Nieuw.... Skyhawk 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by johnny »

Buick-skyhawk wrote: Roest op plekken waar je ze niet verwacht, en op plekken waar je dan zéker roest verwacht, is niks te bekennen....


kijk eens naar je chassisbalk onder de rembekrachtiger.......was bij mij volledig weg, nooit eerder gezien maar nadat-ie enkele jaren geleden volledig opnieuw gespoten was ( en de bijbehorende rest natuurlijk ) zagen ze het wel op de APK en kwam er dus nog een serieuze reparatie achteraan......
Sunbird
Posts: 79
Joined: Mon Jan 14, 2008 8:24 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Sunbird »

En kijk ook goed de draagarmen na. Deze zijn van zon slechte metaal kwaliteit dat ze soms zo ver door gerot zijn dat de veren er door heen komen.

En qua remmen gewoon spindles en en remsysteem van een s10 overzetten. Dit heeft 2 voordelen zoals betere remsysteem en je kan er gelijk 5 gaats velgen op zetten zijn veel meer keuzes in van een firebird enz.

En als je toch over wilt gaan naar een 8 cylinder doe het dan meteen want er komt nog wel meer bij kijken dan alleen andere motor. Zoals waarschijnlijk andere automaat en zeker andere veren, andere remmen, andere achteras, achterophanging.
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

Ik zal waarschijnlijk eerst verder gaan met de huidige V6. Die reviseren, en wat extra power uitpompen. Die V8 zal dan in de toekomst als "project" komen. Ik heb dus ook besloten de auto COMPLEET uit elkaar te trekken. Dus echt tot op de laatste schroef/bout. En dan zal alles gelast worden wat gelast moet worden, en alles eens voorzien worden van ECHT goede anti-roest maatregelen en behandelingen. Dit wordt gegarandeerd weer een project wat de waarde FLINK overstijgt, maar goed; dat ben ik zowieso wel gewend van de japanners. Met de beslissing tot het COMPLEET uit elkaar trekken van de auto, is ook meteen de beslissing gemaakt dat het een langdurig project gaat worden. Voor de wederopbouw ga ik uiteraard op zoek naar de best vindbare onderdelen, en zoveel mogelijk NOS.

Ik moet trouwens nog steeds eens wat foto's die ik op de laptop heb staan uploaden naar een server. Dan kan ik wat update plaatjes hier neerzetten.
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

De binnenkant ziet er, op een rotte vloerbedekking en hangende hemel na, vrij aardig uit. Er zitten wat debiele stickers op sommige plekken en er zit een enkele vlek in de bekleding, maar dat moet door een beetje prof. bedrijf wel allemaal in orde te maken zijn.
Niet echt wereldschokkend allemaal.

Image


Onder de vochtige vloerbedekking komt i.i.g.(gelukkig) niks aparts naar boven. Ietjes vliegroest op bepaalde punten ,maar niks wereldschokkends.



Als je zo om de buitenkant heen loopt heeft de auto, op de onderkant van de deuren en klep na, ook vrij weinig roest. Meeste komt van de deuren/spatborden/achterklep, maar niet op de carrosserie zelf. Dus als eerdergenoemde onderdelen al eens vervangen zijn door betere exemplaren, zijn we al een heel stuk op weg. Zeker is er genoeg laswerk aan de auto, maar niks onoverkomelijks. Qua buitenkant zijn dit de meest erge plekken. Zowel links als rechts, ter hoogt van de C stijl:

Image

Rechts heeft het ook, maar een stuk minder. Lijkt dat de achterklep hier is beginnen te roesten door een "defecte" afdichtrubber icm met een ophoping van rotzooi, en dit is vervolgens ook op de carrosserie zelf begonnen te roesten. Jammer, maar wederom niks onoverkomelijks.
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Caddy_v8 »

En die auto lag 8 jaar lang op 150 meter van mijn woning in een tuin.
Dat ik dat niet wist...

Ik kom gauw weer eens kijken naar de Skyhawk, Dennis. Kunnen we meteen eens bellen met die vent van de sloop-Monza's.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by johnny »

Buick-skyhawk wrote: Rechts heeft het ook, maar een stuk minder. Lijkt dat de achterklep hier is beginnen te roesten door een "defecte" afdichtrubber icm met een ophoping van rotzooi, en dit is vervolgens ook op de carrosserie zelf begonnen te roesten. Jammer, maar wederom niks onoverkomelijks.

de normale plekken.......snok het rubber maar eens helemaal eruit en kijk bij de scharnierpunten bovenaan......zal ook nog wel wat laswerk zitten...
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

Daar heb ik nog niet gekeken. Volgens mij wíl ik daar nu ook niet meer eens kijken :P


@Roy, de koffie(of bier) staat klaar. Als je je een avond "verveelt", kom je maar langs 8)
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

Wat een geluk. Het valt allemaal reuze mee bij die scharnieren. Aan de carrosserie tenminste. De klep heeft wel serieuze roest, maar die gaat er zowieso uit.


De spoiler die er nu opzit blijkt ook niet origineel te zijn. Geen idee waar hij afkomt, maar hij moet er ergens tussen 1978 en 1986 op zijn gekomen aangezien de vorige eigenaar hem sinds 1986 heeft, en hem zo gekocht had met die spoiler. Er komt nu 1 van de weinige spoilers op die origineel leverbaar was voor dit model:

Image
Image


Vindt ik persoonlijk een erg mooie spoiler die ook bij de lijnen van de auto past.


In het weekend gaan de voorspatborden en voorbumper eraf. Ben benieuwd of daar nog iets noemenswaardigs onder vandaan komt.
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

Inmiddels loopt de zoekmachine voor onderdelen op volle toeren. Hier en daar ben ik in amerika wel al wat spul tegen het lijf gelopen, maar meestal is de staat niet noemenswaardig.

Ben nu dus bezig met een gozer die de achterspoiler heeft die op bovenstaande afbeeldingen te zien zijn, en iemand die de originele (zeldzame) "flares" heeft voor de onderbumper. Een soort van "verbreding" en uitbreiding van de onderbumper.

Mijn auto, zonder de "flares":

Image

Eentje met de "flares": (dus onder de bumper, en voor het voorwiel)

Image

Zelfgemaakt, geen originele, maar het geeft een goed idee hoe het eruit ziet als het gemonteerd is:

Image

Beide bovenstaande foto's zijn monza's, maar ik kon zo snel geen foto's vinden met de "flares" gemonteerd op een Skyhawk. Eigenlijk alles gerelateerd aan de Skyhawk is zeldzaam. Enkel de delen die hetzelfde zijn als een Chevrolet monza( en dat zijn er ook wel redelijk wat), zijn redelijk te krijgen, maar Skyhawk specifieke onderdelen zijn verdomd moeilijk te vinden. En als je ze vindt, betaal je er ook dik voor.
Inmiddels natuurlijk ook het werkplaatshandboek en wat andere Skyhawk(h-body) gerelateerde boeken aangeschaft. Ook inmiddels wat NOS(New Old Stock) spul kunnen kopen, voornamelijk van het interieur, maar ik hoop straks bij de opbouw zo veel mogelijk van NOS onderdelen gebruik te kunnen maken.


Ben nu bezig de laatste boutjes van de voorbumper en rechterspatbord los te halen, dus ik ben enorm benieuwd hoe het daarachter uit ziet. Hopelijk valt dat allemaal wel mee... :?
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

Kleine update.


Voor (onder)bumper ligt eraf, net als het rechter spatbord. Er komt wel roest onder vandaan(niet anders verwacht), maar toch wel ietjes minder als verwacht. Aangezien duidelijk was dat het plaatwerk van deze auto's geen hoogstandjes zijn, en de auto 8 jaar lang op 1 plek in weer en wind heeft gestaan, verwacht ik wel redelijk wat roest aan de auto. Onderkant deuren e.d. deden me vermoeden dat achter ieder paneel wel (zeer) serieuze roest zou uitkomen, maar op het eerste oog is het nog allemaal te overzien.
Rechterspatbord heeft, zoals op onderstaande foto's te zien is, aan de binnenkant enkel ietjes lichte vliegroest. Is dus nog PERFECT om te gebruiken. Had wel iets anders verwacht ,aangezien de linkerkant onderlangs compleet is weggerot.... :o


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Aangezien ik verder vrij weinig ervaring heb met deze modellen(en in het algemeen met amerikanen), is het wel van belang dat ik van een paar mensen foto's krijg(of doorsnedes/tekeningen) van hoe het op bepaalde stukken van de auto "hoort" uit te zien. In sommige gevallen is dat moeilijk te bepalen als stukken al compleet zijn weggerot.



Ik verwacht binnen zo rond het weekend het ander spatbord en het resterende stuk van de voorbumper eraf te hebben. Ben ook nog bezig even een goed systeempje te maken(bakjes en van die plastic zakjes), om alle onderdeeltjes in op te slaan en d.m.v. sticker ervoor te zorgen dat altijd duidelijk blijft waar de delen precies vanaf kwamen.


Overigens is er een grote kans dat hij 100 procent in de originele staat wordt terug gebracht. Zelfs tot op de originele radio. Dus ook de kleur zal hetzelfde worden als origineel. Enige aanpassing die eraan gedaan zal worden is (waarschijnlijk) de achterspoiler en de (voorbumper)onderspoiler. Maar die zijn geheel in dat tijdsbestek en zelfs origineel(leverbaar).
Sunbird
Posts: 79
Joined: Mon Jan 14, 2008 8:24 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Sunbird »

Kijk eens op www.h-body.org
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

Sunbird wrote:Kijk eens op http://www.h-body.org

Yep, ik zit ook al op dat forum. Erg waardevolle informatie en een paar mensen die zich echt enorm moe maken om het onderste uit de kan te halen qua gegevens over deze auto's. :thumbsup:
MarkV
Posts: 578
Joined: Sat Jan 26, 2008 3:40 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by MarkV »

En hoe staat het nu met de Skyhawk?
Je was zo enthousiast begonnen dat ik wel hoop dat je het doorzet; het is natuurlijk geen auto van hoge waarde maar daarentegen heb je straks wel een tegenwoordig zeldzame wagen.
De Monza-achtigen waren in de 70's ook in NL populair, vroeger zag je ze veel.
Het is een mooie amerikaanse Coupé zonder het nadeel van onhandig groot [hoewel 'ie met 4,5m langer is dan 'ie lijkt maar nog steeds handzaam].
Update please!
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Jeroen_Sp »

Buick-skyhawk wrote:Inmiddels loopt de zoekmachine voor onderdelen op volle toeren.
Wellicht heb je hier iets aan?

linkje
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by M@ikel »

dan heb je wel delen met historie
Post Reply