Lincoln Continental 1964
Lincoln Continental 1964
Sinds april 2006 ben ik de trotse eigenaar van deze Lincoln Continental sedan uit 1964. De auto is gebouwd in de Wixom plant op 30 augustus in 1963 als 796ste Continental van modeljaar 1964. Het is een 'black plate' California car getuige de DSO code #53 (verkocht in Oakland), natuurlijk de kentekenplaten en het verhaal van de laatste eigenaar die ik kon traceren via zijn adres in Fresno op het Amerikaanse kentekenbewijs. Hij erfde de auto van zijn oom en tante die 'm nieuw kochten. Nadat oom overleed heeft tante de auto ruim 10 jaar in de garage laten staan waarna de neef 'm kreeg. Hij verkocht 'm na 1,5 jaar aan de Vlaming Marc Lenearts van California Import die de auto exporteerde.
Bij California Import de auto bekeken. Het zag er netjes uit al zijn lak en interieur een keer opnieuw gedaan. Een proefrit gemaakt, leek allemaal in orde te zijn. Ik kocht de auto zonder kenteken en zonder enige ervaring met het sleutelen aan auto's. Wel heb ik voordien veel tijd besteed aan het doen van mijn huiswerk. Het is allemaal keurig afgelopen, niet in het minst door de hulp van mijn goede vriend Peter die deze auto zo'n beetje van binnenste buiten kent. Hij heeft er drie (!) uit 1963 en leende mij vier maanden een plekje in zijn stalling om de auto gereed te maken voor de RDW keuring. In augustus 2006 kreeg ik het kenteken. Ik gebruik 'm tijdens het klassieker seizoen in het weekend bij droog en mooi weer. Want hij is van suiker.
Motorrevisie......
Bij het installeren van LPG waarschuwde de monteur dat de hoofdlagers wel 's slecht konden zijn. De motor maakte een kloppend geluid, vooral als ie goed opgewarmd was. Al trok de motor nog prima en liep ie verder probleemloos, wilde ik niet het risico lopen dat er een drijfstang door de zijwand van het blok kwam zetten.
Daarom heb ik eind januari de motor uitgebouwd en weggebracht naar Jacco Cars & Parts uit Rijsenhout. Jacco doet alles zelf, tot het slijpen van de krukas aan toe. Bij het uitbouwen bleek de motor niet origineel te zijn. Er hoort een MEL 430 in maar er lag een MEL 462 in (op zich een verbetering). De 462 was tot op de draad versleten. De nokkenas was helemaal op en de lagerschalen waren zo ver heen dat Jacco verbaasd was dat er überhaupt oliedruk werd opgebouwd. Verder een gekantelde zuiger en behoorlijke dicht gekoekte koelkanelen.
Afgezien van normale slijtage voor een motor van 40 jaar oud, was er behoorlijk wat verkloot aan de motor. Bijvoorbeeld: de olie slingerplaat was verkeerd om gemonteerd en was weggevreten door de distributieketting. Het distributie tandwiel was de originele van nylon en aluminium die 30 jaar geleden al vervangen had moeten worden. Op de foto zie je de scheurtjes. Volgens Jacco waren de tanden afgebroken als ik de motor 30 minuten op nullast had laten draaien (wat voor schade dit had opgeleverd......) Dit tandwiel is een bekend breekpunt. Wil je er meer over lezen: http://bigfancycar.blogspot.nl/2014/05/ ... int-1.html
Alleen blok, krukas, koppen en 15 van 16 kleppen konden opnieuw worden gebruikt voor een totale revisie: .030 opboren, lijnboren, vlakken, balanceren, geharde klepzetels etc. De krukas wordt geslepen en gebalanceerd. Verder heb ik meteen alles wat er aan de motor vastzit vervangen: verdeelkap, waterpomp, stuurpomp, radiator & expansietank, startmotor, tandenkrans... de lijst houdt niet op. Maar wie A zegt....
Zuigers naar OEM ontwerp zijn moeilijk te krijgen voor de MEL 430, iets makkelijker voor de MEL 462. Ik bestelde een set bij Egge. Ze zijn niet 100% naar OEM ontwerp maar het scheelt niet veel. Wil je meer lezen over dit aspect van de motor: http://bigfancycar.blogspot.nl/2014/04/ ... amber.html
In het verleden is het 462 blok opgebouwd met een '63 430 inlaatspruitstuk en '66 462 koppen. De poorten in het inlaatspruitstuk zijn groter dan die van de koppen. Dit betekent dat het mengsel van lucht & brandstof tegen een obstructie vloeit (geen goede flow). Ik moest dus op zoek naar een vervangend '66-'68 462 inlaatspruitstuk. Die vond ik uiteindelijk bij een boer in Egmond a/d Hoef die met zijn MEL 430 en 462 motoren gebruikte bij tractor pulling. Hij had ook nog een mooi carter liggen. Beide samen met kleppen deksels zwart laten moffelen.
Motor opgehaald met bevriende monteur Wilbert. Hij hielp ook met de inbouw.
Terwijl ik op de motor wachtte, heb ik de motorruimte schoongeboend en in de verf gezet. De oude primer heb ik laten zitten en er POR-15 overheen geschilderd. Bij Hulsebos in Sloten een paar spuitbussen in de juiste kleur laten maken. Natuurlijk ook alles dat in de motorruimte zit onder handen genomen.
De bladveren zijn zeer netjes gedaan door Ome Leen van Eeltink Veertechniek. Ze zijn uitgegloeid en versterkt met een extra blad, nieuwe nylon discs tussen de bladen, nieuwe beugels om de bladen en vier nieuwe U-bolts omdat de oude nu natuurlijk te kort zijn. Nieuwe bussen heb ik besteld bij Eaton Detroit Spring. Ome leen vond het mooie bussen.
De achterkant is meer dan 10 Cm omhoog gekomen. Dit was ook wel nodig want ik kreeg krik niet eens onder het differentieel nadat de motor was uitgebouwd (benzinetank lag te laag). Na een tijdje zal ie natuurlijk weer wat lager gaan zitten (gewicht van de motor terug) dus volgens mij is de stance dan zoals het hoort te zijn.
Voor:
Na:
Met dank aan Peter en Wilbert voor hun advies en hulp.
Eind 2008 heb ik de achterklep laten dippen en spuiten (met wat aanvullend spuitwerk'. De slabside achterkleppen zijn notoir roestgevoelig omdat a) het ontwerp van de achterbak condens doet neerslaan op de onderkant van de klep en omdat b) de kit tussen het frame en het paneel water opzuigt en vasthoudt. Na 44 jaar ziet het er dan zo uit:
Vervangende achterkleppen zijn net zo slecht of erger - als je er al een kunt vinden. Daarom heb ik de klep chemisch laten reinigen bij Auto Beitserij Holland http://autobeitserij.nl Na het badderen blijft er blank staal over, alle roest en verf wordt weg gevreten. Daarna moet het blanke staal natuurlijk meteen in de epoxy, overal waar je bij kunt natuurlijk. En zo haalde ik de klep op. Het viel me alles mee.
Dit gat was niet echt een verrassing omdat er een flinke blaar zat en drie bubbels aan de bovenkant. Maar leuk is anders.
Daarna de auto naar Marck Harteveld gebracht http://www.autoschadeharteveld.nl. Behalve de klep hebben ze ook gedaan twee lelijke plekken onder het achterklep afdichtrubber, twee lelijke plekjes onderaan de rechter achterdeur en onderaan de achterste linker wielkast. Ook de driprails van het dak werd overnieuw gedaan omdat de verf was gekrompen maar de kit eronder niet... en dus zat er een scheur in de lengte. Verder nog wat steenslag en een kleine transport schade. Al met al nog een hele lijst!
Bij California Import de auto bekeken. Het zag er netjes uit al zijn lak en interieur een keer opnieuw gedaan. Een proefrit gemaakt, leek allemaal in orde te zijn. Ik kocht de auto zonder kenteken en zonder enige ervaring met het sleutelen aan auto's. Wel heb ik voordien veel tijd besteed aan het doen van mijn huiswerk. Het is allemaal keurig afgelopen, niet in het minst door de hulp van mijn goede vriend Peter die deze auto zo'n beetje van binnenste buiten kent. Hij heeft er drie (!) uit 1963 en leende mij vier maanden een plekje in zijn stalling om de auto gereed te maken voor de RDW keuring. In augustus 2006 kreeg ik het kenteken. Ik gebruik 'm tijdens het klassieker seizoen in het weekend bij droog en mooi weer. Want hij is van suiker.
Motorrevisie......
Bij het installeren van LPG waarschuwde de monteur dat de hoofdlagers wel 's slecht konden zijn. De motor maakte een kloppend geluid, vooral als ie goed opgewarmd was. Al trok de motor nog prima en liep ie verder probleemloos, wilde ik niet het risico lopen dat er een drijfstang door de zijwand van het blok kwam zetten.
Daarom heb ik eind januari de motor uitgebouwd en weggebracht naar Jacco Cars & Parts uit Rijsenhout. Jacco doet alles zelf, tot het slijpen van de krukas aan toe. Bij het uitbouwen bleek de motor niet origineel te zijn. Er hoort een MEL 430 in maar er lag een MEL 462 in (op zich een verbetering). De 462 was tot op de draad versleten. De nokkenas was helemaal op en de lagerschalen waren zo ver heen dat Jacco verbaasd was dat er überhaupt oliedruk werd opgebouwd. Verder een gekantelde zuiger en behoorlijke dicht gekoekte koelkanelen.
Afgezien van normale slijtage voor een motor van 40 jaar oud, was er behoorlijk wat verkloot aan de motor. Bijvoorbeeld: de olie slingerplaat was verkeerd om gemonteerd en was weggevreten door de distributieketting. Het distributie tandwiel was de originele van nylon en aluminium die 30 jaar geleden al vervangen had moeten worden. Op de foto zie je de scheurtjes. Volgens Jacco waren de tanden afgebroken als ik de motor 30 minuten op nullast had laten draaien (wat voor schade dit had opgeleverd......) Dit tandwiel is een bekend breekpunt. Wil je er meer over lezen: http://bigfancycar.blogspot.nl/2014/05/ ... int-1.html
Alleen blok, krukas, koppen en 15 van 16 kleppen konden opnieuw worden gebruikt voor een totale revisie: .030 opboren, lijnboren, vlakken, balanceren, geharde klepzetels etc. De krukas wordt geslepen en gebalanceerd. Verder heb ik meteen alles wat er aan de motor vastzit vervangen: verdeelkap, waterpomp, stuurpomp, radiator & expansietank, startmotor, tandenkrans... de lijst houdt niet op. Maar wie A zegt....
Zuigers naar OEM ontwerp zijn moeilijk te krijgen voor de MEL 430, iets makkelijker voor de MEL 462. Ik bestelde een set bij Egge. Ze zijn niet 100% naar OEM ontwerp maar het scheelt niet veel. Wil je meer lezen over dit aspect van de motor: http://bigfancycar.blogspot.nl/2014/04/ ... amber.html
In het verleden is het 462 blok opgebouwd met een '63 430 inlaatspruitstuk en '66 462 koppen. De poorten in het inlaatspruitstuk zijn groter dan die van de koppen. Dit betekent dat het mengsel van lucht & brandstof tegen een obstructie vloeit (geen goede flow). Ik moest dus op zoek naar een vervangend '66-'68 462 inlaatspruitstuk. Die vond ik uiteindelijk bij een boer in Egmond a/d Hoef die met zijn MEL 430 en 462 motoren gebruikte bij tractor pulling. Hij had ook nog een mooi carter liggen. Beide samen met kleppen deksels zwart laten moffelen.
Motor opgehaald met bevriende monteur Wilbert. Hij hielp ook met de inbouw.
Terwijl ik op de motor wachtte, heb ik de motorruimte schoongeboend en in de verf gezet. De oude primer heb ik laten zitten en er POR-15 overheen geschilderd. Bij Hulsebos in Sloten een paar spuitbussen in de juiste kleur laten maken. Natuurlijk ook alles dat in de motorruimte zit onder handen genomen.
De bladveren zijn zeer netjes gedaan door Ome Leen van Eeltink Veertechniek. Ze zijn uitgegloeid en versterkt met een extra blad, nieuwe nylon discs tussen de bladen, nieuwe beugels om de bladen en vier nieuwe U-bolts omdat de oude nu natuurlijk te kort zijn. Nieuwe bussen heb ik besteld bij Eaton Detroit Spring. Ome leen vond het mooie bussen.
De achterkant is meer dan 10 Cm omhoog gekomen. Dit was ook wel nodig want ik kreeg krik niet eens onder het differentieel nadat de motor was uitgebouwd (benzinetank lag te laag). Na een tijdje zal ie natuurlijk weer wat lager gaan zitten (gewicht van de motor terug) dus volgens mij is de stance dan zoals het hoort te zijn.
Voor:
Na:
Met dank aan Peter en Wilbert voor hun advies en hulp.
Eind 2008 heb ik de achterklep laten dippen en spuiten (met wat aanvullend spuitwerk'. De slabside achterkleppen zijn notoir roestgevoelig omdat a) het ontwerp van de achterbak condens doet neerslaan op de onderkant van de klep en omdat b) de kit tussen het frame en het paneel water opzuigt en vasthoudt. Na 44 jaar ziet het er dan zo uit:
Vervangende achterkleppen zijn net zo slecht of erger - als je er al een kunt vinden. Daarom heb ik de klep chemisch laten reinigen bij Auto Beitserij Holland http://autobeitserij.nl Na het badderen blijft er blank staal over, alle roest en verf wordt weg gevreten. Daarna moet het blanke staal natuurlijk meteen in de epoxy, overal waar je bij kunt natuurlijk. En zo haalde ik de klep op. Het viel me alles mee.
Dit gat was niet echt een verrassing omdat er een flinke blaar zat en drie bubbels aan de bovenkant. Maar leuk is anders.
Daarna de auto naar Marck Harteveld gebracht http://www.autoschadeharteveld.nl. Behalve de klep hebben ze ook gedaan twee lelijke plekken onder het achterklep afdichtrubber, twee lelijke plekjes onderaan de rechter achterdeur en onderaan de achterste linker wielkast. Ook de driprails van het dak werd overnieuw gedaan omdat de verf was gekrompen maar de kit eronder niet... en dus zat er een scheur in de lengte. Verder nog wat steenslag en een kleine transport schade. Al met al nog een hele lijst!
Last edited by reijer on Thu Jul 24, 2014 12:50 pm, edited 9 times in total.
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
mooie wagen,
lekker bezig ook
lekker bezig ook
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
Nou dat ziet er weer super uit, alles weer mooi in de kleur en een nieuw blokkie.
succes verder.
ps kijk ook eens naar mijn projectje cadillac coup deville 1979. 8)
gr caddy123
succes verder.
ps kijk ook eens naar mijn projectje cadillac coup deville 1979. 8)
gr caddy123
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
Goed bezig !!!!
MariO
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
mag het zo ook wel zien
goed bezig...nog twee week dan ga ik ook los...
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
Nog bedankt voor de klopjes op de schouders!
Afgelopen zaterdag is alles goed afgerond. Lekker twee dagen rondgereden met familie en vrienden. Wat een heerlijk gevoel na al dat werk. Natuurlijk ook meteen flink gepoetst....
ziehier het resultaat: 8)
Afgelopen zaterdag is alles goed afgerond. Lekker twee dagen rondgereden met familie en vrienden. Wat een heerlijk gevoel na al dat werk. Natuurlijk ook meteen flink gepoetst....
ziehier het resultaat: 8)
-
- Posts: 2306
- Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
Heel erg mooi!!
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
wish i had more hands so i could give it.....4 THUMBS UP
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
had je nou al gevonden waar dat tikje vandaan kwam ?
ik kwam langs bij jacco toen jullie er ook stonden , erg nette auto zoals ik hem nu zag had ik nooit verwacht dat er zoveel mis was met de motor
ik kwam langs bij jacco toen jullie er ook stonden , erg nette auto zoals ik hem nu zag had ik nooit verwacht dat er zoveel mis was met de motor
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
Thanks Martin & Joost. Martin, leuk Camaro dagboek zeg. 40 pagina's!
Watahyahknow, de gloednieuwe oliepomp was niet in orde. Het pomte nog wel olie maar de plunjer bleef open staan. De olie ging dus net zo hard weer het carter in. Ik was zo verstandig geweest om voor de zekerheid een andere pomp klaar te hebben liggen (Melling) en op advies van Jacco een custom aandrijfasje (bewerkt Ford FE asje) omdat het origineel letterlijk zo dun is als een potlood. Op een late maandagavond samen met Jacco de boel weer in elkaar gezet (wat ik erg tof vond van 'm) en nu was er 40 pond oliedruk bij ronddraaien van koude motor met startmotor. Daarvoor was er op deze manier niks. Motor gestart... en de tik was ook in een keer verdwenen.
groet,
Reijer
Watahyahknow, de gloednieuwe oliepomp was niet in orde. Het pomte nog wel olie maar de plunjer bleef open staan. De olie ging dus net zo hard weer het carter in. Ik was zo verstandig geweest om voor de zekerheid een andere pomp klaar te hebben liggen (Melling) en op advies van Jacco een custom aandrijfasje (bewerkt Ford FE asje) omdat het origineel letterlijk zo dun is als een potlood. Op een late maandagavond samen met Jacco de boel weer in elkaar gezet (wat ik erg tof vond van 'm) en nu was er 40 pond oliedruk bij ronddraaien van koude motor met startmotor. Daarvoor was er op deze manier niks. Motor gestart... en de tik was ook in een keer verdwenen.
groet,
Reijer
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
jacco is een goeie gozer .
blij dat je er op tijd bij was met die oliepomp zeg .
zal je maar gebeuren dat de hele zooi weer in elkaar draait .
blij dat je er op tijd bij was met die oliepomp zeg .
zal je maar gebeuren dat de hele zooi weer in elkaar draait .
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
das geen half werk
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
Het is alweer vierenhalf jaar geleden sinds de revisie... en ik ben blij om te kunnen rapporteren dat de motor het sindsdien foutloos heeft gedaan. Altijd meteen starten, ook na de winterstop van vijf maanden, en geen druppeltje gelekt. Niks hoeven doen behalve elk jaar verse olie en filter. Getuige van Jacco's kunsten.
http://www.youtube.com/watch?v=8Yc6Y-rgCE8
http://www.youtube.com/watch?v=8Yc6Y-rgCE8
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
Dat getuigt van een goede aanpak detijds
-
- Posts: 4331
- Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am
Re: Motorrevisie MEL 462 Lincoln Continental 1964
jacco is een goeie hij is ook eerlijk maar heeft niet altijd tijd
naar het schijnt doet hij veel bootmotoren voor een vaste klant
naar het schijnt doet hij veel bootmotoren voor een vaste klant