Restauratie Ford thunderbird 1963

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
vettemartin
Posts: 113
Joined: Tue Jun 24, 2008 7:13 pm

Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by vettemartin »

Zoals eerder vermeld ben ik een thunderbird van 63 aan het opknappen.
Ik ben geen echte typ fanaat dus zal me best doen dit topic bij te blijven werken.

Het begon allemaal in september, ik kwam de vogel tegen op marktplaats, hij stond er al langer op maar was ineens in prijs gehalveerd, toen werd het ineens interesant voor mij, heb altijd dit model bewonderd.
De beste man gebeld en na wat schommelingen wezen kijken en na een nachtje slapen de auto gekocht onder voorwaarde dat ik hem rijdend mee kon nemen.
Zo gezegt zo gedaan, ik heb hem rijdend vanuit Ede mee naar pijnacker genomen, enige probleem waren de koplampen die het niet deden in het donker :? altijd vervelend maar gelukkig reed mijn vader achter me aan dus hem maar voor laten rijden. :P
Zo kocht ik hem,
Image
Image
Image
Image
dat hij rotte plekken had was me bekend, over het algemeen viel hij me niet tegen.
Auto is orgineel nederlands dus was wel enigzins verwachten.
Auto was zo goed als compleet en alles was heel, sommigen dingen zoals de bekleding en dakje waren gewoon versleten.
Hij is ooit eens slordig dichtgesmeerd en overgespoten.

De zaterdag erop ben ik na een kort rondje rijden, eerst begonnen met wat dingen schoon te maken en te poetsen (zat al 10 jaar geen apk meer op dus even oppassen)
Chroom was nog redelijk goed maar het werd oud. lak was matig en de bekleding echt versleten.
Dus met setje gereedschap gepakt en al snel lag de auto uit elkaar.
Image

Afgelopen december de auto naar de spuiter gebracht:
Image

Daar zijn de rotte plekken uitgeslepen en opnieuw ingelast.
Image
Image
Image

Strak gemaakt.
Image

En gespoten:
Image
Image
Image

Helaas is er het een en ander echt niet goed gegaan, op de motorkap zitten wat druipers, zag ik thuis pas, bij hem in de hal was die schitterend, ook nog een spatbord die niet goed is geschuurd dus die kan hij nogmaals doen :(

En ja de motor heb ik laten zitten, aantal redenen, de motor liep schitterd mooi, ik wil er geen body off trailer queen van maken, en ik wil er geen 10 jaar over doen! Met alle respect voor degene die dit wel doen want ik kan er wel van genieten namelijk.

sinds mei is de auto weer terug, jaja heeft een half jaar geduurd dat spuiten :x :x :x
Als ik tijd heb zit ik graag eraan te werken.
Ben begonnen met de motorruimte, achterwand schoon en weer zwart gemaakt, chassisbalken schoon en zwart gemaakt.
Alle kabels op zijn plekkie.
Image
nieuw radiotje er in, en dashboard kan weer in elkaar!
Image
Image

Nog te doen:
Alle wielkasten, bodem en andere niet zichtbare delen goed schoonmaken en in de undercoating zetten.
Cowlvent goed schoonmaken en behandelen.
Bekleding word op dit moment opnieuw bekleed in orginele kleuren.
Chroom werk ligt op dit moment in Polen, ziet er goed uit en kost niet de hele wereld.
Velgen wil ik laten poedercoaten en setje nieuwe bandjes eronder, door een verkeerde uitlijning zijn de voorbanden kaal aan de zijkant :(
Tja en onverwachte dingen kom je altijd tegen dus who knows wat er nog meer te gebeuren staat.

Tot zover!
Image
Last edited by vettemartin on Tue Jun 19, 2012 11:01 pm, edited 1 time in total.
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by chevystan67 »

mooie T-bird, en waar laat je dat chromen doen in polen ? link misschien ? ben wel nieuwsgierig omdat er verschillende meningen over zijn.
camino59
Posts: 708
Joined: Sun Feb 28, 2010 5:06 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by camino59 »

Mooi verhaal bij een mooie T-bird! :thumbs:
vettemartin
Posts: 113
Joined: Tue Jun 24, 2008 7:13 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by vettemartin »

wij hebben thuis een glastuinbouw bedrijf dus polen lopen hier genoeg, een van die jongens wist een zaakje die dat kon dus daar heb ik het aan meegegeven.
Zal eens vragen of ze een website hebben.
Heb nu 3 delen terug gehad, 2 schitterend, 1 te grof geschuurd waardoor er krassen te zien waren, die is dus weer terug naar polen.

Zal eens horen of die gozer er meer mee wil doen, dat zaakje heeft speciaal voor die grote bumpers een groter bad aan moeten schraffen :lol:
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by SuperSport »

ziet er erg goed uit 8)

Mooie combi met die hummer
BBeths
Posts: 319
Joined: Sun Dec 18, 2011 10:55 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by BBeths »

Mooi!! Keep up the good work :D

Grtz,
Bonno
vettemartin
Posts: 113
Joined: Tue Jun 24, 2008 7:13 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by vettemartin »

Tja word toch wel eens tijd voor een update na 3 maanden

In die tijd heb ik het een en ander kunnen doen,
Zo heb ik de benzine tank vervangen, het begon met een lek slangetje, gelijk de hele tank maar verwijderd en tijdens het kaal borstellen vielen de gaten erin.
Nu een mooie nieuwe met een nieuw slangetje
Image

aan de motor heb ik alle slangen vernieuwd net als de slangenklemmen.
Ik heb de kleppendeksel eraf gehad en compleet gepoetst, weer terug geplaatst met nieuwe pakkingen.
kleine leidingen e.d. heb ik zilvergrijs geverfd, en ik heb het reservoir voor de koelvloeistof er weer op gezet.
Image
Image

Ook ben ik aan de voorkant behoorlijk bezig geweest met de wielkasten e.d.
had de schokbrekers en veren eruit gehaald, daarna de bovenste arm verwijderd, ook de benzine leiding verwijderd en de remleiding los gemaakt.
Daarna alles helemaal schoon gemaakt, eerst kaal geschraapt en daarna nog met petrolieum om de oude lagen tectiel eraf te krijgen.
daarna alles weer netjes zwart gemaakt en in elkaar gezet: ziehier het resultaat:
Image
Image

Gister even gekeken hoe de spatborden passen op dit moment, lijkt ineens weer een auto
Image

Gisteravond nog de deur sloten gemonteerd:
Past al aardig:
Image
chevystan67
Posts: 1418
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by chevystan67 »

naiseeeee
mohmie
Posts: 1241
Joined: Wed Jan 30, 2008 9:43 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by mohmie »

Leuk model! Nu dit seizoen voorbij is kun je rustig de laatste (...) dingen doen en komend seizoen lekker cruisen :) !
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by 68 Cougar »

Dat wordt weer een hele nette Thunderbird! 8)

Gr.,
Alexander.
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by SuperSport »

heel erg mooi, 8)
reijer
Posts: 248
Joined: Tue Aug 22, 2006 4:33 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by reijer »

Mooi project.

Mocht er een MEL 430 motor in zitten (of een variant daarvan), dan is het verstandig om er zeker van te zijn dat de originele distributie set is vervangen. Reden: het nylon-aluminium nokkenas tandwiel wordt broos en breekt z'n tanden af, die vervolgens onderin het olie carter de boel verstoppen http://www.thelincolnforum.net/phpbb3/v ... =1&t=30449 Een probleem overigens ook voorkomt bij andere motoren van andere merken, mits uitgerust met vergelijkbaar nylon-aluminium nokkenas tandwiel.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by sjak_brak »

Sowieso is het verstandig om bij een oud blok de distributie te vervangen, al was het maar om de uitgelubberde originele ketting te vervangen.

Deze serie T-bird, en die erna, vind ik er gaaf, zitten vaak vol met de meest idiote gadgets, geweldig!
vettemartin
Posts: 113
Joined: Tue Jun 24, 2008 7:13 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by vettemartin »

reijer wrote:Mooi project.

Mocht er een MEL 430 motor in zitten (of een variant daarvan), dan is het verstandig om er zeker van te zijn dat de originele distributie set is vervangen. Reden: het nylon-aluminium nokkenas tandwiel wordt broos en breekt z'n tanden af, die vervolgens onderin het olie carter de boel verstoppen http://www.thelincolnforum.net/phpbb3/v ... =1&t=30449 Een probleem overigens ook voorkomt bij andere motoren van andere merken, mits uitgerust met vergelijkbaar nylon-aluminium nokkenas tandwiel.
Dit is een 390 cu blok.
Heb een tijdje geleden met iemand gesproken die deze wagen in onderhoud heeft gehad en die zei me dat hij de ketting een jaar of 15 geleden vervangen had, ja het is alweer een tijdje terug maar hij heeft daarna niet veel meer gereden.

update:

in de tussentijd word er nog aardig gewerkt aan de wagen, heb de bekleding opnieuw laten doen omdat de zittingen versleten waren en alle panelen verschillend waren van kleur:
Image
Image
Image

mijn bumpers zijn ook weer terug uit polen, chroomwerk ziet er naar mijn idee perfect uit, heb wel een eeuwigheid geduurd maarja.
Image

gelijk begonnen met monteren van de voorbumper, wat lomp en onhandig zwaar zijn die dingen zeg :P
Image

Daarna de motorkap er ook maar opgezet om de voorkant zo goed mogelijk af te kunnen stellen.
Image
Image

nu is de wagen terug naar de spuiter om de laatste dingen opnieuw te spuiten, er waren een aantal dingetjes die niet klopte'
Image
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Restauratie Ford thunderbird 1963

Post by rdtreur »

Mooi project hoor! Ziet er goed uit. Nu hopen dat die 390 FE het lekker blijft doen. Die distributie set is rond 1963 een ander type geworden, dus de een past niet op de ander....... Helaas weet ik dat uit ervaring....
Post Reply