1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
User avatar
duff
Posts: 306
Joined: Sat Apr 07, 2007 1:01 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by duff » Fri Oct 30, 2009 4:42 pm

leuk topic waar ik als caddyrijder zeker wat aan heb!!

User avatar
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by Caddy_v8 » Fri Oct 30, 2009 5:54 pm

Erg interessant project. Respect!

camaro73
Posts: 78
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:35 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by camaro73 » Sun Nov 01, 2009 8:29 pm

Leuk al die reacties... geeft weer extra moed om verder te gaan.

Ik kreeg via pm vragen over de straalkast. Vandaar dat ik even laat zien hoe ik het gedaan heb.
Het probleem waar ik mee zat is dat de kant en klare straalkasten vaak te klein zijn voor grote delen zoals spatbord, radiator support etc.

Hieronder heb ik wat gekopieerd en geplakt zodat ik niet het hele verhaal opnieuw hoef over te typen.

Stralen... Hoe werkt het en wat heb je er voor nodig?

Wat is stralen?
Stralen is een bijzonder effectieve manier van roestverwijderen. Bij het stralen wordt er onder hoge druk een stroom van (schurende) korrels op het werkstuk geblazen. Deze korrels verwijderen de roest tot diep in de porieën. Het straalmiddel beukt als kleine hamertjes in op het werkstuk en slaat zo de roest uit het metaal. Als er direct na het stralen een goede oppervlaktebehandeling wordt toegepast is het roestprobleem voor lange tijd uit de wereld. Bij stralen kan alleen "zichtbaar" plaatwerk kan worden behandeld. Het is onmogelijk om in felsranden, tussen dubbele platen of achter verstevigingen te stralen. Dat is dus iets om rekening mee te houden.

Benodigdheden
* Gritspuit
* Compressor
* Straalkast (met afzuiging en handschoenen)
* Grit

Hoe werkt een zandstraalpistool?
Bij de vernauwing in een venturi (een vernauwing in een buis waar lucht door stroomt, genoemd naar de Italiaanse natuurkundige) ontstaat een onderdruk (vacuüm).

Dit vacuüm zorgt ervoor dat de zandkorreltjes in de venturi opgezogen worden en door de perslucht met hoge snelheid uitgeblazen worden. Alles wat men voor de opening van de blaasmond plaatst wordt gezandstraald.
Image
Let dus op voor handen en ogen!!! Werk nooit zonder bril of handschoenen.

Op de onderste foto zie je hoe de straalpistool er uitziet.
Image

Straalkasten kun je kant en klaar kopen maar die zijn erg duur. Een kleintje van 50x50 cm kost al gauw 100 euro. Laat staan een straalkast van 200x100x100 cm die wij bouwen. Waarom? omdat daar makkelijk grote onderelen in passen en een Cadillac heeft grote onderdelen!

Ik heb gekozen om de straalkast van hout te maken. Ik gebruik hiervoor 18mm underlaymentplaat.
Als eerst hebben wij een ijzeren frame voor de onderkant gemaakt. En daarna de platen uitgezaagd.
Image

Vervolgens hebben wij op het frame de kast uitgelegd op de grond en op maakt gemaakt. Daarna hebben wij deze inelkaar gezet.
Image

Daarna hebben we een trechter gemaakt waarin het straalgrid in komt.
Image
Image

Voor de afzuiging heb ik een oude ventilator gebruikt. Voor het bedienen van de snelheid heb ik een dimmer gebruikt. Dit werkt alleen met een dimmer die inductieve spanning kan hebben. Dit zijn dimmers die ook gebruikt worden bij halogeen lampen die op een trafo zijn aangesloten. Dit werkt prima!
Image

Voor de afzuiging heb ik geen filters gebruikt met de afvoer naar buiten.
Image

Wij hebben als verlichting een 300W bouwlamp gebruikt die we nog hadden liggen.
Image

Verder hebben we op de roosters nog heel fijn ijzergaas van 1x1mm op gelegd heb. Dit is om te voorkomen dat er rommel in de trechter komt dat weer opgezogen kan worden door de straalpistool. Als je dit niet doet raak je straalpistool steeds verstopt.
Heel irritant!!
Image

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel

gr ramon

User avatar
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by donny » Mon Nov 02, 2009 7:41 pm

Prima uitleg, dat geeft mij moed om er ook zelf een te maken!!

Donny

Edson Dually
Posts: 41
Joined: Sat Jan 03, 2009 5:55 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by Edson Dually » Sun Nov 29, 2009 7:06 pm

Mooi project, prima uitleg :thumbsup:
Nog verder gekomen met de werkzaamheden??
Ben benieuwd..

Suc6 :D

Reuvie
Posts: 29
Joined: Wed Nov 25, 2009 2:57 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by Reuvie » Tue Dec 01, 2009 12:00 am

:eek:

Goed bezig heb even die foto's gekopieerd denk dat ik me ook zo'n kastje in elkaar ga knutselen als ik mijn huisje straks heb.
Verder ziet het er goed uit! Mooie kleur voor je motor!

User avatar
thenewpappa
Posts: 662
Joined: Tue Aug 01, 2006 11:20 am

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by thenewpappa » Thu Dec 03, 2009 8:32 am

Wat is het toch fijn om zo handig te zijn :lol:
Mooi project, de enige goede aanpak! Succes verder!

User avatar
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by donny » Sun Jan 03, 2010 10:07 pm

Any progress?

camaro73
Posts: 78
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:35 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by camaro73 » Mon Jan 04, 2010 8:38 pm

Allemaal een prettig 2010.

@ Donny : Ja, ben al wel verder maar, heb alleen nog geen foto's gemaakt. Ik heb wat werkzaamheden aan de kofferbak gedaan.
Op het moment is het te koud. Heb ook geen verwarmde schuur.

User avatar
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by donny » Thu Jan 07, 2010 11:10 pm

Ben erg benieuwd hoe hij straks wordt als ie klaar is!

Donny

robin kalshoven
Posts: 1
Joined: Wed Jun 06, 2018 8:55 pm

Re: 1972 - Cadillac sedan deville - body off [Update - 27okt]

Post by robin kalshoven » Wed Jun 06, 2018 9:06 pm

Beste Ramon,

Mijn vader heeft deze auto in het gulden tijdperk gekocht en ook nog verkocht net voordat de euro kwam. Wat leuk om hem weer zo mooi te zien.
Waar staat de wagen tegenwoordig?

Groetjes Robin Kalshoven
06 43977228

Post Reply