Buick century 1975

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
KingOfFools
Posts: 1911
Joined: Sat Oct 08, 2005 4:05 pm

Post by KingOfFools »

Ook hier!!
Keep it goin'
the shinyman
Posts: 326
Joined: Sun Jul 10, 2005 8:36 am

Post by the shinyman »

Goed bezig man !!! Heb het lef & geduld & tijd er maar voor ``respect`` vergeet je tussendoor niet naar school te gaan ( grapje ) greetz Michel .
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Post by Lennard »

the shinyman wrote:`` vergeet je tussendoor niet naar school te gaan ( grapje ) greetz Michel .
:lol: :lol: :lol:

heb nu lekker me eerste zomervakantie in 5 jaar helemaal vrij dus geen werk :D ofzo wel slecht voor de $$$ maarja
kan ik lekker aan me auto werken wanneer ik het wil en het mij uit komt

enne het schooljaar gaat rond 28 augustus weer van start voor mij :wink:

Groeten Lennard
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Post by Lennard »

ben laatst weer ff bezig gegaan me me wagentje
en met name het blok
ik ben bezig geweest om deze te ontdoen van vet vuil roest enzo
ik heb dit vooral eerst met de haakse slijper gedaan met een staalborstel er op
dit gaat vrij goed

tevens ben ik aan de gang gegaan met het demonteren van de carterpan en de timing cover van de motor

dit omdat toen de carterpan er af was ik merkte dat er veel speling op de distributie zit
ook heb ik gelijk ff de oliepomp los gehaald ( zwak punt bij buick ) en deze nagekeken en de spelingen gemeten.
tussen het huis en de tandwielen zat een speling van 0.05 mm 0.10 ging er namelijk niet door
dit is dus wel mooi

echter zag ik wel dat er op diverse ondedelen in het blok hele lichte vliegroest zat :?:
kan dit veel kwaad :?:

ook zat er in het blok en de timig cover in de koelwater kanalen een soot van smurrie. Dus ik denk dat het verstandig is om het blok ff te spoelen door aal vriespluggen er uit te halen en dan met een hoge druk spuit ff het blok door te blazen zodat alle zooi er uit is
beter voorkomen dan genezen :!:

wat ik dus aan het blok ga vervangen
- Distributie
- kleppendeksel pakkingen
- carterpanpakking
- timing cover pakking(en)
- vriespluggen
- plug in het inlaatspruitstuk

hier een ( groot ) aantal foto's van het blok :



Image

Image

Image

Image

De werk plek waar het allemaal gebeurt :D

Image

hmm toch maar v ervangen
lijkt me wel handig :wink:

Image

de groene smurrie in me timing cover
iemand enig idee hoe dit komt ?

Image

gaatje in een plug in de inlaat
maakt dit uit ?
is volgens mij een smog/EGR kanaal

Image
alles vuil

Image

Image

de timing cover na dat ie in de onderelenwasser/vaatwasser was geweest :D
wel na het eerste schoon maken de was benzine ff afspoelen met dreft en water anders gaat je vaatwasser meuren ( en de vaat ) :P :!:

Image

Image

de oliepomp onderdelen en de bodemplaat ervan zonder al te veel diepe krassen
die lichte komen van het nat schuren met 400

Image

Image

en deze 2 van de carterpan ( die nog verder schoon moet ) en de benzine pomp doe ook nog gedaan moet worden :oops:

nou zo weer een paar fototjes er op gezet :wink:

Groeten Lennard
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Post by themidnightcruiser »

Lennard,

Jij hebt nog de originele distributieset en die zou ik zowiezo vervangen, maar dat ga je al doen lees ik. De originele set heeft een nokkenastandwiel met nylon tanden en dat is ook te zien op de foto's. Ik zou gaan voor een double roller met stalen tandwielen (TA Performance TA 1222B heeft hele goede setjes en Edelbrock heeft ze ook alleen die zijn wat minder van qualiteit) Dit zou ik zeker doen, ook als je in de toekomst naar een andere nokkenas gaat. :!:
Niet alleen je ketting vervangen!!

Je oliepompcover ziet er verbazingwekkend goed uit moet ik zeggen, maar toch zou ik er een "trustplate"voor bestellen TA 1510. Je tandwielen draaien liever op staal dan op aluminium (vreet veel minder in) en daar komt bij dat de stalen plaat als een verstevigingsplaat werkt voor je complete oliepomphuis en dat ga je ECHT merken in je oliedruk, vooral als de olie warm is.. Je zou er ook over na kunnen denken om er een adjustable oil pressure regulator op te kunnen zetten (TA Performance TA1502). Hiermee kun je de oliedruk traploos verstellen, doordat je de veer die je oliedruk regelt/begrenst meer of minder voorspanning geeft.
Wil je het echt helemaal goed doen dan zou ik ook een oliedrukmeter monteren.

Nog ff een weetje: In je aluminium deksel die over de distributie valt is als afdichting voor de krukas een geimpregneerd "touw" gebruikt. Je kan daarvoor ook een echte keerring gebruiken (TA 1514, maar ik weet niet of je bij deze seal je deksel moet aanpassen) Voor de achterste keerring hebben ze hetzelfde soort dichting gebruikt, maar ook hier kan je een echte seal voor gebruiken (TA Performance TA1516) Dit is een 2 delige seal en zal 10 x beter werken als de originele.

Maar je gaat lekker..

Succes! :wink:
boattail
Posts: 3691
Joined: Wed Mar 02, 2005 7:03 pm

Post by boattail »

trustplate en adjustable oil pressure regulator :!:
wat bram zegt! heb ik er ook opzitten 8)
en brammie! de tanden van de distri zijn niet van nylon maar gewoon van ijzer met een laagje nylon erop! dit werd gedaan om ze minder herrie te laten maken! bij lennard is die laag eraf vandaar de speling!
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Post by themidnightcruiser »

Ja dat klopt wat je zegt Marcel, die tanden zijn inderdaad van aluminium (!) en daar zit een nylon coating overheen van enkele mm dik. Maar na loop van tijd breekt die nylon coating los en belandt onderin je carter..
Dit setje is gewoon ruk en die zou ik zeker weten vervangen. Als je een double roller monteerd merk je van extra geluid ook niks..
Trouwens, de double roller is vele malen sterker dan de stock uitvoering.
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Post by Lennard »

ok thanx

ik vond het idd al raar dat touw in de timing cover
dacht al dat het een keering was.

en idd de cover is in een echt vrij goede staat
alleen bij de slangen voor de kachel zat wel aardig wat alu corrosie maar is nog dik zat voor de komende 15 jaar

en tevens was ik een oliedruk meter ook al van plan te monteren
iemand enige idee op welke plek dat het beste is ?
heb wat gehoord over de achterkant van het blok ( bij een oliekanaal van de lifters ?)

enne misschien een stomme vraag maar wat is het nut van zo'n adjustable oil pressure regulator :?:

ik weet dat je de olie druk daar mee kan verstellen maar dit is in princiepe toch niet nodig bij een ( goede ) motor ?
er zit immers een standaard veerspanning overdrukklep op voor het te veel aan druk ?
kan me wel voorstellen dat je bij extremere toepassingen meer druk wilt ( blowers turbo's gestroked en al die big HP blokken )

enne dat van die lichte oppervlakige roest ?
zou dat nog kwaad kunnen ?
of sljit dat er wel af als de motor weer loopt

het is maar hele lichte roest van het stil staan
het lijkt mij niks ernstigs gewoon goed ingeolied houden en 1x per maad ff het blok ( met de hand ) rond draaien zou het moeten voorkomen toch ?

tja distributie is idd wel vrij duidelijk dat die moet :wink:

Groeten Lennard
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Post by Funk »

Goed bezig man, ik krijg er zelfs zin in m'n blok uit elkaar te trekken en te verwennen
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Post by Lennard »

Funk wrote:Goed bezig man, ik krijg er zelfs zin in m'n blok uit elkaar te trekken en te verwennen
wat let je :P
chevy parts zijn meestal wel goedkoper dan buick
en uit elkaar kost niks behalve tijd :P

Groeten Lennard
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Post by themidnightcruiser »

Met die adjustable oil pressure regulator kan je je oliedruk nauwkeuriger afstellen. Nu ben je alleen afhankelijk van de veer die erin zit en de conditie van je oliepomp en natuurlijk je lagers in je blok. Met deze goodie kan je je oliedruk dus eigenlijk gewoon precies op een bepaalde waarde afstellen, bijvoorbeeld 60Psi. Je veranderd eigenlijk niets anders dan de veerspanning. Ik zou trouwens wel eerst beginnen met de lichtste veer te monteren die bij je nieuwe oliepompsetje zit en dan met de regulator de druk indien nodig opschroeven. Wat je ook kan doen (budget way) is om onder de veer een ringetje te plaatsen en dan kijken wat de oliedruk dan word, als je oliedruk te laag is met een standaard veer..

Ik zou je oliedrukmeter gewoon op de plek zetten waar normaal ook je oliedrukschakelaar zit, dus aan de voorkant van het blok. Je kan bij een hydrauliekboer wel vragen om een T-stuk die je in je blok schroeft, zodat je EN je oliedrukschakelaar hebt EN je oliedrukmeter.. Zo heb ik het ook gedaan. Betere plek is inderdaad de achterzijde van de liftergallerij, maar dat is iets bewerkelijker omdat je dan ook een gat moet boren in je bellhousing, maar dat is up to you :wink:

Zit er vliegroest op de cilinderwanden? Ik denk dat je dat wel gewoon kan laten zitten, maar meestal krijg je ook wel een hoop weg door het met WD 40 in te spuiten en dan met een schone doek weg te poetsen.
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Post by Lennard »

goh

bram jij kent ook die hele motor zo ongeveer uit je hoofd :P
Maar bedankt voor de tips
maar voor ie er in komt zal ook nog wel ff duren
dus heb nog wel aardig lang de tijd ( kijk maar ie naard de auto :P )
maar bedankt voor de hulp maar ik heb nog 2 vraagjes

Image

maakt dit nog uit ?
volgens mij niet want het lijkt mij een smog/EGR kanaal
maar heb geen zin in uitlaatgas onder de kap

Image

en wat is dit kleine boutje in het blok hier ( aan de onderkant in het midden )
is dit toevallig om de kloevloeistof te kunnen aftappen ofzo :?:

Groeten Lennard
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Post by themidnightcruiser »

Op de 455 blokken vanaf 1972 zaten er luchtpompen op die lucht injecteerden via je intake via een doorboring in je cilinderkop naar het uitlaatkanaal toe. Zo probeerden ze de schadelijke uitstoot te beperken :lol: het is eigenlijk niets anders dan het volumetrisch procent van schadelijke gassen naar beneden halen, maar het zit er nog steeds in. :arrow:

In je intakemanifold zitten 2 van die gallerijen waar de lucht in kan en aan de rechterkant van je manifold zit naast de carburateur de aansluiting van de luchtpomp. Die pomp kan je er trouwens gewoon vanaf slopen, maar dan wel ff de aansluiting op je manifold afblinden d.m.v. een plaatje en 2 boutjes. Dat gat wat je nu hebt moet je ook ff afpluggen met een vriescupje o.i.d. misschien kan je er draad in tappen en dan een boutje ofzoiets indraaien. Wel doen anders krijg je inderdaad uitlaatgas onder de kap, want het uitlaatgas kan nog steeds via je manifold naar buiten..

bleggh al die emissiezooi!! :evil:

Je kan ook als je toch bezig bent, ook je exhaust cross-overs in je koppen af blinden. In de uitlaatkanalen van de middelste 4 cilinders (3,4,5 en 6) zitten kanalen geboord naar je inlaatspruitstuk toe, zodat de uitlaatgassen de inlaatkanalen van het spruitstuk kunnen verwarmen. Hardstikke leuk...maar ik heb het afgeblind, dat heb je hier in Nederland toch niet nodig en je wint er toch weer iets vermogen mee..
Trouwens, ik weet niet of je in de toekomst op LPG gaat rijden, maar dan is het helemaal not done dei verwarming, dus dan zou ik het zeker doen.
De kanalen zijn gewoon geboord, dus heb ik er draad in getapt en daar stopjes ingedraaid. Works great!
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Post by themidnightcruiser »

En dat onderste boutje is inderdaad om je koelwater af te tappen, maar in dit geval kan je ze wel laten zitten.. :wink:

P.S. Ik heb nog wel een splinternieuwe nokkenas (CompCam) met lagers voor je liggen. :wink:
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Post by Lennard »

aha
maar dan zal wel de intake er af moeten
en daar wil ik nog even mee wachten. Dat komt wel als de auto af is en weer rijd als het blok dan gereviseerd word ( en wat performance spul krijgt )

van die lucht pomp is dat toevallig deze stang die je ziet uitsteken op de foto ?
die was al dicht maar heb ik er af gehaald en idd een plaatje voor gemaakt. Dat ding ligt nu bij het ouwe ijzer :D

en wat is dat ding naast de pcv klep ?
dat met 2 bouten vast zit ?
is dat een vacuun aamsluiten ergens voor ? zo ja weet jij waar voor ?

Image

Groeten Lennard
Post Reply