1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 19 december 2007)

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Swiss Cadillac
Posts: 28
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:17 am

1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 19 december 2007)

Post by Swiss Cadillac »

Hallo, mijn naam is Erwin en het leek me leuk ook mijn project hier op het forum eens voor te stellen:
Sinds ongeveer 2 maanden ben ik de trotse eigenaar van een ’72 Cadillac Coupe Deville. De auto is in 1999 uit San Diego gekomen en heeft sindsdien zonder kenteken/toelating in een verwarmde parkeergarage gestaan. In Amerika was de auto van een oude dame (echt waar), alle papieren (behalve de onderhoudshistorie) zijn erbij. Ik woon in Zwitserland dus ik kan de auto rijden op wisselkenteken, dat betekend dat ik gewoon mijn kentekenplaten van mijn gewone auto haal en dan met de Cadillac verder kann rijden. Verzekering en wegenbelasting worden gedeeld, effectief kost het me 200 Euro per jaar meer om er een auto bij te hebben.

Ik heb natuurlijk al een beetje gereden met de Cadillac. Het is echt een belachelijke sloep, maar je hebt wel bekijks met dat ding. Benzine? Tja, het is geen spaarwonder natuurlijk maar als je een beetje cruist valt het allemaal wel mee. Tot je echt gas geeft...als de 2e trap van de Rochester erbij komt weet hij wel raad met Euro 95. 7.7 Liter zuigen ook behoorlijk wat aan natuurlijk. Maar als je merkt met wat voor een gemak 2,3 ton vooruit komen, belachelijk.

Keerzijde is er ook, ik heb een paar dingen ontdekt waar ik niet zo blij mee ben. Het is een hele 'dubbele' auto, veel details zijn nog erg mooi en er is bijvoorbeeld bijna geen roest. Ook het interieur is erg gaaf als je het leer en tapijt ziet, alle electra werkt ook. Maar onder de achteruit (onder het vinyl) is hij op één plek kompleet doorgerot (schijnt standaard probleem te zijn voor 72 Cadillac) maar ik kom er maar niet achter of hij nu 120.000 mi gereden of 20k. Waarom? De verf rond de contactsleutel is best beschadigd en ook de hoekjes van het stuur zijn versleten. Dat kan eigenlijk niet in 20k miles. Maar veel andere details laten me toch denken dat dit weer niet klopt. Ik weet het niet. Ik heb laatst met een endoscoop in de holle ruimtes (kokerbalken) gekeken en die zien er echt mooi uit. Ook de remschijven hebben helemaal geen stootrand en de algemene conditie is goed. Bij de laatste oliewissel ook geen rotzooi in de olie gevonden. Wat denken de deskundigen hier op het forum aan de hand van de foto's?

Ik heb met de persoon uit Basel gesproken die de auto uit San Diego heeft gehaald en hij vertelde me weer dat ze 6000 miles door Amerika gereden hebben zonder problemen. De auto gebruikte ook geen olie, werd niet heet en reed perfect. Inmiddels weet ik ook dat hij inderdaad niet lekt, en dat is op zich weer gangbaar voor een auto van 120k mi. Ik ben van plan de roestplek te repareren, dat wordt lassen maar dan is het ook goed. Verder misschien opnieuw spuiten, met hulp kost dat ook niet de wereld. In de afgelopen 35 jaar zijn verschillende delen ook al eens bijgespoten, maar niet erg mooi. Verder de lederen bekleding weer mooi zacht maken en de holle ruimtes volspuiten met was om te voorkomen dat de auto nu wel gaat roesten. Dan gewoon op een mooie dag een rondje cruisen af en toe. Heel misschien volgend jaar een paar kleine modificaties aan de motor, het is een eitje om er ca. 80pk bij te krijgen. Maar dan heb ik een paar onderdelen uit Amerika nodig. Ik hoop over een paar maanden een parkeerplaats bij de lokale Oldtimerclub te hebben want daar kan je gewoon aan je auto werken. In een Zwitserse parkeerhal waar hij nu staat is dat verboden.

Ik ben nu van plan eerst een MSD ontsteking en een Edelbrock inlaat te kopen, dollar staat lekker laag op het moment...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Swiss Cadillac on Wed Dec 19, 2007 9:54 pm, edited 2 times in total.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville

Post by Funk »

Mooie wagen, leuk verhaal ook :)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville

Post by watahyahknow »

mooie auto ,de beschadiging op het stuur en het contactslot kunnen kloppen met de lage milestand als de dame in kwestie veel ringen droeg en van dichtbij niet best kon zien
Meetingfoto's
Posts: 5092
Joined: Mon Aug 01, 2005 12:58 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville

Post by Meetingfoto's »

Swiss Cadillac wrote: Ik woon in Zwitserland....
Swiss Cadillac wrote:Benzine? Tja, het is geen spaarwonder natuurlijk
Vertel er dan even bij dat in Zwitserland benzine minder dan 1,10 Euro/liter kost....
In Nederland is LPG vorige week al over de 0,70 Euro/liter grens gegaan :D :D :D
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville

Post by Haakert »

Erg mooie bak, jammer van die roestplek zeg. Succes ermee!
duff
Posts: 306
Joined: Sat Apr 07, 2007 1:01 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville

Post by duff »

leuke kar!!
succes met de laswerken,als dat het enige is mag je niet klagen.die van mij heeft wel wat meer weet van roestplekken...
Swiss Cadillac
Posts: 28
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:17 am

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville

Post by Swiss Cadillac »

Inmiddels weer wat nieuwe detailfoto's gemaakt. Wat denken jullie bij het zien van de algemene staat van mijn auto, is 120.000 mile mogelijk of ziet een auto er dan altijd duidelijk slechter uit? Ik neig naar 20.000 mi, maar dat is wel extreem weining in 35 jaar tijd. Duidelijk is echter wel dat een warm en droog klimaat een positief effect heeft op de algemene staat van auto's uit een tijd waar men nog niet wist hoe je 'corrosie' schrijft. Laat staan enige preventieve maatregelen...

De voorwielophanging, de rubber bussen zijn verdroogd en moeten vervangen worden:
Image
De achterwielophanging. Ook hier verdroogde bussen en vervangen schokbrekers (coil-over):
Image
Het differentieel, kurkdroog. De benzineleidingen zijn waarschijnlijk recent vervangen:
Image
Close-up van de 472 cui motor die droog is, de hydramatic zweet een beetje olie. Misschien ook de achterste dichting van de krukas, maar ik ben nog niet van de plan de motor uit te bouwen.
Image
Close-up van de schijfremmen voor. Geen stootrand. Weet iemand of er eigenlijk een stootrand komt bij dit type remmen? Ik heb de wielen er nog niet vanaf gehad, misschien zijn de remblokken we groter dan de schijven. De Cadillac trilt totaal niet bij vol remmen en vertraagt fors. Blokkerend remmen is mogelijk.
Image
Grootste probleem, echter niet in verhouding met andere topics, roest in de kofferbak. In de sponning van de achterruit is altijd vocht blijven staan en daar is de auto doorgeroest. Vervolgens is het water doorgelopen in de kofferbak en heeft daar zijn verwoeste werk voortgezet. Gelukkig alleen aan de linkerkant van de auto. Gelukkig heeft het bitumenpapier geholpen, de bodem is nog hard lijkt het. Ik ga hier komende week BOB op smeren. Verder vele onderdelen met OWATROL insmeren, zoals de achterschermen zijn helemaal roestvrij aan de binnenkant.
Image
camaro73
Posts: 78
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:35 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville

Post by camaro73 »

Als jij lekage heb bij je achterraam kijk voor de gein eens vanuit je kofferbak omhoog tegen de plaat waar je boxen in zitten(daar waar de stangen lopen die werken als een veer voor de kofferbak klep.).
Hopelijk valt het daar mee maar, bij mij is de koker ook helemaal weggerot.
Vaak komt dit ook door condensatie in de koker zelf en dit is een cadillac kwaal.

Image
succes :D
Swiss Cadillac
Posts: 28
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:17 am

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 9 december 2007)

Post by Swiss Cadillac »

Koud & nat buiten dus vandaag maar eens begonnen met het roestprobleem in de koferbak van de Coupe Deville. Deels een positieve ervaring (de bodem is niet doorgeroest), deels een desillusie want de situatie onder de achterruit is erger dan ik dacht. Hier moet duidelijk de slijptol en het lasapparaat bijkomen. Waarschijnlijk is het hele probleem begonnen met de dorrotten on der achterruit. Toen het vocht naar binnen kon begon de ellende pas goed. Zelfs onder het bitumentapijt heeft de roest toegeslagen, als de auto afgelopen jaren buiten zou hebben gestaan was de situatie waarschijnlijk nog veel erger geweest. Nu valt het ergens wel mee.

Het bitumentapijt (wat een troep!) eruit gehaald en met staalborstel en schuurpapier de bodem deels kaal, vetvrij en schoon gemaakt. Zoals gezegd is de bodem gelukkig niet doorgeroest. Van de week komt er BOB coating en primer in de kofferbak, later nog een laag zwarte lak voor de afwerking.

Image

Onder achterruit is de sponning dus doorgerot, op de deze foto kun je zelfs het vinyl door het gat heen zien. Het vocht heeft verder ook vernietigend werk gedaan in het dragende profiel waaraan ook weer de achterklep is opgehangen. Vooral aan de linkerkant van de auto ziet er veel roest in deze koker, ik moet er maar eens een stuk uitslijpen om te kijken of er iets te behouden valt. Door de gebogen vorm en de opstaande rand voor het kofferbakrubber niet echt gemakkelijk een vervangend stuk blik na te maken.

Image
Image

Toen ik het verdroogde raamrubber eruit geschraapt had werd het duidelijk. De roest is vanuit de koker naar buiten gerot en heeft verschillende gaten veroorzaakt. Is deels overlappende staalplaat dus een uitdaging om de herstellen/restaureren. Camaro 73 had dus helaas gelijk....koker is (deels) aangetast, denk alleen dat bij mij de condens niet het hoofdprobleem was maar de lekkage via de achterruit.

Image
Image

Eerste ervaringen met Fertan opgedaan: Tussen het plaatwerk van de kofferdeksel was ook behoorlijk wat roest ontstaan door de vochtige atmosfeer in de kofferbak. Weliswaar lijkt het erop dat het plaatwerk nergens is doorgeroest, maar je kunt er niet inkijken. Kofferdeksel maar gedemonteerd (zwaar lomp kreng!!) en toen aan de slag:
Omdat je er dus helemaal niet bij kunt heb ik er met een holle ruimte spuitpistool flink Fertan in verneveld, daarvoor ook een paar extra gaten geboord. Toen de kofferdeksel nog in verschillende posities gedraaid om ervoor te zorgen dat de Fertan ook overal met de roest in contact komt. Wel een smeerboel want uiteindelijk loopt er ook wel iets uit en het ruikt wonderlijk. Inmiddels is de roest in een zwarte laag verandert (zover zichtbaar). Nu moet de holle ruimte eerst met veel water uitgespoeld worden voordat er Owarol olie in gespoten kan worden (dat wordt ook vast een vies klusje). Dan moet het in ieder geval de komende jaren onmogelijk zijn dat de roest weer doorzet.
Last edited by Swiss Cadillac on Sun Dec 09, 2007 9:09 pm, edited 1 time in total.
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 9 december 2007)

Post by Haakert »

Dat lijkt me neit zo'n fijn plaatsje om plaatwerk te moeten vervangen, maar 't kan nog altijd erger met rot plaatwerk, vergeleken met Lennard zijn project valt dit weer mee. Maar ik snap je, ik zou er ook niet vrolijk van worden (mijn kofferbak vertoont ook wat leuke gaatjes, maar dat word in januari door iemand opgeknapt :) ).
TireShredder
Posts: 1643
Joined: Tue Oct 11, 2005 8:18 am

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 9 december 2007)

Post by TireShredder »

Ik wou dat min auto er nog zo goed uitzag. :D
Die is daar ook verrot. :(
Succes met het opknappen!
Swiss Cadillac
Posts: 28
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:17 am

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 19 december 2007)

Post by Swiss Cadillac »

Update van 19 december. De kofferbakbodem staat inmiddels in de 2-componenten BOB 'Rostschutz' zoals het zo mooi heet in het Duits. Nu een mooi laagje zwarte lak eroverheen en het roestprobleem hier is opgelost. Raar spul overigens dat BOB, al na een 20 minuten begint het in het blikje langzaam uit te harden. De lichtere plekken heb ik nog een beetje nagestreken met het laatste beetje in het blikje maar dat had ik beter niet kunnen doen. Nu is het niet meer zo glad overvlak. Maar ja, voor de volgende keer geleerd. Heel klein beetje schuren en dat is ook weer in orde.

Nu is die razend vervelende koker onder achterruit aan de beurt, dat wordt meer werk. Wordt vervolgd.

Image
oscar
Posts: 985
Joined: Sun Aug 29, 2004 1:37 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 19 december 2007)

Post by oscar »

Cool ding hoor... :thumbsup: :thumbsup:

Succes met het opknappen van de plekken..... maar kijk uit, want voor je het weet ziet het er zo uit...
Image

En dat is nog maar het begin....vinyl is en blijft onwijs mooi op een fullsize!! 8)

oscar
coupe de ville
Posts: 18
Joined: Sat Mar 29, 2008 12:44 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 19 december 2007)

Post by coupe de ville »

hoi Swiss

ik zie dat je ook de koffer een beurt hebt gegeven,
de mijne was ongeveer in de zelfde staat,heb hier geen foto,s van maar zal even een foto plaatsen hoe het geworden is vandaag/morgen

gr Wichard
Antoin
Posts: 342
Joined: Sun Mar 09, 2008 6:01 pm

Re: 1972 Cadillac Coupe Deville (UPDATE 19 december 2007)

Post by Antoin »

En ook mijn Caddy uit 72 heeft ook een doorgerotte koker en een lekkend achterraam :?
Is het een optie om de chromen sierstrip om het raam eraf te halen en de ruit bij te kitten?
Post Reply