Repaint '57 Bel Air

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Detroitsteel »

Nick_nl wrote: Van de verchroom firma kreeg ik naderhand de opmerking dat het mbt laagdikte juist prima spul was.
Blijkbaar is er ook goed reproductie spul voor deze auto's.
Inmiddels rondt de 20 jaar oud...dit filmpje...
Maar hierin hebben ze het over een bedrijf die vooral gericht is op jou soort wagen met aftermarket spul...


Rallyesmoker
Posts: 224
Joined: Mon Oct 25, 2010 11:07 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Rallyesmoker »

Ik heb bumpers van danchuk en die passen prima en zien er erg mooi uit. Alleen de brackets verdienen aandacht. Maar wanneer je wilt dat alles chip Foose aansluit, dan zijn zelfs de originele bumpers niet goed genoeg.

Maar danchuk is een prima zaak, ook cpp heeft mooi spul, maar veelal van danchuk af. Ecklers heeft mooie spullen, maar wellicht net iets Chineeser... Al is het allemaal made in the USA.
joco
Posts: 359
Joined: Sun Jul 22, 2007 8:24 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by joco »

Hey Nick, heb je deze al gezien op het Tri Chevy Forum.de ?

Nagelneue hintere Stosstange 3 teigig für 57er Chevy Bel air. Chrom und Verarbeitung sehr gut, Reproduktion !
Preis 650 EUR

Nagelneue vordere Stosstange 5 teigig für 57er Chevy Bel Air. Reproduktion ! Chrom und Verarbeitung sehr gut !
Preis 750 EUR

Kontakt:
www.schoolbusworld.de
thomas.morawek@schoolbusworld.de
Ansprechpartner: Thomas Morawek
+49 6134 6017883

Gr, Jo
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Nick_nl »

Bedankt voor de tip. :)
Ik kom daar niet zo veel meer.
Bert-amc
Posts: 166
Joined: Wed Mar 15, 2006 7:51 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Bert-amc »

Tim 2000 wrote:Mooi werk hoor! Dat wordt weer een prachtige '57!

Ik heb hetzelfde probleem met de bumpers. Ik zie op Ebay dat er relatief goedkope reproducties worden geleverd, weet jij welke leveranciers/merken wel of niet goed zijn?


Van der velde in daarlerveen (Dr)
Tim 2000
Posts: 18
Joined: Mon Jan 06, 2014 8:36 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Tim 2000 »

Heb inmiddels een set nieuwe bumpers op de mijne gemonteerd. Voorbumper past perfect, beter dan eerst! Achterbumper zit ik nog wat mee te stoeien qua passing, links sluit de naad nog niet mooi aan, maar het toont al 100x beter dan eerst.
Prijs inclusief transport viel me alles mee (veel goedkoper dan wat hierboven staat). Stuur maar een bericht als je meer info wil.
Tim 2000
Posts: 18
Joined: Mon Jan 06, 2014 8:36 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Tim 2000 »

Hoe staat het met dit project? Inmiddels al op de weg?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Nick_nl »

Het is een tijdje stil geweest, maar ik ben er nog steeds aan bezig.
De laatste klus is de achteras reviseren.

Image Image Image Image

De laatste paar dagen ben ik bezig geweest om de achteras er onderuit te halen en uit elkaar te halen. Het viel me op dat de leak stop additeiven vrij goedkoop geweest moeten zijn, de olie was zo dit dat het 24u duurde voor alles eruit gelopen is en nog heb ik met de verfstipper moeten helpen.

Image Image Image Image

Bij het uit elkaar halen viel me op dat het differentieel een 1956 3.55 versie is terwijl de as zelf wel van een 1957 is. Eigenlijk moet er een 3.36 versie in. Nu weet ik dus waarom de teller altijd flink afwijkt. De koperen ringen zitten er ook nog tussen.

Image Image Image Image

Image Image Image Image

Voor demontage heb ik het rotatie koppel gemeten, dit moet af fabriek minder dan 7Nm zijn, bij deze kwam ik op 42 Nm uit, zo zwaar dat het geheel niet met de hand rond te draaien is.

Image Image Image Image

Image Image Image Image

Image Image Image

Tot zover is alles prima gegaan, de demontage is eigenlijk best leuk om te doen :)
Het enigste wat ik niet kon vinden in het werkplaats handboek is de toegestane hoeveelheid speling voor de "spider gears" Deze hebben flinke speling, veel meer dan bij het reserve differentieel.

Nu even kijken wat de beste optie is, of het 56 3.55 reviseren of de 63 3.36 reviseren, alle twee zijn niet origineel, dus dat maakt gelukkig niks uit :)

Heeft iemand nog een goede tip om de juiste eindoverbrenging te kiezen ? Zelf heb ik altijd het idee dat een 283 liever wat meer toeren maakt tov een 350 op de snelweg. De amerikanen zijn dan weer erg gecharmeerd van de 3.36 as samen met een th700r4/th2004r.
Ik vind de 3.55 versie al net aan, beetje het 50 in zijn 5 idee bij 120. 3.73 is natuurlijk ook een optie :)

grt,

Nick
joco
Posts: 359
Joined: Sun Jul 22, 2007 8:24 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by joco »

Hoi Nick, goed bezig :thumbs:

Ik heb een 5,7 l blok met 4l60 bak en 12 bouts GM / 3.73 - 41/11 ring / pinion ratio.

Hier wordt uitgelegd hoe je de gears afsteld:

Suc 6, Jo
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Nick_nl »

bedankt voor de tip.
Toevallig kwam ik deze video tegen, specifiek voor dit type achteras
Is zo'n 3.73 prettiger dan 3.36? De motor zal iets meer toeren maken bij 120/130 op de snelweg.
een 4L60 is 0.7 final drive. Het zal ook een beetje van de gekozen bandenmaat afhangen denk ik.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Nick_nl »

Weer eens een update. De achter as is klaar, op het moment zit de '56 3.55 er weer in en het verschil is toch wel merkbaar.
Nu de draaiweerstand normaal is loopt de auto een stuk prettiger.
Verder zijn er nog nieuwe gas dempers, pu bussen en een stabilisatorstang onder gekomen. Een erg prettige verbetering :)



Image
Het tanden patroon is nu best redelijk, wel de pinion shim moeten vervangen voor een dunnere.

Image
Image

Alle bussen zijn nu voorzien van een PU variant, toch wel merkbaar en het piept (nog) niet.
Image

Natuurlijk met koper ringen er onder, volgens mij was 57 het laatste jaar.

Image
Image
Image

Ook de remleiding even vervangen door Cunifer, erg mooi spul om mee te werken. Gewoon met de hand te buigen.
Image

De remschoenen zijn vervangen door geheel nieuwe.
Image

Het voorjaar komt er aan :)
Image
Image

Het was nog een behoorlijk gevecht om de as van de tafel af te krijgen. De losse delen zijn niet zo zwaar, maar het geheel.....

Als laatste nog de handremkabels vervangen, deze zaten muur vast.
En na 6 jaar liggen de achterste stabilisator stang maar eens gemonteerd :oops:

Voor de komende winter heb ik nog een 1963 klok liggen waar de tandwielen erg slecht van zijn. Dus heb ik een setje 3.70:1 en een eaton posi gekocht voor daar in. Kan ik eindelijk eens Dukes of hazard style een rotonde pakken :)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by watahyahknow »

heb de 57 bell air altijd al een mooie auto gevonden , schitterend project
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Nick_nl »

Bedankt :)
de eerste voorzichtige proefritjes zijn ook al gemaakt. Nu nog de laatste details afmaken.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Touchwood »

:thumbs:
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Repaint '57 Bel Air

Post by Nick_nl »

Zo voor nu de laatste update :)

Image

Rijdt best goed zo'n oud ding :)
Post Reply