Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Post Reply
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

Nu mijn COE truck klaar is (zie KR8 Nr41 8) ) heb ik weer tijd om met een nieuw project bezig te gaan.
Officieel is dit nog een oud project die ik eerst aan de kant heb gezet. Het was de bedoeling om deze Jeep Wagoneer klaar te maken om er dagelijks in te rijden en nog wat te hebben om naar shows te gaan. (mijn 1/2t GMC pickup haalde ik namelijk uit elkaar voor het COE project)
Maar door steeds terugkerende technische problemen kwam het er niet van om met mijn COE truck te beginnen en was ik nog steeds bezig met de Wagoneer.
Toen de motor van de voor de derde keer mankementen had was ik er flauw van. :x De Wagoneer toen in een hoek van de garage gezet, om eerst maar eens mijn werkelijke droom auto te gaan maken. Dit was eind 2004.

Hier een paar foto's vanaf het begin van de bouw van de Grand Slam Wagoneer.
Zo zag de Jeep er uit toen ik hem kocht eind 2001.

Image
Image
Image
Na een paar maanden werk om de wagoneer technies en opties klaar te maken,
Image
was in mei 2002 de kenteken keuring.
Image

Dit was het resultaat. Achter ook de spatbordrand omgezet zodat er ruimt voor de band is. Paste geen finger meer tussen.
Image
Image
De eerste show bij de sunday cruise inn in Groningen
Image
Jeep bij huis.
Image
Naar een Street Magazine Show in Hamburg Duitsland
Image
Image
Eerste probleem met met de motor. Kleppen kapot.
Image
Revisie bijde koppen dan maar.
Image
Omdat de 4x4 bak toch niet meer aangesloten zat naar de vooras, direkt ook maar een andere automaat bak. Is nu een TH200 4R. Mooi mee genomen is dat de nieuwe bak een stuk lichter is dan de th400 met 4x4 bak.
Image
Image
Velgen ook maar in ee betere kleur gespoten.
Image
Inmiddels is het eind 2002 en de Grand Slam Wagoneer is klaar om weer mee te rijden.
Image
Image
Image

Tot zo ver het eerste stuk over de Grand Slam Wagoneer.
Last edited by kooscoe on Sat Feb 22, 2014 11:20 pm, edited 3 times in total.
Stimpy
Posts: 2034
Joined: Sun Jan 30, 2005 5:10 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Stimpy »

Hij is nu al mooi ;) :thumbsup:
Big Alf
Posts: 2574
Joined: Fri Dec 16, 2005 1:07 am

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Big Alf »

Dat komt wel goed met die Jeep :thumbsup:

Alfred
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Funk »

Zelf de whitewalls gemaakt ? :P
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by basezum »

netjes :D
Meetingfoto's
Posts: 5092
Joined: Mon Aug 01, 2005 12:58 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Meetingfoto's »

Is dat die wagen met origineel een Dauntless Buick 350 motor, dat blok waar jij toentertijd zoveel vragen over had ?
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

Meetingfoto's wrote:Is dat die wagen met origineel een Dauntless Buick 350 motor, dat blok waar jij toentertijd zoveel vragen over had ?
Het is helaas al even geleden dat ik aan de jeep Buick motor heb gewerkt. Het is in iedergeval wel een Dauntless motor. Maar heb hem intussen verkocht.
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

Funk wrote:Zelf de whitewalls gemaakt ? :P
Ja klopt. Ik heb van andere wel verhalen gehoort dat de losse flappen niet goed blijven zitten. Maar ik heb er geen last van. Breekt de wiel heel mooi vind ik.
MopariO
Posts: 5261
Joined: Wed Apr 21, 2004 9:50 am

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by MopariO »

Image
Image

DAMN nice !!!!


ben benieuwd naar de vorderingen :D


Aloha MariO
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

Hierbij een update over de Jeep Grand Slam Wagoneer.

Helaas begint het slecht. Na een back fire bij het starten is een stukje as die de gasarm vasthoud in de motor gevallen. Doordat de arm nog gewoon op zijn plek zat leek er niks aan de hand te zijn. Maar na een paar km rijden zat er geen gang meer in de Jeep.

Image

Nu komplete revisie van de motor. Nieuwe, nokkenas, zuigerveren, krukas en 4 poorts inlaat.

Image

Image

Tegelijk ook 2 Volvo 850 stoelen er in gezet. Beter voor mijn rug.

Image

Op vakantie naar Power Big Meet Zweden met sunday cruisers zomer 2003

Image

Image

s'morgens al wat trillingen vernomen bij het rijden. Alle wielmoeren na gekeken. Niks te vinden. Het was ook weer weg.
Met vrienden s'middags in de Jeep gestapt om naar de Saterday night cruise in Den Haag te gaan.
Maar vlak voor Hoogeveen ging het mis. Jeep begon weer te trillen en plotseling zakte hij links achter naar beneden.


Image

Gelukkig kon ik hem onder veel lawaai en stof dat door de open achterraam naar binnen kwam op de vluchtstrook zetten.

Image

We konden bijna niet zien wat er nu mis was. Zo laag stond de Jeep.

Image

Anwb er bij met krik. Bleek dat de steekas gebroken was in het conisch gedeelte wat binnen in de wielnaaf zit voor het lager in de ashuis.

Image

Naderhand had ik wel wat schade aan de binnenkant van het zijpaneel gezien. Dus de as kan bij een ongeluk wel eens een tik hebben gehad.

Image

De krik wilde ook even mee doen.

Image

Image

Op de afsleep auto weer naar huis. Jammer genoeg gebeurde het niet op de terugweg. Want dan hadden we nog de cruis in Den Haag gezien.

Image

Wachtend op de nieuwe steekas gelijk de chassis een C-section gegeven voor meer veer weg.

Image

Image

Image

Oke de volgende keer wat meer over de Grand Slam Wagoneer.
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

Heb even tijd vrij gemaakt om weer wat foto's bij te voegen.

Nadat ik een in een Engels tijdschrift, CustomCar, over het gebruik van een Jaguar vooras had gelezen, ben ik op zoek gegaan naar een Jaguar om te kijken of het zou passen onder de Jeep. Na wat meetwerk aan Jaguar en Jeep moest het zonder veel aanpassingen wel lukken.
Dus een donor auto gekocht. 1980 XJ6. Dit was 27-10 2003


Image

Voor aanzicht as
Image

Achter aanzicht as
Image

Boven aanzicht. De as zit met 2 ronde rubbers aan de voorkant vast en achter rust de as met een U vormige rubber tegen de auto.
Image

Dan volgt veel meetwerk. Beetje verzetten en weer alle belangrijke maten meten.
Image

Als dan de as op de gewenste plek zit (hoogte onder aan het chassis, goede wielbasis en van links en rechts) De beugels ontworpen waar hij aan de voorkant mee vast komt te zitten.
Image

Motor steun zat wel wat in de weg, Maar er kon nog wel iets af zodat de achterste beugels ook pasten.
Image

Stabilisator stang kan er ook mooi langs
Image

Alle benodigde beugels om as, stabilisatorstang en schokbreker vast te zetten.
Image

15-06-2004 Nieuwe velg vanwege andere steek. De band is ook van 255 naar 235 gegaan omdat de Jaguar as breder is
Image

De velg in kleur en Grand Slam Wagoneer kan weer naar buiten
Image

Het is 02-08-2004 s'nacht als de Jeep eindelijk klaar is. Net op tijd om er mee op vakantie te gaan.
Image

Image

Image

Helaas bij het starten van de Jeep de volgende dag begint de motor erg slecht te lopen en vervolgens stopt hij er mee.
Geen wonder als alle inlaatkleppenstoters krom zijn. Balen.

Image

Het is 25-08-2004. Met een andere auto op vakantie geweest. Nieuwe stoter-stangen in de motor en spatbord rand wat aanpassen.
De band 235/70-15 is wat te groot in dia. Ik kom amper een rontonde om.

Image

Het test rijden gaat goed.
Image

Het is 26-08-2004. Helaas loopt de motor alweer niet goed. Gelukkig hebben we het nog gered naar de Sunday cruise In in Groningen.
Image

Ook de terugreis is nog gelukt, met de aan alle kanten ratelende motor. Weer meerdere inlaat stoter-stangen krom.
Image

Erg flauw was ik van het zoveelste technische probleem. Heb toen de Jeep in de hoek van de garage gezet en ben met mijn Truck project begonnen.

Volgende keer alle nieuwe ontwikkelingen rond de Grand Slam Wagoneer.
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Streetrod »

Je hebt ook veel tijd in de Jeep zitten :?

Ronnie
MopariO
Posts: 5261
Joined: Wed Apr 21, 2004 9:50 am

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by MopariO »

Image

damn en dat 2 keer..
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by Funk »

Kwam je goed uit met de headers en de stuurinrichting van die Jaguar front-end ?
kooscoe
Posts: 333
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:54 pm

Re: Grand Slam Wagoneer 1969 Jeep

Post by kooscoe »

MopariO wrote:Image

damn en dat 2 keer..
Ja echt balen. Waarschijnlijk door het stil staan van de motor en oude benzine zijn de kleppen vast gaan zitten in hun geleidingsbussen. Als hij dan koud is en je start is het raak. :(
Post Reply