bezig het zal zat kosten allemaal
maar dan heb je ook wat.
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Post by Ed »

Kustom wrote:Zou maar trots zijn op jezelf...zo niet dan ben ik het wel! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Thanks Marcel ;-)
Als een aap........en afgelopen zaterdag helemaal, als een klein kind :lol:
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Post by BigBlockMopar »

:thumbsup:

Al iets wijzer geworden over de Ampere-meter eigenlijk?
Of mocht je niet naar buiten toe met kerst? :D
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Post by Ed »

BigBlockMopar wrote::thumbsup:

Al iets wijzer geworden over de Ampere-meter eigenlijk?
Of mocht je niet naar buiten toe met kerst? :D
:cry: Verplichte figuren, kerstbrood, familie, volgevreten en gezopen, eindelijk alles opgerot, morgen trapt ze de boom eruit, dat is een feest op zich.......dus ik vlucht naar de werkplaats om naar de Amperemeter te kijken :lol: Let you know........lekker gesleuteld vandaag zekers :arrow: :arrow: :D
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Post by BigBlockMopar »

mwah, meer beetje lopen opruimen eigenlijk.... Was het gestruikel over de tools en parts meer dan zat weer es... :D
Morgenoverdag gaan we weer hard aan de slag in de garage... 8)
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Post by smokey »

:roll: ik heb hem van z´n werk gehouden... :D
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Post by BigBlockMopar »

Dus je weet wat de oorzaak is als m'n 64er project niet op de strip staat volgend jaar... :poke: :lol: :lol:
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Post by smokey »

iedereen die jouw een beetje kent weet dat dat niets uitmaakt!!! :lol:

2007 komt eerst... :P

en on topic: Ed, je kan trots zijn op jezelf!!!

geen sleutel ervaring en gelijk je eerste restauratie project gelijk zo onder handen nemen... :thumbsup:
maui
Posts: 1145
Joined: Fri Oct 01, 2004 12:37 pm

Post by maui »

Ik had al een paar pics gezien van je ed, maar ze zijn super, leuk project! Goed bezig...


groet Maui
oldsmobile dynamic 88
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 24, 2005 12:23 pm

Post by oldsmobile dynamic 88 »

het motto hier is ,of doet het niet of je doet het goed ,petje af
prachtig :thumbsup: :cheers:
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Post by Ed »

Thanks weer voor de compliments :wink:

Hier weer een update:

Zo het achterraam zit er weer in, gek dat er ineens weer vorm in de auto zit.
Netjes gelijmd en de ramen niet vergeten te primeren.

Image

Image


Deuren plaatsen en alles weer een beetje op en aan de auto terug zetten. Lokar kabel op de bak. Nieuwe askruisjes, as ontroest en in de Por-15.

Image

Nu alles een beetje op en aan de auto zit is de bedrading aan de beurt. Dit was echt een drama, gesmolten draden, waar de isolatie weg was, wit elektradraad, en veel kroonsteentjes.

Image

Image

Image

Image


vond een site in de states waar je op kleur een schema kan krijgen......en netjes geplastificeerd......eigenlijk een must, als je zelf iets aan het elektra moet doen. Hoewel dit niet mijn sterkste kant is, zijn draadjes volgens schema aanleggen een kwestie van geduld, netjes solderen en een krimpkousje er omheen, kind kan de was doen.Nu maar afwachten of alles het doet. Nu blijft er 1 draadje over, die moet naar een aansluiting op het startrelais. Deze komt van de versnellingsbak en voorkomt dat je kan starten in z’n drive. Maar de aansluiting is niet aanwezig. Nieuw startrelais gekocht en nu zit het ok, alles getest en werkelijk alles doet het.
Incl. de gerepareerde schakelaar waar je de dash-verlichting mee kan dimmen. Toerenteller op de stuurkolom gemonteerd, hier zat de versnellingspook. Ook deze werkt.................godzijdank geen elektra problemen uitzoeken.


Back to the engine. Eindelijk zijn de kleppendeksels en de luchtfilter binnen. En een waterpomphuis. Die lag stiekem verstopt onder een kleppendeksel bij Parts & Stuff (nog bedankt Herman :-) ) Deze heeft de slangaansluiting aan de andere zijde, en nu kon de radiator goed worden aangesloten.

Image

Image

Image

Nu heb ik nog een carburateur nodig, Herman had er nog 1, een thermoquad, gaat op het intake passen. Maar die ging niet de deur uit voordat hij gereviseerd en getest was. Cadeautje van Herman, en ik vind hem super.

Image

Image

Maar nu past de kickdownkabel niet en mis ik brackets op de motor t.b.v. de gaskabel en de kickdown. Zelf maar wat geprutst en hopen dat het werkt.

Image

Eindelijk is het zo ver dat de motor kan worden gestart, heb nog geen remmen en een uitlaat ontbreekt. Had een doel, voor de kerst de motor te horen. En wie kwam er 1 dag voor de kerst te hulp........juist Herman. Na wat problemen met de benzinepomp, de eerste klappen (ben nog steeds onder de indruk). Ongelofelijk gevoel dat het allemaal is gelukt.
Als de spullen binnen zijn, de remmen in orde maken en bij Rik een uitlaat laten monteren. Dan nog naar de RDW om hem om te laten keuren van 6 naar 8 cilinders.

Ook is er een setje 15’’ velgen onderweg “Copweels” Thanks to een snelle bieding van Rik op Ebay, zitten er nu knappe velgen in de container.

Image

De puntjes op de I zetten en op zoek naar een nieuw project.

Image
mat350
Posts: 501
Joined: Wed Oct 06, 2004 6:22 pm

Post by mat350 »

mooi,werk ed :thumbsup: ,effe 2 vraagjes die por 15,spuit jij dat of breng je het met de kwast aan.en dat waterpomphuis met welke verf heb je dat gedaan.alvast bedankt.
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Post by Ed »

Por15 met de kwast aangebracht........resultaat, alsof het gespoten is. Het waterpomphuis is met Motip hittebestendige verf gespoten.
Post Reply