Nieuw.... Skyhawk 1978

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

Na begonnen te zijn met een japanner(en nog diverse erachteraan), begint zo langzamerhand(mede door mijn vader die altijd amerikanen gehad heeft) de "wil" om een amerikaanse auto te hebben meer en meer de kop op steken. En ik heb me dus uiteindelijk ook eentje gekocht. Dit is min of meer te beschouwen als een "opstapje" richting de amerikanen, maar hij wordt wel volledig gerestaureerd.


Het betreft een Buick Skyhawk van 1978. Eentje van de eerste dus, en mijn inziens het mooiste model. Nadeel is dat er een V6 inligt, want wat mij betreft hoort er gewoon een dikke v8 in een amerikaan. Net als achterwielaandrijving en een automaatbak. Die laatste 2 heeft hij dan gelukkig weer wel. Plannen zijn overigens óók om de v6 eruit te gooien, en een Buick 350 CI V8 blok erin te gooien, wat dezelfde motorsteunen heeft.


Interieur is op een afgebroken armleuning aan de bestuurderskant en een rotte vloerbedekking vrij netjes. Buitenkant is behoorlijk ruw en hij is degelijk aangetast door het roestduiveltje. Maar goed, ik ga er rustig de tijd voor nemen, en alles moet in 1x voor de volle 200 procent goed gebeuren. De auto gaat dus compleet uit elkaar, wordt gestraald, en dan uiteindelijk weer compleet opgebouwd met de best vindbare onderdelen.

Mogelijk gaat 1 van de 2 huidige japanners ook nog eens het veld ruimen en plaats maken voor een nog meer "echte" amerikaan. Yep, het is duidelijk; ik dacht eerst dat ik er immuun voor was maar ik heb nu ook het US car virus te pakken :eek:


Image
Image
Image
Image
Image


De auto staat i.i.g. na een 8 jaar buiten te hebben gebivakeerd nu lekker binnen. Vloerbedekking is losgetrokken(en weggepleurd) en de auto staat lekker in de verwarmde garage. Omdat ik de beste basis wil om op verder te borduren ben ik op zoek naar een andere vloerbedekking, 2 deuren, 2 voorspatborden en de hatchback klep. Uiteraard ook nog legio andere onderdelen, maar mocht iemand wat weten, hou ik me ten zeerste aanbevolen. Veel delen van bijv. een monza passen ook ,maar ik geef de voorkeur aan echte Skyhawk onderdelen, te meer omdat bijv de deuren al niet passen van de monza.
Last edited by Buick-skyhawk on Fri Nov 06, 2009 11:48 pm, edited 1 time in total.
bezerk
Posts: 791
Joined: Tue Apr 01, 2008 12:22 pm

Re: Nieuw....

Post by bezerk »

leuk project man, voordeelk van de amerikanen tov de japanners, dat de onderdelen redelijk betaalbaart zijn en blijven. dat is bij de japanners wel anders, ,ze hebben op elk magazijn een jap zitten die elk jaar 20% bij de prijs opdrukt :D
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw....

Post by Buick-skyhawk »

bezerk wrote:leuk project man, voordeelk van de amerikanen tov de japanners, dat de onderdelen redelijk betaalbaart zijn en blijven. dat is bij de japanners wel anders, ,ze hebben op elk magazijn een jap zitten die elk jaar 20% bij de prijs opdrukt :D

Zit een behoorlijke kern van waarheid in. Tel daarbij op dat het om redelijk zeldzame modellen gaat(Galant GTi van bouwjaar 1987 t/m 1993), maar 8700 keer gebouwd en je hebt het feest compleet. 95 procent wijkt af van de standaard 2.0 uitvoering, en 95 procent van de onderdelen moet besteld worden. Vaak in japan, dus levertijden van 2/3/4 weken bij de dealer is geen uitzondering. Met bijbehorende prijzen uiteraard.... :(

De meeste jappen kennen het woord roest echter niet zo goed. Indertijd moesten ze toch wel competitie voeren met de europese/amerikaanse merken, en de techniek en het plaatwerk is gewoon SUPER. Japanners eigen is wel veel plastic in het interieur, maar goed.



Kreeg van enkele mensen een vraag naar welke onderdelen ik specifiek op zoek was. Tja; buiten het bovengenoemde, is het eigenlijk heel divers. Ik zoek bijv. ook nog klein spul zoals de originele 2 kleine metertjes in het interieur(volt/temp en het klokje), linker deurpaneel, enz,enz.
Het zal een project worden waar behoorlijk veel tijd en geld in gaat zitten. En het zal de waarde flink overschrijven,maar ik ben ervan overtuigd dat de auto dat in rijgenot wel weer goed gaat maken 8)
bezerk
Posts: 791
Joined: Tue Apr 01, 2008 12:22 pm

Re: Nieuw....

Post by bezerk »

heb zelf een toyota landcruiser uit 79 gerestaureerd, man man. in het begin vraag je niet alle prijzen op, maar daar ben ik toch al redelijk vroeg mee begonnen. :D en de roest van dat tijdperk..man...schrootstaal
michiel
Posts: 1572
Joined: Thu Feb 12, 2004 11:42 pm

Re: Nieuw....

Post by michiel »

Appart karretje en een leuk project! en zo auto's in een veldje kom je niet veel tegen in NL.......

is die andere velg ook nog bij de auto? zijn wel mooie velgies.

SUC6 met de resto!
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw....

Post by Buick-skyhawk »

michiel wrote:Appart karretje en een leuk project! en zo auto's in een veldje kom je niet veel tegen in NL.......

is die andere velg ook nog bij de auto? zijn wel mooie velgies.

SUC6 met de resto!

Helaas zijn het stalen velgen met wieldoppen.... :( Geen idee of dit design ook te krijgen is in lichtmetaal. Ik weet dat bij Mitsubishi de meeste designs van hun wieldoppen ook als lichtmetaal te krijgen was. De doppen waren gewoon het goedkope alternatief voor degene met een klein budget.... Hoop eigenlijk dat het hierbij ook zo is want ik vindt ze er behoorlijk goed onder staan.

Vorige eigenaar had zich een tijdje geleden(lees: jaren geleden) ingegraven toen hij de auto wilde verzetten. Iets teveel gas in een nat veld met achterwielaandrijving en een redelijk zware auto zorgen er snel genoeg voor dat de wielen het dieperop gaan zoeken. Na aankoop heb ik de auto gewoon met een flinke 3 1/4e tons garagekrik opgekrikt, gaten in de grond opgevuld en de auto naar een verhard stuk gereden. Waar hij vervolgens afgeslagen is, om tot op heden niet meer aan te slaan. Na veel gekloot start hij weer, maar slaat nog steeds niet aan. Vermoed iets met de ontsteking. Blok gaat er zowieso uit ,maar ik had het er wel graag lopend uitgehaald.

Voor de rest is het nu nog een flinke zoektocht naar onderdelen. Als ik daar eens een mooi voorraadje van heb, ga ik langzaam de auto strippen. Vooralsnog ben ik min of meer een checklistje aan het maken met de nog bruikbare én de niet meer bruikbare onderdelen.

En de kwaliteit staal die er gebruikt is voor deze auto is inderdaad niet van de hoogste. Daarom is ook de keuze gemaakt om hem compleet uit elkaar te halen en van voor af aan te beginnen. Simpelweg de nu zichtbare delen lassen, apk-waardig maken en ermee rijden is niet voldoende. Wel als je een half jaartje goedkoop wilt rijden, maar niet als je er weer een mooi wagentje van wilt maken wat weer gezien mag worden. 8)
michiel
Posts: 1572
Joined: Thu Feb 12, 2004 11:42 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by michiel »

:oops: leken net aluvelgen.... zou wel een mooi modelletje geweest zijn, maar wie weet ligt er ergens nog een leuk gebuikt setje wat je voor weinig kan overnemen.
Bij Tyra heb ik ook wel een leuk chevrolet setje overgenomen, ik geloof € 50,-- per velg. op Marktplaats en hier op te koop komt ook genoeg voorbij.

SUC6!
boattail
Posts: 3691
Joined: Wed Mar 02, 2005 7:03 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by boattail »

dit was ooit mijn skyhawk!met panorama dak :)
http://smg.photobucket.com/albums/v91/b ... t%20havik/

http://smg.photobucket.com/albums/v91/b ... ea%20hawk/

naast de monza heb je ook nog de olds starfire en de pontiac sunbird!
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

boattail wrote:dit was ooit mijn skyhawk!met panorama dak :)
http://smg.photobucket.com/albums/v91/b ... t%20havik/

http://smg.photobucket.com/albums/v91/b ... ea%20hawk/

naast de monza heb je ook nog de olds starfire en de pontiac sunbird!
Erg mooi dingetje!! Ook met dat panorama dak!! :idea:

Dus zó ziet die originele radio eruit die erin hoort. Die MOET ik ook hebben! :)


Na even wat liefde aan het blokkie geschonken te hebben, ben ik gisteren na mijn werk even gauw langs de automaterialenzaken gereden, want 6 nieuwe bougies waren wel handig. Maar niks hoor. Nergens in voorraad en als je vertelde dat het om een Skyhawk ging keken ze alsof ze uit een ei gekropen kwamen. Stond niet in de computer en zelfs met het chassisnummer duurde het een eeuwigheid. Zelfs de levertijd was abnormaal, dus ik bestel morgen via het magazijn bij de garage waar ik werk wel een nieuw setje bougies. Wilde per-sé gisteren al een setje hebben, maar dat werkte klaarblijkelijk toch niet. En nu ik het morgen via mijn werk bestel krijg ik ook nog eens de garagekorting er bovenop. Als ik dan toch moet wachten erop, dan maar in 1x mét de korting 8)

Overigens heb ik de motor na gisteren een dik uurtje eraan gesleuteld te hebben, weer "levend" gekregen :) :) En ik moet zeggen dat de huidige V6 toch ook niet verkeerd klinkt. Ben nog steeds in 2 strijd; óf een 350 CI v8 erin, of het huidige blok eens tot flinke proporties pompen.... :?: Maar daar heb ik gelukkig nog flink wat tijd voor.
donny
Posts: 1856
Joined: Thu Feb 22, 2007 7:28 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by donny »

De een zoekt de doppen, de ander heeft ze in de trunk liggen:

Image

:D
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by johnny »

Buick-skyhawk wrote: de deuren al niet passen van de monza.


jawel, bij mijn '80-er zitten ook deuren van een '78-er Monza....
boattail
Posts: 3691
Joined: Wed Mar 02, 2005 7:03 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by boattail »

viewtopic.php?f=3&t=62003

interieur delen!!!
Sunbird
Posts: 79
Joined: Mon Jan 14, 2008 8:24 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Sunbird »

johnny wrote: jawel, bij mijn '80-er zitten ook deuren van een '78-er Monza....
Idd deuren van een Monza Hatchback en Sunbird Hatchback passen idd.

Deuren van de Monza/Sunbird coupe passen echter niet!!!

Maar leuke wagen hoor :) Nog specifieke plannen v8 erin ofzo of hou je hem standaard?
Die 3,8l buick blokjes zijn ook nog wel redelijk op te peppen.
boattail
Posts: 3691
Joined: Wed Mar 02, 2005 7:03 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by boattail »

die sunbird heeft ooit in vlissingen rond gereden en was van een maat van me 8)
Buick-skyhawk
Posts: 53
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:34 pm

Re: Nieuw.... Skyhawk 1978

Post by Buick-skyhawk »

In de garage(en op de put), eens flink tijd gehad om de auto goed te inspecteren. Spatborden,deuren en hatchback-klep zijn goed aangetast, maar die worden toch voorzien van andere dus dat is het probleem niet(meer). Voor de rest is het een "twijfelgevalletje". Roest op plekken waar je ze niet verwacht, en op plekken waar je dan zéker roest verwacht, is niks te bekennen.... Eventjes wat kosten opgesomd, en voordat er een zgan Skyhawk hier in de garage staat, zijn we toch wel héél veel 1000-en euro's verder. Maar goed; ik vindt het een super model auto, er zijn er niet meer ál te veel van en ik ben eenmaal eraan begonnen, dus dat ga ik ook afmaken. Net als gepland. Duurt misschien iets langer, maar er zal straks wel een spiksplinternieuwe Skyhawk hier in de garage staan te glimmen :)

Uiteraard wordt er performance gewijs ook het nodige aangepast. De remmen worden meteen mee aangepakt in het proces, maar ook het blok krijgt een flinke boost. Ik ben er nog niet uit of het huidige V6 blok blijft, of dat er een 350 CI Buick V8 blok in komt. Is ook best een redelijke kans dat ik die huidige V6 reviseer, en eens flink wat kietel, en dan over een aantal jaren een V8 erin gooi. We zien wel. Dat is vooralsnog toekomst muziek en ik heb nog zeeën van tijd om daarover na te denken.

Ik heb ook de Vin-code gedecodeerd gekregen, inclusief de "badge" die erop zit met de opties en "trim-kleuren". Auto is gebouwd in Lordstown, Ohio, volgens de Vin, en onder de vloerbedekking ben ik nog een compleet vergaan papiertje tegengekomen, met een opsomming van de opties en prijzen van de auto. Met verschepingsinformatie erop vanuit Lordstown, Ohio! 8)


Zal straks eens wat foto's uploaden.
Post Reply