Lincoln Continental 1964

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Lincoln Continental 1964

Post by reijer »

Dank.

De bladveren moest ik inderdaad versterken (zie eerste pagina). Hij rijdt geweldig al gooi ik 'm niet zo hard een bocht in dat ik iets zou merken van een pendule beweging die is versterkt door de plaatsing van LPG tanks achter de achteras.
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Lincoln Continental 1964

Post by reijer »

Deze zomer merkte ik dat het stuurhuis speling had. Blijkt dat er drie steunen zitten tussen stuurhuis en frame rails. Zoeken op internet leert dat Ford deze 'steering gear insulators' gebruikte op 1962-1968 Lincoln Continentals en 1962-1966 Ford Thunderbirds.

Ze zijn deels van geïmpregneerd rubber gemaakt met als doel om de bestuurder te isoleren van trillingen de via de stuurinrichting worden doorgegeven. Een mooi idee maar in de praktijk bood het geen bijdrage aan de ervaring van het rijden in een luxe auto. Het ontwerp werd geschrapt in 1969 toen bleek dat het rubber snel verging en het stuurhuis teveel bewoog - waar de rest van de stuurinrichting niet op berekend was. Dit veroorzaakte voortijdige slijtage van de Pitman arm, spoorstang en verbindingsstang. Excessieve speling op het stuurhuis kan de stuurversnelling beïnvloeden of de bouten doen breken - geen veilige situatie. Zo zagen mijn oude steering gear mounts eruit toen ik ze verving met de stalen donuts. De rechter had bijna geen rubber meer over:
Image

Bij onderdeel specialisten in de VS kost een set gereviseerde steunen tussen de $135 en $195. Setjes NOS steunen tot bijna $300. :eek: Maar omdat het van meet af aan een slecht ontwerp is, had ik daar geen zin in. Daarom heb ik massief stalen bussen laten draaien. En er in de VS de juiste lengte SAE grade 8 bouten bij gezocht want in Nederland zijn die niet te vinden (nee, ook niet bij Fabory). De drie nieuwe bouten zijn noodzakelijk omdat de drie oude te kort zijn om de massief stalen bussen te kunnen gebruiken. De oude bouten draaiden in de steering gear mounts die op hun beurt in het stuurhuis draaiden. De nieuwe bouten steken door de massief stalen bussen en draaien direct in het stuurhuis.

Image
Image
Image

Het was ongeveer 1,5 uur werk om de nieuwe bussen ertussen te krijgen. Dat kan gelukkig zonder het stuurhuis te hoeven verwijderen. Alleen een krik eronder en de oude bouten één voor één losdraaien en vervangen. Je hebt wel een grote tang nodig om die insulators te kunnen losdraaien (ruim 5 Cm diameter).

Het stuurhuis zit weer muurvast en het voelt als vanouds. Ik heb een vriend twee setjes cadeau gedaan en twee andere Continental eigenaren een setje verkocht. Mocht je een setje nodig hebben voor jouw Continental of Thunderbird, stuur me dan een PM. Er staat een advertentie in de Onderdelen/Auto's aangeboden sectie en check ook marktplaats ('vervangingsset stuurhuis bussen').
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Lincoln Continental 1964

Post by reijer »

Nooit gedacht dat ik de Lincoln ooit zou willen verkopen maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
viewtopic.php?f=3&t=87752

De Lincoln moet ruimte maken voor een 1949 Buick sedanette die ik in Noord-Nederland vond. Auto heeft nu ruim30 jaar stil gestaan en er zit heel veel werk aan maar dat is juist wat het een aantrekkelijk project maakt.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Lincoln Continental 1964

Post by Wilf »

Super of Roadmaster?
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Lincoln Continental 1964

Post by reijer »

Super.
Post Reply