Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
Gijs Ankoné
Posts: 70
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm

Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by Gijs Ankoné »

Hoi,

Ik ben al een tijdje met een motorrevisie van een Ford 460 motor bezig en maak daar ook foto's van.
Voor de techneuten onder jullie is het wellicht interessant om eens een kijkje te nemen in de rechter kolom op: http://www.hyperlinc.nl

Ik probeer het projectlog om de paar weken te updaten, dus er komen telkens nieuwe foto's bij.
Binnenkort ga ik de foto's die ik al eerder heb gemaakt van de demontage van het motorblok en verschillende andere revisiewerkzaamheden er ook nog bijzetten.
Als je vragen of op of aanmerkingen hebt laat ze me gerust weten.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft, dus mocht je d'r wat mee kunnen doe er dan vooral je voordeel mee.

Met de hartelijke groeten,

Gijs Ankoné
camaro73
Posts: 78
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:35 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by camaro73 »

Hallo,

Leuke topic, zal ik zeker volgen...

Vraag van mijn kant: Denk je geen problemen te krijgen met de slijtrand van de cilinderwand :? ( ik zag verder in je topic dat je rekening gehouden had.) :(
Maar, is daar een bepaalde marge voor...


Image

Verder goed bezig en een duidelijke omschrijving... :D

ps Hoe heb je het precies gedaan met "ge-hot-tanked"...

Gr Ramon
Gijs Ankoné
Posts: 70
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by Gijs Ankoné »

Hoi Ramon,

De bovenste zuigerring zit bij de nieuwe zuigers op dezelfde plek als bij de oude:

Image

Ik ga er daarom vanuit dat de bovenste zuigerveer niet over de niet ingeleten rand zal gaan en verwacht daarom geen problemen.

Hot tanking doe je om verf, olie, vet en andere troep overal te verwijderen.

Recept:
Een paar grote vaten die je in elkaar zet met isolatiemateriaal ertussen.
200 liter water erin samen met een stuk of 20 bussen gootsteenontstopper (Natronloog pallets)
Ontstopper langzaam bij het water voegen en niet andersom!
Met 2 emmerdompelaars (2000 Watt p/st) het mengsel verwarmen tot 50 a 60 graden (hoe heter hoe sneller het proces verloopt).
Blok langzaam aan een motortakel in de vloeistof laten zakken.
Eventueel met een vijverpomp het mengsel circuleren en de "hot tank" afdekken met een plastic plaat ofzo.
Stroom eraf en 24 uur laten staan.
Motor eruit takelen en afspuiten met de hogedrukspuit.
Daarna drogen en spuiten of gelijk in de WD40 en later spuiten.

Een echte Hot Tank installatie verwarmt tot bijna kookpunt, i.v.m. het sneller verlopen van het process.
Natronloog in deze concentratie geeft hele fijne (chemische) brandwonden als je het op je huid krijgt, dus pak aan, bril op, pet op en als je er een hebt een gasmasker dragen.

Zelf een Hot tank maken én zelf doen is kostentechnisch niet echt goedkoper, smerig en gevaarlijk werk! Als je een paar blokkies kunt doen is het wellicht interessant om te doen. Schoon wordt het wel!
Het was voor mij een leuke ervaring, maar mijn volgende blokkie BRENG IK WEG.

Groeten Gijs

Zoek als je serieuze plannen hebt om dit zelf te doen echt even verder op het internet!
DeVicEofHeLL
Posts: 748
Joined: Thu Dec 28, 2006 8:35 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by DeVicEofHeLL »

Heb hem in me favorieten staan, echt super knap/interessant. :thumbsup:
Pirana
Posts: 7487
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:01 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by Pirana »

komt er ook nog pit in die ford?
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by smokey »

8 pitten waarschijnlijk... :P
tminus3
Posts: 294
Joined: Fri Feb 06, 2004 3:02 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by tminus3 »

Als ik dit zo allemaal zie vraag ik me toch af waarom je je blok niet gewoon hebt laten boren en honen? Nu stop je nieuwe (standaardmaat?) zuigers en veren in cilinders die aan de bovenkant zijn uitgesleten, met snellere sluitage van zuigers en veren als gevolg. Op wat voor zuigerspeling kom je met je nieuwe zuiger uit?
Gijs Ankoné
Posts: 70
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by Gijs Ankoné »

@ Pirana:
Qua performanceverbetering krijgt het blok wat kleine upgrades.
Een speciale nieuwe nokkenas van Comp Cams, met wat meer lift. Deze wordt niet verlaat gemonteerd" i.p.v de 4 graden verlaat wat vanaf 1972 gebruikelijk was. Dit levert wat extra koppel op in het lage toerengebied. De zuigers zijn vervangen door "Flat-Tops" en die leveren een halve punt compressiewinst op. Ook de bulten in de uitlaatpoorten heb ik weggevreesd, om het uitademen van het motortje wat te verbeteren. Er komen roller-rockers in, in plaats van de standaard stalen tuimelaars en de Pertronix Ignitor II plus standaard distributeur wordt vervangen door een HEI type. Dat was het belangrijkste wel.
Deze revisie kwam eigenlijk tussendoor want ik was voor een ander Lincoln aan het uitzoeken of het mogelijk is om een paar custom RVS headers te lassen. Als dit gaat passen dan krijgt deze motor wél echt wat performance upgrades, incl. een set aluminium Performer RPM koppen, maarrrr eerst dit blokkie maar weer even terugzetten.

@tminus3
Terechte vraag, ik heb voordat ik de nieuwe onderdelen ging bestellen e.e.a opgemeten en kwam voor alle zuigers d.m.v. twee meetmethoden uit op de volgende tabel:

Bore Diameter 4,3600” – 4,3636”
Max Taper 0,0010”
Taper Wear Limit 0,0100” (0,008” voor Ring & Feeler gages methode)
Max Out of Round 0,0010”
Out of Round Service limit 0,0050”
Piston to Bore clearance 0,0014” – 0,0022” of 0,0022” – 0,0030”
Max Piston to Bore clearance 0,0080”
Piston diameter (code red) 4,3585” – 4,3591”
Compression hight 1,760”
Deck Height 10,322”

Directe Methode Indirecte Methode Max Wear Limit / Clearance
Max gemeten Taper: 0,0025” 0,0024” < 0,0100”
Max Piston to Bore Clearance: 0,0055” 0,0040” < 0,0080”

Tuurlijk, opboren en overmaats zuigers erin is altijd beter (mits goed gedaan), maar de metingen waren allemaal nog binnen de toleranties, dus het leek me niet echt nodig.
Ook vragen zoals, waar laat ik het doen, als ik overmaten bestel, kan het revisiebedrijg dan met met deze opgeven specs alvast boren én honen zodanig dat het eindresultaat betere toleranties opleveren? Misschien dat ik had moeten laten overboren, maar het leek me gewoon niet nodig.
Bott'n
Posts: 51
Joined: Wed Jan 25, 2006 10:39 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by Bott'n »

Dag Gijs,

Mooi dat je het op het web hebt geplaatst. Lekker duidelijk en goeie uitleg erbij. Ik heb je site onder mijn favorieten geplaatst en ga het zeker in de gaten houden.

Gr, Roy
Gijs Ankoné
Posts: 70
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm

Een HEI verdeler op een Ford 460 blok gezet (incl. foto's)

Post by Gijs Ankoné »

Hoi,

Ik ben al enige tijd bezig met de revisie van mijn 460 Ford motorblok.
Een van de dingen die ik wilde uitzoeken was of het mogelijk is om een GM HEI distributeur op m'n blok te zetten.

En... jazeker, HET IS GELUKT!
Wel moet er het e.e.a. worden gemodificeerd, zeker als je op LPG rijdt. Een fotoverslag van deze modificatie vind op mijn projectsite via:

http://www.hyperlinc.nl/ford-460-rebuil ... index.html

Image

Groeten Gijs

Als je vragen of opmerkingen hebt laat het me dan even weten, Ok?
_________________
Checkerdecheck....http://www.hyperlinc.nl
DR Olds
Posts: 8796
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:58 pm

Re: Een HEI verdeler op een Ford 460 blok gezet (incl. foto's)

Post by DR Olds »

Gijs Ankoné wrote:
Als je vragen of opmerkingen hebt laat het me dan even weten, Ok?

heb ik.

waarom al die moeite voor een inferieure onsteking?

gewoon een plug and play accel of msd verdelertje er in en klaar.
Gijs Ankoné
Posts: 70
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by Gijs Ankoné »

Hoi,

Hiervoor zat er een Pertronix Ignitor II / Flamethrower II set in waar ik erg tevreden over was.

Maar dit artikel http://www.fordmuscle.com/archives/2004 ... /index.php zette me aan het denken en ik dacht, waarom zou ik het niet gewoon proberen. Dus vandaar deze actie, en ja 't kost wat tijd, maar ik vind het leuk om te doen. Uiteraard ben ik benieuwd hoe deze setup werkt en ik kan niet wachten om de motor weer draaiend te krijgen.

Maareuh, ik vergeet bijna de belangrijkste vraag, wat is er dan inferieur aan? even de GM/Ford emoties achterwege latend...

Groeten Gijs
DR Olds
Posts: 8796
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:58 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by DR Olds »

waarschijnlijk heb jij meer dan genoeg aan dit setupje.
ligt er aan wat je met die motor gaat doen.
verder was er wat sarcasme gebruikt in mijn reply. :D
wel vind ik het veel werk, ee nieuwe msd is makkelijker, sneller, en aan het eind
van het verhaal zelfs goedkoper denk ik.
maar goed, als je er maar plezier in hebt.
emoties?
Ik heb ford, GM, en Mopar.
dus weinig brands emoties bij mij.
hansmi
Posts: 2
Joined: Sun Jul 24, 2011 10:19 am

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by hansmi »

Hey Gijs,
Eerst en vooral knap gedaan, de vele foto's met de nodige info.
Dit komt echt van pas aangezien ik mijn Lincoln 460 motorblock van 1973 aan het reviseren ben.
De meeste stukken heb ik bij Summit besteld en laten overkomen zonder problemen.
Alleen de motor mounts links en rechts nog NIET te vinden, ik heb gezien dat jij er nieuwe hebt geplaatst maar waar heb je ze vandaan?
Heb jij misschien het adres waar ik naartoe moet?
groetjes Hansmi
Gijs Ankoné
Posts: 70
Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm

Re: Motorrevisie 72-er Lincoln / Ford 460 engine

Post by Gijs Ankoné »

hoi,
zijn niet nieuw te krijgen!
ik heb nog een exacte set die jij zoekt liggen, deze zijn errrrrug
lastig te vinden. destijds over een periode van 2 jaar 2 sets kunnen bemachtigen VIA e-bay.
een set heb ik nog op de plank liggen voor mijn andere lincoln.
PM me even wanneer je serieus geïnteresseerd bent.
mvg Gijs Ankoné
Post Reply