Het is een tijdje stil geweest, maar ik ben er nog steeds aan bezig.
De laatste klus is de achteras reviseren.
De laatste paar dagen ben ik bezig geweest om de achteras er onderuit te halen en uit elkaar te halen. Het viel me op dat de leak stop additeiven vrij goedkoop geweest moeten zijn, de olie was zo dit dat het 24u duurde voor alles eruit gelopen is en nog heb ik met de verfstipper moeten helpen.
Bij het uit elkaar halen viel me op dat het differentieel een 1956 3.55 versie is terwijl de as zelf wel van een 1957 is. Eigenlijk moet er een 3.36 versie in. Nu weet ik dus waarom de teller altijd flink afwijkt. De koperen ringen zitten er ook nog tussen.
Voor demontage heb ik het rotatie koppel gemeten, dit moet af fabriek minder dan 7Nm zijn, bij deze kwam ik op 42 Nm uit, zo zwaar dat het geheel niet met de hand rond te draaien is.
Tot zover is alles prima gegaan, de demontage is eigenlijk best leuk om te doen
Het enigste wat ik niet kon vinden in het werkplaats handboek is de toegestane hoeveelheid speling voor de "spider gears" Deze hebben flinke speling, veel meer dan bij het reserve differentieel.
Nu even kijken wat de beste optie is, of het 56 3.55 reviseren of de 63 3.36 reviseren, alle twee zijn niet origineel, dus dat maakt gelukkig niks uit
Heeft iemand nog een goede tip om de juiste eindoverbrenging te kiezen ? Zelf heb ik altijd het idee dat een 283 liever wat meer toeren maakt tov een 350 op de snelweg. De amerikanen zijn dan weer erg gecharmeerd van de 3.36 as samen met een th700r4/th2004r.
Ik vind de 3.55 versie al net aan, beetje het 50 in zijn 5 idee bij 120. 3.73 is natuurlijk ook een optie
grt,
Nick