Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by mercury1970 »

je hebt beslist overwogen om ook de Jag achteras te monteren, waarom niet; kon je op zijn minst 4 Chevy velgen monteren ! :D
Je hebt alleen de verkeerde Jag gekozen omdat de XJ6 geen sper heeft..... maar daarom heb je niet de Ford as gepakt, toch ?
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

mercury1970 wrote:je hebt beslist overwogen om ook de Jag achteras te monteren, waarom niet; kon je op zijn minst 4 Chevy velgen monteren ! :D
Je hebt alleen de verkeerde Jag gekozen omdat de XJ6 geen sper heeft..... maar daarom heb je niet de Ford as gepakt, toch ?
Inderdaad De Jag as had ook gekund met de IRS. Maar deze heeft aan bijde kanten 2 schokbrekers met veren er om.
Dit is minder handig om luchtbalgen op te monteren. De Bird As heeft schroefveren en schokbreker aan de andere kant van arm.

Gelukkig Nieuw Jaar. Koos :) :)
big is better
Posts: 1184
Joined: Sat Oct 16, 2004 2:32 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by big is better »

[quote="kooscoe"]De aansluiting is van een Renault Trafic oud model (eind jaren 80). Hij kan mooi in en uit schuiven.
Is inderdaad een minpunt dat de as breder is. Heb helaas nog maar weinig km met deze as kunnen rijden.
Achteraf was een Mustang II setup ook wel makkelijk geweest.

dus een stuurstang van een traffic past op het jaguar stuurhuis ?
mooi om te weten. :)
MieZ
Posts: 1084
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:26 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by MieZ »

Was de achteras van die jag geen optie? Had je weer een donor auto gescheeld 8)
Gezien dat die Jaguar niet helemaal fris was, denk ik dat je straks als ie weer gaat rijden geheid speling op t stuurhuis gaat krijgen. Dat stuurhuis hangt in rubberen busjes die los scheuren waardoor t stuurhuis een cm of 2 heen en weer kan gaan schuiven bij t sturen...
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

MieZ wrote:Was de achteras van die jag geen optie? Had je weer een donor auto gescheeld 8)
Gezien dat die Jaguar niet helemaal fris was, denk ik dat je straks als ie weer gaat rijden geheid speling op t stuurhuis gaat krijgen. Dat stuurhuis hangt in rubberen busjes die los scheuren waardoor t stuurhuis een cm of 2 heen en weer kan gaan schuiven bij t sturen...
Bedankt voor de info. Het stuur huis lekt ook al olie. Zal een reviesie worden.
Inderdaad De Jag as had ook gekund met de IRS. Maar deze heeft aan bijde kanten 2 schokbrekers met veren er om.
Dit is minder handig om luchtbalgen op te monteren. De Bird As heeft schroefveren en schokbreker aan de andere kant van arm.
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Krultang72 »

lekker bezig!

je weet trouwens dat die bird geen 5x4.5 steek heeft maar 5x4.25,... dat is euro ford/volvo/jag steek
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

Krultang72 wrote:lekker bezig!

je weet trouwens dat die bird geen 5x4.5 steek heeft maar 5x4.25,... dat is euro ford/volvo/jag steek
Ja is mij bekend. Of nieuwe steek boren of schijven van een Ford Muctang Cobra gebruiken. Die hebben wel 5x4.5
Op mijn jaguar vooras zit wel 5x4.75 steek. Ben nog aan het kijken of de Mustang Cobra schijven ook een groter steek aan kunnen.
Bedankt Koos
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

Hoogste tijd om weer een updat te doen.
Ik heb een apart heftafeltje gemaakt om de as rechtstandig omhoog te kunnen krikken. Dit werkt een stuk makkelijker :)


Image

Nu kijken of het wat uitkomt met de as. Dit is de ruimte die ik heb
Image

De as op globaal plek.
Image

De achterste montage plek is te breed.
Image

Image

Voor komt die heel mooi uit. De montage plek steekt net genoeg buiten het chassis en heeft geen last van de de chassis balk.
Image

Image

Image

Image

De rubber uit de achterste montage plek.
Image

Langs de witte lijn slijpen. As moet smaller achter om tussen chassis te passen.
Image

Nu past de as tussen het chassis en kan nu zo hoog dat cardanklok tegen vloer komt.
Image

Image

Voor past hij mooi.

Image

Hoek uit binnensparbord. Bovenste draagarm wil er door. :hammer:
Image

Image

Image

Image

De inveerhoogte word geremd doordat onderste draagarm tegen chassis komt.
Image

Image

As wat lager gezet. Maar het maakt niet veel verschil. De inveerhoogte blijft ongeveer gelijk.
Het kan alleen verrandert worden door chassis aan te passen.

Image

Ik vind het nog wel jammer dat de voorste montagepunt nog ver onder het chassis door steekt :(
Image

Zo ziet het er uit met de velg van Thunderbird op de as. Het wiel die er uiteindelijk op komt is veel groter.
De dia daar van is 740mm dit is 255-70/15 maar de droom is 255-45/20
:D :D
Image

Image

Zo ziet het er uit als het wiel er af is en as volledig is ingeveerd.
Image

Dit is de grote van de toekomstige band. Een karton mal om te kijken hoeveel ruimte ik heb of moet maken :D voor deze band
Image

Oké dit was het eerst weer voor deze keer. Binnenkort meer :)
Krultang72
Posts: 9610
Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Krultang72 »

kooscoe wrote:Hoogste tijd om weer een updat te doen.
Ik heb een apart heftafeltje gemaakt om de as rechtstandig omhoog te kunnen krikken. Dit werkt een stuk makkelijker :)



Zo ziet het er uit met de velg van Thunderbird op de as. Het wiel die er uiteindelijk op komt is veel groter.
De dia daar van is 740mm dit is 255-70/15 maar de droom is 255-45/20
:D :D
Image

Image

Oké dit was het eerst weer voor deze keer. Binnenkort meer :)

dit blijft kicke om te zien, een wiel zo diep in de wielkuip.. 8)

maar bij deze assen heb je losse schijven, je zult of de hubs dus moeten bewerken of Mustang IRS-hubs erop zetten, is niet zo heeft veel werk.. hubs kun je wel scoren op Ebay..

http://members.tccoa.com/dlf/Article.html

maar het is idd wel jammer dat je as zover erondervandaan komt,.. wellicht je frame bewerken zodat je as iets omhoog kan? of breng je dan je rijhoogte weer in gevaar???

verders, moot werk!
mohmie
Posts: 1241
Joined: Wed Jan 30, 2008 9:43 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by mohmie »

Jezus... dit is wel erg gaaf om te zien zeg! Heeft er 1 een technisch IQ... Gaaf hoor, die banden zo diep!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by mercury1970 »

Dit is Hotrodding in NL; dingen inbouwen die niet bedoeld zijn voor het betreffende voertuig met het doel om beter of sneller te rijden, Hell yeah !! :D
michiel
Posts: 1572
Joined: Thu Feb 12, 2004 11:42 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by michiel »

Heel erg gaaf dit!!! niet zeiken maar gewoon doen :hammer: :thumbsup:
Ik wou dat ik het lef en de kennis had......
MieZ
Posts: 1084
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:26 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by MieZ »

kooscoe wrote:Hoogste tijd om weer een updat te doen.
Ik heb een apart heftafeltje gemaakt om de as rechtstandig omhoog te kunnen krikken. Dit werkt een stuk makkelijker :)


Image

Zo dan...heb je hier ook een topic voor geopend? Een projectje op zich :lol: :thumbsup:
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Green-Hornet »

Nou,nou,knap hoor,................dat je daar zin hebt.
Word al gek als ik het zo allemaal al zie :P
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by chevystan67 »

ik zie dat je de velgen hebt gespoten met de banden er nog om, mag ik vragen hoe je die kranten er zo strak omheen hebt gekregen ?
en zijn dat originele brede whitewall banden, of zelf gedaan, vind het er wel supergaaf uitzien.
Post Reply