'69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
ManuelC.
Posts: 13
Joined: Mon Jul 02, 2012 12:41 pm

'69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by ManuelC. »

Een AMC uit 1969, een project waar ik samen met mijn vader aan werk.
We hebben hem inmiddels al 17 jaar. 10 jaar geleden heb ik er voor het laatst aan gewerkt, nu pak ik de draad weer een beetje op.

Wat gegevens van de auto:

Merk: AMC
Model: Javelin SST Karmann 79-K. De in de Karmann-fabriek te Duitsland gebouwde versie van de Javelin, voor de Europese markt (met o.a. km-teller en Europese lampen.)
Motor: 343 c.i. (5,7 L) V8.
Oplage: 281 stuks.

Origineel had ie dus een groene kleur en zag ie er netzo uit als deze:

Image

Dit is trouwens (voor zover ik weet) 1 van de 3 nog rijdende Karmann's in Nederland. Zoals ik dus zei is deze ook precies hetzelfde als onze auto ook origineel was, en hoe toevallig het ook mag zijn, is deze 2 auto's later geregistreerd als onze. (2 nummers verschil op het originele kenteken). Ik weet niet of deze op dit moment ook nog rijdt, aangezien ik van iemand gehoord heb dat ie hem helemaal aan het restaureren is. Hij werd wat roestig hier en daar. :P
Misschien zit de eigenaar hier wel op het forum?

Maargoed, ons eigen project staat inmiddels ongeveer 10 jaar stil door andere werkzaamheden thuis, maar we zijn er laatst weer mee begonnen. We hebben de garage helemaal ingericht voor deze auto, dus we kunnen aan de slag.

Dingen die we tot nu toe gedaan hebben:
Halve linkerkant van de carrosserie, dorpel en onderkant geschuurd en in de menie en primer gezet. (10 jaar geleden)
Deuren, motorkap en volgens mij ook de kofferbak geschuurd en in de primer gezet (10 jaar geleden)
Voorveren opgeknapt en gespoten. (10 jaar geleden)
Versnellingsbak uit elkaar gehad, gereviseerd, gespoten, etc. Nog niet helemaal klaar trouwens (10 jaar geleden)
Nog wat andere kleine dingetjes. (10 jaar geleden)
Radiator laten maken (Half jaar geleden)
Nieuwe trommelremmen achter en hoofdremcillinder bijna klaar gemaakt. (Paar weken geleden)
NIeuwe velgen + spoorverbreders (Paar weken geleden)

Dingen die we binnenkort van plan zijn:
Alle andere dingen wat betreft remmen.
Thermostaat, stuurbekrachtiging en wat andere dingen klaarmaken.
Versnellingsbak weer goed maken en in de auto plaatsen.
De motor uitspoelen en opstarten.

Hier wat foto's zoals ie er nu bijstaat. Alle roest wat je ziet op o.a. de motor is allemaal oppervlakkig. Een paar plekjes op de carrosserie moeten nog weggewerkt worden.

Image

Image
Image

Laatst dus ook de nieuwe wielen eronder gezet. Het past allemaal net. :)
Image

Image

Image

Ook zal ik hierbij nog even een zelfgemakte Photoshop posten over hoe de auto er uit moet komen te zien:
Image

Het moet een Pro Touring styled muscle car worden. Smaken verschillen, en ik denk dat er heel veel mensen zijn op dit forum die het niet mooi zullen vinden, maar m'n vader en ik wel. :)
Ik denk dat als je het resultaat met eigen ogen zult zien, het een plaatje is. :)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by kn@pestaart »

Nice!! :eek:
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by Jeroen_Sp »

Laat maar komen die fotos! Heerlijk weer een projectje!
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by Ranch73 »

Mooi mannen !
"en ik denk dat er heel veel mensen zijn op dit forum die het niet mooi zullen vinden, maar m'n vader en ik wel "
En daar gaat het om
ManuelC.
Posts: 13
Joined: Mon Jul 02, 2012 12:41 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by ManuelC. »

We willen de auto nu zo snel mogelijk klaar krijgen voor een testrit.
Alles wat betreft de remmen moet dus klaar zijn, de transmissie, wielen, stuurbekrachtiging, motor, thermostaat, en nog wat andere dingen.
Dit proberen we binnenkort te doen, maar reken er maar niet op dat het dit jaar nog af komt, aangezien we niet veel tijd over hebben. :)

Maar ik wilde toch nog even wat posten, dus hierbij:

Het laatste dat we gedaan hadden waren de trommelremmen achter:

Image

(voor en na)

En dus ook nog de nieuwe velgen (17", banden: 17-45 235 voor en 17-40 245 achter.)

Image

De eerst volgende dingen wat we van plan zijn te gaan doen is dus de transmissie weer onder de auto monteren. Deze is al gereviseerd.
Ook is de themostaat waarschijnlijk kapot, dus die moet ook vervangen worden.
Verder zullen er ook nog wel wat adnere kleine dingetjes zijn die verbeterd moeten worden, maar er zijn geen grote problemen. :)

Verwacht de eerste tijd geen updates in dit topic, maar ik probeer wel actief te blijven op dit forum :)
Roy
Posts: 237
Joined: Tue Feb 22, 2011 6:44 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by Roy »

leuk model... en goed vooruitzicht... laat maar komen die foto's :p
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by SuperSport »

woow, zeer mooi gedaan en laat zien die foto's :D
condor
Posts: 127
Joined: Tue Jun 14, 2011 10:58 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by condor »

mooie project.
die pro touring (da's die rooie neem ik aan?) vind ik erg gaaf
Ab79
Posts: 103
Joined: Sat Oct 02, 2010 9:28 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by Ab79 »

Nice, succes met het projekt!

Het moet een Pro Touring styled muscle car worden. Smaken verschillen, en ik denk dat er heel veel mensen zijn op dit forum die het niet mooi zullen vinden, maar m'n vader en ik wel.
En wat dit betreft deel ik je mening! Het gaat erom wat je zelf voor ogen hebt / mooi vind! En dan maar genieten als je als de spreekwoordelijke koning rond rijdt :thumbs:

Groeten,
Toine.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by kikkegek »

kikkegek! dit ga ik volgen. vette build!
camino59
Posts: 708
Joined: Sun Feb 28, 2010 5:06 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by camino59 »

Stoere wagen! Als je hem zo krijgt als je fotoshop, wordt het echt een vette ride. :thumbs:
Veel succes met dit mooie project. Blijf hem zeker volgen.
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by 355EL-CAMINO »

69 zeker weten het mooiets model amc die er is dus dit topic ga ik ook volgen en leuk dat je het samen met je pa doet.

pro touring muscle cars zijn gaaf i like it.

succes mannen
mohmie
Posts: 1241
Joined: Wed Jan 30, 2008 9:43 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by mohmie »

Kicke wagen toch zo'n AMC! Zie je (gelukkig) te weinig :) .

Succes met de build en ja, ook ik ga dit volgen!
ManuelC.
Posts: 13
Joined: Mon Jul 02, 2012 12:41 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by ManuelC. »

Bedankt allemaal! :)

Even een kleine update:

Vandaag is de garage ook even schoongemaakt, dus de wagen moest er even uit.
Ik heb even wat random foto's gemaakt:

Image

Hier kun je goed zien dat de auto nog behoorlijk moet zakken. Is er iemand die weet waar je zo'n verlagingsset kunt kopen? Wat voor verlagingsets gebruiken jullie? Gebruiken jullie merk/model gebonden of universeel?

En hier is nog een foto van de "stance" Links zie je de kant waar de wielverbreders erop zitten.

Image

Verder zijn we er ook achter welke kleur rood het wordt, namelijk dezelfde kleur als de vrachtwagen waar m'n vader elke dag op rijdt. Een prachtige kleur naar mijn mening. :D
Image
SuperSport
Posts: 1163
Joined: Sat Jan 30, 2010 8:31 pm

Re: '69 AMC Javelin SST: "Project 79-K"

Post by SuperSport »

Je kunt er ook airride onder doen verbeterd ook nog eens je weglegging en past bij pro touring
Post Reply