project stroker 408

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
User avatar
mustang65
Posts: 1173
Joined: Wed Feb 04, 2004 12:01 pm

project stroker 408

Post by mustang65 » Sun Jan 08, 2006 1:37 am

de basis is gelegd, het belangrijkste onderdeel is binnen!!! het kale onderblok. :idea:

moet nog foto's maken, maar is niet echt interessant nog.

idee is leuker;
351W uit 1969 stroken naar 408
doel: stabiele power lijn (zowel pk als torque) hierbij de grafiek

http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... dex3.html#


vanwege de opzet en levensduur die het geheel moet gaan krijgen zal het top end rond de 600 gaan liggen en de torque-lijn tegen de 550 alles N/A.
ook de compressie zal wat lager gaan liggen ivm mogelijkheid voor NOS.

onderdelen moeten allemaal nog op het gemak ($) aangeschaft worden in de komende paar jaar (alles forged, en AFR 225)

waarom nou juist een 69 blok?
nikkelgehalte is hoger, dus sterker blok
main caps zijn breder/groter, dus minder gewiebel van de krukas :arrow: op de centers komen nog wel 4 bolt caps.


als iemand nog tips heeft, altijd welkom, update laat nog wel lang op zich wachten, eerst lijsten maken en heeeel langzaam gaan bestellen. (en meenemen tijdens vakanties....)

voor de geintresseerden naar mijn voorbeeld:
http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... index.html

heb wel meer aanpassingen; deck hoogte is bij mij geen 3.500 maar 3.4800, heb 0.30 overmaat en kom nog wel wat tegen.

Sergio Z28
Posts: 1698
Joined: Mon May 23, 2005 11:54 am

Post by Sergio Z28 » Sun Jan 08, 2006 2:20 am

Advies:

- Zorg dat je onderblok GOED bewerkt wordt ! Dus boren en honen met een Torqueplate, als ze niet weten wat dat is dan heb je dus al het verkeerde bedrijf.
Zorg ervoor dat je dat laat doen met zoveel mogelijk materiaal erop, dus bijv maincaps om zo de spanning op het blok zoveel mogelijk realistisch te hebben
Vb het honen, kies voor 'plateau' honen !

- Ook laten 'align' honen, dus dat de krukas as perfect in 1 lijn gaat liggen in de maincaps, zodat de belasting overal hetzelfde is.
ERG belangerijk onderdeel !
Ook hier ervoor zorgen dat als het ff kan de koppen erop zitten of een torque plate, maar dat weten ze als het goed is wel.

- Uitgebreid laten balanceren natuurlijk.

- Kies voor originele Gaskets en daar waar vloeibare pakking nodig is gebruik die van Honda, ja Honda ... Die motoren hebben amper papieren pakkingen en zijn grotendeels 'gelijmd' zeg maar en dat is geweldig spul, vandaar dat die dingen ook niet lekken ...

- Zorg dat je ARP studs gebruikt voor zowel de maincaps als de Headbolts, maakt het allemaal sterker en je kan ze her gebruiken

- Houd USA fora in de gaten want daar gaan nieuwe parts soms weg voor weinig daar velen overstappen op moderne motoren (Vb LS2, LS6) of stoppen met het hele gedoe vanwege de brandstofprijs daar :wink:

- en mischien wel het belangerijkste, bestudeer het project nu al van A tot Z en met name de financien, de meesten komen namelijk achter zaken die nog ff aantikken zoals bijv. het 'vergeten' van de aandrijflijn, suspensie, remmen en andere zaken die ZEER zeker bij een dikke motor horen.
Vaak als je begint dan zijn kosten niet zo belangerijk, dus men koopt dure drijfstangen, dan wat mooie Zuigers, etc etc. Op een gegeven wordt het steeds gekker omdat als je A zegt je vaak ook B zegt (immers dure zuigers zijn zinloos zonder goeie drijfstangen, maar dat vraagt ook om een serieuze krukas, serieuze maincaps (aftermarket !) en zo gaat het feestje door en wordt het vrijwel altijd duurder dan je wilde hebben.

Dus, zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt en ga daar ook voor, afwijken en plannen wijzigen gaan altijd gepaard met extra $$$ en onderdelen waar je soms mee blijft zitten :(

User avatar
mustang65
Posts: 1173
Joined: Wed Feb 04, 2004 12:01 pm

Post by mustang65 » Sun Jan 08, 2006 2:52 am

goeie tips!! thanks

ik hoorde dat in Dronten een goede shop zit.
ik laat dan ook gelijk de hoekjes voor de krukas weghalen en een spin voor de roller lifters boren.

en vanwege de hoge kosten gaat het lang duren... :(

ben al wel bezig met de aanpassingen aan de auto (zie ander project topic; de shelby recreation) maar alles op z'n tijd.

liever een jaar later klaar dan in 1 seizoen kapot.
plaats het project alvast om ook tips en tech te verzamelen.

effe schrikken: forged stroker kit 1500-1950$, AFR 225 1999$, etc.
(gelukkig heb ik al een 9-inch as)

Sergio Z28
Posts: 1698
Joined: Mon May 23, 2005 11:54 am

Post by Sergio Z28 » Sun Jan 08, 2006 2:55 am

Nog 1 tip ..
Zorg ervoor dat je project NIET te lang duurt, ik weet uit ervaring dat je op een gegeven moment de lol kwijt raakt en een project dan zomaar een tijd op zijn kont gaat liggen, het weer oppakken is dan best lastig.
Dus niet haasten want je kan het beter in 1x goed doen maar maak er ook geen 5 jaren plan van :!:

P.s. ja met name die AFR koppen zijn prijzig maar dan heb je ook wat en zoals we weten maken de koppen het vermogen dus daar kan je beter niet bezuinigen.

User avatar
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Post by Krultang72 » Sun Jan 08, 2006 11:28 am

AFR-koppen zeker doen... ik heb toen een setje zijn liggen en zien er zeer goed uit, en de cijfers van AFR-stuff spreekt voor zich!

User avatar
hot rod
Posts: 526
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:09 am

Re: project stroker 408

Post by hot rod » Sun Jan 08, 2006 12:28 pm

mustang65 wrote:de basis is gelegd, het belangrijkste onderdeel is binnen!!! het kale onderblok. :idea:

moet nog foto's maken, maar is niet echt interessant nog.

idee is leuker;
351W uit 1969 stroken naar 408
doel: stabiele power lijn (zowel pk als torque) hierbij de grafiek

http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... dex3.html#


vanwege de opzet en levensduur die het geheel moet gaan krijgen zal het top end rond de 600 gaan liggen en de torque-lijn tegen de 550 alles N/A.
ook de compressie zal wat lager gaan liggen ivm mogelijkheid voor NOS.

onderdelen moeten allemaal nog op het gemak ($) aangeschaft worden in de komende paar jaar (alles forged, en AFR 225)

waarom nou juist een 69 blok?
nikkelgehalte is hoger, dus sterker blok
main caps zijn breder/groter, dus minder gewiebel van de krukas :arrow: op de centers komen nog wel 4 bolt caps.


als iemand nog tips heeft, altijd welkom, update laat nog wel lang op zich wachten, eerst lijsten maken en heeeel langzaam gaan bestellen. (en meenemen tijdens vakanties....)

voor de geintresseerden naar mijn voorbeeld:
http://musclemustangfastfords.com/tech/ ... index.html

heb wel meer aanpassingen; deck hoogte is bij mij geen 3.500 maar 3.4800, heb 0.30 overmaat en kom nog wel wat tegen.

the EMC 410 buildup never got to produce this power curve during the competition. :o
prik je niet vast op de cijfers
achterwiel pk's wil je hebben

User avatar
hot rod
Posts: 526
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:09 am

Post by hot rod » Sun Jan 08, 2006 12:29 pm

Stang72 wrote:AFR-koppen zeker doen... ik heb toen een setje zijn liggen en zien er zeer goed uit, en de cijfers van AFR-stuff spreekt voor zich!
trickflow doet het zeker niet slecht ,zie summit racing

Sergio Z28
Posts: 1698
Joined: Mon May 23, 2005 11:54 am

Post by Sergio Z28 » Sun Jan 08, 2006 12:36 pm

Ook zeker goed, het is vaak een persoonlijke keuze en natuurlijk het budget.
Zo zijn er trouwens meer merken hoor waarmee je goed zit maar met AFR weet je zeker dat het prima is, dus als je het geld ervoor hebt moet je dat zeker doen.

MotiV8
Posts: 990
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Post by MotiV8 » Sun Jan 08, 2006 12:51 pm

hot rod wrote:trickflow doet het zeker niet slecht ,zie summit racing
Maar ook niet goed,beter niet aan beginnen.Deze koppen geven je een heleboel hoofdpijn met het berekenen van de juiste klepgeometrie veroorzaakt door de andere positie van de tuimelaars op deze koppen(Stoterstang lengte versus tuimelaar ratio) en ze kunnen niet op tegen de flow van AFR en CHI koppen.
Last edited by MotiV8 on Sun Jan 08, 2006 12:54 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Post by Krultang72 » Sun Jan 08, 2006 12:52 pm

hot rod wrote:[..]


trickflow doet het zeker niet slecht ,zie summit racing
klopt, ik wilde toen voor mijn ex.. (302 Ford smblk) een set alu-koppen hebben, de strijd ging op het laatst tussen trickflow en afr.. voordeel van afr is de standaard cnc fresing van de poorten..

het resultaat is dat ik mn 302 verkocht heb :o :D

User avatar
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Post by Krultang72 » Sun Jan 08, 2006 12:56 pm

MotiV8 wrote:[..]


Maar ook niet goed,beter niet aan beginnen.Deze koppen geven je een heleboel hoofdpijn met het berekenen van de juiste klepgeometrie veroorzaakt door de andere positie van de tuimelaars op deze koppen(Stoterstang lengte versus tuimelaar ratio) en ze kunnen niet op tegen de flow van AFD en CHI koppen.
trickflow geeft daar een nummer voor op... en je kan met een stelrod zo de juiste lengte opmeten, ff stoeien... :D :D

Gert-jan.

kijk ook eens bij Jegs naar de Jegs/Jon Kaase koppen.. die lijken me ook zeer aantrekkelijk.. misschien ook voor jouw project..

Sergio Z28
Posts: 1698
Joined: Mon May 23, 2005 11:54 am

Post by Sergio Z28 » Sun Jan 08, 2006 1:07 pm

Koppen is een wetenschap ansich en er bestaan vele misverstanden ...
Het eerste is het lezen van de specs, men schermt altijd met hoge waardes op max lift maar wat velen zich niet realiseren is dat max lift maar een moment opname is :!:
Dat is een moment dat slechts 1x voor komt per revolutie van de nok terwijl alle andere waarden 2x langs komen en je in dat gebied 95% van de tijd zit.

Men staart zich ook blind op bigger is better maar tests geven aan dat grotere kleppen niet altijd meer flowen, daar de lucht wel zijn weg eromheen moet vinden terwijl bij kleinere 'backcut' kleppen de lucht er sneller omheen kan en door een 'vacuum' er sneller langs komt.
De grotere kleppen pakken alleen meer als er max lift is maar dat is vaker niet het geval dan wel.
Overigens wegen grotere kleppen meer en dat is verschil maakt voor een Valvetrain wel degelijk uit, zeker als je wat meer toeren wilt maken.

Zorg altijd voor een uitgebreide flowchart van de koppen, aan de hand daarvan bepaal je de beste nokkenas kijkende naar de flow eigenschappen en de wensen die je hebt.

Porten/polishen zonder flowbenchen is vrij zinloos en dus NOOIT dure koppen kopen zonder een uitgebreide flowchart !

User avatar
hot rod
Posts: 526
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:09 am

Post by hot rod » Sun Jan 08, 2006 2:13 pm

Sergio Z28 wrote:Koppen is een wetenschap ansich en er bestaan vele misverstanden ...
Het eerste is het lezen van de specs, men schermt altijd met hoge waardes op max lift maar wat velen zich niet realiseren is dat max lift maar een moment opname is :!:
Dat is een moment dat slechts 1x voor komt per revolutie van de nok terwijl alle andere waarden 2x langs komen en je in dat gebied 95% van de tijd zit.

Men staart zich ook blind op bigger is better maar tests geven aan dat grotere kleppen niet altijd meer flowen, daar de lucht wel zijn weg eromheen moet vinden terwijl bij kleinere 'backcut' kleppen de lucht er sneller omheen kan en door een 'vacuum' er sneller langs komt.
De grotere kleppen pakken alleen meer als er max lift is maar dat is vaker niet het geval dan wel.
Overigens wegen grotere kleppen meer en dat is verschil maakt voor een Valvetrain wel degelijk uit, zeker als je wat meer toeren wilt maken.

Zorg altijd voor een uitgebreide flowchart van de koppen, aan de hand daarvan bepaal je de beste nokkenas kijkende naar de flow eigenschappen en de wensen die je hebt.

Porten/polishen zonder flowbenchen is vrij zinloos en dus NOOIT dure koppen kopen zonder een uitgebreide flowchart !
heeft idd geen zin het wiel nog een keer uit te vinden
mustangwarehouse heeft mij gevraagd wat ik wou gebruiken en wat mijn
doelstelling was en een sommetje gemaakt wat te gebruiken op basis van hun ervaring heb ik een leuk straat motortje met zon +/-400aan de kruk ,toch leuk voor een 306 in een 1200kg auto

User avatar
mustang65
Posts: 1173
Joined: Wed Feb 04, 2004 12:01 pm

Post by mustang65 » Sun Jan 08, 2006 5:15 pm

meest wijze dat ik weet dat je het beste iets na kan bouwen dat bewezen is. geen gegoochel meer en mistrekeningen.

wil ook gewoon een streetable blok hebben.

AFR is volgens de meesten met ervaring met die koppen gewoon het beste, zeker niet duur omdat het out of the box power is. porten of polished hoeft niet meer.

ik heb de John Kaase koppen eens bekeken, het principe (boss kop) is goed, raar vindt ik alleen dat ze een vergelijkende test doen met een AFR 185 en hun eigen 247 kop. ben benieuwd wat de 225AFR had gedaan.

maar ga de John Kaase setups ook eens bestuderen, hij is uiteraard ook een van de beste motorbouwers.

als iemand ook nog een leuke 408 - 351Wbasis setup tegenkomt hoor ik het graag!!

31blownford

Post by 31blownford » Mon Jan 09, 2006 8:38 pm

mustang65 wrote:meest wijze dat ik weet dat je het beste iets na kan bouwen dat bewezen is. geen gegoochel meer en mistrekeningen.

wil ook gewoon een streetable blok hebben.

AFR is volgens de meesten met ervaring met die koppen gewoon het beste, zeker niet duur omdat het out of the box power is. porten of polished hoeft niet meer.

ik heb de John Kaase koppen eens bekeken, het principe (boss kop) is goed, raar vindt ik alleen dat ze een vergelijkende test doen met een AFR 185 en hun eigen 247 kop. ben benieuwd wat de 225AFR had gedaan.

maar ga de John Kaase setups ook eens bestuderen, hij is uiteraard ook een van de beste motorbouwers.

als iemand ook nog een leuke 408 - 351Wbasis setup tegenkomt hoor ik het graag!!

bel hier eens heen 0495545662,vragen staat vrij ,huub ritzen [engine devolopment]

goodluck :D

Post Reply