th400 bak

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
vettevirus72
Posts: 318
Joined: Sat Sep 17, 2005 4:11 pm

th400 bak

Post by vettevirus72 »

Zo eindelijk mijn bak weer aan het blok.

Ik had al een tijd terug mijn bak aan het blok gezet en de koppelomvormer verkeerd gemonteerd.

Algoed de fout is je mag NOOIT een koppelomvormer op een flexplate monteren en dan de as van de bak in de koppelomvormer steken.
Het probleem wat er zich onstaat is dat de as niet helemaal in de omvormer zit en hier zo met monteren een kier van ongeveer 1 cm tussen de bak en het blok creert. Dit komt omdat je koppelomvormer wel op de as kunt zetten, maar je moet dus een paar keer de koppelomvormer links naar rechts (duwend) bewegen en tot dat je en ijzer op ijzer (tok) geluid krijgt.

Algoed dit had ik dus niet gedaan en hetgeen wat je kapot kunt draaien zijn de nokjes van je oliepomp (tandwiel)

Wat je eerste doet is de deksel weer uit de bak halen met een schroevendraaier en een bout wrik je deze eruit.

Image

Aan de achterkant van deze deksel zitten 5 bouten gedraaid deze maak je los en de plaat bestaat uit 2 delen.

Dit is het voorste gedeelte waar het ook omdraaid.

Image

De nokjes (2) die je nu op onderstaande foto ziet deze kun je dus helemaal kapotdrukken wanneer je de bak vast schroeft.

Image

Let wel op wanneer je de tandwielen eruit haalt deze moet ook weer op dezelfde manier erin gelegd worden dus niet op de kop erin.

Zoals men ziet zijn mijn nokjes nog goed en niet afgebroken (geluk)

Nu was bij mij de ring (lager) wel kapot, maar dit is een zeer zachte messingsoort staal die ik dus ook heb vervangen.

De oude eruit getikt en de nieuwe is er als volgt erin gegaan. Ik heb de plaat met een brander verwarmt en het lager in de vriezer gelegd, want je drukt zo'n zachte staalsoort zo uit haar vorm.
Zie hier het nieuwe lager.

Image

Verder heeft mijn vader bij hem op werk een speciale tool gedraaid om het lager

Image

Dus het lager kon je zo mooi erin duwen en dat ging perfect.

Zo dan maar weer eens monteren. Je legt tandwielen weer correct erin en zorgt ervoor dat het olie tussen de 2 platen helemaal weg is anders draai de 2 platen aan op een oliefilm en dan lekt deze ring.

Maar dan moet je dus de 2 platen aan elkaar schroeven. Dit is als volgt gegaan.

Je trekt eerst de as met de dat klop alu. eruit (ken de technische benaming niet :wink: )

Image

Het is hier dus belangrijk om met je vinger eerst te voelen hoe dicht de 2 rondingen tegen elkaar aan zitten, zodat je tijdens het terug monteren weer weet hoe het zat.

Nu vraag je natuurlijk af waarom.

Nou de plaat moet gecentreerd worden en dit kan door de plaat op zijn kop in de bak te leggen en dan aandraaien.
Met 25nm op elke bout. De bouten moeten net zoals bij een cilinderkop of intake manifold kruislinks aan worden gedraaid.
Heb eerst alles met de hand vast gedraaid en toen met de nm sleutel.

Image

Image

Echter moet je tijdens dit proces de buitense sealing ring van de deksel er niet op doen.

Wanneer dit weer in elkaar zit doe je op het deksel weer een nieuwe sealing.

Dan zet je de as met de alu. bol weer terug in het huis. Dit gaat gepaart met een beetje van links naar rechts wrikken maar je kunt dus wel voelen wanneer het metaal elkaar raakt en dat hoor je wel (het tok geluid)

Dan zet je de plaat er weer erop en je schroeft weer alles kruis links aan en klaar is kees.

Verder is mijn kickdown nu ook weer gemaakt.

Zie hier dat mijn broertje er een nieuw draad eraan heeft geknepen.

Image

En toen weer gemonteerd

Image

Ik wil ronaldce82 bedanken voor de tip.

Verder heb ik telefonisch veel uitleg en steun en onderdelen verkregen van niel speetjens (dr. trannie). Echt super kerel. Was gewoon echt netjes en zo kan het ook.
Zonder hem was ik denk ik niet aan begonnen.

greezz danny :B):
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Post by Shev Ed »

:thumbsup:
Post Reply