cadillac coupe de ville 1972

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
coupe de ville
Posts: 18
Joined: Sat Mar 29, 2008 12:44 pm

cadillac coupe de ville 1972

Post by coupe de ville »

Image
Last edited by coupe de ville on Mon Mar 31, 2008 8:37 pm, edited 2 times in total.
coupe de ville
Posts: 18
Joined: Sat Mar 29, 2008 12:44 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by coupe de ville »

hallo ik heb nu een 3kwart jaar een coupe de ville.
in de toekomst wil ik hem opknappen
waaronder ook de motor en bak.
mijn vraag is eigenlijk waar het verschil in pk in zit
na 71 hebben de zelfde motors 225 pk en daar voor 375 of meer 7.7 l
waar zit dat hem nouw in zuigers nokkenas kop inlaat
is een motor na 72 goed om te bouwen na het model van 375 pk

ik ben niet een helt met comp vandaar geen foto,s weet niet hoe het moet
zou ik ook graag hulp bij hebben dan kan ik wat fotos van de auto plaatsen

ik hoor graag alle informatie
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Wilf »

Het verschil zit hem in de manier van meten: http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower ... horsepower
Sheville
Posts: 43
Joined: Fri Mar 14, 2008 10:01 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Sheville »

Als het goed is gaat het nog steeds om hetzelfde blok. 472 toch? het 'originele' vermogen, of wat er uit hoort te komen, is natuurlijk er altijd wel weer uit te toveren.

Maar in sommige gevallen moet je jezelf afvragen, als je niet zo'n purist ben, of het niet economischer is ergens een sterkere motor vandaan te halen...een 8.2 ofzo. Ik heb nog van iemand van de cadillac club vernomen dat die nog wel zo'n motor had.
Maar zo'n 472 heeft genoeg potentieel.
coupe de ville
Posts: 18
Joined: Sat Mar 29, 2008 12:44 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by coupe de ville »

het is ook geen race auto, maar het is natuurlijk altijd leuk dat je wat meer hebt.
en ik dagt als de zelfde motor voor dit bouwjaar meer pk,s heeft moet het bij deze motor tog goed te doen zijn.
nouw heb ik even op de link gekeken over de manier van meten (bedankt daar voor)dat is natuurlijk ook goeie optie. maar ik hoor ook wel eens om mij heen dat er andere nokenas in ligt zodat de klepen minder ver open gaan en een andere compresie verhouding.


ps. hoe plaats ik foto,s op dit forem
of is dat moelijk uit te legen via het net

let niet op mijn schrijven dat is zoms wat onlogisch of met fouten maar je kunt ook niet alles hebben tog.
Meetingfoto's
Posts: 5092
Joined: Mon Aug 01, 2005 12:58 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Meetingfoto's »

Jouw modeljaar 1972 472 blokje heeft 345 oude PK's @ 4400 tpm.
Maar met de nieuwe SAE meetmethode werden dit ineens 220 PK's.

De modeljaar 1971 472 heeft 375 oude PK's @ 4400 tpm, maar dit blok heeft een compressieverhouding van 10.0:1.
De modeljaar 1972 472 heeft een compressieverhouding van 8.5:1, en is dus geschikt voor loodvrije benzine.
Meetingfoto's
Posts: 5092
Joined: Mon Aug 01, 2005 12:58 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Meetingfoto's »

coupe de ville wrote:ps. hoe plaats ik foto,s op dit forem
Image Image Click thumbnails Image

Image Image Image
coupe de ville
Posts: 18
Joined: Sat Mar 29, 2008 12:44 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by coupe de ville »

ja bedankt voor je uitleg
en voor het plaatsen van de foto,s, de datem van de foto,s klopen niet
ze zijn uiteraard veel recenter

ok dit is het verhaal van 3kwart jaar geleden tot nu

ik heb de auto dus gekocht 3kwart jaar geleden
was altijd al een droom om zoiets te kopen, was al een paar jaar bezig
om te zoeken naar het juiste eerst een benz 450 sel gekocht (amerikaanse uitvoering)
v8 dat was het niet toen zag ik deze cadillac in de beurt te koop ik denk dat is hem
wezen kijken en kon de benz inruilen, de deal was snel gemaakt
een paar dagen later de cad op gehaald,
dat was even wenen bijna 6 meter en 2350 kg maar o wat rijd dit mooi

de staat van de auto en de toekomst planing
op dit moment is hij in redelijke tot goede staat (wat is redelijk en wat goed)
buitenom goed in de verf met hier en daar een klijn plekje
binnen hemeltje los voorbank ziting gescheurt verder hellemaal compleet en alles werkt
behalfe de airco en de kachel, hij blaast gewoon de buiten temp naar binnen
onlangs de koferruimte op geknapt met por 15, het achterraam is in bijde hoeken door gerot
dus puur uit prefentie de koffer opgeknapt totdat hij compleet gerestaureerd wordt
(nog geen ruimte voor)
de motor loopt zeer goed op lpg, op benz wat minder, loopt alleen wel heel erg lang op de shoke 10/15 min zeker
automaat schakelt ook zeer goed
dus wat ik me ook afvraag wanneer reviseer je de motor en wanneer niet.
voor de toekomst dus de restauratie op de planing body of is het plan
en ik probeer alles zelf te doen met alle advies die ik hoop te krijgen.

dit was het voor eerst g w
Sheville
Posts: 43
Joined: Fri Mar 14, 2008 10:01 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Sheville »

Mooie auto hoor!, alleen roest hakt er altijd zo in. dat is jammer genoeg niet even simpel overspuiten nee.

Voor meer mensen met een Cadillac en verdere informatie kan je je ook nog aanmelden op het CCN.

Wat voor choke zit er in? zo'n elektrische? Misschien heb je er een foto of iets dergelijks van. Ik heb het bijvoorbeeld bij mijn auto op de volgende manier simpel opgelost:

Elektrische Choke Seville
coupe de ville
Posts: 18
Joined: Sat Mar 29, 2008 12:44 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by coupe de ville »

nee ik heb geen electrische shoke
mechanisch

maar tog bedankt
Swiss Cadillac
Posts: 28
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:17 am

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Swiss Cadillac »

De '72 472 kun je redelijk eenvoudig aan wat meer vermogen helpen. Maar van het een komt het ander en dus kan het uiteindelijk toch een prijzige geschiedenis. De compressieverhouding is inderdaad voor een '72 verlaagd tot 8.5 maar er zijn belangrijkere dingen: De '72 heeft een secundair luchtsysteem aangedreven door een compressor op de krukas. Dat ding vreet vermogen. Verder schijnt de nokas tammer te zijn. Het grote verschil in de specificatie is inderdaad te wijten aan het verschil in meten aan de krukas versus op de achteras met alle accessoires ingeschakeld.

Als je meer vermogen wilt hebben zijn de eerste ingrepen: Andere nokkenas, Edelbrock inlaat, electronische ontsteking en eventueel 10:1 zuigers. Dat geeft al een hele verbetering en als je niet hoog in toeren draait blijft het heel. Vernieuw ook in ieder geval de distributieketting; de originele is waarschijnlijk kapot doordat de tandwielen met nylon gecoat waren. De nylon resten kun je terugvinden in je carter. Om te beginnen zou ik het spruitstuk, de distrubutie en de ontsteking wisselen.

Volgende stappen zijn bewerkte koppen met grotere kleppen, betere tuimelaars, enz. Maar dan wordt het serieus duur, als je echter gaat sprinten (voor zover dat mogelijk is met 2.3 ton...) moet je oppassen voor je kleppentrein. Klepveren van 36 jaar oud hebben niet meer de originele veerconstante en ook de tuimelaars zijn niet gemaakt voor hogere toerentallen (>4500). Voor je het weet zweven de kleppen en dan draait de hele handel op een hoop.

Tip: Koop het boek 'Big Inch Cadillac' van Doc Frohmader voor 35 USD, erg interessante literatuur als je je 472 wilt optimeren. Mail MTS (http://www.mtscadparts.com en doe Marty de groeten van me) in de USA en je krijgt het binnen twee weken thuis gestuurd.

Erwin
coupe de ville
Posts: 18
Joined: Sat Mar 29, 2008 12:44 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by coupe de ville »

bedankt voor je uitleg, heb een poging gedaan het boek te bestellen hoop dat het goed komt

het is niet mijn bedoeling om er mee te gaan dragracen, maar gewoon een beetje meer
en als ik de motor er tog uit haal in de toekomst, ben ik alfast wat info aan het verzamelen
zoals wat te gebruiken
want ik wil eigelijk de zelfde koppen er op houden en daar andere kleppen , betere tuimelaars etc in zetten, ik weet niet of dat mogelijk is? comprecie verandering houd dat ook in dat ik dan niet meer op lpg kan rijden
kijk ik hoef geen beest van een beest, en als ik pittig wil op trekken en doortrekken schakel ik hem tog over op benz

en nog een vraag: wat voor edelbrock inlaat moet ik hebben, en wat voor onsteking
en kan ik de org carbarateur er op houden


ik zie graag u of andere reacties tegemoed

gr Wichard
Antoin
Posts: 342
Joined: Sun Mar 09, 2008 6:01 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Antoin »

de staat van de auto en de toekomst planing
op dit moment is hij in redelijke tot goede staat (wat is redelijk en wat goed)
buitenom goed in de verf met hier en daar een klijn plekje
binnen hemeltje los voorbank ziting gescheurt verder hellemaal compleet en alles werkt
behalfe de airco en de kachel, hij blaast gewoon de buiten temp naar binnen
onlangs de koferruimte op geknapt met por 15, het achterraam is in bijde hoeken door gerot
dus puur uit prefentie de koffer opgeknapt totdat hij compleet gerestaureerd wordt
(nog geen ruimte voor)
de motor loopt zeer goed op lpg, op benz wat minder, loopt alleen wel heel erg lang op de shoke 10/15 min zeker
automaat schakelt ook zeer goed
dus wat ik me ook afvraag wanneer reviseer je de motor en wanneer niet.
voor de toekomst dus de restauratie op de planing body of is het plan
en ik probeer alles zelf te doen met alle advies die ik hoop te krijgen.
Als ik de gebreken lees zou je het net zo goed over mijn Cadillac Calais uit 1972 hebben, toch wel typisch.
Swiss Cadillac
Posts: 28
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:17 am

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by Swiss Cadillac »

Hi Wichard,

Moet toegeven dat ik nog daadwerkelijk moet beginnen met de ombouw (zie mijn topic onder projecten: 1972 Coupe Deville), maar ik heb er al de nodige uren lezen opzitten op de verschillende internationale forums. Feit is dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt, de eerste 50 pk kost je nog geen 500 Euro. Wil je meer, dan wordt het duur. Reken erop dat een gezonde 472 standaard ca.300 echte krukas pk's heeft. 400pk kost je minimaal 1500 Euro en daarna gaat het erg hard.

Mijn idee als ik jouw verhaal hoor: Koop een als eerste Edelbrock inlaat bij MTS (goedkoper krijg je hem niet), dat levert al bijna 40pk op. Een nadeel: de originele airco past niet meer. Je kunt later wel een speciale inbouwen die ook met de moderne gassen werkt. Dan is een 2e goed advies de ontsteking: De originele is beslist na 36 jaar niet meer in nieuwstaat en je kan daar een beter lopende motor mee krijgen. Vettere vonk=betere plof,maar verwacht niet een enorme vermogenswinst. Met een pk of 2-3 moet je al blij zijn. De mooiste oplossing is een MSD verdelerkap en een bijbehorende onstekingsmodule en bobine. Nieuwe kabels en bougies en je bent helemaal de man. Zien er ook erg goed uit! Maar een goedkopere oplossing is een nieuwe verdelerkap van Accel, nieuwe kabels een een verse bobine. Spaart enige honderden dollars en is bij straatgebruik eigenlijk voldoende. Als je geen idee hebt of het gebeurt is zou ik de distributieketting wisselen.

Accel verdeler 289, Edelbrock inlaat + fiber pakkingen 323, distributie 100 en wat klein spul en je bent klaar.

Dan kun je gewoon normaal rondrijden en eens kijken wat je verder wilt. Een volgende stap zou een andere nokkenstok zijn, maar dat is al een grotere operatie. Bovendien kom je er dan niet omheen om de klepveren te vervangen omdat die gewoon niet meer de minimale sterkte hebben. Maar dan moet echt de hele handel los. Zou je die beslissing nemen zou ik er ook andere tuimelaars opzetten omdat de originele ook bekend om staan gemakkelijk te breken.

Je hebt ook mail.

Groeten,
Erwin
Last edited by Swiss Cadillac on Wed Apr 02, 2008 12:10 pm, edited 1 time in total.
camaro73
Posts: 78
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:35 pm

Re: cadillac coupe de ville 1972

Post by camaro73 »

Als ik de gebreken lees zou je het net zo goed over mijn Cadillac Calais uit 1972 hebben, toch wel typisch.
Ja, Grappig he... Vaak hebben ze dezelfde kwalen op de bekende plekken van die leeftijd. Zoals oa het acherraam.

Maar... Mooie auto :P


Image

Zie topic : viewtopic.php?f=8&t=48001

Gr Ramon
Post Reply