Projectje tussendoor.....Pontiac Bonneville
Projectje tussendoor.....Pontiac Bonneville
Omdat ie toch niks te doen heeft....aahhuummm....heeft Vibbetje weer eens wat bedacht.We nemen een gewone Pontiac Bonneville Brougham bouwjaar 1979 met een (origineel)350 buick motor.We lepelen daar deze motor uit en denken dat er wel ruimte is voor een Buick 455 motor. 8) 8) 8)
Deze auto dus:
Omdat de motor zo gekocht is zonder onsteking,poelies enz is het dus ff bekijken of het wel allemaal past.Met de onsteking begint al het goed want die heeft onderin het tandwieltje zitten wat NET niet past.Zoeen van een 455 is NET ietsie anders.Die maar eens geregeld dus dat gaat goedkomen.Dan komen er de motorsteunen nog bij.....tja ,je raad het al,die passen ook niet(van een 350)dus die ook maar ff nieuwe geregeld.Dan maar eerst weer eens het blokkie erin gelepeld om te kijken of we uitkomen met aandrijfas/bak en motorsteunen.Dit 455 blok is tenslotte een +/- 6cm langer dan het oude 350.Ook de hoek van de motorsteunen is anders dus die ook maar verslepen en weer gelast.Motor met bak uitgelijnd zodat alles lekker op het subframe ligt.Nieuwe gaten geboord voor de nieuwe steunen en dan krijg je dit resultaat...
RESULTAAT:
Rest ons nog een paar dingen om aan te passen:
De fanshroud verplaatsen omdat de waterpomp uit het midden zit en tevens +/- 6cm naar voren komt.Ook de radiateur wat opschuiven.
De uitlaat aanpassen en nog ff alles weer aansluiten.En als dat alles gedaan is komt er nog een andere achteras onder van een 88er Caprice met sper....
Er komt ook nog wel een filmpje als we de motor weer laten lopen.Deze is alleen "gelubed" dus moet nog wel ff ingelopen worden.
Is die man gek of issie gek....
Greetz Erik(aka Ebbetje)
Deze auto dus:
Omdat de motor zo gekocht is zonder onsteking,poelies enz is het dus ff bekijken of het wel allemaal past.Met de onsteking begint al het goed want die heeft onderin het tandwieltje zitten wat NET niet past.Zoeen van een 455 is NET ietsie anders.Die maar eens geregeld dus dat gaat goedkomen.Dan komen er de motorsteunen nog bij.....tja ,je raad het al,die passen ook niet(van een 350)dus die ook maar ff nieuwe geregeld.Dan maar eerst weer eens het blokkie erin gelepeld om te kijken of we uitkomen met aandrijfas/bak en motorsteunen.Dit 455 blok is tenslotte een +/- 6cm langer dan het oude 350.Ook de hoek van de motorsteunen is anders dus die ook maar verslepen en weer gelast.Motor met bak uitgelijnd zodat alles lekker op het subframe ligt.Nieuwe gaten geboord voor de nieuwe steunen en dan krijg je dit resultaat...
RESULTAAT:
Rest ons nog een paar dingen om aan te passen:
De fanshroud verplaatsen omdat de waterpomp uit het midden zit en tevens +/- 6cm naar voren komt.Ook de radiateur wat opschuiven.
De uitlaat aanpassen en nog ff alles weer aansluiten.En als dat alles gedaan is komt er nog een andere achteras onder van een 88er Caprice met sper....
Er komt ook nog wel een filmpje als we de motor weer laten lopen.Deze is alleen "gelubed" dus moet nog wel ff ingelopen worden.
Is die man gek of issie gek....
Greetz Erik(aka Ebbetje)
-
- Posts: 1536
- Joined: Wed Jan 26, 2005 12:17 pm
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
-
- Posts: 5092
- Joined: Mon Aug 01, 2005 12:58 pm
Ik heb een '83 Caprice wagon (net als jouw Bonneville een B body) met een 455 Buick, de 350 bak heb ik meteen vervangen voor een 400.
Modificatie van de firewall was hiervoor vereist, en een chassis chain omdat anders de motorkap omhoog komt bij gasgeven.
Het originele achterasje hield het precies 3 minuten uit, en de tweede 10 bolt ongeveer 1 week.
Modificatie van de firewall was hiervoor vereist, en een chassis chain omdat anders de motorkap omhoog komt bij gasgeven.
Het originele achterasje hield het precies 3 minuten uit, en de tweede 10 bolt ongeveer 1 week.
Die motorsteunen aanpassen is iets wat gewoon ter plekke moet gebeuren.Met een beetje meten,passen,slijpen en lassen(dat rijmt lekker zeg... )kom je een heel eind.De hoek van de motorsteunen waaronder het oude 350 blok stond komt totaal niet overeen met het 455 blok.Het blokkie is er een paar keer in en uitgeweest om alles nauwkeurig te bekijken/berekenen. Inmiddels hangt ie er weer in zodat alles weer op z'n plek kan.Eens kijken of dat ie zaterdag wat geluid(en strepen) wil produceren....
Greetz Erik.
Greetz Erik.
@ MADthieu, het blok je komt wel te koop het blok is op de achterste krukas kering na 100% in orde, heeft me altijd overal naar toe gebracht en loopt goed ik denk dat ik eerst de achterste krukas kering maak en de vries pluggen verv want die zijn ook heel dun maar als je zo interesse hebt in de 350 dan laat maar wat horen {pm}
-
- Posts: 5092
- Joined: Mon Aug 01, 2005 12:58 pm