1973 Pontiac Firebird Formula

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

1973 Pontiac Firebird Formula

Post by leblanc »

Goedenavond,

eindelijk is het zo ver. Ik ga ook beginnen aan mijn auto.
Eerlijk gezegd ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe ver ik eigenlijk wil gaan en wat ik waar wil laten doen.

In ieder geval begin ik met het strippen van de buitenkant en het interieur, om de eerste constateringen te kunnen doen. Ook eens ff kijken hoe ik het vast gekitte voorraam eruit moet krijgen.
Ervaring in dit alles is niet veel, maar de uitdaging hierdoor is alleen maar des te groter voor me.

Ik hoop wat foto;s te maken en bij te voegen als ik heb gevonden hoe dat werkt.

Thanks
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by Green-Hornet »

Mooi.......... weer een Ponty erbij 8)

Ben benieuwd naar de foto's .

Foto's uploaden via internet en dan hier op img drukken en de url er tussen zetten.
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by 64Redneck »

Feli met de Bird :)

Hoe is de staat? Ik heb zelf een 71 Firebird Formula 455 gerestaureerd en ik heb 6 jaar werk gehad, met wat andere projecten tussendoor. dwz helpen met restaureren van een Trans Am uit 79, en ander USA bakken op onze clup.


Ben benieuwd naar de foto's. 8)

Dit was de Formula 455
Image


Heb je vragen wat betreft de rotte plekken, let me know, i can tell.
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by leblanc »

Ik heb ook een 455. Mag ik vragen wat je hebt gedaan qua restauratie? Echt geheel uit elkaar gehaald (blok ook eruit en gedaan?)
Als ik hulp nodig heb gooi ik m op t forum. Ben niet zo heel fanatiek op het internet, maar dat kan alleen maar groeien hahaha.
Ben nu al aan t pielen met t voorraam. Zit rondom in de kit. Vreselijk. Zit waarschijnlijk niets anders op dan beetje bij beetje kit wegpeuteren, niet dan?
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by Green-Hornet »

leblanc wrote:Ik heb ook een 455. Mag ik vragen wat je hebt gedaan qua restauratie? Echt geheel uit elkaar gehaald (blok ook eruit en gedaan?)
Als ik hulp nodig heb gooi ik m op t forum. Ben niet zo heel fanatiek op het internet, maar dat kan alleen maar groeien hahaha.
Ben nu al aan t pielen met t voorraam. Zit rondom in de kit. Vreselijk. Zit waarschijnlijk niets anders op dan beetje bij beetje kit wegpeuteren, niet dan?
Lijsten rondom eraf halen,en dan de raam er uit snijden met snijdraad.en met een schraper de overige kit resten verwijderen.
En dan er opnieuw in kitten.
Pontiacfanatic
Posts: 263
Joined: Fri Sep 11, 2009 1:34 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by Pontiacfanatic »

Hey Top man,
weer een mooie bird die restauratie waard is.
Ben benieuwd naar je foto`s

Ben zelf in de eindfase van mn 74 Trans am full restauratie.


Greetz,

Roel
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by Joost.... »

Begin er niet aan met die voorruit als je daar geen ervaring mee hebt. Je loopt een enorme kans dat je m sloopt door de ouderdom en de harde kit is het al lastig genoeg. Je hebt op marktplaats zat lokale autoglasboeren die dat er voor een paar tientjes uit komen snijden.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by VetteV8 »

Maar die zullen toch ook geen garantie willen afgeven, dat 'ie er dan wèl heel uitkomt, lijkt me.
Maar idd, de kans op breuk is kleiner als het door een ervaren persoon gedaan wordt; dat is ook weer logisch..
Cor
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by Martin71RS »

dat is denk ik wel zonder "anti breek" garantie..... zelf proberen en sowieso een nieuwe ruit erin zetten zou ik doen. Is voor een 2e gen F body goed aan te komen.
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by 64Redneck »

leblanc wrote:Ik heb ook een 455. Mag ik vragen wat je hebt gedaan qua restauratie? Echt geheel uit elkaar gehaald (blok ook eruit en gedaan?)
Als ik hulp nodig heb gooi ik m op t forum. Ben niet zo heel fanatiek op het internet, maar dat kan alleen maar groeien hahaha.
Ben nu al aan t pielen met t voorraam. Zit rondom in de kit. Vreselijk. Zit waarschijnlijk niets anders op dan beetje bij beetje kit wegpeuteren, niet dan?
Totale body off resto, uit niets een achterlichtplaat gemaakt omdat de oude kuisverrot was. Andere voorschermen omdat de originele met louvres aan de onderzijde verrot waren, dus de louvres in de andere schermen gelast. Geheel nieuw(ander) dak incl voorste raamstijlen. Uit plaatwerk nieuwe vloerdelen gemaakt die onder de achterbank zitten bij de wielkasten. Heel belangrijk stukje, omdat daaronder ook je bevestiging van je bladveren zit. From scratch achterste wielkastranden gemaakt, dus stukje bij beetje in de rondte werken.Ik had geen geld voor nieuwe achterschermen, dus het moest maar zo. Van airco naar non-airco gemaakt en dan moet het schutboord aangepast worden naar een ander kachelunit+ moter.

Auto helemaal kaal gemaakt , ja ook onderzijde tot op het staal. Motor was nog goed, maar wel eruit gelepeld zodat ik de voorkant ook kaal kon maken en helemaal kon voorzien van polyuretaanbussen en nieuwe rubbers. ( Hij reed daarna echt vlijmscherp)

Nieuwe onderdelen via http://www.yearone.com en http://www.classicindustries.com

Nieuw besteld: Vloerbedekking, hemeltje, dashboard birdlogo, neus bird embleem, kofferbakrubber en deurrubbers. en niet te vergeten de driprails ( Ten tijde van mijn resto alleen te krigen voor een vinyltop, maar passen prima op een kaal dak. Dus als je chroomlijstjes hebt langs je moterkap en deur, dan maakt zo'n chromen driprail het wel af.)

Kijk bij je eigen auto even naar de punten die ik gedaan heb. En let vooral op wat je vind onder de achterbank bij de wielkasten, en kijk ook naar de aanhechting van je raamstijlen bij het schutboord. Die moeten echt keihard zijn anders bij een koprol ben je zo een geplette bamischijf of erger.En dat willen we geen van beide.
Als je de neusunit gaat spuiten, gebruik dan de flex toevoeging bij de verf. Die zorgt dat de verf flexibel blijft omdat als je de moterkap omhoog doet en je gaat op de rand van de neus hangen , de verf breekt en scheurt. En dat zou zonde zijn. :o

Nog vragen? let me know
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by leblanc »

Thanks so far,

ik had zelf ook al bedacht om het voorraam er maar even uit te laten halen.

Voor de rest zal de resto niet heel vlot gaan. Family life takes a lot of time.....

Maar beetje bij beetje zal t opschieten. Ik moet ook nog heel wat dingen verzamelen. Zoals een motortakel, motorbok, etc etc.
Viva la marktplaats...
Tony
Posts: 194
Joined: Sun Apr 25, 2010 8:03 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by Tony »

Begin nou eerst maar eens met fotos te plaatsen :D Ben benieuwd
Ponti 73
Posts: 312
Joined: Wed Feb 18, 2004 11:28 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by Ponti 73 »

Niet te druk maken over je voorruit.
Probeer hem voorzichtig er heel uit te krijgen, of laat iemand met ervaring het proberen.

Mocht die toch kapot gaan, dan maar een nieuwe. (Nieuwe kost je 225euro/250euro bij Mike's-AMP, of goedkoper tweedehandsje op marktplaats)
Maar ik zou hem niet laten zitten als je nog met de body aan het werk wil, en nog wil laten spuiten.
Ik heb hem tijdens mijn resto wel laten zitten, en heb spijt. Als je ziet hoeveel pitjes er nu bij zijn gekomen, ondanks hij wel afgedekt was. Later ook nog geconstateerd dat er toch wat beginnende roestplekjes achter de kit zitten, die ik dus via de binnenzijde heb moeten behandelen. Nee volgende keer gaat ie er zeker uit bij mij, goed of niet.

mijn project - 73 Pontiac Firebird Formula Pro-Touring Project

En probeer even wat foto's te plaatsen, we zijn erg benieuwd. 8)
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by leblanc »

call me stupid, maar heeft iem ff een snelle handleiding hoe een foto te plaatsen.
Nothing much to see yet, maar ik heb vast twee fotootjes. Staat in mijn garage dus foto's zijn zo...zo...

Thanks
gelefirebird
Posts: 23
Joined: Sat Jun 25, 2011 2:06 pm

Re: 1973 Pontiac Firebird Formula

Post by gelefirebird »

Allemaal hele mooie projecten en er komt genoeg bij kijken.
Hier ff een linkje naar een hele hoop foto`s en info van mijn Pontiac Firebird waar ondertussen
de 350 alweer vervangen is door een ls 1.
Hopelijk kun je er iets mee.

http://www.usacar-restauratie.nl/1979%20Firebird.html

Heel veel succes en ook ik ben natuurlijk superbenieuwd naar het verloop en het eindresultaat.
Post Reply