Motor transplantatie

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

@wander - er zit al een shroud om de fan, deze fan verplaatst 2,175 cfm lucht, dit met een aluminium radiateur en een pomp die bij stationair draaien van de motor 34 gallon per minuut rondpompt. Dit moet genoeg zijn. Met mijn 5 literblok heb ik al aardig kunnen testen, nooit heb ik daar het gevoel gehad dat de koeling een probleem zou zijn.


De hydrobooster heb ik op lengte gemaakt. Ik heb de stang zo kort mogelijk gemaakt. Hij valt 1,5 cm in elkaar, dus dat is wel sterk zo.

Image

Image

Image

Image

Image


Zo zit hij nu op het brandschot bevestigd, alle leidingen gebogen en ook die naar de achter remmen maar gelijk vervangen.

Image

Image


De stuurkolom moet ook iets aangepast worden voor het nieuwe systeem. Ik heb hem al een beetje schoongemaakt en een wat van de onderdelen eraf gehaald.

Image


Voor de headers heb ik een setje speciale bouten meegebracht. Ik heb altijd al last gehad dat de bouten loskomen en de pakking doorslaat. Nu heb ik koperen pakkingen en deze bouten.
Je draait ze vast en dan borg je hem met een imbus bout die door de bout heen loopt. Een beetje het idee van een plug.

Image

Image

Image


Het ziet er ook naar uit dat ik geholpen ben met de bellhousing. Met de hulp van Marc Geenen (mustang forum) heb ik de maat kunnen uitrekenen die nodig was. In zijn reserve voorraad had hij wat liggen, deze heb ik kunnen kopen. Marc bedankt! :thumbsup:
39 LaSalle
Posts: 2286
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:07 pm

Re: Motor transplantatie

Post by 39 LaSalle »

Hhmm nu gebruik je nog niet de helft van je radiateur, je fan gebruik je immers alleen stilstaand en tot een km of 30 per uur.
Daarna is toch de rijwind je koeler, geen auto fan die meer verplaatst als je boven de +/- 30 km per uur komt.
Vandaar de schroud , de lucht wordt dan door de fan door de gehele radiator getrokken.

Maar goed ,als het werkt werkt het.

Gebruik een goed smeermiddel met die header bouten, die dingen kunnen vaster gaan zitten dan je wilt.

Succes
Wander.
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

De nieuwe bellhousing is binnen. Ik heb hem gelijk maar eens goed gepoetst.

Image

In de tussentijd ben ik bezig geweest met het passen van de headers. Een mooie set van Hedman.

Image

Image


Helaas zoals het altijd gaat met mooie headers, een pas probleem. De bestuurderskant geen problemen, alles loopt mooi vrij.

Image


De bijrijders kant komt 1 van de buizen tegen de shock tower aan. Maar ik denk, dat als ik met een pers de buis iets ovaal maak, dat het probleem is opgelost.

Image


Gelijk de stuurbekrachtiging gepast, het uur van de waarheid!!

Image

Image

Zoals je ziet, past dit gelukkig prima. Dat is weer een meevaller. Nu kan ik die beugels van staal gaan maken.
Ook de rembekrachtiging en remcilinder passen prima, geen probleem.

Image



Fordman 8)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Motor transplantatie

Post by watahyahknow »

[quote="fordman
Voor de headers heb ik een setje speciale bouten meegebracht. Ik heb altijd al last gehad dat de bouten loskomen en de pakking doorslaat. Nu heb ik koperen pakkingen en deze bouten.
Je draait ze vast en dan borg je hem met een imbus bout die door de bout heen loopt. Een beetje het idee van een plug.

Image

Image

Image:[/quote]


ik heb ook wel bouten gezien waar je een lip overheen schuift die je weer vastzet met een borgclip de lip moet je tegen de pijp leggen in de losdraairichting het gat in die lip is 12 kantig dus zit de bout fysiek vast tegen de pijp en kan niet losdraaien , ik heb het idee dat als die bouten die jij hebt gaan corroderen dat je moet gaan boren http://www.jegs.com/p/Stage+8/749275/10002/-1/11673
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

watahyahknow wrote: ik heb ook wel bouten gezien waar je een lip overheen schuift die je weer vastzet met een borgclip de lip moet je tegen de pijp leggen in de losdraairichting het gat in die lip is 12 kantig dus zit de bout fysiek vast tegen de pijp en kan niet losdraaien , ik heb het idee dat als die bouten die jij hebt gaan corroderen dat je moet gaan boren http://www.jegs.com/p/Stage+8/749275/10002/-1/11673
Deze zijn ook goed zo te zien, wat verkopen ze toch mooi spul.
Mijn type zal niet zo snel roesten want ze zijn van stainless gemaakt. Mocht dit toch gebeuren, dan draai ik de imbus eruit en zit het gat voor de linkse tap er al in :P



Weer wat progress.
Op voorgaande vakanties wat March producten meegenomen. Alles van billet aluminium, wat een prachtig spul kunnen ze toch maken. De dynamo levert een dikke 100 Ampere, dat is het dubbele van een orginele. De stuurbekrachtigings pomp is een saginaw type. Door mijn setup met CSR waterpomp passen de beugels natuurlijk niet zoals het zou moeten. Ook hier moet ik weer gaan hobby-en voor een passende oplossing gaan zorgen. Gelukkig heb ik verschillende stukken draadeind meegenomen, zodat ik uit de voeten kan.

Image

Image

Image

Image

Image


Morgen gaat het blok er weer uit. Ik ga dan de bell housing wisselen en als alles past gaat ie er weer terug in. Je moet wat op je vrije zaterdag, toch?


Fordman 8)
Last edited by fordman on Sat Jul 05, 2008 1:39 pm, edited 1 time in total.
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Motor transplantatie

Post by Krultang72 »

mooi spul weer Harry!

als je motor er toch uitgaat, check gelijk die Headers op vlakheid!!

ik ben ze al heddamn gaan noemen,.. :D
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Motor transplantatie

Post by watahyahknow »

chencken op vlakheid en aantrekken als een kop in stappen zodat ie zich netjes kan zetten ..... scheeld al de helft
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Motor transplantatie

Post by Pavement Pounder »

Ongelofelijk mooi bezig :thumbsup:
Maar ik moet het toch met Wander eens zijn, een shroud is een must op een geprepte V8 in de file.
Nu kan je er nog goed bij, denk er even goed over hoor.
8) 8)
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Motor transplantatie

Post by roadrage david »

Ja presies Wander heeft gelijk het is cheap insurens die werkt fan schroud is a must .chek out mijn alu radiator met aangeboude alu fan schroud.. op het forum hier..
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Motor transplantatie

Post by Krultang72 »

fan-shrouds zijn ZOOOOOO jaren 70.

ik heb er geeneen, 2 elektrische pushfans ervoor van een mercedes, in 30 graden nergens problemen mee.....

wel een losse motorolie koeler, dat zal ook wat helpen denk ik..
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

Krultang72 wrote:fan-shrouds zijn ZOOOOOO jaren 70.

ik heb er geeneen, 2 elektrische pushfans ervoor van een mercedes, in 30 graden nergens problemen mee.....

wel een losse motorolie koeler, dat zal ook wat helpen denk ik..



He Ben, zou het dan toch waar zijn dat een Ford blok beter is??!!!?? :P
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Motor transplantatie

Post by Krultang72 »

fordman wrote:



He Ben, zou het dan toch waar zijn dat een Ford blok beter is??!!!?? :P

:D :D 8) 8)
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Motor transplantatie

Post by roadrage david »

[quote="Krultang72"]fan-shrouds zijn ZOOOOOO jaren 70.

ik heb er geeneen,quote] HUH zou die nascar disign rodney red radiator van mij dan al zo oud zijn????
fordman
Posts: 570
Joined: Fri May 14, 2004 4:08 pm

Re: Motor transplantatie

Post by fordman »

Het weekend is goed verlopen. Alles is volgens plan gegaan.
Het blok lag er zo naast, ideaal zo’n lage voorkant. Zoals je op de foto’s kan zien blijft het blok zo goed als horizontaal en de motorkap kan blijven zitten.

Image

Image

Image

Bak en de bell housing eraf gehaald en de foto’s laten goed het diepte verschil zien.
De “foute” bell is van een C5 transmissie. In feite een door ontwikkelde C4 met een lockup koppelomvormer. Ik zal deze maar weer proberen te verkopen.

Image

Image

Image


De nieuwe koppelomvormer is van ArtCarr en heeft een stall speed van 2800rpm.
Voordat het spul voorgoed aan elkaar gekoppeld werd, heb ik de startmotor nog even gepast.
Mijn zelfgemaakte tussenplaat moest nog wat aangepast worden. Gelukkig kwam ik daar nu achter, anders had ik dit onder de auto moeten doen. Dit had me dan heel wat meer zweet gekost.

Image

Image


En het blokje weer op zijn plaats.

Image


Zondag ochtend zat ik naar chip Foose zijn Overhaulin’ te kijken, daar hadden ze 6 man nodig om een blok te hangen. Ik keek naar mijn vrouw en complimenteerde haar met:
“Zo dat doen wij gewoon met z’n tweeën ipv met z’n zessen”. :cheers:



Fordman 8)
Last edited by fordman on Wed Jul 09, 2008 9:37 pm, edited 1 time in total.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Motor transplantatie

Post by watahyahknow »

mooi werk
Post Reply